beantwoord

Werkzaamheden en NS abonnement

  • 26 augustus 2019
  • 32 reacties
  • 689 Bekeken

Deze week rijden er wegens werkzaamheden geen treinen tussen Dordrecht en Sliedrecht. Naar Sliedrecht rijden NS bussen, naar Dordrecht Stadspolders moet je gebruik maken van de stadsbus van Qbuzz. Hoe werkt dit als je bijv. een trajectabonnement Dordrecht Stadspolders-Rotterdam hebt? Vroeger kon je gewoon je gedrukte abonnement aan de buschauffeur laten zien, maar hoe gaat dit met de OV-Chipkaart?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 26 augustus 2019, 17:45

Goedemiddag Ilex. Zoals door anderen al is aangegeven wordt dit traject bediend door Qbuzz, onder de naam R-Net, waardoor ook zij verantwoordelijk zijn voor het vervangende vervoer. Doorgaans wordt het vervangende vervoer gedaan als bussen, welke in wezen rijden in plaats van een trein. In die bussen is je reguliere treinabonnement gewoon geldig. In sommige gevallen wordt er echter geadviseerd om gebruik te maken van al bestaand lokaal vervoer. Dit kan bijvoorbeeld metro zijn, maar in het geval van Stadspolders - Dordrecht is het een lokale lijnbus.



Bij metrovervoer wordt er in die situaties vaak in overleg met de betreffende vervoerder een poortje opengezet waar treinreizigers gebruik van kunnen maken. Hoe dat precies is geregeld met deze lijnbus van Qbuzz is bij oNS echter niet bekend. Zoals ook door anderen al is aangegeven is Qbuzz ook de vervoerder op het reguliere treintraject hier, dus kun je dit het beste navragen bij de Klantenservice van Qbuzz, wat ook door andere al is geadviseerd.



Dit is dan wel weer opmerkelijk:



Volgens de reisplanner rijdt er een NS Stopbus (niet dus, je reis met Stadsbus 3 of 5 van Qbuzz) en de prijs van het traject is onbekend. Geen wonder dat @Ilex hier vragen over heeft. De reisplanner van 9292.nl laat stadsbus 5 zien met €1,61 aan reiskosten.




Hier heb ik even contact over opgenomen met een reisinformatie specialist. Het is inderdaad een fout, waarschijnlijk misgegaan bij het invoeren van de werkzaamheden, maar dit kan helaas door een dieper liggend technisch probleem voor deze werkzaamheden niet meer aangepast worden. Het is in ieder geval genoteerd zodat dit ook meegenomen kan worden bij dat probleem, maar voor nu kan ik er helaas niets anders van maken.
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tijd geleden lag station Utrecht Zuilen er drie maanden uit. Was ook niks voor geregeld, behalve "pak de stadsbus maar". De meeste chauffeurs wisten van niks, maar geeneen heeft moeilijk gedaan, ik heb niet hoeven in- en uitchecken.Ah, ik zei Lunetten maar dat was dus precies dat, Zuilen - Ut waar @MoDe dus wél geneuzel kreeg omdat een (lange) NS reis onderbroken/gesplitst werd wegens een (onterecht) verplichte in/uitcheck bij U-OV of Connexxion/Syntus of whatever daar toen reed, en je dus op kosten jaagde, en meer dan de kosten voor de busrit zelfs dus!

Mijn meest gebruikte vertrekstation is Lunetten. Daar werd langere tijd geen NS bus ingezet, maar stond in de planner dat met stadsbus gereisd diende te worden.
Reputatie 7
Badge +3

De chauffeurs die ik trof vonden niets prima. Moest gewoon inchecken, ook de mensen met afgekocht reisrecht en met (aktie)e-ticket. Mijn reis werd gewoon 5 euro duurder retour richting zuiden, want behalve extra buskosten, vertrok van een station voor mijn normale vertrek station, dus duurdere treinrit.Heb je (van de NS) daar nog compensatie voor gekregen, of maar niet aan die molen begonnen en je verlies genomen?

Geen compensatie, wel geprobeerd. Teveel gedoe. Kastje-naar-de-muur.
Reputatie 7
Badge +3
Het maakt mij niet eens zoveel uit wie de regels opstelt. Als ze maar uitgevoerd en gehandhaafd worden.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zal allemaal. Maar reizigers schieten niets op met bedrijfspolitieke twisten.
Het lijkt me daarom de taak van I&M om daar regels voor vast te stellen, net als in Duitsland de deelstaat en het Verkehrsverbund dat doen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zal allemaal. Maar reizigers schieten niets op met bedrijfspolitieke twisten.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat niet om dwingen. Maar afspraken op concullegiale basis kunnen natuurlijk altijd gemaakt worden.
De concullegiale verhoudingen zijn niet bepaald best aangezien NS/FNV nog steeds met legale en illegale middelen streeft naar een monopolie en alle concurrenten weg wil hebben. Die concurrenten willen juist een level field play in Nederland.

