Werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal

Toon eerste bericht

162 reacties

Ik heb even gebeld. Het is zo dat intern een prioritering wordt gemaakt. Dat betekent dat men een beslissing maakt over welke werkzaamheden worden genoemd op de site. De werkzaamheden van 18 en 19 juni zijn niet heel groot, in die zin dat het een weekend betreft en het geen doorloop naar bijvoorbeeld de maandagochtend heeft. We hanteren een aantal criteria waarop we deze beslissingen baseren.

Dit jaar zijn er heel erg veel werkzaamheden en wij pikken de grootste daarvan uit om te vermelden. Dat doen we met name vanwege het eerder genoemde argument m.b.t. gerichte en duidelijke informatievoorziening. Ik begrijp dat sommige reizigers daar anders over denken, en deze feedback is al gemeld bij onze websitebeheerders en de collega's binnen het project Werkzaamheden Utrecht.
Reputatie 1
De werkzaamheden rond Utrecht Centraal in het weekend van 18-19 juni staan nu wel bij de geplande werkzaamheden op ns.nl.

@Sivan: Het ging er volgens mij vooral om dat de werkzaamheden van 18-19 juni tot vandaag niet eens te vinden waren bij de geplande werkzaamheden terwijl dit normaal altijd 14 dagen van tevoren gebeurd.
Bedankt voor de aanvulling, Wouter. Daar zouden ze uiteraard wel moeten staan. Fijn dat dit nu alsnog is gedaan!
Ik heb even gebeld. Het is zo dat intern een prioritering wordt gemaakt. Dat betekent dat men een beslissing maakt over welke werkzaamheden worden genoemd op de site. De werkzaamheden van 18 en 19 juni zijn niet heel groot, in die zin dat het een weekend betreft en het geen doorloop naar bijvoorbeeld de maandagochtend heeft. We hanteren een aantal criteria waarop we deze beslissingen baseren.

Dit jaar zijn er heel erg veel werkzaamheden en wij pikken de grootste daarvan uit om te vermelden. Dat doen we met name vanwege het eerder genoemde argument m.b.t. gerichte en duidelijke informatievoorziening. Ik begrijp dat sommige reizigers daar anders over denken, en deze feedback is al gemeld bij onze websitebeheerders en de collega's binnen het project Werkzaamheden Utrecht.

Ik zie dat het je collega's inmiddels heeft behaagd om de werkzaamheden van volgend weekend rond Utrecht toch maar te vermelden. Daaruit blijkt dat er in álle uitvalsrichtingen rond Utrecht het hele weekend sprake is van een extra reistijd van 15 tot 30 of 45 minuten. Wie voorbij Utrecht moet reizen, kan dat getal met 2 vermenigvuldigen. Als iemand die verantwoordelijk is voor de reisinformatie bij werkzaamheden denkt dat dat geen nuttige informatie is voor reizigers, is de persoon wat mij betreft ongeschikt voor zijn of haar taak.

Dat er dit jaar in andere weekenden werkzaamheden zijn die langer duren is een non-argument om deze werkzaamheden maar zo lang mogelijk stil te houden. Als je volgend weekend met de trein wilt reizen, heb je immers niets te maken met werkzaamheden in een ander weekend.
Onze reactie is misschien wat ongelukkig gekozen. Excuses daarvoor.

We vermelden dus wél alle werkzaamheden op de website. Zie de reisplanner met daaronder de regel : verwachte werkzaamheden. Daar staan ze allemaal in. De aparte pagina ns.nl/treinverkeerutrecht is een pagina waar alleen de allergrootste werkzaamheden worden vermeld, die ook impact door de week hebben.

Excuses voor eventuele verwarring.
Reputatie 4
@Sivan NS
Vreemde keuze. Juist op de aparte pagina ns.nl/treinverkeerutrecht verwacht je als reiziger het volledige overzicht te vinden.
Snap ik, Ik Spoor. Deze keuze is gemaakt door onze projectbeheerders. Ik verwacht dat hier goed over na is gedacht. Ik heb de feedback wel teruggekoppeld.
We vermelden dus wél alle werkzaamheden op de website. Zie de reisplanner met daaronder de regel : verwachte werkzaamheden. Daar staan ze allemaal in.

