beantwoord

werkzaamheden leiden schiphol januari

• 2 januari 2019
  • 33 reacties
  • 823 Bekeken

werkzaamheden gepland van 17 tot 21 januari op traject Leiden Schiphol. Op de site staat expliciet dat de werkzaamheden in de nachten plaatsvinden. In de routeplanner en op de borden oa op station Leiden staat die inperking niet. Mag ik afleiden dat de werkzaamheden aan het traject de gehele periode, dus ook overdag, plaatsvinden?
icon

Beste antwoord door Tochjo 2 januari 2019, 15:50

Er vinden ook overdag werkzaamheden plaats. Dat staat ook bij de informatie op de website; de tekst onder "donderdag en vrijdag" en onder "zaterdag en zondag" heeft betrekking op de situatie overdag:

Bekijk origineel

33 reacties

Badge +3
Er vinden ook overdag werkzaamheden plaats. Dat staat ook bij de informatie op de website; de tekst onder "donderdag en vrijdag" en onder "zaterdag en zondag" heeft betrekking op de situatie overdag:

Ik het toch nog een aanvullende vraag. In het omreis advies staat het volgende aangegeven;

• Schiphol Airport is per trein niet bereikbaar; reis van/naar Schiphol Airport met NS-bussen van/naar Amsterdam Sloterdijk en Leiden C en met R-Net bussen van/naar Amsterdam Zuid en Amsterdam Bijlmer ArenA (check in/uit bij NS en check in/uit bij R-Net)
Zoals ik dit lees met een Dal Vrij abonnement is de enige gratis optie om op Schiphol te komen om de NS bus vanaf Amsterdam Sloterdijk of Leiden Centraal te pakken, en kan ik niet de veel snellere optie (in mijn geval) om vanaf Amsterdam Bijlmer Arena gratis te reizen omdat ik kennelijk in de R-Net bus moet inchecken, of bedoelt men incheckpalen die men daar neer zet?
Je kunt dan inderdaad alleen kiezen tussen de NS bussen. Voor het reizen met R-Net zul je kosten maken met je OV-chipkaart en aangezien er een alternatief is waarbij je geen extra kosten maakt ga ik ervan uit dat die extra kosten voor R-net niet worden vergoed.
Dat vind ik wel bijzonder omdat bij eerdere werkzaamheden op dit traject, en er zijn er veel geweest, altijd het minst zichtbare poortje bij aankomst uit Utrecht open stond en je dan kon doorreizen met de r-net bus, of als je toch was uitgechecked weer kon inchecken bij de mobiele paal. Ik kan mij niet voorstellen dat ns al die reizigers inclusief bagage dus via sloterdijk of leiden zou willen hebben, daarnaast verwacht ik bij een omreisadvies vanuit ns de ns tarieven gelden...
Voor zover ik het kan zien, en ik lees gewoon letterlijk het eerder gedeelde document van Tochjo, staat er dat je in- en uit dient te checken bij R-net. Dat betekent dus dat je een deel van de kosten aan R-net betaald.
Reputatie 4
Voor zover ik het kan zien, en ik lees gewoon letterlijk het eerder gedeelde document van Tochjo, staat er dat je in- en uit dient te checken bij R-net. Dat betekent dus dat je een deel van de kosten aan R-net betaald.

Ja, dat is zo dat dat daar staat. Echter staat in het omreisadvies in het gegeven antwoord wat hier boven staat niet. Daar spreekt men alleen van bussen.
Dan zijn bussen de alternatieve optie die NS aanbiedt. De optie via R-Net wordt hier wel vermeld als extra optie maar de kosten zijn dus voor eigen rekening. Om dus terug te komen op het Dal Vrij van Ozzietukker, wanneer je zonder extra kosten wilt reizen kies je voor de bussen.
En juist dat in en uitchecken bij r-net is toch vreemd als NS dit als officieel omreisadvies geeft dat een reiziger dan de reis ook niet met een door de reiziger gekocht e-ticket of eenmalige chipkaart met de reis utrecht - schiphol waar reizen via bijlmer toch echt de snelste weg is niet zou kunnen maken. Of is dat laatste wel toegestaan?
Reputatie 4
Dan zijn bussen de alternatieve optie die NS aanbiedt. De optie via R-Net wordt hier wel vermeld als extra optie maar de kosten zijn dus voor eigen rekening. Om dus terug te komen op het Dal Vrij van Ozzietukker, wanneer je zonder extra kosten wilt reizen kies je voor de bussen.
Zijn er dan wel of geen NS bussen vanaf Bijlmer? In de screen shot staat alleen "bussen"

Zelfs ns reisadvies geeft de reis via Bijlmer aan, dus dan is dat natuurlijk geen ‘alternatieve’ optie
Bij het opstellen van een dergelijk alternatief reisadvies worden alle opties meegenomen, Ozzietukker. Er zal een goede reden zijn waarom we bussen inzetten en niet de optie via Amsterdam Bijlmer adviseren. Daar komt nog bij dat we nooit vanuit onszelf kosten die bij een andere vervoerder worden gemaakt kunnen vergoeden. Wij hebben geen inzage in die kosten en kunnen die dus alleen vergoeden wanneer reizigers erom vragen. Dat is echter geen goed alternatief. Daarom geef ik ook aan dat je, wanneer je geen extra kosten wilt maken, gebruik kunt maken van de bussen.

