beantwoord

Werkzaamheden en gedwongen overstap Sloterdijk

Toon eerste bericht

36 reacties

Badge +3

Ik vind die opmerking ‘Vermijd extra kosten. Overstappen via de stationshal’ nog steeds bizar.

Zou moeten zijn (als het kan, en er dus een omlooproute is zonder poortjes) ‘Ga NIET door de stationshal, want dan kom je poortjes tegen en mogelijk extra kosten’.

Ontkom je niet aan poortjes, dan moet er staan ‘uit- en inchecken noodzakelijk, dit KAN extra kosten veroorzaken’, uiteraard afhankelijk van je traject.

En dat je soms ook gewoon kunt overstappen in Zaandam (cross-platform, zonder poortjes en langeafstandslopen) vergeten we maar even.

Reputatie 4

Hoi VIRM,

Ik probeer jouw vragen te beantwoorden. Dit heb ik doorgekregen van de betreffende afdeling.

- Is het niet klantvriendelijker om op Sloterdijk wat poortjes open te zetten?

Vanuit mijn perspectief zeg ik ja. De beweegreden om deze gesloten te houden is vanwege het waterdicht houden van de regio Amsterdam betreft zwart-reizen.

- Waarom staat er in de reisplanner niet hoe je de extra gemaakte kosten kunt terugclaimen?

We proberen de reisplanner zo overzichtelijk mogelijk te houden. Tijdens de werkzaamheden zal er signing geplaatst worden om de reizigers te begeleiden. Dit is mij toegelicht.

- Waarom is bij de tweede overstapoptie op Sloterdijk voor deze tekst gekozen? Je moet hoe dan ook overstappen via de stationshal, alleen het maakt nogal uit welke trap je neemt.

Kan je mij deze vraag nog extra toelichten?

- Waarom niet alle overstappen op Amsterdam Centraal doen, of bijvoorbeeld de 3300 uit de reisadviezen laten?

Dit heeft te maken dat een overstap op Sloterdijk de voorkeur heeft in verband met het verdelen van de drukte.

Het antwoord op de laatste vraag snap ik niet helemaal. Sloterdijk zou juist zoveel mogelijk vermeden dienen te worden als overstapstation. o.a. door het zeer cliëntonvriendelijk traplopen en Sloterdijk I en II . Ik heb in een andere hoedanigheid de wikipedia met Sloterdijk gehaald dus ik laat het hier voor nu bij.

Reputatie 5

Ik vind die opmerking ‘Vermijd extra kosten. Overstappen via de stationshal’ nog steeds bizar.

Zou moeten zijn (als het kan, en er dus een omlooproute is zonder poortjes) ‘Ga NIET door de stationshal, want dan kom je poortjes tegen en mogelijk extra kosten’.

Ontkom je niet aan poortjes, dan moet er staan ‘uit- en inchecken noodzakelijk, dit KAN extra kosten veroorzaken’, uiteraard afhankelijk van je traject.

En dat je soms ook gewoon kunt overstappen in Zaandam (cross-platform, zonder poortjes en langeafstandslopen) vergeten we maar even.

Op zich mee eens wat het overstappen "via de stationshal" betreft. De bedoeling is goed en een aanwijzing over de looproute in de app (i.c.m. de beloofde maar nog steeds ontbrekende bebording op het station) een goed idee zolang NS weigert dit probleem daadwerkelijk op te lossen. Ik vind wel dat het nog beter kan. Als reiziger die hier onbekend is, wil je volgens mij vooral weten wat je wél moet doen niet wat niet. Dus iets als "Vermijd onnodige kosten. Ga niet door poortjes. Loop via perron 11/12."

De tekst over extra noodzakelijk in- en uitchecken is m.i. nog te onvolledig. Als ik de situatie niet zou kennen, zou ik volgens mij geneigd zijn te denken dat dit om een paar cent afronding zou gaan o.i.d. (en het daarom mogelijk negeren. Daarnaast wil ik weten hoe ik dat geld dan terugkrijg. Dus: "In- en uitchecken noodzakelijk, dit kan tot €x.xx extra kosten. Vraag deze kosten hier terig." met een verwijzing naar een pagina waar deze restitutie kan worden aangevraagd, lijkt me nog beter.

