beantwoord

Werkzaamheden Leiden Centraal 8-16 februari 2020

• 25 November 2019
  • 66 reacties
  • 4727 Bekeken

In de nieuwe Spoor (vandaag 25-11-2019 ontvangen) wordt in de rubriek Werkzaamheden in de winter aangekondigd dat er van zaterdag 1 tot en met vrijdag 7 februari 2020 (een hele week dus) geen treinverkeer is van en naar en via Leiden. Over deze werkzaamheden is verder -op de site, in de pdf met werkzaamheden tot juni 2020- geen informatie te vinden.

Klopt deze aankondiging en zo ja, vinden deze werkzaamheden alleen ‘s nachts plaats of ook overdag? 

Het is voorlopig nog geen februari maar gezien de enorme overlast van de werkzaamheden op Leiden Centraal afgelopen maart/april zou het goed zijn om reizigers hier al vroeg zo uitgebreid mogelijk over te informeren.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 November 2019, 20:36

Goedenavond MariaP en welkom bij de NS Community!

Het overzicht op onze website geeft binnenlandse werkzaamheden enkel weer tot maximaal twee weken in de toekomst. Bij werkzaamheden later dan zijn de concrete gevolgen en aanpassingen nog niet rond, dus kunnen we die ook niet communiceren.

Zoals je zelf al aangaf kun je voor een jaaroverzicht terecht bij dit document, maar inderdaad zijn de werkzaamheden waar jij naar refereert hier niet in vermeld. Ik vermoed dat dit document dan ook niet meer up to date is, wat ik zal aankaarten!

Ik zie zelf geen reden om aan te nemen dat de aankondiging in SPOOR onjuist is, dus voor nu zou ik ervan uitgaan dat deze werkzaamheden ook werkelijk plaatsvinden. Wanneer precies de werkzaamheden uitgevoerd worden en wat de exacte gevolgen zijn is, zoals ik al aangaf, op dit moment bij ons nog niet bekend, dus daar kan ik helaas nog niets over zeggen.

Bekijk origineel

66 reacties

Reputatie 6

Dat het vorige keer niet echt lekker ging en er veel klachten kwamen weet ik en inderdaad heel goed dat men het nu beter aanpakt, maar voor veel mensen is er nu onduidelijkheid omdat wat men nu in de reisplanner ziet niet strookt met beeld wat ze vooraf hebben gekregen door de posters en andere berichten. Ik klaag hier niet over maar signaleer meer dat reizigers nu niet gerust zijn dat het reisadvies wat ze krijgen juist is. Dat zou niet het geval moeten zijn. 

We zullen komende week wel zien de situatie werkelijk wordt.

Collega van mij van andere afdeling is uit voorzorg thuis gaan werken want er zouden geen tot weinig treinen rijden tussen Leiden en Haarlem. Nu zie ik dat de dienstregeling op deze lijn al dagen rooskleurig is itt eerdere berichtgeving. Maar deze collega werkt stug thuis door 😁

Reputatie 7
Badge +1

Door problemen gisteravond op het spoor stond veel materieel vanmorgen niet op de juiste plek, hierdoor kan het wel eens gebeuren dat treinen in een andere samenstelling rijden en als dit niet opgemerkt is dan kun je zoiets krijgen als op de foto.  Het is absoluut niet goed dat dit gebeurt en ik hoop dan maar dat het allemaal veilig is gegaan.

Zaten er wel reizigers in dit treindeel want het kan ook zijn dat zo'n treindeel niet toegankelijk is voor reizigers en als gesloten leeg mat mee gaat met een trein.

Ben zelf ook nog ingestapt in dat treinstel, bovendien stonden een van de deuren van die bak ook nog open. Dit was dus geen meeliftend treinstel.

Ging verder zo te zien wel veilig, enkele boa's hadden gevraagd om de deuren dicht te gooien waarvan het gat te groot was om veilig in te stappen en dirigeerde mensen om naar voren te lopen. Dus complimenten daar voor. 

Reputatie 7
Badge +3

Nieuwe sprinters hebben een uitschuftrede die tot de perronrand rijkt. Deze IC kan wel een loopplank gebruiken. :laughing:

Badge

Door problemen gisteravond op het spoor stond veel materieel vanmorgen niet op de juiste plek, hierdoor kan het wel eens gebeuren dat treinen in een andere samenstelling rijden en als dit niet opgemerkt is dan kun je zoiets krijgen als op de foto.  Het is absoluut niet goed dat dit gebeurt en ik hoop dan maar dat het allemaal veilig is gegaan.

Zaten er wel reizigers in dit treindeel want het kan ook zijn dat zo'n treindeel niet toegankelijk is voor reizigers en als gesloten leeg mat mee gaat met een trein.

Reputatie 7
Badge +1

Ik dacht dat tijdens de werkzaamheden kortere treinen worden ingezet of doen we vandaag aan een potje verspringen vandaag? 😂

Volgens mij past een VIRM 6 + VIRM 6 toch gewoon volledig op spoor 9b ook als er gebruik gemaakt wordt van de wissels halverwege het perron?

