beantwoord

Werkzaamheden Leiden Centraal 8-16 februari 2020

• 25 november 2019
  • 66 reacties
  • 4458 Bekeken

Toon eerste bericht

66 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Minder treinen, minder perroncapaciteit en tijdens de werkweek verplicht overstappen in Leiden. *pakt popcorn erbij*

Mag ik naast je komen zitten met een bak popcorn? :sweat_smile: 

De combinatie beperkte perroncapaciteit, minder en kortere treinen en iedereen daar extra overstappen lijkt me recept voor chaos. Ik ben echt benieuwd wat voor taferelen dat nu gaat opleveren. 

Vorig jaar moest iedereen van/naar HS/Delft/Rotterdam overstappen op Den Haag Centraal want de capaciteit van HS zou daar daar niet genoeg zijn voor al die overstappende reizigers. Dat zorgde voor ontzettende drukte bij perron 8/9 vanwege het beperkte aantal poortjes daar. En omdat er minder IC's reden grote drukte en achterblijvers op Leiden. Nu moet dan iedereen overstappen op Leiden omdat er door beperkte perroncapaciteit op Leiden geen doorgaande treinen rijden. Ik denk dat de klantenservice  zich weer kan gaan voorbereiden op een stortvloed van klachten.

Reputatie 5

Overstappen op Leiden voor mensen die naar Schiphol moeten betekent ook extra vroeg vertrekken. Zeker als er kortere treinen rijden.

Ik zag ook omreisroute van Den Haag naar Amsterdam CS via Utrecht. In de praktijk betekent dat 20 minuten langer reizen maar mogelijk wel minder ellende..hoewel de lijn Utrecht-Amsterdam ook druk is, heb je wel meer opties daar met elke 10 minuten een trein.

Ik ga mijn collega's eens waarschuwen die nog wel op deze route moeten reizen.

Reputatie 6

@Momo: je mag gerust naast mij komen zitten, maar ik ben dan waarschijnlijk aan het omreizen via Gouda. :P Heb al het makkelijkste alternatief uit de reisplanner getoverd.
Overigens, als er geen doorgaande treinen mogelijk zijn in Leiden, vrees ik dat het station wordt omgetoverd in twee kopstations en dat mensenmassa's van perron moeten gaan switchen. Wil je een extra portie popcorn als dat zo is? En een comfortabele stoel?

@Moderatoren: op dit moment staat in het werkzaamhedenoverzicht alleen van/naar/via Leiden. Maar op de website van NS staat dat er ook gevolgen zijn voor aangrenzende trajecten, zoals Amsterdam-Haarlem (het zou mij niks verbazen als daar ineens een treinserie een week lang in rook is opgegaan). Kunnen de aangrenzende trajecten ook worden opgenomen in het werkzaamhedenoverzicht? Een forens tussen Haarlem en Amsterdam, of Den Haag CS en Rotterdam of Amsterdam Zuid en Almere gaat minder snel kijken als het over Leiden gaat. Het niet vermelden van de gevolgen voor aangrenzende trajecten is een klacht dat al diverse malen voorbij is gekomen op dit forum.
Aangezien dit het meest actuele topic over Leiden is, is het wellicht ook handig de data in de titeltopic aan te passen naar 8 t/m 16 februari. Dit topic komt vrij snel naar boven bij de zoekresultaten op Google, dus dat kan handig zijn.

Mijn verzoek tot aanpassing staat nog uit. Zodra/als dit live gaat zonder informatie omtrent de aangrenzende trajecten zet ik het verzoek door. De titel van dit topic is aangepast. Bedankt voor het meedenken.

Reputatie 2

Vraagje; Als de werkzaamheden bij Leiden Centraal zijn, waarom ligt Leiden Lammenschans er dan ook uit? Op Lammenschans is maar één spoor, waardoor treinen in beide richtingen aan hetzelfde perron stoppen. De intercity Utrecht-Leiden zou dus makkelijk 2x/uur op Leiden Lammenschans kunnen keren (alleen de spitspendels Alphen-Leiden moeten dan vervallen, omdat de IC aan het perron dan zo'n 25 minuten stilstaat; de tijd waarin deze normaal doorrijdt naar Centraal en terug), waarna Leiden Lammenschans - Leiden Centraal makkelijk met stadsbussen afgelegd kan worden.

Ik ben bang dat ik daar geen exacte reden voor heb kunnen vinden, Sjoerd85, maar dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de complexiteit in de dienstregeling en de aanpassingen die gedaan zouden moeten worden om je voorstel te kunnen realiseren. Je hebt zelf al gemerkt dat er andere treinen geschrapt zouden moeten worden hiervoor, de kans is aanwezig dat dat slechts een gedeelte is van de aanpassingen die nodig zijn.

Ik weet er zelf het fijne niet van, maar ik heb vertrouwen in mijn collega's die verantwoordelijk zijn voor de dienstregeling tijdens dit soort grote buitendienststellingen en dat zij de best mogelijke situaties creëren die het minste nadeel opleveren.

Reputatie 5

Er hangt al een aankondiging op station Haarlem.

