Werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal

Laatst bijgewerkt: 20 april 2016

Op Utrecht Centraal, hét spoorhart van Nederland, vindt een enorme vernieuwing plaats. Het aantal reizigers -nu zo'n 265.000 per dag- neemt tot 2030 toe tot zo’n 360.000 per dag. Om die groei mogelijk te maken werkt ProRail aan een grootschalige vernieuwing van het station en het spoor. Meer daarover vind je op ns.nl/treinverkeerutrecht. Voor vragen over deze werkzaamheden en welke effecten deze kunnen hebben op jouw reis, kun je terecht op dit forum. Hou er rekening mee dat precieze details en reisadviezen pas 10 dagen voor aanvang bekend zijn.

Planning werkzaamheden in 2016

Za 14 t/m ma 16 mei (Pinksteren)
Do 26 t/m zo 29 mei
Za 9 t/m zo 17 juli
Woe 17 t/m zo 21 augustus
Za 15 t/m zo 23 oktober

Plan je reis

In de NS Reisplanner op ns.nl of Reisplanner Xtra app zie je vanaf 10 dagen voor reisdatum wat deze werkzaamheden voor jouw reis betekenen. Kijk kort voor vertrek nogmaals voor het meest actuele reisadvies.

162 reacties

Reputatie 1
Bedankt dat het is aangepast! Ik zag alleen dat de openingspost überhaupt niet helemaal overeenkomt met deze pagina: http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-op-en-rond-utrecht-centraal.html Veel van de trajecten waar in de openingspost staat dat er van 2 tot 8 mei geen treinen maar bussen rijden is dit alleen in het weekend van 7 en 8 mei het geval.
Twee zielen, één gedachte Pe_pe, dat deze dag nog eens mocht aanbreken. Ik heb het eerder vanavond doorgemaild!
Daar gaan we weer! Van 9 t/m 17 juli zijn er weer grootschalige werkzaamheden. Op http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-op-en-rond-utrecht-centraal.html staat al een overzicht, maar inmiddels is ook de reisplanner bijgewerkt en daar zitten de nodige verschillen tussen:

- Pagina meld "De Intercity's Schiphol Airport–Heerlen stoppen extra in Breukelen en Maarssen", echter de reisplanner toont dat deze intercity's tevens geknipt zijn in Utrecht. De trein uit Schiphol komt op spoor 7 aan, waarna reizigers naar spoor 21 moeten lopen voor het vervolg van de rit naar Heerlen (overstaptijd 15 minuten). Intercity vertrekt ook een kwartier eerder uit Schiphol.

- De intercity uit Leiden rijdt niet tussen Woerden en Utrecht, reizigers moeten overstappen (overstaptijd 12 minuten) op de intercity uit Rotterdam die extra in Woerden stopt. In het overzicht staat alleen een extra overstap richting Amersfoort vermeld.

- Het overzicht heeft het over minder intercity's Gouda - Utrecht in het weekend, maar volgens de reisplanner is dat ook doordeweeks het geval.

- Minder sprinters Woerden - Utrecht ontbreekt.

- Intercity Den Helder – Nijmegen kent een kwartier extra reistijd (langere stops Arnhem en Amsterdam), ook wel vermeldenswaardig lijkt mij.

- In het laatste weekend is er op zaterdag (16 juli) geen treinverkeer Utrecht - Driebergen.
Reputatie 3
Bij de werkzaamheden van volgende week staat nergens vermeld dat de Intercities Utrecht Centraal -Rotterdam centraal van .02 en .32 uur vervallen, maar ze staan ook niet in de reisplanner vermeld, kan iemand hierover duidelijkheid geven?
Ik vind deze ook nog wat opmerkelijk:
- Tussen Leiden Centraal/Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal–Amersfoort heeft u extra overstappen

Er is namelijk helemaal geen intercity Leiden Centraal - Amersfoort, op dit traject heb je dus altijd een overstap. Wat bedoeld wordt is dat Leiden Centraal - Utrecht Centraal een extra overstap kent te Woerden, maar dat is uit deze zin niet op te maken.
Reputatie 3
Fijn dat de NS al 1 dag voor de werkzaamheden zijn reisinformatie goed weet te verwoorden. Daar kan je als reiziger echt op inspelen... De informatievoorziening had echt duidelijker gemoeten!
Bemined, ik lees dat de tekst op de website wel gewoon correct is. Reizigers tussen Leiden en Utrecht hebben een overstap in Woerden, reizigers tussen Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal - Amersfoort een overstap in Utrecht.

