Werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal

Toon eerste bericht

162 reacties

Reputatie 1
Hallo Elise, ik ben blij dat de pagina is aangepast! Maar toch zijn er nog steeds afwijkingen met de reisplanner (als ik tenminste de pagina treinverkeerutrecht) vergelijk met de blokken bij de geplande werkzaamheden.

Dit is niet om jullie informatievoorziening af te kraken maar om ervoor te zorgen dat deze alleen maar beter word.
Hoi Wouter.

Kun jij aangeven waar de afwijkingen zitten? Dan ga ik dit voor je doorzetten.
Reputatie 1
De pagina treinverkeerutrecht correspondeert nog steeds niet met de reisplanner. Een aantal punten:
Tussen Woerden en Utrecht CS rijden 26/5 na 20:00 en 27/5 geen Sprinters

28/5 en 29/5 tot 10:00 rijden er geen treinen Utrecht-Amsterdam/Schiphol/Woerden/Driebergen-Zeist

En er zijn volgens mij wel meer afwijkingen maar volgens mij is het handig om de geplande werkzaamheden en de pagina treinverkeerutrecht te vergelijken en waar nodig aan te vullen of aan te passen.
Bedankt Wouter! Ik zet hem uit.
Wat nog wel een interessante vraag is, volgens de reisplanner stoppen er enkele intercity's Utrecht - Leiden extra in Vleuten op 27 mei. Dit is opmerkelijk omdat er businzet is op dit station, en logischerwijs zou het station dan dicht zijn die dag. Is dit een fout in het systeem, of zijn er daadwerkelijk enkele treinen per dag die toch in Vleuten stoppen? Gaat om onder andere de intercity van 13:24 uit Utrecht die om 13:31 een stop in Vleuten gepland heeft staan. Vervolgens een hele tijd stopt er weer niets, tot de intercity van 19:24 die ook een stop in Vleuten heeft staan.
Badge +3
Naast de eerdere onduidelijkheid over Utrecht-Woerden op 27 mei, zie ik nu ook dat niet op www.ns.nl/treinverkeerutrecht vermeld staat dat er dit weekend geen sprinters maar bussen rijden tussen Utrecht Centraal en Rhenen. Mijn aanvankelijke tevredenheid met deze specifieke pagina maakt langzaam toch wat plaats voor vragen over de betrouwbaarheid ervan en de zorgvuldigheid waarmee de pagina wordt samengesteld.
Reputatie 4
Het begint zo langzamerhand echt draconisch te worden met de buitendienstellingen. Op lijnen als Utrecht-Den Bosch, Utrecht-Nijmegen en Utrecht-Schiphol rijden er nu vrijwel ieder weekend geen of nauwelijks treinen.

Ik vraag me af in hoeverre dit langzamerhand de reizigers de trein uitjaagt. Ik zelf ga zelf in ieder geval in het weekend niet meer met de trein vanwege alle overlast. ProRail claimt dat het gemiddelde aantal reizigers in Utrecht per dag gaat stijgen van 265.000 naar 360.000 maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk als in de praktijk twee dagen per week de helft van de treinen rond Utrecht uitvalt.
zie ik nu ook dat niet op www.ns.nl/treinverkeerutrecht vermeld staat dat er dit weekend geen sprinters maar bussen rijden tussen Utrecht Centraal en Rhenen.
Bedoel je het huidige weekend? Dat lijkt inderdaad te missen, men heeft het alleen over Utrecht - Breukelen. Volgend weekend rijden er wel treinen naar Rhenen, maar die keren in Driebergen-Zeist waar je moet overstappen op de intercity Den Helder - Nijmegen die daar extra stopt. Wat niet vermeld lijkt te zijn is dat op zaterdag- en zondagochtend tot 10:00 deze trein niet rijdt en er bussen rijden tussen Utrecht en Driebergen-Zeist.
Badge +3
Bedoel je het huidige weekend?
Ja.
Reputatie 1
Beste NS, weten jullie toevallig op welke tijden de snelbussen tussen Woerden en Utrecht rijden op 26 mei na 20:00 en 27 mei? Ik krijg ze namelijk niet uit de reisplanner.
Er lijkt in het weekend van 28-29 mei nog wat mis te gaan in de reisplanner. Er rijden doorgaande treinen Den Helder - Maastricht dit weekend, maar de reisplanner toont een overstap van 32 minuten in Utrecht (oftewel uitstappen en wachten op de trein van een half uur later). Blijkbaar snapt het systeem niet dat de trein doorrijdt onder een ander nummer.
Bedankt voor jullie oplettendheid. Ik heb de vragen/signalen wederom uitgezet en kom er op terug.
Een aantal terugkoppelingen:

