Werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal

Toon eerste bericht

162 reacties

Vanuit de reiziger gezien is de ordening op datum (net als op de gewone werkzaamheden) en daarbinnen op traject niet de meest overzichtelijke. Handiger is een ordening op traject en daarbinnen op datum. Dan hoef je als reiziger maar onder een of twee kopjes te kijken, namelijk naar de richting vanaf waar je Utrecht binnenkomt en naar de richting waarin je Utrecht weer verlaat en dan zie je meteen wanneer en hoe je last hebt van de werkzaamheden.

Ter illustratie: Stel je voor dat je dagelijks van Woerden naar Driebergen-Zeist v.v. reist en wilt weten wanneer en hoe je de komende tijd last hebt van werkzaamheden.

Probeer je het met de reisplanner, dan moet je dag voor dag invullen. Probeer je het met www.ns.nl/treinverkeerutrecht of http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor dan moet je één voor één alle kopjes af en bedenken welke trajecten deels overlappen.

Voor werkzaamheden in het algemeen zou het mij bijzonder handig lijken als je in zou kunnen voeren van waar naar waar je reist en dat je dan een overzicht krijgt van wanneer er ergens op een toegestane reisroute tussen die twee stations wordt gewerkt de komende maanden.
Heldere feedback, pe_pe. Ik ga dit terugkoppelen aan mijn collega's.
Reputatie 7
Badge +4
Den Haag C.-Gouda
laatste update: zaterdag 28 mei 2016, 18.40 uur

Tussen Den Haag C. en Ypenburg rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon.
Gebruik de tram tussen Voorburg en Gouda.

Ik zou de tram tussen Voorburg en Den Haag maar nemen, op de tram naar Gouda kun je lang wachten 😉
Ik zou de tram tussen Voorburg en Den Haag maar nemen, op de tram naar Gouda kun je lang wachten ;-)
Oh nee, ze hebben toch niet deze apparaten weer tevoorschijn gehaald? :S
Nog iets wat men vergeten lijkt te zijn: waarschijnlijk vanwege de internationale treinen die via Hilversum omgeleid worden zijn er enkele sprinters die Bussum Zuid en Hilversum Media Park overslaan. Dit staat ook niet aangegeven bij de werkzaamheden, reizigers moeten er zelf maar achter komen dat de stop uit de reisplanner verwijderd is. Ik begin toch steeds meer te twijfelen aan de zorgvuldigheid waarmee de reisinformatie wordt samengesteld.
Nog iets wat men vergeten lijkt te zijn: waarschijnlijk vanwege de internationale treinen die via Hilversum omgeleid worden zijn er enkele sprinters die Bussum Zuid en Hilversum Media Park overslaan. Dit staat ook niet aangegeven bij de werkzaamheden, reizigers moeten er zelf maar achter komen dat de stop uit de reisplanner verwijderd is. Ik begin toch steeds meer te twijfelen aan de zorgvuldigheid waarmee de reisinformatie wordt samengesteld.
Dat valt waarschijnlijk onder de details die NS niet vermeldenswaardig vindt. Zie reactie 69.
Daar hebben reizigers niets aan, de reisplanner voed zich met dezelfde verstoringsinformatie en als daar niets is ingevoerd, komt er in de reisplanner ook geen waarschuwing 'let op: aangepaste dienstregeling' te staan. Feitelijk komt het er op neer dat de NS vind dat je altijd de reisplanner moet raadplegen want ook als er geen werkzaamheden gemeld zijn kan het toch aangepast zijn. Terwijl je verwacht dat als jouw traject niet geel of rood gekleurd is op de actuele spoorkaart er geen wijzigingen zijn.
Badge +3
NS waarschuwt voor mogelijke uitloop van werkzaamheden. Dit zou betekenen dat er morgenochtend geen sprinters kunnen rijden op Utrecht-Houten en mogelijk ook geen intercity's op Utrecht-Den Bosch.
Badge +3
Het voorbehoud is inmiddels verdwenen. Bovendien wordt ook gesproken over minder intercity's tussen Utrecht en Amsterdam/Schiphol.
Dat laatste is natuurlijk het gebruikelijke liedje, behalve dat ze het nu eens wel vermelden. DSSU, hiep hiep hoera. 😞
Worden er wel bussen ingezet op het traject Geldermalsen-Utrecht?
De reisplanner geeft dit niet weer namelijk.
Badge +3
Ja, er reden snel- en stopbussen op dat traject (al hebt u daar nu niet zoveel meer aan).
Inmiddels ben ik er via de brongegevens van de reisplanner achter dat er op 18 - 19 juni opnieuw grote werkzaamheden te Utrecht zijn. Zo ongeveer alle doorgaande treinen zijn geknipt, en in vrijwel alle richtingen rijden dit weekend minder treinen. De reisplanner is inmiddels grotendeels bijgewerkt, maar op ns.nl/treinverkeerutrecht staat helemaal niets vermeld over dat er dan opnieuw grote werkzaamheden zijn. De eerste werkzaamheden worden pas in juli aangekondigd, de maand juni komt helemaal niet voor hier.
Ik adviseer je deze folder van ProRail eens door te nemen. Daar vind je alle data in terug. De details zullen we snel op onze site vermelden. Leveren de werkzaamheden van 18/19 juni je grote problemen op?
Ik stel voor dat iemand met een ctrl+c-ctrl+v-diploma de datumlijstjes uit die folder van ProRail even op ns.nl/treinverkeerutrecht zet. Om de vindbaarheid te vergroten zeg maar.
Twee zielen, één gedachte Pe_pe, dat deze dag nog eens mocht aanbreken. Ik heb het eerder vanavond doorgemaild!
Reputatie 1
Wanneer word er eigenlijk meer bekend over de 9 daagse werkzaamheden van 9 juli t/m 17 juli? Met de grote werkzaamheden van de maand mei waren jullie ook altijd wel vrij vlot kan ik me herinneren.
Ik heb hem uitgevraagd voor je, Wouter!
Goedendag,
Ik heb morgen een examen dat ik af dien te nemen in Utrecht Lunetten.
Mijn vraag is hoe ik hier kom. Ik heb namelijk geen idee, met al dat werk aan het spoor dit weekend.
Als iemand een oplossing weet zou ik dit erg graag willen weten.

