beantwoord

Werkzaamheden in Augustus

• 14 June 2021
  • 24 reacties
  • 390 Bekeken

Reputatie 5

Hoi,

Ik wil graag met een paar vrienden een fietstochtje gaan maken deze zomer. Mensen komen uit verschillende delen van het land, en aangezien de zomer altijd hooogseizoen is voor stremmingen, probeer ik uit te vinden of er een weekend is waarin mensen wél een fiets mee kunnen nemen. Alleen de informatie is niet compleet, nu NS het overzicht niet meer maakt. Kan ik ergens nog uitvinden waar er werkzaamheden zijn deze augustus? Of is m'n enige keus nog om het op te geven en een auto te kopen?

Groet,

Tonny

icon

Beste antwoord door Rene74 14 June 2021, 13:14

Bekijk origineel

24 reacties

De enige werkzaamheden die bekend zijn bij ons, zijn vanaf Amsterdam en Maastricht naar het buitenland. Meer weet ik op dit moment helaas ook nog niet. 

Reputatie 7

Tja, allemaal aan de late kant. Het is half juni en over augustus is nog weinig bekend terwijl bijna iedereen al plannen maakt voor vakantie in augustus. 

Bij DB gaat dat beter, daar staat alles erg vroeg al vast en is al maanden tevoren in de planner verwerkt. Moet in Nederland toch ook kunnen denk ik dan altijd. 

Hoe dan ook, wat in juli zie voorspelt al een zomer met erg veel werkzaamheden. Op veel trajecten wordt infra vernieuwd. Van de onoverzichtelijke site van Prorail word je  weinig wijzer wat betreft augustus.

Zou van huis uit op de fiets stappen dan ben je nog het snelst op de bestemming. Laats 5 uur in de trein om van Haarlem naar Nijmegen te komen, werkzaamheden en onvoorziene omstandigheden kijk op de app voor meer info. En gisteren ternauwernood thuisgekomen, onvoorziene omstandigheden tussen Sloterdijk en Haarlem om 23 uur, gebrek aan informatie, wanneer en of NS bussen inzet is een gok om 23 uur 's avonds. Poortjes en vooral meer poortjes op Sloterdijk en een lege hal zonder NS medewerkers want die zijn wegbezuinigd net als gele borden. Kijk in de app. Vertrouw op je benen.

Badge

Zo en zo kun je nooit van een werkzaamheden kalender uitgaan omdat er ook geregeld spoedwerkzaamheden zijn en die zijn niet te voorspellen. Daarnaast heb je dan ook nog de storingen die niet te voorspellen zijn.

Maar je kunt ook flexibel zijn natuurlijk en als je de Nederlandse spoorkaart mee hebt kun je altijd alternatieven zoeken, mits niet het hele treinvervoer plat ligt door een storing..

Reputatie 5

Vanuit Zuid Limburg is het enige alternatief fietsen, er is geen tweede lijn naar het noorden.

Overigens is de kans op werkzaamheden in het weekend, en zeker in de zomer, stukken groter dan een ongeplande storing.

Echt triest hoe Nederland een ontwikkelingsland is geworden als het gaat om beschikbaarheid van het spoor. Maargoed, oude koeien. Bedankt voor de geen-informatie :)

Reputatie 7

Zo en zo kun je nooit van een werkzaamheden kalender uitgaan omdat er ook geregeld spoedwerkzaamheden zijn en die zijn niet te voorspellen. Daarnaast heb je dan ook nog de storingen die niet te voorspellen zijn.

Maar je kunt ook flexibel zijn natuurlijk en als je de Nederlandse spoorkaart mee hebt kun je altijd alternatieven zoeken, mits niet het hele treinvervoer plat ligt door een storing..

En hierdoor snap ik weer dat veel mensen toch maar weer met de auto gaan en soms meewarig kijken als ik zeg dat ik altijd met de trein reis. Met OV reizen staat voor hen meestal synoniem aan ongemak, traagheid, onzekerheid en wachten. En ze willen al dat gedoe niet.