Reputatie 6

In het eerste weekend van de werkzaamheden wordt Leiden Transferium weer gebruikt. Volgens de reisplanner moet er tussen Leiden Transferium en Leiden Centraal worden gereisd met de bus van Arriva. Foutje?

Reputatie 7
Badge

Vraagje; Als de werkzaamheden bij Leiden Centraal zijn, waarom ligt Leiden Lammenschans er dan ook uit? 

Dit zal @Sjoerd85 alles te maken hebben met de beveiliging, waarbij het traject station Lammenschans, Leiden Goederen, Leiden Centraal onderdeel uitmaakt van de beveiliging welke buiten dienst is.

Je kan Lammenschans immers niet gebruiken als (een deel van) de beveiliging niet werkt.

Reputatie 6

En zoals het er nu naar uitziet, gaan er wel doorgaande treinen over Leiden rijden. Wel met afwijkende tijden, sporen en routes.
Hopelijk zijn de keringen in Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal lang genoeg, want dat bleek de vorige keer niet het geval te zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

In het eerste weekend van de werkzaamheden wordt Leiden Transferium weer gebruikt. Volgens de reisplanner moet er tussen Leiden Transferium en Leiden Centraal worden gereisd met de bus van Arriva. Foutje?

Op https://www.ns.nl/reisinformatie/werkzaamheden-leiden.html? staan de bussen tussen Leiden Transferium en Leiden Centraal aangegeven als Arriva-buspendels. Geen foutje dus.

Bij station Leiden Centraal is niet voldoende ruimte voor álle NS bussen. Daarom rijden alle andere bussen – met uitzondering van de NS-bussen Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn - via een tijdelijk gecreëerd Transferium (aan de A44) bij de Willem Einthovenstraat. Daar kun je overstappen op een andere NS-bus óf gebruikmaken van de speciale Arriva-buspendel, indien station Leiden Centraal je eindbestemming is.

Vorig jaar april toen er ook een weekend lang gebruik werd gemaakt van het Leiden Transferium waren het ook Arriva bussen die dit reden. Stopten toen op Centraal aan de achterzijde, waar dat weekend geen reguliere lijnbussen stopten, alleen de pendels naar het Transferium.  Op sommige momenten stonden er wel 3 van die Arriva bussen tegelijk op Centraal, lang wachten was er dus niet bij.

Alleen zie ik nu in de reispanner dat je in zou moeten checken bij Arriva. vorig jaar stond er gewoon een tijdelijke NS CiCo. 

Inmiddels is het minder dan tien dagen voor de werkzaamheden, dus ik zou in de reisplanner moeten kunnen zien wat de gevolgen zijn.

Voor mijn reis in de ochtend- en avondspits veranderd er helemaal niets.

Dan slaat bij mij het wantrouwen toe. Ik moet eventuele wijzigingen in mijn reistijden morgen melden, en ik vertrouw de reisplanner niet. Er is beloofd dat tien dagen van tevoren de wijzigingen ingevoerd moeten zijn maar ik kan nergens zien of er iets gebeurd is. NS en Prorail hebben het al vaak genoeg volkomen verknalt om ze op hun blauwe ogen te geloven.

Hoe achterhaal ik of de beloofde aanpassing van de reisplanner doorgevoerd is?

Badge

Minder dan 10 dagen ??  Volgens mij is het nog 13 dagen voordat het 8 februari is.

Reputatie 2

Alle wijzigingen staan er al voor de hele week in, dus de reisplanner is accuraat.

Reputatie 7
Badge +3

Om welke reis gaat het dan burne

Eerder was aangegeven dat er geen doorgaande treinen zouden zijn, maar zoals VIRM al eerder opmerkte zijn die er zo te zien wel. De series 700/1800 (IC Den Haag Centraal - Leeuwarden/Groningen, 2200 (IC Amsterdam Centraal - Vlissingen) en 6300 (sprinter Den Haag Centraal - Haarlem) rijden zoals nu in de planner staat dinsdag t/m vrijdag gewoon doorgaand.  Wel geknipt zijn de 2100 (IC Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal), 2400 (IC Lelystad Centrum - Dordrecht) en 4600 (sprinter Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal) waarbij  er  tussen de 2100 en 702100 of de 2400 en 702400 een overstap is van 3 of  4 minuten van 9a naar 9b. 

Bij een reis met de 700/1800, 2200 of 6300 zal er dan inderdaad niets veranderd zijn tov normaal, maar maak je gebruik van de andere series dan is er wel degelijk een verandering. 

Reputatie 6

In het werkzaamhedenoverzicht staat bij Leiden Centraal (maandag 10 t/m zondag 16 februari) dat er stopbussen in plaats van Sprinters rijden tussen Leiden Transferium en haarlem/Den Haag Centraal. Goed om te weten dat er dus die maandag weer gewoon Sprinters rijden naar Leiden Transferium. :D

Overigens staat er ook dat reizigers tussen Leiden Centraal en Den Haag Mariahoeve met de Intercity via Den Haag Centraal reizen, en rekening moeten houden met in- en uitchecken in Den Haag Centraal. Ik neem toch aan dat de poortjes op Den Haag Centraal gewoon open blijven en dat reizigers dit niet hoeven te doen?

