beantwoord

werkzaamheden Putten - Amersfoort

• 7 October 2021
  • 17 reacties
  • 266 Bekeken

Maandag 18 oktober rijden er bussen in plaats van treinen tussen Putten en Amersfoort. Kan de NS uitleggen waarom de treinen tussen Zwolle en Putten niet gewoon volgens de normale dienstregeling rijden, maar in een afwijkend patroon? Tien minuten later richting zuid en tien minuten eerder richting noord. Alle busaansluitingen zijn kapot op deze manier. Wat een waardeloze manier van werken. Gauw intrekken die verlenging van de concessie hoofdrailnet 

icon

Beste antwoord door Jan Haverkamp 8 October 2021, 14:23

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ben niet van NS en ik vermoed dat NS heeft NAgedacht-maar dan aan de eigen klanten. De bus doet er nu eenmaal langer over en om hun eigen klantjes dan toch in Amf=het grote overstappunt op tijd te brengen moet je wat eerder op stap. 10 min is beter als 30 min, toch?

NS denkt nooit aan bus-aansl. dat doen ze al niet meer sinds ze al hun bussen hebben weggedaan-rond de eeuwwisseling. Ooit reed daar de VAD-donkergroen met een springend hert op de zijkant, die was van hun. KEOlis heeft dan wel mooie elektr. bussen, maar is een nare concurrent uit een zuidelijk land.

Hele schrale troost: op de WO wordt nu al enkele weken geexperimenteerd met de zgn. 10-min trein tussen Utrecht-Arnhem-met als gevolg dat op veel lijnen veel verderweg ook de hele dienst gewijzigd is en mensen tot 20 min vroeger weg moeten-het regent opmerkingen daarover op dit forum

Met die tienminutendienstregeling heb ik ook al negatieve ervaringen ja.

Maar zelfs als de NS alleen aan de eigen treinen denkt, dan nog is de aansluting in Amersfoort niet van groot belang. De IC's naar Utrecht, Amsterdam en Apeldoorn rijden vaker dan elk half uur. De aansluiting van de sprinter in Zwolle is veel belangrijker. De sprinter komt nu aan net nadat alle treinen vertrokken zijn. Waarom?

Omdat een busreis langer duurt dan een treinreis vertrekken er meer bussen dan dat er normaal gesproken treinen vertrekken. Zodoende is er altijd wel 1 die beter aansluit op de oorspronkelijke aankomsttijd. Had je dan liever minder bussen gezien die net zo laat als de trein vertrekken?

Ik denk dat TS graag ziet dat de treinen (dus niet de bussen) gewoon op de normale tijden vertrekken zodat men niet ver buiten de buitendienststelling last heeft van de aanpassing.

Het vergelijk met dan maar minder bussen snap ik niet, wat heeft dat er mee te maken?  De NS kan toch voor de treinen die wel rijden de gewone dienstregeling aanbieden en voldoende bussen inzetten om de reigers te vervoeren?

Het was in dat opzicht misschien beter geweest om de bus die om 25 en 55 vertrekt 5 minuten later te laten vertrekken. De busdienst sluit nu wel goed aan op de aankomsttijd. Ik zet het signaal door.

Het punt is vooral dat het niet meer aansluit met de reguliere busdiensten. Dus niet de busdiensten van de NS maar het overig OV.

Dat snap ik. De aankomsttijd sluit nu wel aan, maar de vertrektijd niet. Het was volledig opgevangen als de 25 en 55 wat later was vertrokken aangezien deze niet aansluiten op de aankomsttijden.

Het gaat niet om de bussen, maar om de treinen, NS. Dat staat duidelijk in mijn bericht. Waarom rijden de treinen tussen Putten en Zwolle niet gewoon op de normale tijd?

Ik kan het niet met zekerheid bevestigen, maar het lijkt erop dat deze is aangepast op de uiteindelijk aankomsttijd in Amersfoort. De vervangende bussen sluiten nu goed aan en ja kan ongeveer op de oorspronkelijke aankomsttijd in Amersfoort arriveren.

Ik kan het niet met zekerheid bevestigen, maar het lijkt erop dat deze is aangepast op de uiteindelijk aankomsttijd in Amersfoort. De vervangende bussen sluiten nu goed aan en ja kan ongeveer op de oorspronkelijke aankomsttijd in Amersfoort arriveren.

