beantwoord

Werkzaamheden Leiden Centraal 1-7 februari 2020

• 25 november 2019
  • 13 reacties
  • 408 Bekeken

In de nieuwe Spoor (vandaag 25-11-2019 ontvangen) wordt in de rubriek Werkzaamheden in de winter aangekondigd dat er van zaterdag 1 tot en met vrijdag 7 februari 2020 (een hele week dus) geen treinverkeer is van en naar en via Leiden. Over deze werkzaamheden is verder -op de site, in de pdf met werkzaamheden tot juni 2020- geen informatie te vinden.

Klopt deze aankondiging en zo ja, vinden deze werkzaamheden alleen ‘s nachts plaats of ook overdag? 

Het is voorlopig nog geen februari maar gezien de enorme overlast van de werkzaamheden op Leiden Centraal afgelopen maart/april zou het goed zijn om reizigers hier al vroeg zo uitgebreid mogelijk over te informeren.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 november 2019, 20:36

Goedenavond MariaP en welkom bij de NS Community!

Het overzicht op onze website geeft binnenlandse werkzaamheden enkel weer tot maximaal twee weken in de toekomst. Bij werkzaamheden later dan zijn de concrete gevolgen en aanpassingen nog niet rond, dus kunnen we die ook niet communiceren.

Zoals je zelf al aangaf kun je voor een jaaroverzicht terecht bij dit document, maar inderdaad zijn de werkzaamheden waar jij naar refereert hier niet in vermeld. Ik vermoed dat dit document dan ook niet meer up to date is, wat ik zal aankaarten!

Ik zie zelf geen reden om aan te nemen dat de aankondiging in SPOOR onjuist is, dus voor nu zou ik ervan uitgaan dat deze werkzaamheden ook werkelijk plaatsvinden. Wanneer precies de werkzaamheden uitgevoerd worden en wat de exacte gevolgen zijn is, zoals ik al aangaf, op dit moment bij ons nog niet bekend, dus daar kan ik helaas nog niets over zeggen.

Bekijk origineel

13 reacties

Goedenavond MariaP en welkom bij de NS Community!

Het overzicht op onze website geeft binnenlandse werkzaamheden enkel weer tot maximaal twee weken in de toekomst. Bij werkzaamheden later dan zijn de concrete gevolgen en aanpassingen nog niet rond, dus kunnen we die ook niet communiceren.

Zoals je zelf al aangaf kun je voor een jaaroverzicht terecht bij dit document, maar inderdaad zijn de werkzaamheden waar jij naar refereert hier niet in vermeld. Ik vermoed dat dit document dan ook niet meer up to date is, wat ik zal aankaarten!

Ik zie zelf geen reden om aan te nemen dat de aankondiging in SPOOR onjuist is, dus voor nu zou ik ervan uitgaan dat deze werkzaamheden ook werkelijk plaatsvinden. Wanneer precies de werkzaamheden uitgevoerd worden en wat de exacte gevolgen zijn is, zoals ik al aangaf, op dit moment bij ons nog niet bekend, dus daar kan ik helaas nog niets over zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

In het Leidsch Dagblad van vorige week, ik meen vrijdag, stond in een artikel wel iets gemeld over werkzaamheden rond Leiden en daarbij werd aangegeven dat die mogelijk in week 6 of 7 zouden plaatsvinden.

De krant zelf heb ik niet, ik las die bij mijn moeder thuis.

Reputatie 4

@Stijn NS je collega heeft 9 maanden geleden aangegeven dat jullie 15 tot 20 weken van tevoren beginnen met plannen rondom werkzaamheden, dus dan moet de impact van werkzaamheden over 10 weken toch wel bekend zijn?

Er zal ook zeker ruim van te voren beginnen worden met het plannen hiervan. Dat wil echter niet zeggen dat alles met betrekking tot aanpassingen aan de dienstregeling of vervangend vervoer al rond is. Daarnaast heb ik enkel aangegeven dat het bij ons nog niet bekend is, als zijnde Klantenservice. Er zal bij de daarvoor bedoelde afdelingen zeker meer bekend zijn, maar als Klantenservice hebben we geen toegang tot alle details.

