Werkzaamheden en informatie Weert-Sittard

• 2 oktober 2020
  • 9 reacties
  • 712 Bekeken

Reputatie 5

Hoi allemaal,

Ik ben net terug uit Japan. Wat treinen betreft is terugkomen altijd lastig voor me vanwege de enorme downgrade die erbij hoort. Van “vertrouwen op de dienstregeling” naar “de dienstregeling veranderd elke week, vertrektijd en reistijd weet je nauwelijks van tevoren”. Het zal nooit echt wennen vrees ik.

Deze maand is het voor de 3e of 4e keer dit jaar (ik ben de tel kwijt!) raak ten zuiden van Eindhoven: Een dikke week gestuntel met bussen vanwege werkzaamheden. Mijn eeuwige klacht over wanneer de trein weer een betrouwbaar vervoermiddel wordt laten we maar even liggen. Maar waarom is de reisinformatie (alweer) zo'n zooitje? Zie hieronder:

Als je dit leest zou je denken dat de NS dagen lang niet in Roermond komt, niet met een trein en niet met een bus. Dit klopt niet. Is het echt zo moeilijk om dingen goed te communiceren? Als het intern allemaal al niet lukt, hoe moeten reizigers dit dan nog wel begrijpen?

Daarnaast, hoe wordt de keuze gemaakt tussen kosten en kwaliteit? Bussen rijden allemaal via Roermond lijkt het, met belachelijk lange reistijden tot gevolg. Dat is uiteraard een mening. Ik ben daarom nieuwsgierig hoe zo'n afweging wordt gemaakt. Waarom niet ook bussen rechtstreeks over de snelweg tussen Weert en Sittard? Lastig he...reizigers die het beheer van een treinnetwerk alleen maar in de weg zitten…

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De treinen van Amsterdam naar Limburg rijden in het weekend vaker niet dan wel maar dat is al jaren zo. 

Alle bussen via Roermond laten rijden lijkt me inderdaad nonsense gezien de enorme omrit en daardoor ook onnodige geldverspilling. 

Goedemiddag Tonny.s. De trajecten die vermeld worden als waar vervangende bussen rijden zijn ook precies dat: trajecten. Als er aangegeven wordt dat er bussen rijden tussen Weert en Sittard, zullen er uiteraard ook bussen zijn die stoppen te Roermond.

Daarnaast, hoe wordt de keuze gemaakt tussen kosten en kwaliteit? Bussen rijden allemaal via Roermond lijkt het, met belachelijk lange reistijden tot gevolg. Dat is uiteraard een mening. Ik ben daarom nieuwsgierig hoe zo'n afweging wordt gemaakt. Waarom niet ook bussen rechtstreeks over de snelweg tussen Weert en Sittard? Lastig he...reizigers die het beheer van een treinnetwerk alleen maar in de weg zitten…

Om een rechtstreekse buslijn inzetten tussen Weert en Sittard die niet op Roermond stopt zijn er heel simpel meer bussen en dus ook personeel nodig, die wel beschikbaar moeten zijn. Wat ook weer extra geld kost.

Reputatie 5

@Stijn NS helemaal eens hoor, dat dat een beetje extra geld kost. Alhoewel, gezien de kortere reistijd van veel mensen, vraag me we wel of hoe groot dat verschil zou zijn.

Maar de kern is meer dit: hoeveel slechter gaat NS het serviceniveau (in de vorm van reistijd) nog maken. Kennelijk vindt NS dat hun klanten geen hoge verwachtingen mogen hebben, gezien een uur extra reistijd volledig normaal wordt gevonden. Mijn verwachtingen van een spoorwegbedrijf dat graag vertelt hoe goed het eigenlijk gaat, zijn hoger. Wellicht mijn fout, maar het gevolg is wel dat ik het moeilijk vindt om NS serieus te nemen. Als dat voor jullie oke is, dan is alls oke natuurlijk en zal ik mijn klaagzang verder richten aan mensen in mijn omgeving die wellicht overwegen eens de trein te nemen. Meer dan dat kan in deze situatie toch niet.