Reputatie 7

Hm, kennelijk rijdt de 300 alleen in de ochtendspits Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp, want daarbuiten was het tot en met de Hemboog. De reisplanner gaf in al zijn wijsheid Den Haag Centraal - Zaandam aan met de 1800/700 -> 5800 -> 3300, terwijl de overstap op Sloterdijk op de 7400 makkelijker is en slechts één minuut reistijd oplevert.

Reputatie 7
Badge +3

De werkzaamheden aan het spoor rond station Leiden Centraal hebben tijdens de maandagochtendspits niet tot grote problemen geleid. Op het station is het opvallend rustig. Dit maal geen overvolle perrons, geen treinen die uitpuilen van de reizigers.

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20200210_80060035/werk-aan-spoor-leidt-maandagochtend-niet-tot-problemen-op-leiden-centraal

Vandaag is het wel zo dat er geen sprinters Amsterdam - Den Haag en Haarlem - Den Haag rijden, hiervoor zijn bussen ingezet. En de IC's rijden normaal, niet geknipt.

Reputatie 7
Badge +3

Nu hebben sommige reizigers denk ik ook erg weinig topografische kennis of idee hoe hun trein rijdt als ik dit lees:

ik moet morgen (en de rest van de week) van Tilburg naar Den Bosch, hebben de werkzaamheden met Leiden enzo hier effect op?

maar als ik over Utrecht moet, kan het zijn dat het drukker is toch? Of gaat dat meevallen?

Edit, reiziger blijkt volgens verder uitleg naar Amsterdam Amstel te moeten vanaf Tilburg, 

Reputatie 7
Badge +3

Dat bedoel ik inderdaad Robert.  

Ander voorbeeld:

hoi! Hoe kan het dat deze trein gewoon normaal gaat? Er is toch gedoe bij Leiden? Gaat dit toch lukken denken jullie? Moet een vlucht halen woensdag..

Betreft de 1819 vertrek 6:03 uit Gvc en ja die rijdt gewoon normaal.

en 

Hoi NS, ik word van alle kanten gewaarschuwd voor de werkzaamheden rondom Leiden komende week. Ik zie in de reisplanner echter geen aangepast advies (Heemstede-DH CS). Ik dacht dat alle treinen zouden eindigen op Leiden en overstap noodzakelijk is.

en

ik wil ivm afspraken graag weten hoe en wat op dit traject. Maar de planner lijkt niet geupdate, vreemd, want overal hangen posters omdat t plat gaat en je in de spits amper kan reizen.

Ik denk dat de communicatie is afgesteld op uitgaan van het ergste inderdaad. Dat de reiziger hierdoor geen vertrouwen meer heeft in de reisplanner is uiteraard niet wenselijk. Ik zal de signalen doorzetten.

Badge +3

Inderdaad, voorbeeldje:

excuus, ik bedoel morgen. Ik moet dan voor 09:00 in Den Haag zijn, maar krijg in de reisplanner opties te zien via Haarlem en Leiden of A’dam Zuid en Leiden, terwijl ik begreep dat dat juist de slechtste opties zijn. Wat raden jullie aan voor Amstel - Den Haag CS morgenochtend?

Voor de zekerheid zou je in dit geval nog via Utrecht kunnen, maar ben je blijkbaar wel langer onderweg.

Reputatie 7
Badge +3

Dat het vorige keer niet echt lekker ging en er veel klachten kwamen weet ik en inderdaad heel goed dat men het nu beter aanpakt, maar voor veel mensen is er nu onduidelijkheid omdat wat men nu in de reisplanner ziet niet strookt met beeld wat ze vooraf hebben gekregen door de posters en andere berichten. Ik klaag hier niet over maar signaleer meer dat reizigers nu niet gerust zijn dat het reisadvies wat ze krijgen juist is. Dat zou niet het geval moeten zijn. 

We zullen komende week wel zien de situatie werkelijk wordt.

Reputatie 7
Badge

Bij de vorige werkzaamheden te Leiden heeft NS naderhand de wind van voren gehad ivm de volgens sommige wat gebrekkige info, nu pakt men het beter aan, en is er al weer de vraag of het allemaal niet wat wordt overdreven. Ach, als er maar wat te klagen is, zo niet, dan moet je je pas zorgen gaan maken....

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie hier en op Twitter diverse reacties van reizigers die vragen of de reisplanner wel klopt.  Via de posters op het station en berichten in de media wordt er een “doemscenario” geschetst dat je niet of nauwelijks met de trein kan maar wanneer men nu in de reisplanner kijkt dan is daar, afgezien van dit weekend, weinig van te zien.  

Waren alle waarschuwingen vooraf lichtelijk overdreven of heeft NS uiteindelijk de hinder nog weten te beperken? Of lijkt het nu alleen maar zo dat het meevalt en wordt het komende week alsnog een grote chaos?

Badge +3

Totaal geen (trein)verkeer zou rood moeten zijn inderdaad.

Maar blijkbaar als er gepland TVV is dan wordt het geel/oranje, want weliswaar vertraging maar er rijdt iets?

Maak me meer zorgen om morgen (zondag), alhoewel.. check gewoon https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen en je regio en dan valt het ook wel mee met geel en oranje en zo. Paar uurtjes mogelijk wat hinder en zo.