Het is strikt genomen juist, maar je hebt dus ook een extra overstap van Leiden naar Maarssen/Hilversum/Baarn/Arnhem/Rhenen/Geldermalsen/'s-Hertogenbosch/... en naar Utrecht Centraal zelf natuurlijk. Wat er nu staat is misleidend, omdat het suggereert dat je vanaf Leiden alleen voor de richting Amersfoort een extra overstap hebt.
Ik zal niet beweren dat Sivan de werkzaamheden van 17 augustus niet op tijd heeft aangekondigd, integendeel. Toch heb ik wel een opmerking.Als ik op site ns zoek op geplande werkzaamheden en kies voor 17 augustus, zie ik deze bij Utrecht niet terug.
Het lukt me nu niet een afbeelding van de pagina bij te voegen (something went wrong), maar laat ik nu net vlak voor de melding van Sivan een reis met vertrek op 17-8 naar Parijs hebben voorbereid, hotel besproken, afspraken met mensen in Parijs gemaakt, en laat ik nou net voor ik dit allemaal regelde de pagina Geplande werkzaamheden hebben bekeken en daar niets over Utrecht hebben gelezen, waardoor ik dacht dat reizen over Utrecht mogelijk was. Ik kan natuurlijk van Arnhem via Breda naar Rotterdam gaan dus ook hier is wel een oplossing voor. Maar hoe dan ook, als ik op de pagina geplande werkzaamheden wel over 17 augustus Utrecht had gelezen, dan had ik vast nog geprobeerd een week eerder te gaan. Intussen is de vraag: waarom staan de werkzaamheden ook vandaag nog niet op de pagina geplande werkzaamheden vermeld? Ik heb wel gezien dat er nu een aparte pagina over Utrecht is, maar is het niet handig om ze zsm ook op die pagina te vermelden?
Reputatie 1
Hi Tochjo, ns.nl/treinverkeerutrecht wordt steeds aangepast als er nieuwe informatie voorhanden is. er staat ingepland dat er vanmiddag (2-5) weer een aangepaste vraag en antwoord wordt opgenomen en ook meer informatie over het weekend van 20 en 21 mei wordt toegevoegd. Groetjes trix.
@Sivan: is het mogelijk om de informatie die je hebt opgenomen in jouw eerste post eruit te halen, en alleen te verwijzen naar de website? dan hebben we hier geen verouderde info staan. Groetjes!
Reputatie 1
Ik zag net hier (http://www.somda.nl/forum/18110/Werkzaamheden+Utrecht+26+-+29+mei/) een lijst (gebaseerd op de reisplanner van NS) staan van maatregelen die gelden van 26 mei 20:00 t/m 29 mei. Ik zag ook dat de pagina over de werkzaamheden rond Utrecht op ns.nl niet overeenkomt met deze lijst. Lijkt me handig om de pagina aan te passen zodat de pagina helemaal up to date is.
De tekst op http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-op-en-rond-utrecht-centraal.html en de reisplanner zijn nu erg tegenstrijdig. De informatiepagina heeft het op 27 mei over twee i.p.v. vier sprinters per uur tussen Utrecht en Woerden, maar de reisplanner toont stopbussen die zes keer per uur rijden, met acht keer per dag de intercity Utrecht - Leiden die extra in Vleuten stopt. Als je op het icoontje van de werkzaamheden klikt dat verschijnt bij de stopbussen staat er echter niets over de bussen vermeld.

Het bericht dat er tussen Schiphol/Amsterdam en Nijmegen twee in plaats van vier Intercity's per uur rijden klopt wel, maar er wordt hier niet bij vermeld dat de intercity's uit Schiphol niet verder dan Utrecht rijden en er een overstap van 4 minuten is om door te reizen naar Nijmegen, en dit geen cross-platformoverstap betreft maar je via de stationshal moet. De reisplanner ziet dit dus niet als overstap (te krap, zeker op een station waar werkzaamheden zijn) en stuurt je via Amsterdam Centraal.

Ik begrijp dat de NS normaal slechts 10 dagen van te voren een volledig reisadvies garandeert, maar gezien dit op een doordeweekse dag is zou het erg fijn zijn dat de informatie tijdig juist en volledig is, zodat mensen kunnen overwegen om een dag vrij te vragen of thuis te werken. Niet bij alle bedrijven kan je dit een week van te voren aanvragen, dus tijdige informatie is wel erg handig. En aangezien de reisplanner (op de ICE na) al is bijgewerkt moet die informatie dus wel gewoon al beschikbaar zijn voor de NS.
Inmiddels is het dus wel 10 dagen voor vertrek, maar is de informatie nog altijd tegenstrijdig. De reisplanner meld geen sprinters maar stopbussen tussen Woerden en Utrecht, maar de informatiepagina zegt nog altijd dat er 2 sprinters per uur zouden rijden. Ook meld de reisplanner minder intercity's tussen Rotterdam en Gouda, terwijl de reisinformatie uitsluitend over minder intercity's tussen Gouda en Utrecht spreekt. Kortom, de informatie is nog altijd tegenstrijdig, ondanks dat de NS expliciet meld dat deze 10 dagen van te voren bijgewerkt zou zijn.
Reputatie 1
Is er ook al bekend wanneer http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-op-en-rond-utrecht-centraal.html in zijn geheel correspondeert met de reisplanner? De info op de genoemde link klopt namelijk nog steeds niet met de reisplanner terwijl was belooft dat dat vandaag in orde gemaakt zou worden.
Reputatie 1
Beste NS, weten jullie toevallig op welke tijden de snelbussen tussen Woerden en Utrecht rijden op 26 mei na 20:00 en 27 mei? Ik krijg ze namelijk niet uit de reisplanner.
Badge +3
Naast de eerdere onduidelijkheid over Utrecht-Woerden op 27 mei, zie ik nu ook dat niet op www.ns.nl/treinverkeerutrecht vermeld staat dat er dit weekend geen sprinters maar bussen rijden tussen Utrecht Centraal en Rhenen. Mijn aanvankelijke tevredenheid met deze specifieke pagina maakt langzaam toch wat plaats voor vragen over de betrouwbaarheid ervan en de zorgvuldigheid waarmee de pagina wordt samengesteld.
Er rijden in de ochtenduren inderdaad bussen tussen Driebergen – Utrecht, daarna stoppen er weer intercity’s. De informatie zoals deze in de Reisplanner staat klopt daarmee. Op www.ns.nl/treinverkeerutrecht is geen ruimte voor álle details, zoals de info vóór 10.00u of na 23.00u. Als we dat doen dan zou deze site verworden tot een Reisplanner. We hebben er daarom voor gekozen om de grootste aanpassingen in de dienstregeling op deze site op te nemen, en reizigers voor reisadvies op maat, of details, door te verwijzen naar de Reisplanner.

