beantwoord

Werkzaamheden Leiden - Haarlem 20-22 juli: omroepen vergeten?

• 18 juli 2019
  • 14 reacties
  • 441 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 685 reacties
Op 20 t/m 22 juli rijden er geen treinen tussen Leiden Centraal en Haarlem. Dit betekent dat forenzen ook op maandag 22 juli hun reis moeten aanpassen. Deze week heb ik nog geen omroep hierover gehoord op het station, en ook niet in de trein. Waarom is dit?

Een van de lessen bij de dolle drieweekse van Leiden was het vooraf goed informeren van reizigers. Dus waarom is deze les bij deze ronde niet meegenomen?

p
icon

Beste antwoord door Jouke NS 19 juli 2019, 11:20

Je mag het onzin vinden, over een mening ga ik niet met je twisten De activist. Feit is gewoon dat NS al zijn reizigers oproept om de reis te plannen in de app. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat dit ook voor forenzen erg wenselijk is. Daarmee krijg je de broodnodige informatie voor je reis. Of dit voldoende is om bij werkzaamheden te voorkomen dat reizigers niet geïnformeerd zijn is een hele andere discussie. Elke forens weet ook dat werkzaamheden voornamelijk plaats vinden in weekenden en vakanties. De kans dat er dus werkzaamheden zijn op jouw traject tijdens de vakantie is veel hoger dan tijdens een 'reguliere' werkweek.

In tegenstelling tot alleen maar commentaar leveren ontvang ik graag tips hoe NS dit beter kan aanpakken.
Bekijk origineel

14 reacties

Goeie! Indien je morgenochtend nog geen uitleg hebt, ga ik dit verder voor je uitzoeken. Mijn dienst zit er bijna op.
Reputatie 5
Zie ook: https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-maandag-22-juli-haarlem-leiden-58820 waar ik opmerkte dat op Heemstede Aerdenhout ook geen omroep te horen was
Net twee belletjes gehad, ze gaan even kijken of hun acties tot nog toe overeen komen met de acties die ze normaal uitvoeren. Mocht er iets missen aan informatie geving, dan kun je dit nog verwachten! :)

Bedankt voor jullie melding, heel fijn.
Vanochtend om 07.30 uur op Haarlem wel een omroep hierover gehoord. Aangezien er echter vrijdag nogal veel mensen vrij zijn, hoop ik maar dat ook eerder in de week iets omgeroepen is.
Op dinsdag en donderdag heb ik persoonlijk niets gehoord.
Was een van de verbeterpunten nav de werkzaamheden bij Leiden niet dat de communicatie tekort geschoten was? De acties die normaal gedaan worden zijn dan wellicht niet afdoende. En als er nu nog aanvullende aankondigingen gedaan worden heb je de forens die maandagochtend op het station staat inmiddels wel gemist, als die op vrijdag al reist want dat is toch voor velen een dag vrij of thuiswerkdag.
Er zijn zeker lessen getrokken uit de werkzaamheden rondom Leiden. De lessen toepassen, en dus beleid wijzigen, is echter wel iets dat tijd kost. Ik ga de opmerkingen hier doorgeven.

@De activist hoewel ik begrijp dat mensen op vrijdag vrij zijn mogen we ook van reizigers verwachten dat ze zichzelf informeren. Dat betekent dus dat je ook de reisplanner gebruikt voordat je vertrekt.
Er zijn zeker lessen getrokken uit de werkzaamheden rondom Leiden. De lessen toepassen, en dus beleid wijzigen, is echter wel iets dat tijd kost. Ik ga de opmerkingen hier doorgeven.

@De activist hoewel ik begrijp dat mensen op vrijdag vrij zijn mogen we ook van reizigers verwachten dat ze zichzelf informeren. Dat betekent dus dat je ook de reisplanner gebruikt voordat je vertrekt.

Ik vind dit een onzin argument. Forenzen die dagelijks reizen kijken echt niet dagelijks in de app. Er zijn hier al meerdere discussies over geweest. Vraag me echt af waarom je nu weer met dit argument komt.
Je mag het onzin vinden, over een mening ga ik niet met je twisten De activist. Feit is gewoon dat NS al zijn reizigers oproept om de reis te plannen in de app. Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat dit ook voor forenzen erg wenselijk is. Daarmee krijg je de broodnodige informatie voor je reis. Of dit voldoende is om bij werkzaamheden te voorkomen dat reizigers niet geïnformeerd zijn is een hele andere discussie. Elke forens weet ook dat werkzaamheden voornamelijk plaats vinden in weekenden en vakanties. De kans dat er dus werkzaamheden zijn op jouw traject tijdens de vakantie is veel hoger dan tijdens een 'reguliere' werkweek.

In tegenstelling tot alleen maar commentaar leveren ontvang ik graag tips hoe NS dit beter kan aanpakken.
Reputatie 7
Badge +3
Ook al werd er niet eerder omgeroepen, er hingen al wel een aantal dagen posters. Daar heeft iemand die blind of zeer slechtziend natuurlijk niets aan dus ik begrijp de vraag van VIRM wel heel goed.

Maar er is met deze werkzaamheden wel een groot verschil met die eerdere bij Leiden, nu is het maar 3 dagen (waaronder een weekend) en alleen tussen Leiden en Haarlem, geen 3 weken en op zo ongeveer alle trajecten vanaf Leiden.
Ook bij andere minder langdurige werkzaamheden en met minder impact heb ik regelmatig ervaren dat er alleen posters hingen en niet al de hele week ervoor werd omgeroepen.
Reputatie 5
Ook al werd er niet eerder omgeroepen, er hingen al wel een aantal dagen posters. Daar heeft iemand die blind of zeer slechtziend natuurlijk niets aan dus ik begrijp de vraag van VIRM wel heel goed.

