beantwoord

Werkzaamheden Den Haag-Rotterdam (23-26 feb): hoe reizen tussen R'dam en Delft?

• 28 januari 2019
  • 36 reacties
  • 807 Bekeken

Werkzaamheden Den Haag Haag Laan van NOI/Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal van 23 t/m 26 februari. Reisinformatie hierover op NS-site is onduidelijk.
Er staat dat er bussen rijden tussen Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum en dat je tussen Rotterdam Centraal en Den Haag om kan reizen via Gouda of de Randstadrail nemen.
Maar hoe te reizen tussen Schiedam en Delft? Worden er weer bussen ingezet? Dat staat er namelijk niet expliciet.
Nb: bij werkzaamheden zijn informatie en reisadviezen vaker onduidelijk en niet volledig.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 28 januari 2019, 17:10

Goedemiddag SylviaL en welkom bij de NS Community!

Om eerlijk te zijn zie ik niet goed in wat er onduidelijk is. Delft ligt op het traject Den Haag - Schiedam, dus wordt meegenomen in het stukje 'aangepast dienstregeling Den Haag - Schiedam (zoals Tochjo al aangaf). Enkel tussen Schiedam en R'dam zijn er bussen ingezet. Ik snap dat je graag zou willen zien 'Tussen Den Haag en Delf aangepaste dienstregeling', maar dan zouden we alle tussengelegen stations moeten opnoemen, waardoor dit beknopte overzicht ineens niet zo beknopt meer is.

Voor meer specifieke reizen kun je de Reisplanner raadplegen, vanaf 10 dagen voor dato.
Bekijk origineel

36 reacties

Badge +3
Uit de tekst "de dienstregeling is aangepast tussen Den Haag Centraal en Schiedam Centrum" volgt dat er tussen Den Haag Centraal en Schiedam Centrum, en dus ook tussen Delft en Schiedam Centrum, treinen rijden. Dat dat duidelijker kan worden aangegeven, ben ik met u eens.
@Tochjo, inderdaad voor de goede verstaander... 😉
Goedemiddag SylviaL en welkom bij de NS Community!

Om eerlijk te zijn zie ik niet goed in wat er onduidelijk is. Delft ligt op het traject Den Haag - Schiedam, dus wordt meegenomen in het stukje 'aangepast dienstregeling Den Haag - Schiedam (zoals Tochjo al aangaf). Enkel tussen Schiedam en R'dam zijn er bussen ingezet. Ik snap dat je graag zou willen zien 'Tussen Den Haag en Delf aangepaste dienstregeling', maar dan zouden we alle tussengelegen stations moeten opnoemen, waardoor dit beknopte overzicht ineens niet zo beknopt meer is.

Voor meer specifieke reizen kun je de Reisplanner raadplegen, vanaf 10 dagen voor dato.
Badge +3
"Tussen Den Haag Centraal en Schiedam Centrum rijden er treinen, maar wel volgens een aangepaste dienstregeling" is mijns inziens een stuk duidelijker dan "de dienstregeling is aangepast tussen Den Haag Centraal en Schiedam Centrum".
@Stijn NS, 'Ik snap dat je graag zou willen zien 'Tussen Den Haag en Delf aangepaste dienstregeling', maar dan zouden we alle tussengelegen stations moeten opnoemen, waardoor dit beknopte overzicht ineens niet zo beknopt meer is.' -> Dat is niet wat ik bedoel, zo slim ben ik heus wel.
Als je in de reisplanner invult dat je van Rotterdam Centraal naar Delft wilt, dan komen de normale treintijden eruit rollen (bv. vertrek Delft 11.05 , aankomst/vertrek Schiedam 11.13 en aankomst R'dam 11.18 uur. Dat laatste klopt niet, de trein rijdt niet door naar Schiedam, je moet overstappen op de bus en komt later dan 11.18 aan. Dat staat echter niet direct in dat reisadvies. In het reisadvies staat wel dat er werkzaamheden staan, maar als je daar op drukt komt alle info over de werkzaamheden naar boven en moet je goed lezen om erachter te komen dat de trein tussen Den Haag en Schiedam wel rijdt en er bussen zijn tussen Schiedam en Rotterdam. Mijn ervaring bij dergelijke werkzaamheden is bovendien dat er in de praktijk helemaal niet volgens die dienstregeling gereden wordt.
Het klopt dat je deze werkzaamheden nu nog niet zult terugvinden in de Reisplanner. Werkzaamheden worden (uiterlijk) 10 dagen voor het start van die werkzaamheden pas verwerkt daarin, dus momenteel zie je nog de standaard dienstregeling.
Reputatie 5
Ik ben benieuwd of er nog treinen worden geschrapt of andere dienstregeling krijgen tussen Den Haag CS en Leiden/Haarlem.
Reputatie 7
Badge +3
"De dienstregeling is aangepast tussen Den Haag Centraal en Schiedam Centrum" moet je mijns inziens lezen als "er rijden minder treinen tussen Den Haag en Schiedam Centrum". En mogelijk ook iets aangepaste tijden.
Als er tussen Schiedam en Rotterdam geen treinen rijden zal de IC Den Haag - Eindhoven niet rijden tussen Den Haag en Rotterdam, blijven over de sprinters naar Dordrecht.

