beantwoord

Werkzaamheden op twee drukste noord-zuidlijnen staan niet in overzicht.

Op 10 november rijden er geen treinen tussen Rotterdam en Dordrecht en ook niet tussen s-Hertogenbosch en Eindhoven. Beide zijn onderdeel van de twee belangrijke noord-zuid verbindingen (amsterdam-Brussel en Amsterdam-Limburg), maar ze zijn niet opgenomen in het overzicht. Niet belangrijk genoeg voor Randstedelingen? Is het ook niet erg dom om beide verbindingen tegelijkertijd te onderhouden zodat er geen enkele fatsoenlijke verbinding is? Volgens mij heeft de politiek daarover al eens gezegd dat het niet acceptabel is.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 30 oktober 2018, 10:25

Voor zover ik heb kunnen nagaan hebben de werkzaamheden wel in het algemene overzicht gestaan op onze website maar zijn deze pas later verwerkt in de reisplanner, zoals gewoonlijk. Ik heb mijn collega's die de reisplanner beheren erop gewezen en zij houden dit in de gaten.

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge +2
De zoveelste keer dat ProRail zo belabberd plant.
Reputatie 4
Zelfs 3 noord-zuid-verbindingen: Rotterdam-Dordrecht, Rotterdam-Breda (HSL) én Den Bosch-Tilburg. Tel daarbij op dat er vermoedelijk al veel bussen niet beschikbaar zijn: er wordt gewoon Eredivisie gespeeld dat weekend en en ook tussen Alkmaar en Zaandam werkzaamheden... Je zou bijna denken dat het bewust zo gepland wordt door Prorail, om reizigers te zieken.

Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat NS momenteel in overleg is met Prorail of deze planning wel handig is, en dat we daarom nog niet de precieze dienstregeling/storingsoverzicht kunnen inzien. Over een paar dagen waarschijnlijk meer duidelijkheid.
Reputatie 7
Badge +2
Overigens staan de werkzaamheden tussen Den Bosch en Boxtel aangekondigd voor 3/4 november en werkzaamheden tussen Den Bosch en Tilburg voor 10/11 november.
Reputatie 4
Vorige week vroeg iemand via Facebook bij NS hoe ver van te voren werkzaamheden bekend waren. Dat zou ongeveer acht weken van te voren in de planner komen bij geplande werkzaamheden. Ik gaf aan dat er niets stond in november terwijl de jaarkalender van grote werkzaamheden wel degelijk wat aangaf. De reactie was dat er in november géén geplande werkzaamheden zouden zijn maar dat tien dagen van te voren mogelijk nog een wijziging kan optreden.

Blijkbaar gaat er iets niet goed. Nu lees ik dat ik weer werkzaamheden ga krijgen op één van mijn vaste weekend trajecten. Ook in november lijkt Alkmaar - Den Haag in het weekend niet altijd op een fatsoenlijke manier mogelijk. Het zou echter fijn zijn als je dat ook wat eerder bij geplande werkzaamheden ziet staat 🙂
Tamzin schreef:

Overigens staan de werkzaamheden tussen Den Bosch en Boxtel aangekondigd voor 3/4 november en werkzaamheden tussen Den Bosch en Tilburg voor 10/11 november.

Het is beide: op zondag 4 november zijn Rotterdam - Dordrecht / Breda en Den Bosch - Eindhoven ook gelijktijdig aangepast, alleen dan blijft Den Bosch - Tilburg nog rijden. Op 10 november gaat die laatste ook plat, en rijden zelfs de Thalys en Eurostar niet (dat komt niet vaak voor dat die compleet opgeheven worden).
10 november Schiphol-Eindhoven om 6:00: volgens reisplanner bus tussen Den Bosch en Boxtel, omreizen via Breda: bus tussen Rotterdam en Zwijndrecht. Bij geplande werkzaamheden staat alleen informatie over Thalys en IC Brussel. De doorgewinterde treinreiziger heeft natuurlijk al geleerd zelf een stapje verder te denken. Werkzaamheden Den Bosch en Boxtel staan nergens aangegeven. wie weet meer? Iemand van de NS bijvoorbeeld?
Reputatie 4
Het reisadvies voor Thalysreizigers is ook incompleet. "Reis op andere dagen of reis met IC Brussel". Die IC Brussel rijdt pas vanaf Roosendaal, oftewel 4x extra overstappen (in Rotterdam, Zwijndrecht, Roosendaal en Antwerpen). En extra reistijd 60 minuten? Dat is wel erg optimistisch, 2 uur lijkt me passender. Flixbus en Eurolines zullen goede zaken doen dat weekend.
Reputatie 4
Inmiddels lijkt e.e.a. ook in de reisplanners verwerkt te zijn, en zien we dat maar liefst 4 trajecten van noord naar zuid allemaal tegelijk eruit gaan liggen:
-Rotterdam - Breda (HSL)
-Rotterdam-Dordrecht
-Den Bosch-Boxtel
-Den Bosch-Tilburg

En ik snap dat het misschien gepland wordt door Prorail. Maar hoe de NS faalt in de communicatie kan toch niet op Prorail worden afgeschoven.

