beantwoord

Werkzaamheden en gedwongen overstap Sloterdijk

Reputatie 5
Komend weekend zijn er werkzaamheden rondom Amsterdam Zuid en Schiphol. Vanaf Utrecht Lunetten naar Schiphol wordt dit advies gegeven. Kunnen mensen die meer betalen geld terug krijgen omdat ze nu gedwongen worden uit te checken op Sloterdijk?

icon

Beste antwoord door Jouke NS 8 mei 2019, 12:35

@Jeroen
Het speelt alweer meer dan een jaar, zie hier.

Er is duidelijk meegedacht aan een oplossing, maar deze en alle latere meldingen staan op "Beantwoord" (moderatortarget gehaald?), terwijl er hoegenaamd niets is veranderd.

Zoals Klaas-Jan NS aangeeft is het probleem op dat moment aangegeven dat er geen directe oplossing mogelijk is. Een aanpassing moet dan voor elke reis handmatig worden gedaan. Desalniettemin ga ik er wel melding van maken, al verwacht ik er op dit moment niet veel van.

@Lies87 Ja, je kunt restitutie krijgen als je extra kosten maakt vanwege verplicht uit- en inchecken op Amsterdam Sloterdijk. Dat beleid staat vast.
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +3
He handigste is om niet op Sloterdijk maar op Amsterdam Centraal over te stappen.
Reputatie 5
He handigste is om niet op Sloterdijk maar op Amsterdam Centraal over te stappen.

Dat snap ik. Zelf ga ik de reis niet maken. Dit advies krijgt een bekende van mij. En vele anderen zullen dit advies ook krijgen. Dus vraag ik me af hoe met de paaltjesproblematiek om wordt gegaan.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt de extra kosten eventueel terug vragen. Maar iemand met gezond boerenverstand zal het probleem niet opzoeken en gewoon op Centraal overstappen.
Badge +3
Wel wonderlijk dat de Reisplanner van NS overstapverbindingen geeft via Sloterdijk. De Reisplanner van 9292.nl geeft alleen overstappen in Amsterdam Centraal. Of het alternatief van overstappen in Amsterdam Bijlmer Arena op bus 300 en nog wat andere zeer merkwaardige reizen.

De overstap in Sloterdijk met tariefobstakelpoortjes is in ieder geval makkelijk te vermijden.
Reputatie 5
Het is in deze Community al eerder gemeld dat de NS Reisplanner een merkwaardige voorkeur heeft voor overstappen in Amsterdam Sloterdijk, zelfs als dat een wandeling over straat betekent en een extra uit- en incheck. Zo is een van de standaard reisadviezen van Alkmaar naar Leiden om in Amsterdam Sloterdijk over te stappen van spoor 5 naar spoor 10. Hierbij worden bovendien extra kosten in rekening gebracht omdat de kortste reisweg tussen Alkmaar en Leiden via Haarlem loopt. Dat terwijl dezelfde overstap in Zaandam op hetzelfde perron en zonder meerkosten kan plaatsvinden.

NS doet hier al meer dan een jaar niets aan.
Badge
Het is in deze Community al eerder gemeld dat de NS Reisplanner een merkwaardige voorkeur heeft voor overstappen in Amsterdam Sloterdijk, zelfs als dat een wandeling over straat betekent en een extra uit- en incheck. Zo is een van de standaard reisadviezen van Alkmaar naar Leiden om in Amsterdam Sloterdijk over te stappen van spoor 5 naar spoor 10. Hierbij worden bovendien extra kosten in rekening gebracht omdat de kortste reisweg tussen Alkmaar en Leiden via Haarlem loopt. Dat terwijl dezelfde overstap in Zaandam op hetzelfde perron en zonder meerkosten kan plaatsvinden.

Recent is er een vraag geweest van een medewerker van de NS voor dit soort onlogische overstappen omdat de NS hier dus wel mee aan de slag wil. Het zal alleen even zoeken worden op dit forum om het bericht terug te vinden en het daar dan te melden zodat deze overstap gewijzigd kan worden in de reisplanner.
Reputatie 5
Wel wonderlijk dat de Reisplanner van NS overstapverbindingen geeft via Sloterdijk. De Reisplanner van 9292.nl geeft alleen overstappen in Amsterdam Centraal. Of het alternatief van overstappen in Amsterdam Bijlmer Arena op bus 300 en nog wat andere zeer merkwaardige reizen.

De overstap in Sloterdijk met tariefobstakelpoortjes is in ieder geval makkelijk te vermijden.