Afspraken tussen Arriva, Breng en Abellio D zijn bij Arnhem bijv. dan ook makkelijk te maken maar zodra NS er bij betrokken is worden de verhoudingen meteen ijzig.
Reputatie 5

Eerder refereerde je aan het gebruik maken van tramlijn 1 tussen Delft en Den Haag bij werkzaamheden. De eerste keer dat ik te maken met werkzaamheden tijdens mijn treinreizen was bij de werkzaamheden rond Delft in februari 2015, daarbij kon inderdaad gebruik gemaakt worden van tramlijn 1 en daarvoor waren tijdelijke CiCo paaltjes bij de tramhalte neergezet door NS.
Zo kan dat tegenwoordig dus heel gemakkelijk geregeld worden door een treinvervoerder.
De HTM wil hier tegenwoordig niet meer aan mee werken en NS laat dan eigen bussen rijden. Ook de RET weigerde in het verleden om treinabonnementen te accepteren in de metro naar Den Haag vanwege capaciteitsgebrek.


Was de HTM op dat moment niet deels in handen van NS? Dat maakt het allemaal wel wat makkelijker natuurlijk.
Badge +3
Tijd geleden lag station Utrecht Zuilen er drie maanden uit. Was ook niks voor geregeld, behalve "pak de stadsbus maar". De meeste chauffeurs wisten van niks, maar geeneen heeft moeilijk gedaan, ik heb niet hoeven in- en uitchecken.
Ah, ik zei Lunetten maar dat was dus precies dat, Zuilen - Ut waar @MoDe dus wél geneuzel kreeg omdat een (lange) NS reis onderbroken/gesplitst werd wegens een (onterecht) verplichte in/uitcheck bij U-OV of Connexxion/Syntus of whatever daar toen reed, en je dus op kosten jaagde, en meer dan de kosten voor de busrit zelfs dus!
Reputatie 7
Badge +3
Spoorvervoerders kunnen andere vervoerders niet dwingen aan een regeling mee te werken. Dat maakt een uniforme regeling lastig.
Het gaat niet om dwingen. Maar afspraken op concullegiale basis kunnen natuurlijk altijd gemaakt worden.
Badge +3

De chauffeurs die ik trof vonden niets prima. Moest gewoon inchecken, ook de mensen met afgekocht reisrecht en met (aktie)e-ticket. Mijn reis werd gewoon 5 euro duurder retour richting zuiden, want behalve extra buskosten, vertrok van een station voor mijn normale vertrek station, dus duurdere treinrit.

Heb je (van de NS) daar nog compensatie voor gekregen, of maar niet aan die molen begonnen en je verlies genomen?
Reputatie 7
Badge +3
Tijd geleden lag station Utrecht Zuilen er drie maanden uit. Was ook niks voor geregeld, behalve "pak de stadsbus maar". De meeste chauffeurs wisten van niks, maar geeneen heeft moeilijk gedaan, ik heb niet hoeven in- en uitchecken.
In feite komt het er op neer dat NS het station een tijdje sluit en dat je zelf maar voor alternatief vervoer moet zorgen.

Nog bonter maakte NS het vorig jaar in Den Bosch. Reizigers naar Den Bosch Oost kregen het advies met de stadsbus te gaan (eigen kosten, niets geregeld) waarbij die stadsbus 's avonds helemaal niet rijdt. Zoek het zelf maar uit!
Reputatie 7
Badge +3
Tijd geleden lag station Utrecht Zuilen er drie maanden uit. Was ook niks voor geregeld, behalve "pak de stadsbus maar". De meeste chauffeurs wisten van niks, maar geeneen heeft moeilijk gedaan, ik heb niet hoeven in- en uitchecken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vrees dat Qbuzz helemaal geen mobiele CiCo's heeft en dat het bij vervangend vervoer net gaat als bij Arriva: in/uitchecken bij de CiCo op het perron en controle bij het instappen in de bus met een treinconducteursapparaat.