Reputatie 5

https://www.arriva.nl/limburg/reisinformatie/werk-aan-het-spoor.htm?regioid=153857

Ik was me aan het afvragen of de moeilijkheid bij Prorail of bij de NS ligt, maar Arriva toont wel al informatie van september, dus het zal wel bij NS liggen.

Ik ben eigenlijk nooit voorstander geweest van het opknippen van het spoornet in concessies. Maar met dit soort dingen begin ik toch wel een beetje te wensen dat het monopolie van NS de prullenbak in gaat, als zelfs de makkelijkste dingen al te moeilijk zijn...

Badge

En hierdoor snap ik weer dat veel mensen toch maar weer met de auto gaan en soms meewarig kijken als ik zeg dat ik altijd met de trein reis. Met OV reizen staat voor hen meestal synoniem aan ongemak, traagheid, onzekerheid en wachten. En ze willen al dat gedoe niet.

Ach die mensen hebben ook te maken met onderhoud aan de wegen wat slechts vlak voor het onderhoud aangekondigt wordt langs de wegen. Hebben met files en ongevallen te maken welke ook niet gepland zijn. Zelfs de mogelijkheid dat de eigen auto defect raakt, een lekke band heeft o.i.d. is aanwezig.

Tja, welke manier van vervoer je ook kiest altijd is er wel iets wat roet in het eten kan gooien voor je planning.

Reputatie 7

Ach die mensen hebben ook te maken met onderhoud aan de wegen wat slechts vlak voor het onderhoud aangekondigt wordt langs de wegen. Hebben met files en ongevallen te maken welke ook niet gepland zijn. Zelfs de mogelijkheid dat de eigen auto defect raakt, een lekke band heeft o.i.d. is aanwezig.

Tja, welke manier van vervoer je ook kiest altijd is er wel iets wat roet in het eten kan gooien voor je planning.

Klopt, maar met de auto rijd je even om (flexibiliteit) en files heb je nauwelijks buiten de Randstad en zeker niet in het weekend. Dat is toch heel iets anders. De kans dat je auto een lekke band o.i.d. krijgt is veel kleiner dan dat je direct of indirect te maken krijgt met defecte infra, defecte of gestrande treinen. Dat wijst mijn ervaring als dagelijkse reiziger wel uit.

Het ov is helaas nauwelijks een concurrent. Het percentage Nederlanders dat nooit met een trein of bus reist is bijzonder groot. Negatieve zaken rondom ov zijn gelijk in het nieuws en daarop word vaak een mening gebaseerd. Ik meen dat landelijk gezien slechts ca. 5% van woon-werkverkeer per ov gaat. Het was iets van die orde van grootte. Waarom is dat percentage zo laag kan je je afvragen. Met de trein op vakantie is helemaal minimaal als je het afzet tegen andere vervoersmiddelen. Ik behoor echt tot een minderheid. Iedereen die ik ken gaat met auto en/of vliegtuig. Alleen voor weekendjes Parijs namen sommigen wél de trein (rechtstreeks en snel).

Reputatie 6

Met een auto kan je vaak een stukje omrijden bij werkzaamheden. Bij NS gaat dat dan met bussen en worden de eventuele fietsen niet meegenomen. In de komende maanden zullen er best wel wat mensen op fietsvakantie in eigen land willen en zou het dus handig zijn voor het plannen als de uit te voeren werkzaamheden door Pro rail bekend zijn.

Badge

Klopt, maar met de auto rijd je even om (flexibiliteit) en files heb je nauwelijks buiten de Randstad en zeker niet in het weekend. Dat is toch heel iets anders. De kans dat je auto een lekke band o.i.d. krijgt is veel kleiner dan dat je direct of indirect te maken krijgt met defecte infra, defecte of gestrande treinen. Dat wijst mijn ervaring als dagelijkse reiziger wel uit.

