beantwoord

Werkzaamheden rond Dordrecht

En weer ligt het spoor er bij Dordrecht uit. Ik ben een beetje de tel kwijtgeraakt maar zo langzamerhand begin ik het echt zat te worden. Na het omleggen van de intercity naar Eindhoven waardoor wij zo langzamerhand bijna een half uur extra reistijd hebben en veel ongunstiger overstappen (in het weekend op de treinen naar het noorden 31 minuten overstaptijd), ongunstige overstaptijden in Breda, een directeur die ons niet belangrijk noemt en heel duidelijk maakt dat er niets maar dan ook niets gedaan zal worden om wat te verbeteren nee eerder zal het alleen maar nog slechter worden, een conducteur die bij de overstap in Breda zegt dat de mensen naar Dordrecht helaas moeten overstappen en later in Dordrecht zullen zijn dat de trein in Den Haag met een lacherig toontje begin ik echt te geloven dat de NS denkt dat wij een minderwaardig soort mensen zijn. Leuk hoor tussen de sporen te wonen maar steeds minder service. O ja wij mogen nog blij zijn dat er sowieso treinen nog stoppen. Het oudste materieel laten wij dan rijden. Ik vraag mij echt af waarmee de NS bezig is.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 28 april 2018, 14:33

Ik begrijp heel goed dat je als Dordtenaar de huidige stand van zaken onprettig vindt.

NS is voortdurend met ProRail aan het toetsen wat de beste oplossing is voor de reiziger, om zowel de belangrijke werkzaamheden te verrichten, als een gunstige uitkomst te bieden in reistijden en overstaptijden. Helaas zijn niet alle wensen haalbaar, om de werkzaamheden ook te laten verlopen moeten er vervelende beslissingen gemaakt worden. Ik zal jouw feedback ook direct doorspelen, zodat er ruchtbaarheid aan gegeven kan worden.

Daarnaast wil ik wel aangeven dat wij als NS ook afhankelijk zijn van de wensen van ProRail en hier doorheen zullen moeten zeilen. Dat is soms makkelijk geregeld, maar door de ligging van Dordrecht en de (relatief grote) reizigersstroom die deze stad met zich meebrengt, zijn vervelende beslissingen snel merkbaar.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 6
Ik begrijp heel goed dat je als Dordtenaar de huidige stand van zaken onprettig vindt.

NS is voortdurend met ProRail aan het toetsen wat de beste oplossing is voor de reiziger, om zowel de belangrijke werkzaamheden te verrichten, als een gunstige uitkomst te bieden in reistijden en overstaptijden. Helaas zijn niet alle wensen haalbaar, om de werkzaamheden ook te laten verlopen moeten er vervelende beslissingen gemaakt worden. Ik zal jouw feedback ook direct doorspelen, zodat er ruchtbaarheid aan gegeven kan worden.

Daarnaast wil ik wel aangeven dat wij als NS ook afhankelijk zijn van de wensen van ProRail en hier doorheen zullen moeten zeilen. Dat is soms makkelijk geregeld, maar door de ligging van Dordrecht en de (relatief grote) reizigersstroom die deze stad met zich meebrengt, zijn vervelende beslissingen snel merkbaar.
Reputatie 6
Naar verhouding moest Dordrecht veel goede verbindingen opofferen ten gunste voor meer directe verbindingen tussen wat grotere steden. In mijn ogen onterecht, maar ja. Het kan mij niets schelen of ik iets langer onderweg ben door met de intercity via Dordrecht te moeten reizen ipv direct. Dat was altijd zo en functioneerde prima.