Eerst ontkent de NS dat er werkzaamheden zijn.
Vervolgens doen ze hier de grote negeer-show.
En nu geven ze totaal onrealistische indicaties aan. Volgens de werkzaamhedenpagina is de te verwachten vertraging op de Thalys 60 minuten. Plannen we het op NS Hispeed, dan geven zij een reistijd aan van op z'n kortst 7 uur 25 minuten, oftewel ruim 4 uur extra reistijd. Geef dat dan ook aan. Jullie storingspagina's doen alsof het een kleine/gemiddelde verstoring is, terwijl half Nederland wordt platgelegd. Geef dan gewoon aan "we adviseren op 10 en 11 november de trein te vermijden, we zijn helaas niet in staat een fatsoenlijke dienstregeling te opereren in dit weekend"

Goed, hoe het nu verder gaat? Waarschijnlijk blijft de NS het hier totaal negeren, komt er een totale chaos aan in dat weekend, gaat de NS woordvoerder tegen de pers vertellen in dat weekend dat hij betreurt dat er te weinig bussen waren, gaan we in de Tweede Kamer weer wat kamervragen krijgen, en herhaalt over een half jaar het hele riedeltje zich weer.
Reputatie 7
Badge +2
Dit is inderdaad tamelijk belachelijk. Dat zowel Den Bosch-Tilburg als Den Bosch-Boxtel eruit ligt komt overigens omdat er weer gewerkt wordt aan de overweg in de Loonsebaan in Vught die op het gemeenschappelijke deel ligt. Wat er met die overweg aan de hand is weet ik niet maar het is de zoveelste keer dit jaar dat er aan gewerkt wordt.
Ik ga hier mee bezig voor jullie. Ik vind het inderdaad opvallen dat er werkzaamheden ontbreken in onze reisplanner. Ik kom erop terug.
De werkzaamheden staan nu vermeld. Applaus! Veel succes met jullie bedrijf, ooit komt het goed. Niet op 10 en 11 november trouwens.
Voor zover ik heb kunnen nagaan hebben de werkzaamheden wel in het algemene overzicht gestaan op onze website maar zijn deze pas later verwerkt in de reisplanner, zoals gewoonlijk. Ik heb mijn collega's die de reisplanner beheren erop gewezen en zij houden dit in de gaten.
Reputatie 4
Jouke NS schreef:

Wat een matig antwoord na zo lang wachten!!!!

-De werkzaamheden stonden 17 dagen voor de werkzaamheden nog niet in het werkzaamhedenoverzicht op NS.nl (alleen de HSL afsluiting wel). Dit gaat dus NIET alleen om de reisplanner. Ik heb het zelf vernomen van een werkzaamheden pdf van NS.
-Is het ook gebruikelijk dat de NS webcare hier helemaal niks vanaf weet, en deze de werkzaamheden ontkennen? Geen werkzaamheden tot einde 2018?
-Verder hadden de NS en Prorail toch aangegeven beter af te stemmen welke trajecten wanneer onbeschikbaar zouden zijn? Nu zijn ALLE 4 de trajecten tussen noord en zuid Nederland onbeschikbaar?
-De indicatietijden op de werkzaamhedenpagina's zijn totaal onrealistisch. Op Amsterdam-Parijs moet je 4 keer extra overstappen, de NS werkzaamhedenpagina geeft 60 minuten reistijd aan. HOE DAN? NS Hispeef reisplanner heeft het over ruim 4 uur vertraging. Waarom liegen jullie? Pas het svp vandaag nog aan naar 240 minuten ipv weer een week bureaucratisch wachten
-Hoe gaan jullie ooit genoeg bussen regelen gezien half Nederland wordt platgelegd?
Wat spijtig dat je mijn reactie onvoldoende vindt, s1mon9. We doen ons best om je zo goed mogelijk te informeren, het spijt me om te lezen dat dit in jouw geval niet goed is gelukt .