Het ov is helaas nauwelijks een concurrent. Het percentage Nederlanders dat nooit met een trein of bus reist is bijzonder groot. Negatieve zaken rondom ov zijn gelijk in het nieuws en daarop word vaak een mening gebaseerd. Ik meen dat landelijk gezien slechts ca. 5% van woon-werkverkeer per ov gaat. Het was iets van die orde van grootte. Waarom is dat percentage zo laag kan je je afvragen. Met de trein op vakantie is helemaal minimaal als je het afzet tegen andere vervoersmiddelen. Ik behoor echt tot een minderheid. Iedereen die ik ken gaat met auto en/of vliegtuig. Alleen voor weekendjes Parijs namen sommigen wél de trein (rechtstreeks en snel).

Ja je bent flexibeler met de auto wat voor velen ook het cruciale punt is om niet met het OV te gaan, naast een langere reistijd als de bestemming niet in de directe omgeving is van een station. En daarmee beantwoord ik ook meteen je vraag waarom maar 5% van de mensen met het OV gaan naar hun werk.

En wat vakantie bestemmingen, vliegen is sneller als je verder weg wilt en de meeste mensen zullen de kosten van de trein en eventuele huurauto op de locatie afwegen tegen op vakantie gaan met de auto. Zelf vlieg ik meestal naar de bestemming en huur dan een auto op de locatie zelf, ook omdat ik niet met de auto en/of trein op de bestemming kan komen vanaf Nederland.

@Macklobell  Nou als je dan op fietsvakantie bent dan fiets je toch dat stukje wat niet met de trein te doen is, ben je meteen sportief bezig wat je overigens toch al van plan was aangezien je met de fiets op vakantie gaat.

Reputatie 5

De OV sector is zelf ook heel erg hard bezig om zichzelf om zeep te helpen. Alles wat lastig gevonden wordt, mag de reiziger zelf oplossen. Wil de sector zichzelf graag opheffen?

Juist in een tijd waarin gesproken wordt over verstedelijking, verduurzaming etc zou je je als sector hard moeten maken om daar een rol in te spelen. Maar Het spoor is vooral van de kan niet, gaat niet, lastig, lastig.

Het zou veel meer een groeimarkt kúnnen zijn (in Japan is de verhouding autokms, treinkms ca. 4 op 1 ipv 10 op 1 geloof ik). Maar als de sector zelf niet wil, sja...

Reputatie 6

De OV sector is zelf ook heel erg hard bezig om zichzelf om zeep te helpen. Alles wta lastig gevonden wordt, mag de reiziger zelf oplossen. Wil de sector zichzelf graag opheffen?

Juist in een tijd waarin gesproken wordt over verstedelijking, verduurzaaming etc zou je je als sector hard moeten maken om daar een rol in te spelen. Maar Het spoor is vooral van de kan niet, gaat niet, lastig, lastig.

Jeroen moet helaas ook weer de lolbroek uithangen. NS heeft nog steeds voor een groot gedeelte een monopolie positie en dat merk je gewoon. Klanten worden niet echt geholpen. Service is vaak ver te zoeken. Als morgen het nieuws kwam dat DB bijvoorbeeld het hele NS gebeuren overneemt, zou dat voor de reiziger denk ik zeer goed nieuws zijn. Ik hoop toch dat de ogen in Den Haag binnenkort eens geopend worden.   

Reputatie 5

Mijn kritiek is sectorbreed, hoewel voornamelijk NS en Prorail. Jeroen mag het niet met me eens zijn, maar ik neem hem niet de hele situatie kwalijk ;)

Verder wel met je eens natuurlijk.

Badge

Mijn kritiek is sectorbreed, hoewel voornamelijk NS en Prorail. Jeroen mag het niet met me eens zijn, maar ik neem hem niet de hele situatie kwalijk ;)

Verder wel met je eens natuurlijk.

Ik ben met je eens dat de informatie over de geplande werkzaamheden gewoon ruimschoots vantevoren bekend moeten zijn, die aanvulling ontbreekt in mijn eerste reactie.

