beantwoord

werkzaamheden Den Haag Centraal-Rotterdam Centraal maandag 14 tot en met zondag 20 augustus

  • 2 augustus 2017
  • 43 reacties
  • 1300 Bekeken

Reputatie 5
Op welk gedeelte van het traject zijn die werkzaamheden precies ?

Het valt me nl op dat ook van Rotterdam naar Leiden in die periode met de normale IC niet kan (wel omrijden en met toeslag !!), maar die treinen gaan niet langs Den Haag Centraal !?
Daar staat niets over bij de genoemde werkzaamheden ...
Als je een reis naar Leiden plant, staat er dat je 4 sprinters of sprinter/IC Direct kan pakken, maar niks over de oorzaak ?
icon

Beste antwoord door Momo 2 augustus 2017, 11:27

Er rijden dan geen treinen van Den Haag CS / HS naar Rotterdam, er pendelen van Den Haag CS alleen sprinters naar HS.

De IC series 2200 en 2400 (de doorgaande IC's naar Dordrecht en Vlissingen) gaan tijdens de werkzaamheden naar Den Haag Centraal (er wordt dan ook gewerkt bij HS, liggen nu al hele stapels dwarsliggers net buiten het station). Als gevolg hiervan rijd de 2100 (IC Den Haag - A'dam) niet, ook de 6300 (Sprinter Den Haag - Haarlem) rijdt dan niet tussen Leiden en Den Haag.
Ik neem aan omdat de perrons van de 2100 en 6300 nodig zijn voor de 2200 en 2400.

Bijkomend voordeel (voor ProRail dan) van minder treinen tussen Leiden en Den Haag is dat ze dan ook kunnen werken aan perron 1 van De Vink. De andere 3 waren al eerder opgehoogd, alleen 1 nog niet loopt nu lekker schuin af van 2 naar 1. Ik had toevallig als omwonende gister een brief van ProRail in de bus waarin staat dat ze dinsdag de 15e van 1.00 tot 17.00 gaan werken en er dan geluidsoverlast kan zijn.
Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 2
er rijden geen treinen tussen Den Haag C en Rotterdam C; reis per trein om via Gouda of maak tussen Den Haag C/Laan van NOI en Rotterdam C gebruik van Randstad Rail (geen NS-tarief)
Dus ik denk tussen R´dam centraal.
Reputatie 5
Ja, ik ken de alternatieven.
Maar ik snap niet waarom er niets staat over de invloed van die werkzaamheden op reizen naar bijv. Leiden ! Dan kom je nl helemaal niet langs Den Haag Centraal. Alleen HS ...

En ik vind het niet erg klantvriendelijk om reizigers toeslag te laten betalen als je hun normale route afsnijdt.
Reputatie 7
Badge +3
Er rijden dan geen treinen van Den Haag CS / HS naar Rotterdam, er pendelen van Den Haag CS alleen sprinters naar HS.

De IC series 2200 en 2400 (de doorgaande IC's naar Dordrecht en Vlissingen) gaan tijdens de werkzaamheden naar Den Haag Centraal (er wordt dan ook gewerkt bij HS, liggen nu al hele stapels dwarsliggers net buiten het station). Als gevolg hiervan rijd de 2100 (IC Den Haag - A'dam) niet, ook de 6300 (Sprinter Den Haag - Haarlem) rijdt dan niet tussen Leiden en Den Haag.
Ik neem aan omdat de perrons van de 2100 en 6300 nodig zijn voor de 2200 en 2400.