1. Ik kan helaas niet nagaan wat mijn collega's van Webcare wel en niet weten. De afdeling die ik heb benaderd voor deze kwestie gaf aan niks anders te hebben gedaan als anders. Waarom jij de werkzaamheden in het algemene overzicht niet kon zien kan ik niet nagaan.
2. Ik ga niet over de planning van de werkzaamheden. Ik neem aan dat er goed over na is gedacht door de mensen die hierover gaan. Onderhoud aan het spoor wordt aanbesteed door ProRail, ik wil je adviseren eventuele klachten over de timing daar neer te leggen.
3. Ik ga melding maken van de onjuiste tijden in onze reisplanner. Ik heb dat ook bij mijn vorige communicatie aangegeven maar ga dit nogmaals actief aangeven.
4. Bij werkzaamheden zullen we een inschatting maken van de verstoring en hierop anticiperen. Hoe dit exact is geregeld kan ik niet inzien maar ik vertrouw erop dat hier passende maatregelen voor zijn genomen.
Reputatie 4
  1. (a) Je zou toch op z'n minst verwachten dat Webcare bekend moeten zijn met de PDF van werkzaamheden (Overzicht spoorwerkzaamheden tot en met december 2018 ... - NS). (b) Waarom ik de werkzaamheden in het algemene overzicht niet heb kunnen zien? Dezelfde reden dat de Webcare het niet kon zien: omdat het er gewoon nog niet in stond, minder dan 3 weken voor de werkzaanheden. Dat is de bron van alle onduidelijkheid.
  2. Er wordt nogal eens (bijv. in kamervragen) benadrukt dat de NS en Prorail dit samen plannen. Prorail reageert sowieso nooit op vragen van reizigers, dus daar de klacht neerleggen is in feite vragen of ik de klacht rechtstreeks in de prullenbak wil gooien.
  3. Top, kan dit nog vandaag geregeld worden? Want het lijkt alsof dit soort aanpassingen weken duren door alle bureaucratie, terwijl het toch niet zo moeilijk moet zijn?
  4. Oké, hoop dat er ook bussen uit België, Frankrijk en Duitsland zijn geregeld, anders zal het te weinig zijn denk ik.
1. Ik snap je frustratie, s1mon9, ik kan echter de situatie van een aantal weken geleden niet terug halen. Ik heb navraag gedaan of de werkzaamheden wel of niet in de planner stonden en de afdeling die dit regelt gaf aan dat dit gewoon vermeld stond. Meer kan ik helaas niet voor je betekenen.
2. Dat is niet wat ik aangaf. Ik geef aan dat ik niet ga over de planning van de werkzaamheden, ik geef alleen aan dat zij die dit plannen er goed over nagedacht hebben en dat ProRail de aanbesteding doet, over planning schrijf ik niks.
3. Ik kan niks garanderen. Ik heb melding gemaakt en moet vervolgens afwachten wat mijn collega's doen en hoe snel zij reageren. Dit is ook afhankelijk van hoe druk zij het hebben.
4. Nogmaals, ik ga ervan uit dat dit goed geregeld is maar ben wederom afhankelijk van anderen. Ik kan alleen melding doen, wat ik heb gedaan.
Reputatie 4
Jouke NS schreef:

1. Ik snap je frustratie, s1mon9, ik kan echter de situatie van een aantal weken geleden niet terug halen. Ik heb navraag gedaan of de werkzaamheden wel of niet in de planner stonden en de afdeling die dit regelt gaf aan dat dit gewoon vermeld stond. Meer kan ik helaas niet voor je betekenen.
2. Dat is niet wat ik aangaf. Ik geef aan dat ik niet ga over de planning van de werkzaamheden, ik geef alleen aan dat zij die dit plannen er goed over nagedacht hebben en dat ProRail de aanbesteding doet, over planning schrijf ik niks.
3. Ik kan niks garanderen. Ik heb melding gemaakt en moet vervolgens afwachten wat mijn collega's doen en hoe snel zij reageren. Dit is ook afhankelijk van hoe druk zij het hebben.
4. Nogmaals, ik ga ervan uit dat dit goed geregeld is maar ben wederom afhankelijk van anderen. Ik kan alleen melding doen, wat ik heb gedaan.

Oke, omdat het anders een vicieuze cirkel wordt, ga ik alleen nog op vraag 1 reageren.

De Wayback Machine van archive.org, heeft op 25 september (binnen de 8 weken termijn voor de storing die de NS zou hanteren) de NS Werkzaamheden pagina opgeslagen: https://web.archive.org/web/20180925052438/https://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor

En kijk eens aan wat er bij 10 november staat. Alleen de werkzaamheden op het HSL traject, alle andere werkzaamheden zijn niet aangegeven... Dus bij deze het bewijs dat de NS toch echt nalatig is in haar communicatie, en de betreffende afdeling leugens aan het verpreiden is.