En door de combinatie werkzaamheden Laan van NOI - Den Haag HS en Schiedam - Rotterdam zullen de IC's Amsterdam - Vlissingen en Lelystad - Dordrecht niet rijden tussen Leiden en Rotterdam (mogelijk keren op Leiden of vanaf Leiden naar Den Haag Centraal).

Dus van de normale situatie van 4 IC's + 4 sprinters per uur tussen Schiedam en Delft (ik reken hier de IC Eindhoven niet mee omdat deze niet stopt in Schiedam) gaat zal het denk ik terug gaan naar alleen de 4 sprinters. Hopelijk wel verlengd.
Reputatie 5
@momo het blijft bijzonder dat regelmatige reizigers eerder dan NS in beeld brengen wat de gevolgen zijn voor andere trajecten 🙂 op basis van ervaring denk ik hetzelfde.
Reputatie 7
Badge +3
Mijn idee is ook gebaseerd op ervaringen uit het verleden.
En NS heeft vaak een bepaald scenario klaar liggen, wat dus vaker gebruikt wordt. Soms misschien een beetje aangepast.
Reputatie 7
Badge +3
Reisplanner is nu bijgewerkt en inderdaad alleen 4 keer per uur sprinters van Den Haag Centraal tot Schiedam en van Schiedam naar Rotterdam bussen. Er rijden dan geen IC's op dit traject.

Tussen Schiedam en Delft kun je dus gewoon met de trein.
Hopelijk worden die sprinters wel verlengd tot minstens SGM8.
Anders is het hopen dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ervoor kiezen om te reizen zoals het reisadvies is.

Ik vind het wel weer niet juist dat de melding van werkzaamheden die je eerst te zien kreeg bij het plannen van reis nu niet meer wordt getoond.
Reputatie 6
En inderdaad treinserie 2200 (Asd - Vs) opgeheven tussen Leiden en Rotterdam en de 2400 (Lls - Ddr) opgeheven tussen Leiden en Dordrecht.

Maar Leiden - Laan van NOI en Rotterdam - Dordrecht staan toch helemaal niet in de lijst?

Het blijft toch zo moeilijk allemaal....
Reputatie 5
Reisplanner is nu bijgewerkt en inderdaad alleen 4 keer per uur sprinters van Den Haag Centraal tot Schiedam en van Schiedam naar Rotterdam bussen. Er rijden dan geen IC's op dit traject.

Tussen Schiedam en Delft kun je dus gewoon met de trein.
Hopelijk worden die sprinters wel verlengd tot minstens SGM8.
Anders is het hopen dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ervoor kiezen om te reizen zoals het reisadvies is.

Ik vind het wel weer niet juist dat de melding van werkzaamheden die je eerst te zien kreeg bij het plannen van reis nu niet meer wordt getoond.

Terwijl de sprinter tussen Den Haag CS en Rotterdam CS toch sneller is dan het omreisadvies maar die zag ik inderdaad niet er tussen staan als je je reis plant.

Fijn dat ik nu iig weer dat ik van en naar Haarlem vanaf CS kan reizen
Reputatie 7
Badge +3
De sprinter + bus tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal is inderdaad sneller, maar dan moet het wel zo zijn dat je gelijk in de eerste bus die gaat kan stappen. Vooral tijdens de spits zou het wel eens zo kunnen zijn dat die bus vol is en je op de volgende moet wachten. En dan ben je tijdswinst weer kwijt.

Ik heb wel eens bij werkzaamheden tussen Delft en Rotterdam in Delft de rijen wachtende mensen gezien, daar wordt je echt niet vrolijk van. Wachttijden van minstens een half uur of een uur. Dan kun je beter kiezen voor het omreisadvies.
Reputatie 5
De sprinter + bus tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal is inderdaad sneller, maar dan moet het wel zo zijn dat je gelijk in de eerste bus die gaat kan stappen. Vooral tijdens de spits zou het wel eens zo kunnen zijn dat die bus vol is en je op de volgende moet wachten. En dan ben je tijdswinst weer kwijt.

Ik heb wel eens bij werkzaamheden tussen Delft en Rotterdam in Delft de rijen wachtende mensen gezien, daar wordt je echt niet vrolijk van. Wachttijden van minstens een half uur of een uur. Dan kun je beter kiezen voor het omreisadvies.