Zoals ik in reactie 98 en 100 al aangaf: Eergisteren werden die werkzaamheden nog niet vermeld in het normale overzicht op de website en de reisplanner was evenmin volledig bijgewerkt. Dat is op zichzelf al slordig te noemen, maar dat het nadat reizigers het melden nog een week duurt voordat het alsnog wordt gedaan, daar zakt mijn broek van af.

Het moet jou ook zijn opgevallen dat het de laatste weken meldingen regent over tekortschietende informatie over werkzaamheden: Zaken die op de werkzaamheden-pagina staan maar niet in de reisplanner zijn verwerkt en omgekeerd, onvolledigheden in de instructies aan reizigers (in- en uitchecken bij busvervoer, is de ICd Toeslagvrij?) en dan een aparte pagina die suggereert een overzicht te geven van alle werkzaamheden rond Utrecht, maar waar je in praktijk dus niet op kunt vertrouwen. Er hoeft niet overal een uitgebreide beschrijving over te staan, een lijstje met álle data van werkzaamheden (copy-paste uit de folder van ProRail), met daaronder een linkje naar de gewone werkzaamheden-pagina op de website is al voldoende om te voorkomen dat reizigers die www.ns.nl/treinverkeerutrecht gebruiken buitendienststellingen missen.
Iedereen bedankt voor de feedback. Deze is voor ons erg waardevol, naast de testen die we zelf uitvoeren. Uiteraard vinden ook wij het onwenselijk dat informatie ontbreekt of niet juist is. We hebben inmiddels intern uitgezocht hoe dit heeft kunnen gebeuren, en helaas bleek er een technisch mankement in het systeem te zijn waardoor de periode 9 t/m 17 juli op ns.nl onder ‘geplande werkzaamheden’ niet te zien was. Dit is inmiddels hersteld, en alle informatie staat er nu op.

Op www.ns.nl/treinverkeerutrecht belichten we de meest omvangrijke werkzaamheden die met name vaak ook doordeweekse dagen treffen, zodat je in één oogopslag kunt zien wat er in een bepaalde periode specifiek op of rondom Utrecht aan werkzaamheden plaatsvindt. Vanaf 10 dagen van tevoren kun je de Reisplanner checken voor de meest actuele informatie. Dit geldt dus ook voor de werkzaamheden dit jaar op of rondom Utrecht.
Daar gaan we weer! Van 9 t/m 17 juli zijn er weer grootschalige werkzaamheden. Op http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-op-en-rond-utrecht-centraal.html staat al een overzicht, maar inmiddels is ook de reisplanner bijgewerkt en daar zitten de nodige verschillen tussen:

- Pagina meld "De Intercity's Schiphol Airport–Heerlen stoppen extra in Breukelen en Maarssen", echter de reisplanner toont dat deze intercity's tevens geknipt zijn in Utrecht. De trein uit Schiphol komt op spoor 7 aan, waarna reizigers naar spoor 21 moeten lopen voor het vervolg van de rit naar Heerlen (overstaptijd 15 minuten). Intercity vertrekt ook een kwartier eerder uit Schiphol.

- De intercity uit Leiden rijdt niet tussen Woerden en Utrecht, reizigers moeten overstappen (overstaptijd 12 minuten) op de intercity uit Rotterdam die extra in Woerden stopt. In het overzicht staat alleen een extra overstap richting Amersfoort vermeld.

- Het overzicht heeft het over minder intercity's Gouda - Utrecht in het weekend, maar volgens de reisplanner is dat ook doordeweeks het geval.

- Minder sprinters Woerden - Utrecht ontbreekt.

- Intercity Den Helder – Nijmegen kent een kwartier extra reistijd (langere stops Arnhem en Amsterdam), ook wel vermeldenswaardig lijkt mij.