Bijkomend voordeel (voor ProRail dan) van minder treinen tussen Leiden en Den Haag is dat ze dan ook kunnen werken aan perron 1 van De Vink. De andere 3 waren al eerder opgehoogd, alleen 1 nog niet loopt nu lekker schuin af van 2 naar 1. Ik had toevallig als omwonende gister een brief van ProRail in de bus waarin staat dat ze dinsdag de 15e van 1.00 tot 17.00 gaan werken en er dan geluidsoverlast kan zijn.
Reputatie 5
Ja, al die details zie ik ook.
Maar was het niet veel duidelijker geweest om te melden dat vanaf R'dam er ook geen treinen naar Leiden, Amsterdam, HS etc. rijden ipv alleen niet naar Den Haag Centraal ... ?
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou inderdaad wel duidelijker zijn ja. Net zoals het duidelijker zou zijn geweest om te melden dat de IC die normaal naar Vlissingen rijdt dan opeens een station (Laan van NOI) overslaat naast dat deze naar Den Haag Centraal gaat en dat het aantal sprinters tussen Leiden en Den Haag Centraal wordt gehalveerd.

Het is dat ik naar Delft moet en daarom weet van de werkzaamheden omdat er in Delft een bordje op de fietsenstalling verdieping bij de trap naar het perron hangt en ik een mail had van NS. En er staat in de reisplanner voor het traject naar Delft een melding van werkzaamheden (ook al klopt van de reisadviezen nog weinig).

Maar op mijn beginstation De Vink staat niets over het niet rijden van de sprinter Den Haag - Haarlem op het Leiden - Den Haag gedeelte, er staat voor dat traject ook geen melding in de reisplanner. Iemand die dan alleen maar naar Den Haag Centraal (vanaf De Vink of ander tussengelegen station) wil, merkt opeens dat de trein die hij normaal neemt niet rijdt.
En bij een reisadvies van Leiden CS naar Den Haag CS of Laan van NOI staat nergens een melding, er zijn dan alleen minder treinen dan anders te zien en in het geval van de IC's ook andere tijden.

Alleen wanneer je van Leiden naar Den Haag HS een reis plant krijg je een melding over werkzaamheden en moet je via Centraal.

Het heeft zelfs effect voor reizigers vanaf bv Voorhout of Hillegom, ipv 1 sprinter moet er dan worden overstapt in Leiden. Wordt ook allemaal niet vermeld.

En de reisplanner is nog niet volledig aangepast. De omreisadviezen via bv Gouda of Schiphol en de sprinters tussen Centraal en HS staan er wel in, ook staan er sommige bussen in maar nog lang niet allemaal. Ik krijg nog allerlei onzin adviezen om van De Vink via Schiphol naar Rotterdam te gaan met de ICD en dan een bus naar Delft te nemen. En dan ook alleen in de avond of nacht, maar nog niks voor overdag.
Goed, het is nog geen 10 dagen voor het begin van de werkzaamheden dus dat maar tot even tot vrijdag afwachten.

Kortom, ik vind het allemaal erg onvolledig.
Reputatie 5
Precies. Hopelijk wordt er nog wat aandacht aan de gevolgen gegeven.

Ik reis van Lombardijen naar Den Haag CS en zag ook die bordjes. Maar mijn dochter moet binnenkort weer van R'dam Blaak naar Leiden en die zou het pas zien als ze nog even de Reisplanner checkt op die maandag-ochtend ; ipv 1 (één) IC kan ze dan kiezen uit overstappen met 4 sprinters, 4 intercities en elke mogelijke combinatie daarvan. Met of zonder toeslag!
Ik pak de E-lijn wel weer.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien kan je dochter met jou mee met de E-lijn en dan vanaf Den Haag Centraal of NOI naar Leiden.
Reputatie 3
En de standaardvraag tegenwoordig, Is de IC direct toeslagvrij ?
Reputatie 7
Badge +3
Goede vraag. Staat (nog) niet vermeld bij de werkzaamheden info, er staat alleen "reis tussen Amsterdam C/Schiphol Airport en Rotterdam C met Intercity direct".
Reputatie 5
Misschien kan je dochter met jou mee met de E-lijn en dan vanaf Den Haag Centraal of NOI naar Leiden.
Yep.
Zaten we ook aan te denken, beter dan de adviezen van de NS ...