Alleen heeft de chauffeur van de reguliere stadsdienst dat conducteursapparaat niet en het is voor mij zelfs nog maar de vraag of hij überhaupt wel weet dat treinreizigers op hun abonnement met hem mogen reizen. Laat staan reizigers van bijv. Stadspolders naar Gorinchem die gaan omreizen via Dordrecht. Als busmaatschappij zal Qbuzz wel denken dat alle reizigers een Studentenkaart hebben want verder neemt er nauwelijks nog iemand de bus.
Reputatie 7
Badge +3

Als er met het busbedrijf niets afgesproken was nam die chauffeur je vroeger ook niet gratis mee.Net als bij de werkzaamheden Utrecht CS - Houten (of Lunetten?) een tijdje terug, en dat je gewoon gratis met een U-OV bus mocht/moest.

Chauffeurs wisten van niets, maar vonden het allemaal wel prima.


De chauffeurs die ik trof vonden niets prima. Moest gewoon inchecken, ook de mensen met afgekocht reisrecht en met (aktie)e-ticket. Mijn reis werd gewoon 5 euro duurder retour richting zuiden, want behalve extra buskosten, vertrok van een station voor mijn normale vertrek station, dus duurdere treinrit. Om elke keer weer die discussie te vermijden met chauffeur en NS klantenservice ben ik op een gegeven moment op de fiets naar Utrecht Centraal gegaan.
Badge +3
Mobiele CiCo's is natuurlijk wel zo handig i.v.m. met langeafstandskorting (LAK) en spits/dal geneuzel.

Dat je in ieder geval een complete reis kunt maken dus. Maar dat zal RNet/Qbuzz dus moeten regelen, of de apparatuur in de lijnbussen zo programmeren dat je treinabonnement e.d. ook herkend worden (Overstap OK) tussen Dordrecht en Sliedrecht.
Reputatie 7
Badge +3

Eerder refereerde je aan het gebruik maken van tramlijn 1 tussen Delft en Den Haag bij werkzaamheden. De eerste keer dat ik te maken met werkzaamheden tijdens mijn treinreizen was bij de werkzaamheden rond Delft in februari 2015, daarbij kon inderdaad gebruik gemaakt worden van tramlijn 1 en daarvoor waren tijdelijke CiCo paaltjes bij de tramhalte neergezet door NS.
Zo kan dat tegenwoordig dus heel gemakkelijk geregeld worden door een treinvervoerder.
De HTM wil hier tegenwoordig niet meer aan mee werken en NS laat dan eigen bussen rijden. Ook de RET weigerde in het verleden om treinabonnementen te accepteren in de metro naar Den Haag vanwege capaciteitsgebrek.

Ik heb inderdaad daarna niet meer gezien dat men bij werkzaamheden de tram kon nemen. Het viel toen ook samen met een voorjaarsvakantie waarin de HTM op een andere lijn minder trams liet rijden en daardoor konden op lijn 1 juist extra trams rijden, die gingen alleen tot Den Haag Centraal, niet zoals de reguliere helemaal door naar Scheveningen. Daarnaast reden er ook NS bussen.

Maar het voorbeeld was vooral om te geven dat het heel simpel zou zijn voor Qbuzz om, net als toen bij gebruik van de HTM tram, tijdelijke CiCo's neer te zetten. Naar andere stations zet Qbuzz wel speciale stopbussen in, ik neem aan dat men daar wel tijdelijke CiCo's neerzet.
Maar wel of geen tijdelijke CiCo's, Qbuzz zou het voor reizigers duidelijk moeten aangeven.
Reputatie 7
Badge +3
En het zou nog prettiger zijn wanneer alle spoorvervoerders een uniforme werkwijze zouden afspreken wanneer treinvervangend busvervoer wordt ingezet.
Spoorvervoerders kunnen andere vervoerders niet dwingen aan een regeling mee te werken. Dat maakt een uniforme regeling lastig.
Reputatie 7
Badge +3
Eerder refereerde je aan het gebruik maken van tramlijn 1 tussen Delft en Den Haag bij werkzaamheden. De eerste keer dat ik te maken met werkzaamheden tijdens mijn treinreizen was bij de werkzaamheden rond Delft in februari 2015, daarbij kon inderdaad gebruik gemaakt worden van tramlijn 1 en daarvoor waren tijdelijke CiCo paaltjes bij de tramhalte neergezet door NS.
Zo kan dat tegenwoordig dus heel gemakkelijk geregeld worden door een treinvervoerder.

De HTM wil hier tegenwoordig niet meer aan mee werken en NS laat dan eigen bussen rijden. Ook de RET weigerde in het verleden om treinabonnementen te accepteren in de metro naar Den Haag vanwege capaciteitsgebrek.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ga maar niet de moeite nemen om de klantenservice van Qbuzz iets te vragen, die begrijpen nooit wat.
Dat is niet de ervaring van lezers hier met de klantenservice van Qbuzz. Je krijgt redelijk snel en netjes antwoord. Maar het is aan jou om te gebruik te maken van hun klantenservice of niet. Als je ze geen vraag stelt over een potentieel knelpunt kunnen ze ook niets oplossen.