@Stijn NS helemaal eens hoor, dat dat een beetje extra geld kost.

waarom ben je het hier mee eens?

Er zijn dan minder bussen en personeel nodig tussen Sittard en Roermond en tussen Roermond en Weert en meer bussen en personeel tussen Sittard en Weert. De gemiddelde passagier zal echter minder buskilometers maken en op drukke tijdstippen is het dus juist goedkoper om mensen rechtstreeks van Sittard naar Weert te rijden. Op rustige tijdstippen hoeft dat niet zo te zijn, want als er (groten)deels lege bussen moeten rijden wordt het splitsen van reizigers weer duurder.

het hangt een beetje van de drukte op het traject en bezetting van de bussen af, maar bij drukte kost de huidige opzet juist extra geld en uiteraard ook tijd

Reputatie 5

@Stijn NS helemaal eens hoor, dat dat een beetje extra geld kost.

waarom ben je het hier mee eens?

Er zijn dan minder bussen en personeel nodig tussen Sittard en Roermond en tussen Roermond en Weert en meer bussen en personeel tussen Sittard en Weert. De gemiddelde passagier zal echter minder buskilometers maken en op drukke tijdstippen is het dus juist goedkoper om mensen rechtsreeks van Sittard naar Weert te rijden. Op rustige tijdstippen hoeft dat niet zo te zijn, want als er (groten)deels lege bussen moeten rijden wordt het splitsen van reizigers weer duurder

Je hebt gelijk, halverwege mijn schrijven begon in te twijfelen, haha.
Maar NS zal toch niet zo onnadenkend zijn dat ze een te dure oplossing kiezen. Je klanten in de voet schieten is een ding, maar jezelf ook in de voet schieten?

Badge +3

In het verleden reden er dan ook gewoon snelbussen tussen Weert en Sittard die niet via Roermond gingen. Lijkt me veel logischer voor doorgaande reizigers noord/west-zuid en andersom, want het scheelt nogal wat tijd (en de genoemde buskilometers).

De helft van de bussen via Roermond sturen lijkt me ruim voldoende, want voor wie in Roermond moet zijn vanaf Sittard kan ook met de trein naar Echt en dan de Arriva bus naar Roermond. En voor wie vanuit Roermond naar ‘boven de rivieren’ wil kan vaak ook wel via Nijmegen met de trein.

De reizigers vanuit Roermond naar Weert/Eindhoven en verder naar Tilburg/Den Bosch (of andersom) hebben dan wat minder bussen, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk (weekenden).

Reputatie 5

Die situatie in het verkeden was wel als er nog treinen tussen Weert en Roermond reden, nu liggen beide trajectdelen plat. Maar je conclusie houdt natuurlijk stand :)

Badge +3

Die situatie in het verkeden was wel als er nog treinen tussen Weert en Roermond reden…

Precies wat er dit weekend het geval is, maar wat doen ze? Alles naar/via Roermond van/naar Sittard, terwijl (bijv. de helft van de) bussen naar Weert laten pendelen veel efficiënter zou zijn.

Niet alleen voor (doorgaande) reizigers maar ook voor de rijtijden van de bussen, dus per saldo minder bussen nodig want het is weekend en relatief rustig. :disappointed_relieved:

Reputatie 5

Ik moet heel eerlijk bekennen, ook al sta ik vermoedelijk wel bekend als nogal een “zeurderd” als het over buitendienststellingen gaat...nu de reizigersaantallen zo laag zijn kan het misschien helemaal niet uit en is 1 bus voldoende, dan is opsplitsen juist wel weer duurder. 

Maar ik maak me geen illusies, de ervaringen uit het verleden laten wel zien dat dit niet alleen vanwege de huidige covid-situatie is. Het is geld over de balk gooien om het product slechter te maken. Idioot eigenlijk...

Reageer