En de standaardvraag tegenwoordig, Is de IC direct toeslagvrij ?
Nope. Tenzij het nog verandert.
Er staat nu bij het omreis-advies via Schiphol gewoon €2,40 toeslag.
Heerlijk dat metrolijn e tussen Rotterdam en Den Haag dan nog volgens de vakantiedienstregeling rijdt en dus de gehele dag met een frequentie van vijftien minuten. Vier keer per uur een metro in de spits met alle omreizigers erbij gaat niet passen...
Reputatie 7
Badge +3
En wanneer je een "Vrij" abonnement hebt bij NS mag je er ook nog extra voor betalen.
Reputatie 7
Badge +3
De bussen staan nu in de planner. Maar waarom zijn bussen die via Moerwijk en Rijswijk naar Delft gaan en vandaar naar Schiedam en Rotterdam snelbussen? Dat noem ik gewoon stopbussen.
Bij de buitendienststelling van februari 2015 (aansluiten nieuwe station Delft) sloegen de snelbussen Moerwijk en Rijswijk over, daar gingen toen stopbussen heen.

Reputatie 5
Ik snap eigenlijk niet waarom het hele traject (Rotterdam, Delft, Den Haag, Leiden) eruit ligt terwijl ik bij Prorail alleen deze werkzaamheden zie : Rotterdam-Schiedam (14 t/m 21 augustus) ...
Als er iets onverwachts gebeurt (spoorbrug, tunnel, defecte trein) op dat traject dan rijden bijv. de sprinters zover ze kunnen en keren dan. Dus vanuit het zuiden tot R'dam CS en terug en van het noorden tot Delft of zo en dan terug ... waarom kan dat wel geïmproviseerd, maar niet als zoiets maanden van tevoren is gepland?

(vind het nog steeds vreemd dat ik als TS niet mag bepalen wat ik het beste antwoord vind, maar dat 'iemand' dat zomaar voor me doet)
Reputatie 7
Badge +3
Eerder stond op de site ProRail ook een melding over werkzaamheden rond Delft, maar die zijn nu niet meer aangegeven op het kaartje van de werkzaamheden met treinhinder. Ook stond daar volgens mij iets bij HS aangegeven, staat er nu ook niet meer.
https://www.prorail.nl/werkzaamheden

Op een andere website las ik iets over dat ze bij Delft een damwand gaan trekken en dat er bij HS wissels worden vervangen. Er liggen in ieder geval al een week of 2 stapels nieuwe dwarsliggers net buiten het station aan de Moerwijk kant.
Op HS is tijdens de werkzaamhedenweek alleen spoor 1 in gebruik voor de sprinter die tussen HS en Centraal gaat pendelen. Op HS zullen dan denk ik de sporen 3 t/m 6 buiten gebruik zijn voor het vervangen van de wissels, anders had er nog wel een IC tot HS kunnen rijden net als bij de buitendienststelling van februari 2015.
Reputatie 7
Badge +3
In de reisplanner is trouwens geen reisadvies tevoorschijn te toveren van bv Den Haag HS naar Delft. Het enige wat eruit komt zijn snelbussen in de nacht. Maar voor overdag komt er niets uit terwijl er wel een sprinter naar Centraal rijdt en vandaar bussen. je kan dan wel 2 aparte reizen plannen (beetje omslachtig)
De extra reistijd is dan overigens 41 minuten, terwijl aangegeven is dat de extra reistijd een kwartier tot een half uur zou zijn.
Ook voor mij vanaf De Vink is de extra reistijd meer dan aangegeven, namelijk 37 minuten (normal 26 minuten, dan 1.03).