Dus ik ben erg benieuwd hoe deze afdeling dit precies gaat uitleggen? Want dit kun je toch echt niet op Prorail afschuiven 😉
Reputatie 4
De werkzaamheden stonden er echt niet in op dat moment. Ik check paar keer per week die pagina. Ik heb het ook opgezocht nadat de Webcare beweerde dat er niets was omdat die 8 weken termijn gold. Toen stond er ook niets bij geplande werkzaamheden. Niet in de app. Niet op de site. Nergens. Alleen die algemene lijst met werkzaamheden. Maar die kan ik alleen via Google tevoorschijn halen.
Reputatie 4
We zijn weer anderhalve dag verder. Nog minder dan 10 dagen te gaan.

Op NS.nl staat het nog steeds allemaal verkeerd. Nog steeds "Extra reistijd een uur" om in Parijs te komen. Nog steeds geeft de NS aan dat de Thalys wel naar Antwerpen rijdt ("Thalys rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Antwerpen Centraal"), terwijl Thalys zelf aangeeft niet naar Antwerpen te rijden (maar alleen naar Brussel). Deze tickets zijn ook niet te boeken, waarom geeft de NS dan aan dat Thalys wel naar Antwerpen rijdt?!?!?! Ik heb voor de zekerheid maar screenshots genomen als bewijs, zodat die beruchte afdeling die werkzaamheden doorgeeft, niet weer het stiekem gaat aanpassen en gaat liegen dat "het er altijd goed heeft opgestaan".
Dit gaat om informatie die bij de Thalys al in augustus bekend was ("Bericht geactualiseerd op 20/08/2018 om 16:46:12" op hun storingspagina), dus kom alsjeblieft ook niet met het excuses dat het laat bekend was.

Er is nog steeds geen uitleg gegeven waarom deze werkzaamheden niet 8 weken, maar 2,5 week van tevoren zijn ingevoerd op ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor.
De betreffende afdeling die aangaf dat het wel op tijd online stond, is hierboven wel heel hard afgegaan. Gewoon sluitend bewijs dat dit niet het geval was. Waar blijft het excuses voor de leugens en de uitleg van deze afdeling?

Of blijft deze afdeling zich verschuilen achter de gigantische bureaucratie van NS?
Reputatie 4
Kan ook de status "beantwoord" even eraf worden gehaald? Het antwoord wat er staat ("...hebben de werkzaamheden wel in het algemene overzicht gestaan op onze website maar...") is namelijk onjuist, of moet ik dit in een nieuwe vraag stellen?
De werkzaamheden stonden niet bij het overzicht op de NS site. De genoemde PDF vermeld geen werkzaamheden tussen Den Bosch en Eindhoven, alleen Den Bosch en Tilburg. Alleen de reisplanner gaf deze laatste aan, maar het stond dus nergens. Een slechte zaak. Bovendien begint op 10 november het lichtfestival GLOW in Eindhoven met grote bezoekersaantallen, dus vraag je je dan toch af of er echt wel over nagedacht is. Ik denk het niet.

Dat er bij bedrijven met zulke verantwoordelijkheden niet goed wordt nagedacht is verontrustend.
Reputatie 4
Als de NS verwacht dat ik de app raadpleeg voor de meest actuele informatie dan verwacht ik dat die ook de meest actuele informatie bevat.
Reputatie 7
Badge +2
parfait schreef:

De werkzaamheden stonden niet bij het overzicht op de NS site. De genoemde PDF vermeld geen werkzaamheden tussen Den Bosch en Eindhoven, alleen Den Bosch en Tilburg. Alleen de reisplanner gaf deze laatste aan, maar het stond dus nergens. Een slechte zaak. Bovendien begint op 10 november het lichtfestival GLOW in Eindhoven met grote bezoekersaantallen, dus vraag je je dan toch af of er echt wel over nagedacht is. Ik denk het niet.

Ik heb sterk de indruk dat ProRail pas heel laat extra werkzaamheden heeft ingelast op het stukje tussen Den Bosch en Vught. Omdat het traject naar Tilburg toch al stil ligt in dat weekend dacht men dat het handig was om die dan ook maar in hetzelfde weekend te doen. Alleen heeft dat tot gevolg dat ook het traject naar Boxtel niet te gebruiken is.

Wat er tussen Den Bosch en Vught Aansluiting aan de hand is weet ik niet maar ProRail worstelt nu al enkele jaren met dit stukje spoor van amper 2 kilometer. Aanhoudend zijn er "werkzaamheden" (ook afgelopen weekend) maar die kunnen gezien de frequentie daarvan onmogelijk regulier onderhoud betreffen.
Reputatie 4
Minder dan 1 week, wanneer krijgen we een update?
Informatie op NS.nl klopt nog steeds niet!!! De afdeling die dit regelt moet nog per postkoets bereikt worden ofzo?
Reputatie 4
Minder dan 6 dagen... Kan ik anders zelf de afdeling bellen die hierover gaat? Het is buitengewoon slecht dat NS nog steeds foutieve informatie verspreidt op de website.

Reageer