Ik had het iets duidelijker kunnen formuleren, maar mijn opmerking had betrekking op het afgelopen weekend, van 21 en 22 mei. Toen reden er het hele weekend geen treinen maar bussen tussen Utrecht en Rhenen, maar dat heeft niet op die pagina gestaan.

Overigens begrijp ik de opmerking niet dat er geen ruimte zou zijn voor "álle details". Er is juist op die pagina ruimte om met kopjes te werken, en er wordt dan ook bij veel werkzaamheden wel duidelijk aangegeven om welke tijden het gaat, als het niet om een hele dag gaat. Sowieso lijkt deze informatie mij essentieel voor reizigers en moet die daarom gecommuniceerd worden.
Nog iets wat men vergeten lijkt te zijn: waarschijnlijk vanwege de internationale treinen die via Hilversum omgeleid worden zijn er enkele sprinters die Bussum Zuid en Hilversum Media Park overslaan. Dit staat ook niet aangegeven bij de werkzaamheden, reizigers moeten er zelf maar achter komen dat de stop uit de reisplanner verwijderd is. Ik begin toch steeds meer te twijfelen aan de zorgvuldigheid waarmee de reisinformatie wordt samengesteld.
Daar hebben reizigers niets aan, de reisplanner voed zich met dezelfde verstoringsinformatie en als daar niets is ingevoerd, komt er in de reisplanner ook geen waarschuwing 'let op: aangepaste dienstregeling' te staan. Feitelijk komt het er op neer dat de NS vind dat je altijd de reisplanner moet raadplegen want ook als er geen werkzaamheden gemeld zijn kan het toch aangepast zijn. Terwijl je verwacht dat als jouw traject niet geel of rood gekleurd is op de actuele spoorkaart er geen wijzigingen zijn.
Worden er wel bussen ingezet op het traject Geldermalsen-Utrecht?
De reisplanner geeft dit niet weer namelijk.
Badge +3
Ja, er reden snel- en stopbussen op dat traject (al hebt u daar nu niet zoveel meer aan).
Inmiddels ben ik er via de brongegevens van de reisplanner achter dat er op 18 - 19 juni opnieuw grote werkzaamheden te Utrecht zijn. Zo ongeveer alle doorgaande treinen zijn geknipt, en in vrijwel alle richtingen rijden dit weekend minder treinen. De reisplanner is inmiddels grotendeels bijgewerkt, maar op ns.nl/treinverkeerutrecht staat helemaal niets vermeld over dat er dan opnieuw grote werkzaamheden zijn. De eerste werkzaamheden worden pas in juli aangekondigd, de maand juni komt helemaal niet voor hier.
Ik adviseer je deze folder van ProRail eens door te nemen. Daar vind je alle data in terug. De details zullen we snel op onze site vermelden. Leveren de werkzaamheden van 18/19 juni je grote problemen op?
Ik stel voor dat iemand met een ctrl+c-ctrl+v-diploma de datumlijstjes uit die folder van ProRail even op ns.nl/treinverkeerutrecht zet. Om de vindbaarheid te vergroten zeg maar.
Reputatie 1
Wanneer word er eigenlijk meer bekend over de 9 daagse werkzaamheden van 9 juli t/m 17 juli? Met de grote werkzaamheden van de maand mei waren jullie ook altijd wel vrij vlot kan ik me herinneren.
Ik heb hem uitgevraagd voor je, Wouter!
Goedendag,
Ik heb morgen een examen dat ik af dien te nemen in Utrecht Lunetten.
Mijn vraag is hoe ik hier kom. Ik heb namelijk geen idee, met al dat werk aan het spoor dit weekend.
Als iemand een oplossing weet zou ik dit erg graag willen weten.

M.v.g.
Jordi

Reageer