Tussen Woerden en Utrecht CS rijden 26/5 na 20:00 en 27/5 geen Sprinters
Er stond inderdaad dat er treinen rijden tussen Woerden en Utrecht, maar dat is niet zo. Er rijden geen sprinters maar NS-bussen. Op jouw tweede punt komen we nog bij je terug.

Het begint zo langzamerhand echt draconisch te worden met de buitendienstellingen. Op lijnen als Utrecht-Den Bosch, Utrecht-Nijmegen en Utrecht-Schiphol rijden er nu vrijwel ieder weekend geen of nauwelijks treinen. Ik vraag me af in hoeverre dit langzamerhand de reizigers de trein uitjaagt. Ik zelf ga zelf in ieder geval in het weekend niet meer met de trein vanwege alle overlast. ProRail claimt dat het gemiddelde aantal reizigers in Utrecht per dag gaat stijgen van 265.000 naar 360.000 maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk als in de praktijk twee dagen per week de helft van de treinen rond Utrecht uitvalt.
We realiseren ons dat de overlast op sommige trajecten groot is voor onze reizigers. Maar 2016 is een jaar waarin we fors werken aan de spoorvernieuwing. We doen er alles aan om dit zoveel mogelijk te beperken door bussen in te zetten en goede omreisadviezen te geven. En we proberen onze reizigers goed mee te nemen in de voorbereiding op alle werkzaamheden door extra communicatie in zetten via advertenties in de Metro, radiocommercials, posters op de stations en radiocommercials. Ook delen we speciale informatiekaartjes uit de treinen op de trajecten die geraakt worden. Het is nog even door de zure appel heen bijten, maar we doen ons uiterste best om eind van dit jaar de meeste werkzaamheden te hebben afgerond.
Is het misschien een optie om bij werkzaamheden op Utrecht Centraal een andere verbinding dan Utrecht-Geldermalsen uit de dienstregeling te halen? Eerst de spoorverbreding bij Houten en nu weer Utrecht Centraal, elke keer ligt Utrecht Geldermalsen eruit...
Het is nog steeds die spoorverdubbeling waar men mee bezig is. Als ik het goed heb zijn nu drie van de vier sporen af, en wordt dit weekend gebruikt om het vierde en laatste spoor aan te sluiten. De verbouwing in Utrecht heeft vooral invloed op de sprinters tussen Breukelen en Rhenen en de treinen tussen Gouda, Utrecht en Amersfoort doordat er minder perrons beschikbaar zijn en men alle wissels heeft weggehaald om naar een ander perron uit te wijken.
Dat had dan een stuk efficienter gekund. Laat dan de spoorverbreding (en ook de aanpassing van de overgang Zeedijk, oorzaak ellende twee weken geleden) gelijk oplopen met Utrecht Centraal. Maar nee, alles apart en een compleet deel van het land zonder ov laten zitten. Optie NS? Laat de intercity tussen Utrecht en Den Bosch op Houten, Culemborg, Geldermalsen en Zaltbommel stoppen. Dan is het gebied bediend. Of laat de stopper vanuit Den Bosch tot Houten rijden, ook een idee.
Graag geef ik ook nog wat tips voor verbetering. Ik ben toch gauw een kwartier bezig geweest te begrijpen wat de werkzaamheden deze donderdag en vrijdag voor mijn reis Nijmegen - Bijlmer Arena betekenen. Ligt zeker ook aan mij trouwens. Maar het omreisadvies Schiphol/AMS CS/Den Bosch/Nijmegen via Rotterdam/Breda is wel wat verwarrend. Zo ook de conducteur die niets van de werkzaamheden leek te weten en in zijn app op vrijdag 27 mei 19u Bijlmer Arena-Nijmegen 'geen reis mogelijkheid' kreeg. Hopelijk heb ik het inmiddels wel goed begrepen (info ns.nl) en kan ik gewoon reizen, alleen maar 2x per uur en met overstap in Utrecht.
Reputatie 1
Ik zie in de reisplanner dat de 17400 (Sprinter Breukelen - Utrecht C. - Veenendaal C.) donderdag 26 mei niet rijdt. Komt dit ook nog op de pagina treinverkeerutrecht te staan? Of op zijn minst bij de geplande werkzaamheden?
Wederom een terugkoppeling:

Volgens de reisplanner stoppen er enkele intercity's Utrecht - Leiden extra in Vleuten op 27 mei. Dit is opmerkelijk omdat er bus-inzet is op dit station, en logischerwijs zou het station dan dicht zijn die dag. Is dit een fout in het systeem, of zijn er daadwerkelijk enkele treinen per dag die toch in Vleuten stoppen? Gaat om onder andere de intercity van 13:24 uit Utrecht die om 13:31 een stop in Vleuten gepland heeft staan. Vervolgens een hele tijd stopt er weer niets, tot de intercity van 19:24 die ook een stop in Vleuten heeft staan.
Dit was een fout in de reisplanner, het is inmiddels aangepast. Er stoppen dus geen treinen in Vleuten maar er is inzet van bussen op vrijdag 27 mei.

Naast de eerdere onduidelijkheid over Utrecht-Woerden op 27 mei, zie ik nu ook dat niet op www.ns.nl/treinverkeerutrecht vermeld staat dat er dit weekend geen sprinters maar bussen rijden tussen Utrecht Centraal en Rhenen. Mijn aanvankelijke tevredenheid met deze specifieke pagina maakt langzaam toch wat plaats voor vragen over de betrouwbaarheid ervan en de zorgvuldigheid waarmee de pagina wordt samengesteld.
Er rijden in de ochtenduren inderdaad bussen tussen Driebergen – Utrecht, daarna stoppen er weer intercity’s. De informatie zoals deze in de Reisplanner staat klopt daarmee. Op www.ns.nl/treinverkeerutrecht is geen ruimte voor álle details, zoals de info vóór 10.00u of na 23.00u. Als we dat doen dan zou deze site verworden tot een Reisplanner. We hebben er daarom voor gekozen om de grootste aanpassingen in de dienstregeling op deze site op te nemen, en reizigers voor reisadvies op maat, of details, door te verwijzen naar de Reisplanner.

Beste NS, weten jullie toevallig op welke tijden de snelbussen tussen Woerden en Utrecht rijden op 26 mei na 20:00 en 27 mei? Ik krijg ze namelijk niet uit de reisplanner.
Er rijden bussen en intercity’s. Als er intercity’s rijden zijn deze doorgaans sneller en worden de bussen daarom niet getoond in de Reisplanner. Maar om toch extra capaciteit te hebben voor de reizigers zetten we wél bussen in, dus daar kan men ook gebruik van maken.

Er lijkt in het weekend van 28-29 mei nog wat mis te gaan in de reisplanner. Er rijden doorgaande treinen Den Helder - Maastricht dit weekend, maar de reisplanner toont een overstap van 32 minuten in Utrecht (oftewel uitstappen en wachten op de trein van een half uur later). Blijkbaar snapt het systeem niet dat de trein doorrijdt onder een ander nummer.
Dit heeft helaas te maken met een stukje techniek, waarbij bepaalde treinseries overgaan over op andere series. De Reisplanner toont inderdaad een overstap van 32 minuten, maar onze conducteurs roepen het wél om voor alle reizigers die in de trein zitten dat men niet hoeft over te stappen en men gewoon kan blijven zitten.