Maar er is met deze werkzaamheden wel een groot verschil met die eerdere bij Leiden, nu is het maar 3 dagen (waaronder een weekend) en alleen tussen Leiden en Haarlem, geen 3 weken en op zo ongeveer alle trajecten vanaf Leiden.
Ook bij andere minder langdurige werkzaamheden en met minder impact heb ik regelmatig ervaren dat er alleen posters hingen en niet al de hele week ervoor werd omgeroepen.

Op Heemstede hing dus een mooie poster onder het bord met real time vertrektijden. Die was vandaag weg en hing op een minder zichtbare plek. Omroepen helpt natuurlijk in meerdere opzichten. Zeker voor slechtzienden/blinden zeer welkom. Vandaag hoorde ik op Heemstede wel de omroep.

Wat ik onhandig vind als forens is dat ik 10 dagen van te voren pas zeker weet dat de planner is zoals die hoort te zijn. Ik snap dat je dat last minute ook moet doen maar niet elke baan is makkelijk te plannen. Zeker niet als je 3 weken lang rekening moet houden ermee en eigenlijk niet weet waarmee. Is het echt zo de je pas 10 dagen van te voren een dienstregeling kan laten zien?
Badge
Het zou voor een forens mooi zijn als deze zijn standaard reis kan vastleggen en als die aangetast wordt (verstoring of werkzaamheden) de forens een bericht krijgt op een medium naar keuze. Maar of zoiets simpelweg te creëren is geen flauw idee.

Als elke dag een trein standaard rijdt dan ga je als forens niet elke dag die reis weer controleren, met als risico dat er opeens een verstoring is of dat er werkzaamheden gepland worden en dat je dat niet hebt meegekregen. Vooral natuurlijk vanwege dat er een grote groep reizigers is met oordopjes in en hierdoor geen enkel omroepbericht mee krijgt, zelfs niet in de trein.

Voor wat betreft het specifieke geval van Virm is dit misschien wel onderbelicht bij de afdeling die deze informatie verspreid en kan dit nog even extra onder de aandacht gebracht worden dat visueel beperkt reizigers gebaat zijn bij tijdige omroepen bij werkzaamheden die op het traject gaan plaatsvinden.
Het zou voor een forens mooi zijn als deze zijn standaard reis kan vastleggen en als die aangetast wordt (verstoring of werkzaamheden) de forens een bericht krijgt op een medium naar keuze. Maar of zoiets simpelweg te creëren is geen flauw idee.

Ja, dat is eenvoudig te realiseren, want de "rijdendetreinen"-app stuurt mij met grote regelmaat push notificaties bij verstoringen op mijn traject. Waarom dat in de NS-app nog steeds niet mogelijk is, terwijl ik daar eveneens mijn standaardtraject hebt opgegeven, is me dus een raadsel.
Hoewel niet ideaal, want het vereist nog steeds een actie van de reiziger, maar zoals @Jouke NS al aangaf ziet NS het helaas als een taak van de reiziger om zichzelf te informeren en niet als een taak van NS om de reiziger te infomeren, biedt de NS-app wel de mogelijkheid om widgets in te richten voor vaste trajecten, zodat met een klik op het verversicoontje de eerstvolgende vertrektijden voor dit traject te zien zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Zie daarvoor ook een eerdere topics van mij over het feit dat er voorafgaand aan de 3 weken werkzaamheden bij Leiden ook de week de ervoor geen omroep was, wat toen ook bevestigd werd door VIRM.

Daarnaast de opmerking dat in een in februari ontvangen NS Extra mail stond dat je "nu ook berichten met informatie over drukte, werkzaamheden en wijzigingen in de dienstregeling wanneer dat relevant is voor jouw traject" zou krijgen. Een nobel streven maar dat was toen met Leiden niet het geval, en ik vermoed nu ook niet. Is dit een geval van dat NS wel wil maar de uitvoering ervan niet loopt zoals het zou moeten lopen?

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/persoonlijke-services-met-ns-extra-geen-melding-ontvangen-bij-werkzaamheden-56669

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/omroep-op-station-voorafgaand-aan-werkzaamheden-57014
Reputatie 6
@Jouke: door leden van dit forum zijn diverse malen oplossingen aangedragen, maar zoals al eerder door je is geschreven, is dit in de praktijk brengen ook wat anders. Forenzen op hun vast traject gaan niet permanent hun reis opnieuw plannen, omdat zij vastigheid zijn gewend. Ik heb dan ook diverse collega’s gewaarschuwd voor deze werkzaamheden, omdat zij ook van niks wisten. Ik denk ook niet dat iedereen permanent op jacht is naar werkzaamhedenposters op stations omdat er net op die ene maandag werkzaamheden kunnen zijn. Daarom is pro-actiever informeren door NS echt een must, en daar laat NS ook vaak steken vallen.

@Jeroen: ik heb op mijn vaste woon-werkverkeerdagen gewoon een tijdreeks aanstaan voor meldingen. Daar krijg je dan tien pushberichten van als een specifieke rit is vertraagd of uitvalt, maar niks over werkzaamheden.

Nu ik er zo over nadenk, zou een paneldiscussie met reizigers over de informatievoorziening rondom werkzaamheden geen slecht idee zijn. Ik heb de indruk dat NS bij klachten over informatievoorziening heel vaak naar de reiziger wijst, maar als die telkens met feedback komen dat er dingen niet goed gaan, dan moet je daar als organisatie lering uit trekken. Anders hebben we dezelfde topics volgend jaar nog.

Reageer