Reputatie 7
Badge +3

Dat was ook zo eigenaardig inderdaad.  

Reputatie 7
Badge +3

Die mis ik ook regelmatig. Ook andersom. Onlangs werden er “volle treinen en mogelijk een langere reistijd door een verstoring elders” verwacht, maar was het traject rood gekleurd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie trouwens dat hetzelfde het geval is op Arnhem Centraal - Nijmegen en Tiel - Elst, ook bussen met 98xxxx. Maar als in de info rood als “geen treinverkeer” wordt aangegeven en ik zou als reiziger een traject in geel zien, dan is mijn conclusie dat er alleen extra reistijd is maar wel treinen rijden. Ik mis de logica van het onderscheid in kleuren.

Badge +3

Ik vermoed zomaar omdat de bussen (van/naar ‘station’ Transferium) als een soort trein zijn ingelegd (98××××) in de dienstregeling?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zijn trouwens op https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor de trajecten Leiden - Alphen, Leiden - Haarlem, Leiden -Schiphol en Leiden - Den Haag (Mariahoeve) geel ipv rood?

Op deze trajecten is vandaag en morgen (za 8 en zon 9 febr) geen treinverkeer mogelijk en dat zou rood moeten zijn.

De reisplanner is gewoon bijgewerkt, burne. Ik ben erg benieuwd waarop je jouw uitspraken baseert dat deze niet zou zijn aangepast. 

Reputatie 6

Of er een kortere trein is of niet, valt vandaag nog niet te voorspellen voor 10 februari. Je zal wel elke dag de planner moeten bekijken omdat mogelijk gedurende de week veranderingen zijn in de dienstregeling. Dit kan per dag verschillen.

Reputatie 7
Badge

Okee. We zijn een week verder, ik ben er achter dat de werkzaamheden een week verschoven zijn, en dus proberen we het opnieuw. 

Ik wil op 10 februari om 07:50 vertrekken uit Haarlem en om 08:42 uitstappen op Delft Campus en de reisplanner zegt dat dat kan, zonder enige opmerking over de werkzaamheden. Geen extra overstap, geen extra reistijd, geen kortere trein.

In andere bronnen waarschuwt NS voor armageddon, hellevuur en het einde der tijden, maar de reisplanner vindt het allemaal gewoon een saaie maandagochtend in februari.

IK GELOOF DE REISPLANNER NIET. DAT DING IS NIET BIJGEWERKT. DE REISPLANNER LIEGT TEGEN JE!

En daarmee heeft de reiziger dus geen kans zich voor te bereiden op wat er komen gaat.

Hoe, beste NS, gaan jullie dit verkopen?

(Ik spreek nu NS N.V. aan, niet het personeel. Het personeel kan er ook niet zoveel aan doen, het is de leiding die er een bende van maakt.)

Waarom een bericht op zo'n overdreven schreeuwende toon @burne ? Lijkt me nergens voor nodig.

Wat betreft je reis, deze is gewoon mogelijk, de IC treinen rijden gewoon tussen Haarlem en Leiden, de Sprinters rijden als bus op het traject Haarlem - Leiden op 10 februari.

Okee. We zijn een week verder, ik ben er achter dat de werkzaamheden een week verschoven zijn, en dus proberen we het opnieuw. 

Ik wil op 10 februari om 07:50 vertrekken uit Haarlem en om 08:42 uitstappen op Delft Campus en de reisplanner zegt dat dat kan, zonder enige opmerking over de werkzaamheden. Geen extra overstap, geen extra reistijd, geen kortere trein.

In andere bronnen waarschuwt NS voor armageddon, hellevuur en het einde der tijden, maar de reisplanner vindt het allemaal gewoon een saaie maandagochtend in februari.

IK GELOOF DE REISPLANNER NIET. DAT DING IS NIET BIJGEWERKT. DE REISPLANNER LIEGT TEGEN JE!

En daarmee heeft de reiziger dus geen kans zich voor te bereiden op wat er komen gaat.

Hoe, beste NS, gaan jullie dit verkopen?

(Ik spreek nu NS N.V. aan, niet het personeel. Het personeel kan er ook niet zoveel aan doen, het is de leiding die er een bende van maakt.)

Reputatie 6

In het werkzaamhedenoverzicht staat bij Leiden Centraal (maandag 10 t/m zondag 16 februari) dat er stopbussen in plaats van Sprinters rijden tussen Leiden Transferium en haarlem/Den Haag Centraal. Goed om te weten dat er dus die maandag weer gewoon Sprinters rijden naar Leiden Transferium. :D

Overigens staat er ook dat reizigers tussen Leiden Centraal en Den Haag Mariahoeve met de Intercity via Den Haag Centraal reizen, en rekening moeten houden met in- en uitchecken in Den Haag Centraal. Ik neem toch aan dat de poortjes op Den Haag Centraal gewoon open blijven en dat reizigers dit niet hoeven te doen?

Heeft dat laatste niet te maken met dat je dan tegen de richting in aan het reizen bent? Tot nu toe waren de poortjes nog steeds open.

Reageer