Reputatie 5

In het werkzaamhedenoverzicht staat bij Leiden Centraal (maandag 10 t/m zondag 16 februari) dat er stopbussen in plaats van Sprinters rijden tussen Leiden Transferium en haarlem/Den Haag Centraal. Goed om te weten dat er dus die maandag weer gewoon Sprinters rijden naar Leiden Transferium. :D

Overigens staat er ook dat reizigers tussen Leiden Centraal en Den Haag Mariahoeve met de Intercity via Den Haag Centraal reizen, en rekening moeten houden met in- en uitchecken in Den Haag Centraal. Ik neem toch aan dat de poortjes op Den Haag Centraal gewoon open blijven en dat reizigers dit niet hoeven te doen?

Heeft dat laatste niet te maken met dat je dan tegen de richting in aan het reizen bent? Tot nu toe waren de poortjes nog steeds open.

Okee. We zijn een week verder, ik ben er achter dat de werkzaamheden een week verschoven zijn, en dus proberen we het opnieuw. 

Ik wil op 10 februari om 07:50 vertrekken uit Haarlem en om 08:42 uitstappen op Delft Campus en de reisplanner zegt dat dat kan, zonder enige opmerking over de werkzaamheden. Geen extra overstap, geen extra reistijd, geen kortere trein.

In andere bronnen waarschuwt NS voor armageddon, hellevuur en het einde der tijden, maar de reisplanner vindt het allemaal gewoon een saaie maandagochtend in februari.

IK GELOOF DE REISPLANNER NIET. DAT DING IS NIET BIJGEWERKT. DE REISPLANNER LIEGT TEGEN JE!

En daarmee heeft de reiziger dus geen kans zich voor te bereiden op wat er komen gaat.

Hoe, beste NS, gaan jullie dit verkopen?

(Ik spreek nu NS N.V. aan, niet het personeel. Het personeel kan er ook niet zoveel aan doen, het is de leiding die er een bende van maakt.)

Reputatie 7
Badge

Okee. We zijn een week verder, ik ben er achter dat de werkzaamheden een week verschoven zijn, en dus proberen we het opnieuw. 

Ik wil op 10 februari om 07:50 vertrekken uit Haarlem en om 08:42 uitstappen op Delft Campus en de reisplanner zegt dat dat kan, zonder enige opmerking over de werkzaamheden. Geen extra overstap, geen extra reistijd, geen kortere trein.

In andere bronnen waarschuwt NS voor armageddon, hellevuur en het einde der tijden, maar de reisplanner vindt het allemaal gewoon een saaie maandagochtend in februari.

IK GELOOF DE REISPLANNER NIET. DAT DING IS NIET BIJGEWERKT. DE REISPLANNER LIEGT TEGEN JE!

En daarmee heeft de reiziger dus geen kans zich voor te bereiden op wat er komen gaat.

Hoe, beste NS, gaan jullie dit verkopen?

(Ik spreek nu NS N.V. aan, niet het personeel. Het personeel kan er ook niet zoveel aan doen, het is de leiding die er een bende van maakt.)

Waarom een bericht op zo'n overdreven schreeuwende toon @burne ? Lijkt me nergens voor nodig.

Wat betreft je reis, deze is gewoon mogelijk, de IC treinen rijden gewoon tussen Haarlem en Leiden, de Sprinters rijden als bus op het traject Haarlem - Leiden op 10 februari.

Reputatie 5

Of er een kortere trein is of niet, valt vandaag nog niet te voorspellen voor 10 februari. Je zal wel elke dag de planner moeten bekijken omdat mogelijk gedurende de week veranderingen zijn in de dienstregeling. Dit kan per dag verschillen.

De reisplanner is gewoon bijgewerkt, burne. Ik ben erg benieuwd waarop je jouw uitspraken baseert dat deze niet zou zijn aangepast. 

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zijn trouwens op https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor de trajecten Leiden - Alphen, Leiden - Haarlem, Leiden -Schiphol en Leiden - Den Haag (Mariahoeve) geel ipv rood?

Op deze trajecten is vandaag en morgen (za 8 en zon 9 febr) geen treinverkeer mogelijk en dat zou rood moeten zijn.

Badge +3

Ik vermoed zomaar omdat de bussen (van/naar ‘station’ Transferium) als een soort trein zijn ingelegd (98××××) in de dienstregeling?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie trouwens dat hetzelfde het geval is op Arnhem Centraal - Nijmegen en Tiel - Elst, ook bussen met 98xxxx. Maar als in de info rood als “geen treinverkeer” wordt aangegeven en ik zou als reiziger een traject in geel zien, dan is mijn conclusie dat er alleen extra reistijd is maar wel treinen rijden. Ik mis de logica van het onderscheid in kleuren.

Reputatie 7
Badge +3

Die mis ik ook regelmatig. Ook andersom. Onlangs werden er “volle treinen en mogelijk een langere reistijd door een verstoring elders” verwacht, maar was het traject rood gekleurd.

Reageer