beantwoord

Werkzaamheden evaluatie Woerden-Utrecht

• 24 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 354 Bekeken

Reputatie 3
Gefeliciteerd, jullie hebben er voor de reizigers weer logistiek een zooitje van gemaakt. Dieptepunt vind ik de omroepen vandaag dat de sprinters van/naar Breukelen overvol zitten. Hoe komt dit toch? Volgens mij is dit volledig aan de NS zelf te wijten:

• Lange afstandsreizigers tussen Rotterdam - Amersfoort wordt aangeraden om om te reizen via Schiphol. De IC direct is echter niet toeslag vrij, dus deze route is onaantrekkelijk.
  • Er zijn (in mijn ogen onnodig) intercities geschrapt tussen Rotterdam/Den Haag - Gouda, waardoor extra veel reizigers gebruik maken van de sprinters, met name de doorgaande sprinter Rotterdam - Amsterdam vanwege de aansluiting.
  • De busdienst Woerden - Utrecht staat maar één keer per half uur in de reisplanner. Vreemd dat treinreizigers dan toch liever omreizen?
  • De sprinters tussen Rotterdam - Amsterdam, alsmede de sprinters tussen Utrecht - Breukelen zijn vrijwel niet langer dan normaal.
En dan vreemd opkijken dat de sprinters overvol zitten?
icon

Beste antwoord door RSD 24 oktober 2018, 11:23

1. IC direct toeslag vrij maken zorgt ervoor dat deze overvol komen te zitten en er dus iedere rit mensen achter moeten blijven.

2. De redenen van het schrappen van intercities zijn mij niet bekend, echter zal NS er wel een goede reden voor hebben anders doen ze het niet.

3. Voor alternatief busvervoer is het zo goed als onmogelijk een juiste dienstregeling te maken. Bussen hebben last van overig verkeer en rijden vaak niet volgens schema.

4. Treinen verlengen is niet altijd mogelijk ivm de perronlengtes. Veel treinen rijden nu al in Nederland op maximale lengte
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
1. IC direct toeslag vrij maken zorgt ervoor dat deze overvol komen te zitten en er dus iedere rit mensen achter moeten blijven.
2. De redenen van het schrappen van intercities zijn mij niet bekend, echter zal NS er wel een goede reden voor hebben anders doen ze het niet.
3. Voor alternatief busvervoer is het zo goed als onmogelijk een juiste dienstregeling te maken. Bussen hebben last van overig verkeer en rijden vaak niet volgens schema.
4. Treinen verlengen is niet altijd mogelijk ivm de perronlengtes. Veel treinen rijden nu al in Nederland op maximale lengte
Er is een dienstregeling voor de bussen waar de chauffeurs zich aan houden. Elke bus heeft geplande ritten die hij moet rijden. Het is echter een bewuste keuze om niet alle ritten in de reisplanner te zetten. Er is namelijk niet voldoende capaciteit om meer reizigers per bus te vervoeren. Door de busverbinding onaantrekkelijk te maken in de reisplanner wordt er vaker omgereisd in plaats van reizen per bus.

De sprinters Rotterdam - Uitgeest kunnen inderdaad amper verlengd worden. Wel was het mooi geweest om extra treinen in te leggen tussen Rotterdam en Breukelen met het materieel dat nu toch niet rijdt door de werkzaamheden. Dan moeten inderdaad de treinen Breukelen - Utrecht worden verlengd. Dat zou kunnen door de spitspendel Breukelen - Veenendaal te knippen in Utrecht, en tussen Utrecht en Breukelen de gehele dag met groot materieel te pendelen.

Leuk detail. In november zijn er enorm veel werkzaamheden. Zaterdag 17 november rijdt er intercity Leeuwarden/Groningen - Zwolle - Almere - Bijlmer - Gouda - Den Haag. Zowel Schiphol als Amersfoort - Zwolle zijn die dag dicht. Er kunnen dus extra treinen Breukelen - Woerden rijden.
Reputatie 3
  1. We spreken hier van enkele ritten per dag waar sprake is van overvolle treinen.
  2. Geld besparen? Ik ben heel benieuwd waarom deze intercities niet in Gouda of Woerden zouden kunnen keren.
  3. Zie de reactie van Treinspotter123. Het gaat mij om de bewuste keuze om maar één bus per half uur in te leggen op een druk traject.
  4. Als je hier óók niet de capaciteit kunt bieden die nodig is, dan vind ik het bij punt 1 genoemde argument niet erg sterk om de toeslag alsnog te blijven berekenen. Want we hebben liever dat we langer in de sprinter staan dan dat we korter in de intercity direct staan?
Reputatie 5
@wiskunde123
1. Enkele ritten per dag waarbij meerdere mensen op het perron moeten blijven staan, en dan komen daar weer boz klachten van. Helemaal als je al om moet reizen omdat er geen treinen rijden en dan ook nog eens niet met de ICD mee kan.
2. In Gouda en Woerden is geen plek om de trein te kunnen keren heb ik in een andere reactie gelezen.
3. Als je die reactie leest dan staat er dan er maar 1 bus per half uur in de planner staat, maar dat er meer worden ingezet.
4. Zoals al eerder gezegd moeten er dan mensen achterblijven omdat de ICD dan overvol is.
Reputatie 7
Badge +3
@wiskunde123
Bij grote werkzaamheden op de hoofdlijnen rijden de bussen niet op dienstregeling maar steeds zodra ze vol zijn. Die twee ritten in de reisplanner staan daar alleen pro forma (anders functioneert de reisplanner niet) maar hebben geen enkele relatie met de realiteit. Over dat laatste wordt wel vaker geklaagd omdat mensen daardoor denken dat de bussen op basis van een dienstregeling rijden.

@RSD
Dat er noch in Gouda, noch in Goverwelle, noch in Woerden mogelijkheden zouden zijn om treinen te laten keren lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Ik vermoed eerder dat NS bewust veel minder capaciteit heeft ingezet aannemende dat de meeste mensen omreizen of deze week vakantie hebben.
Reputatie 5
@Tamzin ik meen te hebben gelezen dat het niet mogelijk was in gouda te keren.

Reageer