@Macklobell  Welke verandering zie jij dan als er opeens DB op mijn kleding en op de trein staat ipv NS ?  Mensen en organisatie zijn dan nog steeds dezelfde, dat veranderd niet van het ene op het andere moment. Om die reden zie ik ook geen directe verbetering als DB de monopolist wordt op het spoor. Treinen en personeel zullen niet vervangen worden maar overgenomen worden dus het blijft bij verandering van logo en naam. En daarnaast was de opmerking helemaal niet lollig bedoeld maar juist serieus.

Reputatie 6

Bij een overname verdwijnt er altijd een hoop personeel. Vrijwillig of onvrijwillig. Maar in ieder geval worden dan de ICT-systemen van NS op korte termijn bij het grof vuil gezet. DB accepteert zoals je in andere topics hebt kunnen lezen bijvoorbeeld wel Nederlandse IBAN's. Ik denk ook dat dit bedrijf een overstapservice van de banken zou omarmen. Jullie daarentegen willen de klanten deze service allemaal niet bieden. Ook E-tickets kunnen bij DB bijvoorbeeld worden omgeruild. Als ik hier op het forum ga grasduinen kom ik ongetwijfeld nog veel meer dingen tegen, maar mijn tijd is ook beperkt. 

Reputatie 7
Badge +3

Spoedwerkzaamheden zijn natuurlijk nooit te voorspellen, en vooral de laatste tijd zijn er regelmatig allerlei spoedwerkzaamheden. Maar de afgelopen paar jaar was er wel een pdf overzicht met geplande werkzaamheden voor het hele jaar waarmee je nog enigszins langer vooruit kon plannen. Je wist dan nog steeds niet precies hoeveel impact die werkzaamheden hadden op jouw reis, maar er was wel iets om mee te plannen. Daar pdf jaaroverzicht is er dit jaar helaas niet, daar is al eerder een topic over geweest. Er is toen ook nog navraag bij ProRail geweest maar ook die konden geen overzicht van het hele jaar geven.

Reputatie 5

Kennelijk weet niemand meer wat er gebeurt met het spoor :D

Reputatie 7

Ja je bent flexibeler met de auto wat voor velen ook het cruciale punt is om niet met het OV te gaan, naast een langere reistijd als de bestemming niet in de directe omgeving is van een station. En daarmee beantwoord ik ook meteen je vraag waarom maar 5% van de mensen met het OV gaan naar hun werk.

En wat vakantie bestemmingen, vliegen is sneller als je verder weg wilt en de meeste mensen zullen de kosten van de trein en eventuele huurauto op de locatie afwegen tegen op vakantie gaan met de auto. Zelf vlieg ik meestal naar de bestemming en huur dan een auto op de locatie zelf, ook omdat ik niet met de auto en/of trein op de bestemming kan komen vanaf Nederland.

Met die 5% moet je als ov-sector niet tevreden zijn. Het is veel te laag voor een dichtbevolkt land als Nederland. Stimuleren en producten aanbieden waardoor het percentage stijgt dus.

Betreft vakantie: als de spoorsector in Europees verband goed samenwerkt en zorgt dat je zelf simpel een qua tarief redelijk met de auto concurrerend (gezins)ticket kan boeken naar waar dan ook in Europa (gelijk aan de simpelheid het boeken van een vliegticket), is er al veel gewonnen en wordt de vraag voor treinvakanties naar andere plekken dan Parijs of Londen ook vast groter.

Verder moet er veel meer reclame voor zijn. Veel mensen hebben geen idee hoe en wat met treinvakanties. Ik ga al jaren bijna altijd per trein op vakantie (tenzij het echt te ver is en je er meer dan 2 dagen over doet, dan neem ik wel het vliegtuig) en heb zelf weleens mensen geadviseerd die het een keer wilden proberen, ze hadden geen idee hoe dat aan te pakken en waar ze moesten zoeken. Ze zijn naar een dorp midden in Oostenrijk gegaan per trein en het is goed bevallen. De reis per trein is al een deel van de vakantiebelevenis en voor ter plaatse had ik ze een 7-daags regiobusticket geadviseerd. Ja dat moet je dan even zelf uitvinden op internet. 