@Momo
Het zou inderdaad een oplossing zijn om voor treinreizigers een mobiele CiCo van R-net neer te zetten bij Dordrecht Stadspolders en Dordrecht. Ik heb ook geen idee hoe het geregeld wordt door R-net (Qbuzz) op de trajecten die door stop- en snelbussen gereden worden. Het zou prettig zijn wanneer Qbuzz dat op de website zou zetten. En het zou nog prettiger zijn wanneer alle spoorvervoerders een uniforme werkwijze zouden afspreken wanneer treinvervangend busvervoer wordt ingezet.
Reputatie 7
Badge +3
Eerder refereerde je aan het gebruik maken van tramlijn 1 tussen Delft en Den Haag bij werkzaamheden. De eerste keer dat ik te maken met werkzaamheden tijdens mijn treinreizen was bij de werkzaamheden rond Delft in februari 2015, daarbij kon inderdaad gebruik gemaakt worden van tramlijn 1 en daarvoor waren tijdelijke CiCo paaltjes bij de tramhalte neergezet door NS.
Zo kan dat tegenwoordig dus heel gemakkelijk geregeld worden door een treinvervoerder.
Badge +3
Als er met het busbedrijf niets afgesproken was nam die chauffeur je vroeger ook niet gratis mee.
Net als bij de werkzaamheden Utrecht CS - Houten (of Lunetten?) een tijdje terug, en dat je gewoon gratis met een U-OV bus mocht/moest.

Chauffeurs wisten van niets, maar vonden het allemaal wel prima.
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap het al, er is dus niets geregeld voor dit soort situaties. Was vroeger toch een stuk gemakkelijker met die kartonnen kaartjes. Kan me meerdere gevallen herinneren van werkzaamheden of langdurige verstoringen op het bedoelde traject. Je liet gewoon je treinabonnement aan de stadsbuschauffeur zien en alles was in orde.
Als er met het busbedrijf niets afgesproken was nam die chauffeur je vroeger ook niet gratis mee.
Reputatie 7
Badge +3
Voor vragen moet je wel zijn bij Qbuzz aangezien het werkzaamheden op een Qbuzz traject betreft en Qbuzz zorgt voor vervangend vervoer dmv de buslijnen 3 en 5.
Ik snap het al, er is dus niets geregeld voor dit soort situaties. Was vroeger toch een stuk gemakkelijker met die kartonnen kaartjes. Kan me meerdere gevallen herinneren van werkzaamheden of langdurige verstoringen op het bedoelde traject. Je liet gewoon je treinabonnement aan de stadsbuschauffeur zien en alles was in orde.
Gelukkig heb ik deze week nog vakantie en ga ik die ene keer dat ik deze week op het bedoelde traject wil reizen wel gelijk met de bus naar station Dordrecht. Ik ga maar niet de moeite nemen om de klantenservice van Qbuzz iets te vragen, die begrijpen nooit wat.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt me dat de de makers van de reisplanner dan toch nog een keer contact moeten opnemen met Qbuzz. Het specifieke verzoek van Qbuzz levert onbegrijpelijke reisadviezen op in de reisplanner van NS. Vooral de mededeling "NS Stopbus i.p.v. trein" is natuurlijk niet de bedoeling als NS helemaal geen vervangend vervoer rijdt.

Ik begrijp de behoefte om een reisadvies te tonen tijdens werkzaamheden. Maar een onbegrijpelijk reisadvies is waarschijnlijk slechter dan helemaal geen reisadvies. Ik vind het ook opvallend dat tijdens het invoeren van de gegevens het kromme "NS Stopbus i.p.v. trein" niet is opgemerkt. Worden dit soort wijzigingen niet eerst getest voordat ze online gezet worden? Nu verwachten reizigers een bus van NS terwijl ze met de reguliere stadsbus van Qbuzz moeten reizen.

Des te opmerkelijker is dan dat bij het opvragen van een reisadvies tussen Sliedrecht en Dordrecht er wel keurig "R-net stopbus i.p.v. trein" wordt getoond. Maar ook hier geen tariefinformatie. Dat is echt iets dat met Qbuzz moet worden besproken omdat ook de website van 9292.nl geen tariefinformatie geeft tussen Sliedrecht en Dordrecht. Ik kan me niet voorstellen dat Qbuzz het vervangend vervoer gratis aanbiedt..........

Reageer