Reputatie 5
Vanuit Haarlem naar Den Haag CS zag ik kaartjes in de trein met werkzaamheden. Geen informatie over dit traject dus ongelezen weggegooid. Zie ik nu dit topic. Na de dienstregeling geraadpleegd hebben zie ik dat de directe treinen niet om. 06 of. 36 rijden maar om. 50 en. 20. De overstap optie op Leiden (waarmee je net zoveel tijd kwijt ben als de rechtstreekse) is er ook niet. Je komt dan in een sprinter terecht. Waarom staat dit nergens en staan er in de reisplanner ook geen waarschuwingen dat het voor reizigers tussen Haarlem en Den Haag CS die dagen anders zijn?
Reputatie 3
In de reisplanner is trouwens geen reisadvies tevoorschijn te toveren van bv Den Haag HS naar Delft. Het enige wat eruit komt zijn snelbussen in de nacht. Maar voor overdag komt er niets uit terwijl er wel een sprinter naar Centraal rijdt en vandaar bussen.
Vroeger werden er wel eens afspraken gemaakt tussen NS en HTM over de geldigheid van NS vervoersbewijzen op HTM tram 1 tussen Den Haag en Delft. Misschien dat lijn 1 nog ingevoerd moet worden in de reisplanner.
Reputatie 7
Badge +3
Die afspraken waren er wel tijdens de buitendienstelling van februari 2015, maar toen reed er ook nog 1 IC door naar HS vanaf Leiden. Er reden toen zelfs extra trams tot aan Den Haag Centraal. De bussen vertrokken toen vanaf de achterzijde van HS, via uitgang Laakhaven. Reizgers die aankwamen met die ene IC konden toen keizen tussen de tram of de bus.

Nu rijdt er geen IC naar HS (die gaat naar Centraal), er pendelt alleen een sprinter tussen Centraal en HS. Dus de grote aanvoer van reizigers uit de richting van Leiden komt niet in HS maar op Centraal. Die moeten daar de bus in voor alle stations na HS. Ik denk dus niet dat er alsnog een advies komt om de tram te gebruiken. Reizigers die dat wel doen, zullen dan gewoon apart moeten inchecken.
Update omtrent de IC Direct toeslag: Zojuist hebben we een update ontvangen over deze werkzaamheden. De IC Direct is deze week toeslag vrij! Deze informatie komt vanaf vandaag of morgen ook in de Reisplanner te staan.
Reputatie 3
Gabriëlle,

Bedankt voor de info.
Vraag blijft waarom er vaak onduidelijkheid is over deze toeslag.
In 9 van de 10 gevallen is de IC Direct toeslag vrij bij aangekondigde werkzaamheden. Helaas is deze informatie door een systeemfout niet toegevoegd bij de informatie over de werkzaamheden. Excuses hiervoor. Je kunt altijd nagaan of de IC Direct toeslag vrij is bij werkzaamheden via: Facebook / Twitter
Reputatie 5
Wordt dan ook duidelijk aangegeven met de update dat er gevolgen zijn voor Haarlem - Den Haag cs? Andere tijden van de rechtstreekse intercity?
Reputatie 7
Badge +3
De wijzigingen voor Haarlem – Den Haag Centraal zijn als ik het goed zie:

* de sprinter van Haarlem naar Den Haag rijdt maar tot Leiden (serie 6300)
* de IC van Amsterdam (via Haarlem) naar Den Haag Centraal rijdt helemaal niet (serie 2100, vertrek .06 en .36)
* de IC van Amsterdam (via Haarlem) naar Vlissingen rijdt naar Den Haag Centraal (serie 2200, vertrek .20 en .50). Deze stopt ook op Laan van NOI

Vanuit Haarlem is dus wel een directe IC maar dat is een kwartier later dan anders.
Reputatie 5
Maar die wijzigingen zie je alleen als je de reisplanner checkt.
Als je alleen een kaartje ziet met "werkzaamheden R'dam CS - Den Haag CS", dan zie je niet alle andere gevolgen bij alle trajecten die daar niet genoemd worden ...

Reageer