beantwoord

Werkzaamheden Moerdijkbrug: traject Breda-Bergen op Zoom (2)

• 25 juli 2017
  • 8 reacties
  • 243 Bekeken

Reputatie 2
Enige weken geleden heb ik de vraag gesteld waarom er in deze verbinding tijdens de werkzaamheden een overstap in Roosendaal bleef staan in de reisplanner app. Aankomst op 4a en vertrek op 4a met een overstaptijd van 3 minuten. Mijn vermoeden was al dat de trein gewoon door zou rijden naar Vlissingen. Er kwamen allerlei technische antwoorden maar geen oplossing.
Vandaag 25 juli: op station Breda staat Roosendaal als eindbestemming op de CTA's. In de trein staat Roosendaal als eindbestemming op de schermen in de coupé. Er wordt niets omgeroepen. Gevolg: in Roosendaal stapt iedereen uit en er ontstaat vervolgens verwarring.
Alle technische redenen ten spijt; is dit niet te belachelijk voor woorden? Kan er niet gewoon Vlissingen op de CTA's en de schermen in de treinen worden gecommuniceerd? En even worden omgeroepen dat men kan blijven zitten omdat Roosendaal geen eindbestemming is en de trein door de werkzaamheden aan de brug doorrijdt naar Vlissingen? Zelfs doorgewinterde reizigers wisten het niet meer. Laat staan de incidentele (vakantie) reiziger die nu eens gebruik maakt van de trein. Maak het in de app, op de stations en in de trein gewoon een doorgaande trein.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 juli 2017, 17:37

Zoals Slidestops al aangeeft heeft dit te maken met de treinnummers. Helaas is dit een probleem wat vaker tevoorschijn komt wanneer een traject wordt verlengd of twee trajecten worden samengevoegd tot één als gevolg van werkzaamheden. Dit resulteert dan in één traject wat twee verschillende treinserienummers krijgt. Informatievoorziening in de reisplanner en op borden is, voor zover ik het begrijp, in deze context gebaseerd op treinnummers. Er wordt daarbij in wezen het eindstation van het treinnummer gegeven en niet het eindstation van het materieel.

We hebben dit probleem al vaker aangekaart gezien het inderdaad erg verwarrend is voor reizigers. Er zijn namelijk ook trajecten waarbij dit een permanent iets is. Ik ben het er dan ook mee eens dat dit ten goede van de duidelijkheir voor de reiziger aangepast zou moeten worden. Jammer genoeg is dit echter een gevolg van hoe de systemen op een technisch niveau werken en kan dit niet simpel worden aangepast.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Trein rijd idd door naar Vlissingen. De treinen hebben verschillende nummers (Dieren - Roosendaal 3600, Vlissingen - Roosendaal 702200) waardoor dit niet gaat volgens mij. Handiger zou het inderdaad wel zijn.
Zover ik weet kan Prorail in het dagplan de 3600 gewoon verlengen tot Vlissingen of de hele trein onder een ander nummer laten rijden. Maar dat zal wel meer werk zijn dan de nu gekozen oplossing.
Voor de klant is het huidige resultaat gewoon slecht, zeker als er ook niemand op het idee komt om die klant dan op een andere manier te informeren.
Dit is een typisch voorbeeld dat de spoorsector zich in de eerste plaats richt op het proces (het laten rijden van treinen en wat daarbij komt kijken) en niet lijkt te beseffen dat dat proces een hoger doel dient, namelijk de dienstverlening naar de klant.
Ik vrees dat daar niet snel verandering in komt.
Reputatie 7
Badge +3
Dit simpelste oplossing was inderdaad geweest om de 702200 in te leggen van Dieren tot Vlissingen.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de IC Dordrecht vanmorgen stond " rijdt niet verder dan Rotterdam Centraal". Koersdisplay van deze trein gaf ook Rotterdam aan. Ook werd er in de trein nog door de HC omgeroepen dat wegens werkzaamheden Rotterdam het eindstation was.
En begin van het jaar toen de de IC naar Dordrecht tijdelijk verder reed naar Breda werd dat op de stations ook omgeroepen, toen wel een beetje knullig omdat Dordrecht dubbel wel genoemd, maar het werd omgeroepen.

Kan zoiets dan niet voor deze trein naar Vlissingen? En als er technisch niets mogelijk is vanwege de verschillende treinnummer in ieder even in de trein omroepen dat de trein na Roosendaal verder rijdt.
Het kan wel, bij eerdere werkzaamheden werd wel Breda of zoiets als bestemming aangegeven vanuit Zeeland. Het staat wel ergens aangeplakt en vanochtend werd het ook omgeroepen op station Goes. Nu nog de CTA's en de schermen in de trein.
Reputatie 6
Het werd vanochtend omgeroepen in de trein. Hopelijk komt het ook snel duidelijk op de schermen. Staat professioneler? Mooie doorgaande verbinding trouwens, mag zo blijven wat mij betreft ... ijdele hoop waarschijnlijk ?....
Zoals Slidestops al aangeeft heeft dit te maken met de treinnummers. Helaas is dit een probleem wat vaker tevoorschijn komt wanneer een traject wordt verlengd of twee trajecten worden samengevoegd tot één als gevolg van werkzaamheden. Dit resulteert dan in één traject wat twee verschillende treinserienummers krijgt. Informatievoorziening in de reisplanner en op borden is, voor zover ik het begrijp, in deze context gebaseerd op treinnummers. Er wordt daarbij in wezen het eindstation van het treinnummer gegeven en niet het eindstation van het materieel.

We hebben dit probleem al vaker aangekaart gezien het inderdaad erg verwarrend is voor reizigers. Er zijn namelijk ook trajecten waarbij dit een permanent iets is. Ik ben het er dan ook mee eens dat dit ten goede van de duidelijkheir voor de reiziger aangepast zou moeten worden. Jammer genoeg is dit echter een gevolg van hoe de systemen op een technisch niveau werken en kan dit niet simpel worden aangepast.
Reputatie 2
Ik hoop dat men er toch iets op gaat vinden aangezien er geen reiziger (op een enkeling na dan) zijn reis plant op treinnummer maar op eindbestemming. De situatie is nu slapstick: trein arriveert, iedereen eruit en daarna iedereen er weer in. Benny Hill had het niet beter kunnen verzinnen, die zou dit een supergrap gevonden hebben.

Reageer