Dan zijn bussen de alternatieve optie die NS aanbiedt. De optie via R-Net wordt hier wel vermeld als extra optie maar de kosten zijn dus voor eigen rekening. Om dus terug te komen op het Dal Vrij van Ozzietukker, wanneer je zonder extra kosten wilt reizen kies je voor de bussen.Zijn er dan wel of geen NS bussen vanaf Bijlmer? In de screen shot staat alleen "bussen"

Er zijn nog nooit ns bussen geweest vanaf bijlmer het zijn altijd r-net bussen.

volledige tekst zoals nu op de ns website staat;

van/naar/via Schiphol Airport

Wanneer

donderdag 17 januari van 01.30 uur tot maandag 21 januari 05.15 uur

Oorzaak

werkzaamheden

Advies

U kunt gebruikmaken van de omreisroute, de gewijzigde dienstregeling of de bussen
[h4]Nachten woensdag op donderdag, donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag en zondag op maandag: [/h4]
  • de dienstregeling is aangepast tussen Amsterdam C en Leiden C; reis van/naar Schiphol Airport met bussen
[h4]Donderdag en vrijdag: [/h4]
  • reis tussen Amsterdam C en Leiden C/Rotterdam C via Haarlem; reis tussen Schiphol Airport en Rotterdam C via Utrecht C
  • de dienstregeling is aangepast tussen Lelystad C en Schiphol Airport
  • reis tussen Amersfoort en Schiphol Airport via Utrecht C;
  • de dienstregeling is aangepast tussen Amsterdam C en Schiphol Airport en er rijden geen Intercity direct treinen tussen Amsterdam C en Rotterdam C
  • er rijden bussen tussen Schiphol Airport en Leiden C
[h4]Zaterdag en zondag:[/h4]
  • Schiphol Airport is per trein niet bereikbaar; reis van/naar Schiphol Airport met NS-bussen van/naar Amsterdam Sloterdijk en Leiden C en met R-Net bussen van/naar Amsterdam Zuid en Amsterdam Bijlmer ArenA (check in/uit bij NS en check in/uit bij R-Net)
  • reis tussen Almere C en Leiden C via Amsterdam C en Haarlem of via Utrecht C
  • de dienstregeling is aangepast tussen Weesp en Amsterdam Zuid; reis van/naar Diemen Zuid met de NS-bus vanaf Duivendrecht
  • er rijden bussen tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol Airport; reis tussen 07.00 en 00.00 uur van/naar Amsterdam Lelylaan met Metrolijn 50 via Amsterdam Sloterdijk (check in/uit bij NS en check in/uit bij de Metro)
  • reis tussen Amsterdam C en Leiden C/Rotterdam C via Haarlem; er rijden geen Intercity direct treinen tussen Amsterdam C en Rotterdam C
  • er rijden bussen tussen Schiphol Airport en Leiden C

Extra reistijd

een kwartier tot drie kwartier
Reputatie 7
Badge +3
Wel zo netjes om dan ook te vermelden dat reizen per R-net extra kost 😠
Er staat inderdaad aangegeven dat je ook vanaf Amsterdam Bijlmer met de bus kunt reizen, mijn excuses daar had ik overheen gelezen. Echter, staat er nog steeds aangegeven dat je in en uit dient te checken. Je checkt dus in bij de R-net bussen. Wanneer dit bussen zijn die NS geregeld heeft zullen er palen staan waarbij je kunt inchecken.
Wel zo netjes om dan ook te vermelden dat reizen per R-net extra kost :@

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat ik in mijn eerste reactie fout zit. Normaliter zet NS bussen in voor dergelijke situaties en betaal je gewoon het NS tarief. Ik word in verwarring gebracht doordat er is aangegeven dat er R-NEt bussen rijden. Ik ga dit morgen voor jullie uitzoeken en kom erop terug!
Reputatie 4
Er staat inderdaad aangegeven dat je ook vanaf Amsterdam Bijlmer met de bus kunt reizen, mijn excuses daar had ik overheen gelezen. Echter, staat er nog steeds aangegeven dat je in en uit dient te checken. Je checkt dus in bij de R-net bussen. Wanneer dit bussen zijn die NS geregeld heeft zullen er palen staan waarbij je kunt inchecken.