Reputatie 7
Badge +3

Ze weten het wel, maar ze willen het gewoon niet vertellen. ProRail kon begin van het jaar wel een top 10 met de meeste hinder geven. 

Reputatie 6

Ze weten het wel, maar ze willen het gewoon niet vertellen. ProRail kon begin van het jaar wel een top 10 met de meeste hinder geven. 

Ik klik er nu op en ik zie deze tekst:

1. Zwolle

Van 28 april tot 4 mei en van 9 juli tot 20 juli is het treinverkeer tussen Zwolle en Herfte (gedeeltelijk) gestremd omdat we hier werken aan een voorverdubbeling van twee naar vier sporen. Kan iemand mij uitleggen wat een voorverdubbeling is??? Ik neem aan dat het spoorverdubbeling moet zijn, maar ik vind het helaas knullig. 

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig staat het wel goed op de projectpagina maar ja, best knullig. Hopelijk worden er bij de werkzaamheden zelf niet zulke foutjes gemaakt.

Badge

Bij een overname verdwijnt er altijd een hoop personeel. Vrijwillig of onvrijwillig. Maar in ieder geval worden dan de ICT-systemen van NS op korte termijn bij het grof vuil gezet. DB accepteert zoals je in andere topics hebt kunnen lezen bijvoorbeeld wel Nederlandse IBAN's. Ik denk ook dat dit bedrijf een overstapservice van de banken zou omarmen. Jullie daarentegen willen de klanten deze service allemaal niet bieden. Ook E-tickets kunnen bij DB bijvoorbeeld worden omgeruild. Als ik hier op het forum ga grasduinen kom ik ongetwijfeld nog veel meer dingen tegen, maar mijn tijd is ook beperkt. 

Keep on dreaming, zeker wat betreft het personeel want zo makkelijk is het niet om geschikt personeel te vinden voor de functies waar het voor nodig is.  Maar met een mooi sociaal plan zou het zomaar kunnen dat er te weinig personeel overblijft om alle treinen te laten rijden. :D

Reputatie 3

De enige werkzaamheden die bekend zijn bij ons, zijn vanaf Amsterdam en Maastricht naar het buitenland. Meer weet ik op dit moment helaas ook nog niet. 

Maar bij meerdere van jouw NS-collega's zijn wel op detailniveau de werkzaamheden van heel 2021 bekend. Grote werkzaamheden worden maanden, soms jaren, van te voren gepland om te zorgen dat al het materieel en toeleveranciers op tijd op de juiste plek zijn. Met andere woorden, tientallen betrokkenen weten precies wanneer in augustus station Arnhem een paar dagen uit dienst wordt gehaald, dat omvat Prorail en NS-personeel en tientallen werknemers en planners bij aannemers. Kortom eigenlijk alle betrokkenen - behalve zij voor wie dit allemaal wordt gedaan: de reizigers. 

In het geval van station Arnhem kan de doorgewinterde reiziger gaan zoeken naar berichten in de krant, of op de website van Prorail. Dan weten we dat je van 12 tot en met 16 augustus station Arnhem moet mijden. Handige informatie als je nu je vakantie aan het plannen bent (waaronder ondergetekende):

Meer ruimte voor treinreizigers én treinen op station Arnhem Centraal | Arnhem | gelderlander.nl

Er zijn meerder topics over dit onderwerp geweest, met name over de vraag waarom de pdf met werkzaamheden van het hele jaar niet meer wordt gepubliceerd op de NS website. Daar is nooit echt een duidelijk antwoord op gekomen. Wat staat jullie toch in de weg om in een vroeg stadium reizigers te informeren over werkzaamheden die al ruim van te voren zijn ingepland?    

Reageer