Als je inderdaad elke optie in planner bekijkt en niet de kortste qua tijd pakt. Hopelijk leest iedereen mee zodat het voor alle potentiële reizigers duidelijk is dat je beste verder kan kijken als je een Sloterdijk advies treft 🙂
Reputatie 5
@Jeroen

Er is duidelijk meegedacht aan een oplossing, maar deze en alle latere meldingen staan op "Beantwoord" (moderatortarget gehaald?), terwijl er hoegenaamd niets is veranderd.
@Jeroen

Zoals Klaas-Jan NS aangeeft is het probleem op dat moment aangegeven dat er geen directe oplossing mogelijk is. Een aanpassing moet dan voor elke reis handmatig worden gedaan. Desalniettemin ga ik er wel melding van maken, al verwacht ik er op dit moment niet veel van.

@Lies87 Ja, je kunt restitutie krijgen als je extra kosten maakt vanwege verplicht uit- en inchecken op Amsterdam Sloterdijk. Dat beleid staat vast.
Reputatie 5
Maar waarom geeft 9292 dan wel een overstap in Zaandam? Zijn die zoveel slimmer dan NS?

@Jeroen

Het beleid staat wel vast, alleen de klantenservice van NS geeft nog wel eens verkeerde antwoorden.

Zie o.a. dit topic van @Phonehead hierover.

https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/geld-terug-bij-vertraging-en-extra-omreiskosten-54857

@Jeroen

Het beleid staat wel vast, alleen de klantenservice van NS geeft nog wel eens verkeerde antwoorden.

Zie o.a. dit topic van @Phonehead hierover.

https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/geld-terug-bij-vertraging-en-extra-omreiskosten-54857

Ik ga de discussie hierover niet aan, egeerling. Dergelijke restituties moeten handmatig worden verwerkt, automatisch gaat het niet gebeuren. Wanneer iemand vind dat hij of zij op welke manier dan ook restitutie verdient kan diegene contact opnemen met onze Klantenservice en indien nodig verwijzen naar de informatie hier op de community.
Badge +3
In dit verband heb ik nog een paar gratis tips voor NS.

Op de pagina https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/overstap-met-tussentijds-uit-en-inchecken.html lezen we de volgende tekst:

Op de pagina https://www.ns.nl/klantenservice kan ik vervolgens niets vinden over het geld terugvragen vanwege het door NS veroorzaakte verplicht uit- en inchecken tijdens de reis.

Op de pagina https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html staat Sloterdijk niet eens vermeld.

Dit moet echt veel duidelijker want op deze manier laadt NS de verdenking op zich het terugvragen van het teveel betaalde saldo zo ingewikkeld en onaantrekkelijk mogelijk te maken. Het lijkt me dat er op zijn minst een aparte pagina met formulier moet komen om eenvoudig je geld kunt terugvragen wanneer je tijdens je reis gedwongen bent om uit- en in te checken.
In dit verband heb ik nog een paar gratis tips voor NS.

Op de pagina https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/overstap-met-tussentijds-uit-en-inchecken.html lezen we de volgende tekst:

Op de pagina https://www.ns.nl/klantenservice kan ik vervolgens niets vinden over het geld terugvragen vanwege het door NS veroorzaakte verplicht uit- en inchecken tijdens de reis.

Op de pagina https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html staat Sloterdijk niet eens vermeld.

Dit moet echt veel duidelijker want op deze manier laadt NS de verdenking op zich het terugvragen van het teveel betaalde saldo zo ingewikkeld en onaantrekkelijk mogelijk te maken. Het lijkt me dat er op zijn minst een aparte pagina met formulier moet komen om eenvoudig je geld kunt terugvragen wanneer je tijdens je reis gedwongen bent om uit- en in te checken.

Leuk die pagina veelgestelde vragen:

Ik zie daar ook dit staan.

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

Antwoord: Nee, bij overstappen naar een andere treinvervoerder geldt dit niet.

Maar bij Flex is toch wel weer de eerste check-in bepalend?? Of heb ik dit verkeerd begrepen.

Ben je met me eens dat zo'n handmatige aanpassing, hoe vervelend dat wellicht ook is voor de medewerker die dat moet doen, te allen tijde te prefereren is boven reizigers te veel te laten betalen voor hun reis?
Maar waarom geeft 9292 dan wel een overstap in Zaandam? Zijn die zoveel slimmer dan NS?

Die hebben geen financieel belang bij een advies via Sloterdijk dus die kunnen de reiziger op 1, 2 en 3 plaatsen.
Badge
Als ik in de planner dezelfde reis plan als TS dan krijg ik ook de mogelijkheid om op Amsterdam Centraal over te stappen waarbij de reisduur ook nog eens korter is. Bovenstaand is de 2e optie die je krijgt met een langere reistijd.

De reisplanner van de NS geeft dus ook gewoon de reizen aan via Amsterdam Centraal.
Reputatie 5
Als ik in de planner dezelfde reis plan als TS dan krijg ik ook de mogelijkheid om op Amsterdam Centraal over te stappen waarbij de reisduur ook nog eens korter is. Bovenstaand is de 2e optie die je krijgt met een langere reistijd.