Nu staat het er allemaal netjes. Het eerdere screen shot wat hier geplaatst is, liet dat nog niet zien. Zelf hoef ik niet naar Schiphol dat weekend maar het is wel fijn als het voor de mensen die wel gaan, helder is dat het en R Net bus is.

Er staat check in bij r-net wat dus niet automatisch betekent als het er zo specifiek staat dat er mobiele palen van ns staan en ik dus lees dat je bij de vervoerder moet inchecken.
Daarnaast is het ook raar dat je zou moeten in en uitchecken, wat is daar dan de functie van? Normaliter staat er een poortje open zodat je zonder in en uitchecken de reis kan vervolgen.
Reputatie 6
Badge
Zoals ik het lees, reis je tussen Schiphol en Amsterdam Zuid / Bijlmer met een R Net bus. Het bijzondere is dan natuurlijk wel weer, dat NS, met name klanten met een afgekocht reisrecht, haar reizigers extra laat betalen, omdat ze zelf geen vervangende bussen inzet. Dan moet je reizigers gewoon gratis door R Net laten vervoeren.

Dit is natuurlijk weer slecht geregeld en duikt regelmatig weer op. Schandalig vind ik het als het klopt dat je dus betaalt voor vervangend vervoer. En bedroevend dat NS daar maar mee blijft doorgaan en dat er niets in verandert.

Reizigers hebben gewoon recht op kosteloos vervangend vervoer dus gewoon niet omchecken. Flink de discussie aangaan en volharden. Te sneu gewoon.
Inmiddels heb ik bevestigd gekregen dat mijn eerste aanname juist was. In deze situatie ga je uitchecken bij NS en inchecken bij R-NEt. Daardoor maken reizigers met een abonnement dus extra kosten. Hoe, of en op welke manier dat wordt vergoed zoek ik nog uit.
Reputatie 4
Badge
We hebben deze situatie ook rondom Rotterdam gehad. Toen was het als volgt:
  • Een deel van het treinverkeer werd vervangen door NS-bussen. Hier stonden NS-paaltjes om in- en uit te checken.
  • Een deel van het treinverkeer werd vervangen door RET-tram en RET-metro. Je moest hier inchecken bij de RET. Voor wie op saldo reisde, was er geen probleem. Je legde minder afstand bij NS af en betaalde dus minder bij NS. Je moest wel betalen bij de RET, maar dat viel min of meer weg bij het minder betaalde bedrag bij NS. Alleen op lange afstanden heb je een nadeel.
  • Reizigers met een afgekocht reisrecht mochten bij de Klantenservice smeken om terugbetaling van hun bij de RET gemaakte kosten. Dit is uiteindelijk ook terugbetaald.
Ook in Utrecht hebben we deze situatie gehad bij de sluiting van station Zuilen. Fraai is het niet. NS legt het werk bij de reiziger neer.
Voor wat betreft de extra kosten wacht ik nog op een inhoudelijke reactie. Ik heb een reminder verstuurd en meld mij weer zodra ik een reactie heb!
Reputatie 4
Voor wat betreft de extra kosten wacht ik nog op een inhoudelijke reactie. Ik heb een reminder verstuurd en meld mij weer zodra ik een reactie heb!
Hopelijk reageren ze morgen. Donderdag zijn de werkzaamheden al..
Reputatie 4
Gelukkig bekeek ik als forens de trein planning voor morgen... Den Haag CS - Haarlem moet met een cross overstap op Leiden CS. De rechtstreekse rijdt dus niet. Tijden zijn ongewijzigd.
De reactie die ik heb ontvangen: Van 17 januari tot 21 januari zijn er werkzaamheden van en naar Schiphol. Deze werkzaamheden hebben wij gemeld op onze website en in de NS app. Wij bieden daarvoor een omreisroute en door ons ingezet busvervoer aan. Kies je er echter toch voor om gebruik te maken van het reguliere busvervoer (R-net), dan zijn daar extra kosten aan verbonden. Daarom adviseren wij reizigers gebruik te maken van de in de NS app genoemde alternatieven. Er zijn naast de R-net bussen ook gewoon NS bussen waarvoor je geen extra kosten maakt.
Reputatie 4
De NS app geeft als alternatief dus een R Net bus aan en géén NS bussen tussen Utrecht Centraal en Schiphol. In Bijlmer wordt je geadviseerd de R net bus te pakken. Als de reiziger de app volgt, zou je volgens bovenstaande uitleg geen extra kosten mogen hebben. Alleen als je zelf regulier busvervoer gebruikt dan moet je betalen....

Een antwoord op de vraag of de r net bus als onderdeel van het advies van de NS app vergoedt wordt door NS is er nog steeds niet.

En volgens de app zijn er helemaal geen bussen van NS tussen Bijlmer en Schiphol

Reageer