- In het laatste weekend is er op zaterdag (16 juli) geen treinverkeer Utrecht - Driebergen.
Reputatie 4
Ik denk dat ik maar extra ga thuiswerken die week 😞 Het hele stuk Tl - Gvc met de sprinter wil ik mijn rug niet aandoen...
Badge +3
Er zijn wel reismogelijkheden met een intercity op Utrecht - Den Haag. Deze krijgt u te zien als u een reis plant met een minimale overstaptijd van 5 minuten. In totaal slechts drie minuten langer onderweg, en u hebt dan per enkele reis ook nog 26 minuten de tijd om het tegenwoordige station Utrecht Centraal te bewonderen.
Reputatie 1
Beste NS, word er met de info van Bemined ook nog iets gedaan? De info die hij geeft is namelijk alleen nog te zien in de reisplanner en het lijkt me dat dit toch wel op http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-op-en-rond-utrecht-centraal.html moet komen te staan of op zijn minst bij de geplande werkzaamheden. Anders eten mensen alleen van deze aanpassingen als ze hun reisplanner en niet iedereen zal dat doen.
Wouter, helaas is dit blijven liggen tijdens mijn afwezigheid. Ik heb het meteen doorgezet.
Reputatie 4
Er zijn wel reismogelijkheden met een intercity op Utrecht - Den Haag. Deze krijgt u te zien als u een reis plant met een minimale overstaptijd van 5 minuten. In totaal slechts drie minuten langer onderweg, en u hebt dan per enkele reis ook nog 26 minuten de tijd om het tegenwoordige station Utrecht Centraal te bewonderen.
Ben ik van op de hoogte, maar in mijn ogen is het geen zinnige overstap temeer omdat die Intercity's erg druk gaan zijn. En ik voel me iets te jong om met "u" aangesproken te worden :8
Reputatie 3
Bij de werkzaamheden van volgende week staat nergens vermeld dat de Intercities Utrecht Centraal -Rotterdam centraal van .02 en .32 uur vervallen, maar ze staan ook niet in de reisplanner vermeld, kan iemand hierover duidelijkheid geven?
Inmiddels is alle informatie op de site www.ns.nl/treinverkeerutrecht nog een keer geüpdatet, en alles wat er nu op staat is volledig. Helaas zaten er nog een aantal onvolkomenheden in.

Voor wat betreft de reistijd waarnaar in de eerste bullit wordt verwezen: wij vermelden op genoemde site nooit (extra) overstaptijd, voor exacte informatie daarover moet men toch echt de reisplanner raadplegen.

Namens mijn collega's excuus voor de late reactie.
Reputatie 1
Alleen de volgende zin is niet volledig: "De Intercity's Schiphol Airport–Heerlen stoppen extra in Breukelen en Maarssen". Hier hoort namelijk ook nog bij te staan dat mensen tussen Schiphol en Heerlen een overstap krijgen te Utrecht Centraal. Zie de reisplanner: http://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Schiphol%20Airport&vertrektype=treinstation&aankomst=Heerlen&aankomsttype=treinstation&tijd=2016-07-09T16:07&type=vertrek&onbeperktReizen=false
Ik geef het meteen door, Wouter.
Ik vind deze ook nog wat opmerkelijk:
- Tussen Leiden Centraal/Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal–Amersfoort heeft u extra overstappen

Er is namelijk helemaal geen intercity Leiden Centraal - Amersfoort, op dit traject heb je dus altijd een overstap. Wat bedoeld wordt is dat Leiden Centraal - Utrecht Centraal een extra overstap kent te Woerden, maar dat is uit deze zin niet op te maken.
Wouter, dit wordt z.s.m. aangepast op de website. Helaas weten we niet of dit vandaag nog gaat lukken, mocht dit niet gaan dan wordt dit maandag aangepast. In plaats van 'Intercity's Schiphol Airport - Heerlen' wordt het 'Intercity's Schiphol Airport - Utrecht CS'. Deze maken een extra stop in Breukelen en Maarssen. Tussen Utrecht CS en Nijmegen rijden twee Intercity's per uur.

Bemined, jouw laatste opmerking ga ik doorgeven.
Reputatie 1
Lijkt me ook handig om te vermelden dat de IC Schiphol - Heerlen geknipt is en dat reizigers daarvoor in Utrecht moeten overstappen
Reputatie 3
Fijn dat de NS al 1 dag voor de werkzaamheden zijn reisinformatie goed weet te verwoorden. Daar kan je als reiziger echt op inspelen... De informatievoorziening had echt duidelijker gemoeten!
Bemined, ik lees dat de tekst op de website wel gewoon correct is. Reizigers tussen Leiden en Utrecht hebben een overstap in Woerden, reizigers tussen Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal - Amersfoort een overstap in Utrecht.
Maar dat is niet wat er staat, er staat "Tussen Leiden Centraal/Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal–Amersfoort heeft u extra overstappen", het woord Utrecht komt niet voor in deze zin.

Reageer