M.v.g.
Jordi
Reputatie 7
Badge
Goedendag,
Ik heb morgen een examen dat ik af dien te nemen in Utrecht Lunetten.
Mijn vraag is hoe ik hier kom. Ik heb namelijk geen idee, met al dat werk aan het spoor dit weekend.
Als iemand een oplossing weet zou ik dit erg graag willen weten.

M.v.g.
Jordi
Tussen 9:00 en 21:00 rijden er gewoon treinen, voor 9:00 en na 21:00 rijden er bussen.
De reisplanner is up to date als het goed is, dus die kun je gebruiken om te kijken hoe in Lunetten te komen.
Reputatie 1
Ik heb hem uitgevraagd voor je, Wouter!
Is hier inmiddels een terugkoppeling van ontvangen?
Vandaag ontving ik een mail dat mijn collega nog wacht op antwoord, Wouter. Ze doet haar best!
Ik adviseer je deze folder van ProRail eens door te nemen. Daar vind je alle data in terug. De details zullen we snel op onze site vermelden.
Ik stel voor dat iemand met een ctrl+c-ctrl+v-diploma de datumlijstjes uit die folder van ProRail even op ns.nl/treinverkeerutrecht zet. Om de vindbaarheid te vergroten zeg maar.
Twee zielen, één gedachte Pe_pe, dat deze dag nog eens mocht aanbreken. Ik heb het eerder vanavond doorgemaild!

Het is nu zes dagen later; die werkzaamheden beginnen nu over 10 dagen en een half uur en nog steeds zijn die data niet naar ns.nl/treinverkeerutrecht gekopieerd, laat staan dat er inhoudelijke informatie staat over de gevolgen voor het treinverkeer. Op http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor wordt alleen een langere reistijd voor de ICE's vermeld, maar niets over de overlast wegens werkzaamheden voor binnenlandse treinen waar Bemined het in reactie 88 over heeft. Is er nou echt niemand op die afdeling die zijn taak serieus neemt door zo'n 5-minutenklusje gewoon meteen uit te voeren?
Wouter, de info over de buitendienststelling van 9-17 juli staat op www.ns.nl/treinverkeeerutrecht.

Tussen Utrecht Centraal en het Spoorwegmuseum rijden geen treinen: reizigers kunnen gebruikmaken van U-OV stadsbuslijn 8. We vragen nog even na wat mensen moeten doen met betrekking tot het wel/niet in- of uitchecken en welke afspraken er zijn gemaakt met U-OV. Deze nemen we op in een Q&A, zodat mijn collega's deze informatie ook hebben (en jullie als reizigers daarmee ook!).
Ik adviseer je deze folder van ProRail eens door te nemen. Daar vind je alle data in terug. De details zullen we snel op onze site vermelden.

Het is nu zes dagen later; die werkzaamheden beginnen nu over 10 dagen en een half uur en nog steeds zijn die data niet naar ns.nl/treinverkeerutrecht gekopieerd, laat staan dat er inhoudelijke informatie staat over de gevolgen voor het treinverkeer. Op http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor wordt alleen een langere reistijd voor de ICE's vermeld, maar niets over de overlast wegens werkzaamheden voor binnenlandse treinen waar Bemined het in reactie 88 over heeft. Is er nou echt niemand op die afdeling die zijn taak serieus neemt door zo'n 5-minutenklusje gewoon meteen uit te voeren?

We zijn weer een dag verder en nog steeds geen actie vanuit NS. Zelfs naar de eigen maatstaven van NS (10 dagen van tevoren) is het inmiddels te laat. De reisplanner is ook niet volledig bijgewerkt. Weliswaar is te zien dat de IC's Utrecht-Schiphol in Breukelen stoppen en de IC's Utrecht-Amsterdam Centraal in Maarssen, maar ik zie ook ICE's die volgens de werkzaamheden-pagina dat weekend helemaal niet in Utrecht komen.

Zijn jullie van plan het weer net zo te doen als eerder deze week tussen Amsterdam en Enkhuizen?

Reageer