Reputatie 7
Badge +3

Werkzaamheden van deze omvang worden een half tot een heel jaar van te voren ingepland. Het kan zijn dat er iets hapert in de communicatie tussen NS en ProRail. Maar het kan ook zijn dat het excel overzicht van werkzaamheden dat NS publiceert gewoon niet up to date is, dat was in het verleden al vaker zo.

Wel is het zo dat de planning van de bussen en de aangepaste treindienst pas veel korter van te voren wordt gemaakt.

Reputatie 5

Ik vind het nogal wat dat dit in een reguliere werkweek gebeurd en dit dan mist in het overzicht. Of mis ik een schoolvakantie? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het nogal wat dat dit in een reguliere werkweek gebeurd en dit dan mist in het overzicht. Of mis ik een schoolvakantie? 

Doordeweekse werkzaamheden tussen Den Bosch en Eindhoven waren vorig jaar ook een keer "vergeten" in het excel-overzicht. En nee, begin februari zijn er geen schoolvakanties.

Ik heb een terugkoppeling gekregen over het overzicht.

“De lijst is wel recent geüpdatet maar deze werkzaamheden zijn vlak na die update toegevoegd aan de planning. Vandaar dat deze niet in de ‘statische lijst’ (het blijft natuurlijk een pdf) opgenomen zijn.“

Deze werkzaamheden zullen bij de eerstvolgende update worden toegevoegd.

Reputatie 6
Badge +1

Ondanks dat we (in theorie) niet precies weten welke treinen wel en niet gaan rijden, weten we wel welke trajecten er niet beschikbaar zullen zijn.

Voor het voorjaar heb ik in de aanbieding:

Weekend na wk 6: helemaal geen treinen van/naar Leiden

Weekend na wk 7: Leiden-Haarlem gestremd

Weekend na wk6+heel wk 7: Leiden-Alphen gestremd.

Weekend na week 15 (met Pasen): Leiden - Den Haag Centraal gestremd

Gelukkig geen hele week Leiden buiten dienst dus!

Reputatie 7
Badge +3

Zo staat het niet in Spoor. Daar staat echt: 

• Van zaterdag 1 tot en met vrijdag 7 februari is er geen treinverkeer van en naar en via Leiden Centraal.

Dus ik begrijp de verwarring van TS. 

Een zelfde iets had ik een jaar geleden ook met werkzaamheden die in Spoor aangekondigd stonden (ik meen op het traject Den Haag - Rotterdam ergens in januari) maar nergens te zien waren op de website. Bleek dat die werkzaamheden uiteindelijk toch niet die betreffende periode plaats zouden vinden maar dat die info mogelijk pas bekend werd nadat Spoor geprint was. Wat dat betreft is een geprint blad als Spoor nog veel meer statisch dan een pdf op de website. Een pdf kun je nog vervangen maar Spoor moet enige tijd te voren gedrukt worden en de informatie ervoor moet nog daarvoor worden aangeleverd.

Zo rijm ik bv ook de tekst in Spoor als “In december en januari staan er geen grote werkzaamheden gepland”  niet met de info op de website dat er van zaterdag 7 december vanaf 00.00 uur tot en met zondag 8 december werkzaamheden zijn bij Gouda waardoor er zo te zien geen enkele trein rijdt van/naar/via Gouda. Die werkzaamheden staan nu juist niet in Spoor vermeld en dat is toch wel korter dan februari. 

Mijn vraag is nu gemarkeerd als “beantwoord”, maar is dat niet echt. 
@Stijn NS: mocht er meer informatie beschikbaar komen, bijvoorbeeld over het tijdstip (overdag/ ‘s nachts), dan hou ik me aanbevolen.

MariaP zoals door mijn collega Stijn ook is aangegeven zal in de loop van de tijd nog meer informatie beschikbaar komen op onze website. De werkzaamheden zijn ver in de toekomst en ook voor ons is nog niet alle informatie beschikbaar. Blijf dus vooral onze website in de gaten houden. 

Reputatie 6

Oeh, een week lang geen treinen van en naar Leiden? Dat wordt vast een groot feest rondom de haltes voor de vervangende bussen. :D

Reageer