De reisplanner van de NS geeft dus ook gewoon de reizen aan via Amsterdam Centraal.

Het bleek dat diegene die deze reis gaat maken, de adviezen met IC Direct had genegeerd ivm mogelijke toeslag (welke dan weer niet nodig is op dit traject :)) vandaar dat deze via Sloterdijk naar voren kwam met daarbij dan de vraag hoe om te gaan met de poortjes. Nu opgelost en het wordt via Amsterdam CS reizen.
Badge +3

Het is in deze Community al eerder gemeld dat de NS Reisplanner een merkwaardige voorkeur heeft voor overstappen in Amsterdam Sloterdijk, ... Dat terwijl dezelfde overstap in Zaandam op hetzelfde perron en zonder meerkosten kan plaatsvinden.

Klopt, de planner ziet Sloterdijk als een knooppunt en geeft daar voorkeur/prioriteit aan. Zaandam is dat niet.

9292 is wat dat betreft niet echt 'slimmer' maar geeft volgens mij gewoon de eerste mogelijkheid tot overstappen, en dat is soms Zaandam. Voor de terugreis met de sprinter richting Hoorn krijg je ook Sloterdijk als advies (terwijl de overstap in Zaandam ook gewoon kan, maar dan ben je iets langer onderweg). 🤔

Reputatie 6

Aankomende vrijdag en zaterdag zijn er werkzaamheden bij Amsterdam Zuid. Van Schiphol richting Utrecht wordt een reisadvies met overstap op Amsterdam Centraal gegeven. Of op Amsterdam Sloterdijk.

Wanneer op Sloterdijk wordt overgestapt, zijn er twee mogelijkheden:
- Reizigers worden op spoor 9 gedumpt, en mogen de Sloterdijk Marathon naar het hoofdgebouw lopen. De reisplanner vermeldt ‘dan ‘Tussentijds uit- en inchecken nodig’.
- Aankomst op Sloterdijk op spoor 12. In de reisplanner staat dan ‘Vermeid extra kosten. Overstappen via de stationshal’.

Vragen:
- Is het niet klantvriendelijker om op Sloterdijk wat poortjes open te zetten?
- Waarom staat er in de reisplanner niet hoe je de extra gemaakte kosten kunt terugclaimen?
- Waarom is bij de tweede overstapoptie op Sloterdijk voor deze tekst gekozen? Je moet hoe dan ook overstappen via de stationshal, alleen het maakt nogal uit welke trap je neemt.
- Waarom niet alle overstappen op Amsterdam Centraal doen, of bijvoorbeeld de 3300 uit de reisadviezen laten?

Reputatie 4

Hi Virm,

Ik kan er nog wel één toevoegen:

Waarom zijn alle posters op Sloterdijk aangaande dit onderwerp weer weggehaald en waarom is hier niets voor in de plaats gekomen.

Antwoorden zullen wel uitblijven. (het S….dijk-woord wordt nl in dit topic gebruikt).

maar ik ben benieuwd.

Reputatie 6

Ik gebruik dit topic opnieuw omdat ik geen nieuwe topics kan aanmaken...

Reputatie 6

Morgen begint het Sloterdijkomleidingsfeest. Jammer genoeg heeft er nog geen moderator gereageerd.

Reputatie 5

Morgen begint het Sloterdijkomleidingsfeest. Jammer genoeg heeft er nog geen moderator gereageerd.

Vind het jammer. En ook dat die tekst er nog steeds in staat.

Hoi VIRM,

Ik probeer jouw vragen te beantwoorden. Dit heb ik doorgekregen van de betreffende afdeling.

- Is het niet klantvriendelijker om op Sloterdijk wat poortjes open te zetten?

Vanuit mijn perspectief zeg ik ja. De beweegreden om deze gesloten te houden is vanwege het waterdicht houden van de regio Amsterdam betreft zwart-reizen.

- Waarom staat er in de reisplanner niet hoe je de extra gemaakte kosten kunt terugclaimen?

We proberen de reisplanner zo overzichtelijk mogelijk te houden. Tijdens de werkzaamheden zal er signing geplaatst worden om de reizigers te begeleiden. Dit is mij toegelicht.

- Waarom is bij de tweede overstapoptie op Sloterdijk voor deze tekst gekozen? Je moet hoe dan ook overstappen via de stationshal, alleen het maakt nogal uit welke trap je neemt.

Kan je mij deze vraag nog extra toelichten?

- Waarom niet alle overstappen op Amsterdam Centraal doen, of bijvoorbeeld de 3300 uit de reisadviezen laten?

Dit heeft te maken dat een overstap op Sloterdijk de voorkeur heeft in verband met het verdelen van de drukte.

Reageer