Ik reageerde meer op je hoop dat reizigers kiezen voor het omreisadvies ipv die sprinter. Persoonlijk vermijd ik de bussen het liefst.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, ik ga persoonlijk ook liever niet met de bussen. Ik hoop dat de meeste reizigers tussen Den Haag C en Rotterdam C er net zo over denken. De sprinters zijn normaal al best vol in de spits, met de extra reizigers die normaal met de IC naar Delft of Schiedam gaan zullen ze wel nog voller zijn.
We zullen het zien.

Gelukkig voor jou is er geen aanpassing tussen Den Haag en Haarlem.
Krijgen abonnementhouders hun geld van de metro terug als er via lijn E gereisd wordt tussen Rotterdam CS en Den Haag L v NOI?
Goed dat je het even vraagt maartenvdL! Op onze website staat aangegeven dat je tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal via Gouda kan omreizen. Maar je kunt ook gebruik maken van RandstadRail of metrolijn E, om omreizen te voorkomen. Meestal staat er bij de metro wel een poortje open wanneer dit als alternatief reisadvies wordt gegeven, dan heb je geen extra kosten. In dit geval mag je eventuele extra kosten declareren. Hiervoor kun je dan contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.

Deze reactie is aangepast.

Reputatie 5
Goed dat je het even vraagt maartenvdL! Op onze website staat aangegeven dat er bussen worden ingezet tijdens de werkzaamheden. Mocht je ervoor kiezen om met de metro te reizen, zijn de kosten voor eigen rekening. Is de metro nou aangegeven als alternatief reisadvies door ons, mag je eventuele extra kosten natuurlijk wél declareren. Hiervoor kun je dan contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.

Er wordt in het alternatieve reisadvies genoemd dat je met Metrolijn E kan reizen. Dus de extra kosten mogen gedeclareerd worden?

Goed dat je het even vraagt maartenvdL! Op onze website staat aangegeven dat er bussen worden ingezet tijdens de werkzaamheden. Mocht je ervoor kiezen om met de metro te reizen, zijn de kosten voor eigen rekening. Is de metro nou aangegeven als alternatief reisadvies door ons, mag je eventuele extra kosten natuurlijk wél declareren. Hiervoor kun je dan contact opnemen met onze klantenservice. Telefonisch (030 751 51 55), via Facebook en Twitter zijn we 24/7 bereikbaar.Er wordt in het alternatieve reisadvies genoemd dat je met Metrolijn E kan reizen. Dus de extra kosten mogen gedeclareerd worden?

Dit staat op de site:
  • reis tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal via Gouda of maak gebruik van RandstadRail/metrolijn E (check uit bij NS, check in bij HTM/RET)
Dus de extra kosten kunnen gedeclareerd worden voor abonnementhouders?
Mijn excuses Lies87 & maartenvdL, ik heb er overheen gelezen en daarom mijn reactie aangepast! 🙂
Reputatie 6
Badge
Hoe zit het met Intercity direct om tussen Rotterdam en Leiden te reizen? Als de RET vergoed wordt, dan ga ik er vanuit, dat ondanks 'toeslag verplicht' ook deze kosten teruggevraagd kunnen worden? De omreisroute zonder ICD duurt bijna een half uur langer.
Badge
Hoe zit het met Intercity direct om tussen Rotterdam en Leiden te reizen? Als de RET vergoed wordt, dan ga ik er vanuit, dat ondanks 'toeslag verplicht' ook deze kosten teruggevraagd kunnen worden? De omreisroute zonder ICD duurt bijna een half uur langer.
IC direct komt niet langs Leiden, dan zou je willen omreizen via Schiphol ? Dan zou je daar moeten uitchecken en weer opnieuw moeten inchecken omdat je anders tegen je reisroute in reist en risico loopt op een boete.

Aangezien er wel alternatieven zijn is de IC direct niet toeslagvrij en als je dan wle met de IC direct wil reizen kun je deze toeslag niet declareren.
Reputatie 7
Badge +3
De reisplanner geeft gewoon voor Leiden - Rotterdam een reisadvies met de ICD Direct via Schiphol. En omreizen wanneer dat door NS geadviseerd wordt is toegstaan, dus uitchecken en weer opnieuw inchecken is dan niet nodig. Maar je moet dan inderdaad wel de toeslag betalen aangezien de ICD niet toeslagvrij is.
Badge
De reisplanner geeft gewoon voor Leiden - Rotterdam een reisadvies met de ICD Direct via Schiphol. En omreizen wanneer dat door NS geadviseerd wordt is toegstaan, dus uitchecken en weer opnieuw inchecken is dan niet nodig. Maar je moet dan inderdaad wel de toeslag betalen aangezien de ICD niet toeslagvrij is.
Niet gekeken in de planner maar als het een reisadvies is dan mag het natuurlijk.

Reageer