- Is het niet klantvriendelijker om op Sloterdijk wat poortjes open te zetten?

Vanuit mijn perspectief zeg ik ja. De beweegreden om deze gesloten te houden is vanwege het waterdicht houden van de regio Amsterdam betreft zwart-reizen.

Krijgen de perrons van Schiphol Airport dan vandaag nog gesloten poortjes? Of wordt Schiphol Airport niet als regio Amsterdam aanzien?

En komen er poortjes tussen de metro en de treinen op stations met zowel treinen als metro? En worden de overstappalen op deze stations verwijderd? Want anders is zwartrijden sowieso nog mogelijk.

Om maar niet te spreken dat je elke incheck kunt ongedaan maken door aan de binnenzijde van de poortjes direct uit te checken. 😁

Reputatie 6

@Danny: spoor 11/12 heeft twee trappen naar beneden. Eentje komt uit in het poortjesgebied samen met sporen 3 en 4, de andere trap komt uit in het poortjesgebied met sporen 4 t/m 8. Als je de trap neemt die uitkomt in het poortjesgebied met sporen 3 en 4, terwijl je een aansluiting naar Utrecht moet halen van spoor 5 of 6, mag je door de poortjes heen. Rinkelderinkel doet de kassa van NS.
Als je op spoor 10 aankomt en je moet een aansluitende IC op spoor 5 of 6 halen, dan moet je sowieso door de poortjes bij de Hemboog en vervolgens weer door de poortjes in he hoofdgebouw.

Fijn dat er razendsnel een antwoord is gekomen vanuit de afdeling, maar ik heb de indruk dat er heel erg vanuit het perspectief van NS is geredeneerd. Er gaan veel mensen overbodig extra kosten maken bij deze werkzaamheden.

Wat voor borden zijn er overigens op Sloterdijk geplaatst?

Reputatie 4

@VIRM : ik zal vanmiddag even kijken, maar durf nu al een voorspelling te doen: geen

Laat je weten wat er uit jouw field research komt, Woefdram

Maar een oplossing in dit geval zou een bord zijn met de beste looproute? 

Reputatie 4

Laat je weten wat er uit jouw field research komt, Woefdram

Maar een oplossing in dit geval zou een bord zijn met de beste looproute? 

Er was alleen  1 hoogst onduidlijke informatieposter over werkzaamheden tussen Uitgeest en Sloterdijk, danwel Wormerveer-Sloterdijk.

Rizana als je nog wat leesvoer voor het weekend nodig hebt, dan kan ik wel een aantal topics over Sloterdijk noemen. NS is trouwens weer in overtreding want enige info over de looproutes ontbreken weer op Sloterdijk.  

Reputatie 5

@Woefdram nog knap dat je die poster überhaupt heb gevonden. Ik kom 5 dagen per week 2 keer per dag op Sloterdijk en mijn oog is niet op een poster gevallen vandaag.

Reputatie 6

Waren er uberhaupt wel pro-actieve servicemedewerkers aanwezig?

Overigens vermeld de NS reisplanner werkzaamheden tussen Amsterdam Centraal en Uitgeest. Uit het bericht maak ik op dat er gewoon treinen rijden tussen Amsterdam Centraal en Zaandam. Pas wanneer ik de reis ga plannen, zie ik dat de laatste twee treinen tussen Sloterdijk en Zaandam zijn vervangen door stopbussen. Dit komt dus niet duidelijk naar voren in de beschrijving van de werkzaamheden. Ook zou het duidelijker moeten zijn dat een van die twee stopbussen de laatste trein naar Enkhuizen vervangt, want nu wordt alleen het traject naar Uitgeest alleen expliciet in het werkzaamhedenoverzicht genoemd.  

Reputatie 4

Er is altijd wel een service medewerker aanwezig in het hokje aan de tegenwoordig rustige zijde van het station. Pro-actieve NS medewerkers: Dat soort ken ik niet: Zou je daar een beschrijving van kunnen geven. Of waren dat misschien conducteurs die voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd nog regelmatig langskwamen om een kaartje te controleren? :grinning:   

Reageer