28/5 en 29/5 tot 10:00 rijden er geen treinen Utrecht-Amsterdam/Schiphol/Woerden/Driebergen-Zeist
Dit staat inderdaad niet vermeld op de site, maar (zie ook hierboven) als we álle aanpassingen zouden moeten opnemen dan zou deze site verworden tot een Reisplanner met daarin elk specifiek detail.
Reputatie 1
Wederom een terugkoppeling:
Dit staat inderdaad niet vermeld op de site, maar (zie ook hierboven) als we álle aanpassingen zouden moeten opnemen dan zou deze site verworden tot een Reisplanner met daarin elk specifiek detail.

Word deze info dan ook niet bij de geplande werkzaamheden vermeld? Of kom je alleen achter deze info als je de reisplanner raadpleegt?
Hallo,

Vanaf waar vertrekken morgenochtend (06:00) de vervangende bussen in de richting van Geldermalsen? En hoe kan ik deze bussen herkennen? Ik ou dat graag van tevoren willen weten omdat ik morgen te weinig tijd heb om dat dan ter plekke nog uit te zoeken. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

J.
Dat klopt, Wouter. Dit staat alleen in de Reisplanner.

J.P.G. de Visser, goed dat je deze vraag stelt. Tussen Utrecht CS en Geldermalsen rijden vanaf vandaag inderdaad NS-Snel- en -Stopbussen. Op het station staat aangegeven waar deze vertrekken. Toevallig weet ik dat deze vanaf het Jaarbeursplein vertrekken. Hier kom je als je door het station richting Jaarbeursplein loopt, waar je buiten de trap naar beneden neemt. Vanaf daar zie je meteen de NS-bussen.

Ik heb gevraagd of we wat meer informatie over de inzet van bussen kunnen vermelden op onze website.

Goede reis!
Badge +3
Er rijden in de ochtenduren inderdaad bussen tussen Driebergen – Utrecht, daarna stoppen er weer intercity’s. De informatie zoals deze in de Reisplanner staat klopt daarmee. Op www.ns.nl/treinverkeerutrecht is geen ruimte voor álle details, zoals de info vóór 10.00u of na 23.00u. Als we dat doen dan zou deze site verworden tot een Reisplanner. We hebben er daarom voor gekozen om de grootste aanpassingen in de dienstregeling op deze site op te nemen, en reizigers voor reisadvies op maat, of details, door te verwijzen naar de Reisplanner.

Ik had het iets duidelijker kunnen formuleren, maar mijn opmerking had betrekking op het afgelopen weekend, van 21 en 22 mei. Toen reden er het hele weekend geen treinen maar bussen tussen Utrecht en Rhenen, maar dat heeft niet op die pagina gestaan.

Overigens begrijp ik de opmerking niet dat er geen ruimte zou zijn voor "álle details". Er is juist op die pagina ruimte om met kopjes te werken, en er wordt dan ook bij veel werkzaamheden wel duidelijk aangegeven om welke tijden het gaat, als het niet om een hele dag gaat. Sowieso lijkt deze informatie mij essentieel voor reizigers en moet die daarom gecommuniceerd worden.
Helaas, op traject Nijmegen - Bijlmer toch een 30 minuten vertraging. 3 Minuten overstaptijd tussen spoor 5 en 11 is al krap, maar met een vertraging wegens beschikbaarheid 1 spoor bij Driebergen onmogelijk. Op een dagelijkse reistijd van ruim 3 uur een gevalletje jammer, maar wel een beetje verwacht. Echt jammer is dat op spoor 11 alle bankjes achter een hek staan. Dat had volgens mij wat klantvriendelijker gekund.
Ha Tochjo,

Je opmerking snap ik. Er zijn verschillende afdelingen betrokken bij dit project (beheerders van de website, communicatie, beheerders van de Reisplanner, etc.), en samen hebben zij besloten dat de huidige wijze van communiceren de meest wenselijke is. We gebruiken al kopjes, en bovendien moeten we ook rekening houden met verschillende apparaten: sommige mensen bekijken de pagina vanaf hun telefoon en dan is veel informatie niet altijd handig. Je kunt er vanuit gaan dat we bij onze communicatie m.b.t. altijd streven naar zoveel mogelijk duidelijkheid voor de reiziger. Alle feedback is daarbij uiteraard welkom.

nikiBee, jammer dat je vertraging hebt gehad. Hopelijk verloopt de volgende reis beter!

Reageer