Dat dat er op lijkt was ook al mijn conclusie. Mijn vraag luidt: Waarom?

Zodat je ongeveer op de oorspronkelijke aankomsttijd in Amersfoort kan arriveren.

Maar de oorspronkelijke aankomsttijd is helemaal niet gunstig voor reizigers. Richting Utrecht is de overstaptijd met de bus nu 13 minuten (op de IC natuurlijk), dat kan met een kwartierdienst niet veel slechter. Richting Barneveld 14 minuten, richting Amsterdam 11. Beter de bus tien minuten eerder laten rijden, dus de sprinter op de normale tijd. Dan is er 4 minuten richting Barneveld, 5 minuten richting Amsterdam/Schiphol en 5 minuten richting Utrecht.

Vanaf de Veluwe worden honderden reizigers naar Leeuwarden, honderden reizigers naar Groningen, tientallen reizigers naar Kampen, tientallen reizigers naar Lelystad, honderden reizigers naar Enschede en honderden reizigers naar Deventer gedupeerd.

Bij werkzaamheden zijn er helaas altijd gedupeerden. Het advies is om via Deventer te reizen als je vanaf Leeuwarden en Groningen komt. Ik zet je signaal door, waarvoor bedankt.

Natuurlijk zijn er altijd gedupeerden, maar de NS dupeert hier onnodig duizenden reizigers per dag. Reizen via Deventer is geen optie voor inwoners van de Veluwe, waar dit topic over gaat.

Conclusies:

• Iemand bij de NS heeft een planning gemaakt voor de bussen en treinen tussen Zwolle en Amersfoort.
  • Deze planning is niet goed gecontroleerd door een manager, want een amateur als ik kan zien dat die niet goed is.
  • Deze planning is niet afgestemd met reizigersorganisaties.
  • De reden voor deze planning zijn niet correct opgeslagen in het systeem, want het is niet te achterhalen waarom de planning zo is. (‘kan ik niet bevestigen’)
  • Eenmaal gewezen op deze chaos start de NS geen onderzoek, maar komt er in het systeem te staan dat een reiziger klaagde over de busplanning.

Het lot dat een dergelijk bedrijf veelal treft, laat ik aan de verbeelding van de lezer over.

Reputatie 7
Badge +3

Het uitgangspunt is juist dat je op de oorspronkelijke aankomsttijd wilt kunnen arriveren. Dat werkt prima. Je weet dan precies hoeveel eerder je op reis moet. In dit geval ben ik het volkomen eens met de logica van NS.

Reputatie 5

Dit is inderdaad eersteklas broddelwerk. Maar helaas het niveau waarop het spoor in ons land gerun wordt. 

Als je op de oorspronkelijke tijd wilt aankomen moet je eerder weg, of dat 20 of 30 minuten is maakt nauwelijk meer uit. Zeker met aansluitingen vooraf is het sowieso al 30 minuten.

Alle externe aansluitingen gaan nu kapot, met heel erg weinig reden. Maarja wie maakt zich nog druk om aansluitingen, Nederland is immers spoorboekloos…

Extra reistijd bij overstappen op andere vervoerders is niet relevant, aldus NS. NS is een commercieel bedrijf en daardoor vooral bezig met zichzelf. Klanten zijn lastig. Dievhouding kun je je als commercieel bedrijf alleen veroorloven als je een monopolie hebt :) 

Reputatie 2

Ik woon in 't Harde en ik vind het ook nergens op slaan dat de NS nu ineens die dienstregeling wijzigt. Ik wil graag naar Zwolle, maar de overstaptijd is nu 9 minuten langer dan gebruikelijk. (En dat was al een vrij lange overstap, variërend van 9 tot 16 minuten) Tel daar 9 minuten bij op en je zit bijna op een half uur. Het enige wat je ermee opschiet is dat je de Sprinter naar Kampen Zuid en Lelystad kan halen, maar ik vraag me af hoeveel reizigers daar gebruik van maken.

Waarom kunnen die bustijden niet aangepast worden, zodat er in Zwolle niet zo'n verrekte lange overstaptijd is?

Reageer