De hoeveelheid werkzaamheden is inderdaad erg groot en wordt steeds groter. Er zijn grenzen aan begrip hebben voor werkzaamheden. Zo vaak geconfronteerd worden met werkzaamheden zorgt voor aversie tegen treinreizen. Uiteindelijk wil je toch comfortabel reizen zonder teveel hobbels en obstakels, van trein naar bus en weer naar trein etc. Ik ken iemand die haar Weekendvrij abonnement hierom heeft opgezegd. Ze zit nu weer in de auto in het weekend. Duurder dan het abonnement, maar dat is het haar waard.
Ik woon overigens in Zwijndrecht niet in Dordrecht en sinds ik hier woon in 1997 zijn de verbindingen alleen maar achteruit gegaan. Na een brand in Kijfhoek waarvoor wij het huis uit moesten en de steeds grotere activiteit daar is het nog verder achteruit gegaan. Je wil niet weten welke goedjes er daar gerangeerd worden maar een klein beetje meer service is te veel gevraagd. Een reactie van de NS (Jeroen Alting von Geusau) was dat wij blij moesten zijn dat er sowieso nog treinen stopten en dat er geen energie gestopt zou worden in verbetering en dat wij een minderwaardig station zijn. Ik ken zat mensen die studeren of werken in Tilburg en Eindhoven en die meer dan een uur per dag extra aan reistijd kwijt zijn. En logisch dat het aantal reizigers afneemt met al die werkzaamheden. Die opmerking dat de NS de beste oplossing zoekt voor reizigers geloof ik daarom niet meer echt dat vertrouwen ben ik helemaal kwijt. De drechtsteden zijn minderwaardig en dat zullen ze weten ook. Dus worden wij weer met z'n allen de overvolle A16 opgejaagd. Reacties als wij zijn blij dat wij niet in Dordrecht wonen en wat kan ons dat schelen doen er ook geen goed aan. Daar bovenop komen de zoveelste werkzaamheden en dat wij nu bediend worden door de oudste treinen van de NS zonder airco met hoge opstap etc. en maar steeds meer goederentreinen. Waarvoor is de betuwelijn ooit aangelegd?
Ik zou overigens ook wel eens willen waarom er zoveel bij ons aan het spoor gewerkt moet worden.
Badge +3
Moerdijkbrug denk ik. Vorig jaar heel veel tussen Eindhoven - Boxtel - Tilburg - Den Bosch in het weekend. Dat is (grotendeels) klaar gelukkig. Binnenkort nog een weekendje richting Weert de beveiliging (ATB) aanpassen.

Zie ook https://www.prorail.nl/omwonenden/werkzaamheden
Dat er veel werkzaamheden nu achtereen zijn zal mede komen door achterstallig onderhoud in de afgelopen jaren, vorig jaar was de Moerdijkbrug een probleem inderdaad en moest de complete rails op de brug vervangen worden ik meen dat dat was vanwege scheurtjes in de rails. OVerigens is de NS niet verantwoordelijk voor het onderhoud maar daarvoor moet u zijn bij Prorail.

Maar door de grote hoeveelheid goederentreinen welke er rijden op het spoor daar is er meer slijtage aan het spoor. Goederen treinen zijn langer en vaak zwaarder en hebben voor een deel nog geen draaistellen maar alleen wielstellen en daardoor heeft het spoor veel meer te lijden.

Alleen geeft u aan dat u vanwege de Kijfhoek meer service mag verwachten maar de NS rijdt geen goederentreinen en is dus verder niet betrokken bij de Kijfhoek.

Qua verbindingen is Dordrecht misschien wat minder geworden maar als u kiest om naar Rotterdam te reizen dan zijn daar toch zat verbindingsmogelijkheden en ook naar het Noorden van het land. Daarnaast rijden er nu SGM treinen op de sprinter series langs Zwijndrecht en deze zijn naar mijn idee nog keurig van binnen en buiten. Er rijdt materieel wat er van binnen slechter aan toe is op andere lijnen van de NS in het land.
Dit bevestigd het beeld dat wij ook kennelijk moeten bloeden voor het goederenverkeer. De overlast van Kijfhoek wordt afgedaan als daar hebben wij niets mee te maken maar ondertussen slijt het spoor meer van de goederentreinen die bovendien dwars door de stad gaan en veel meer overlast bezorgen dan reizigerstreinen. Dat een aantal ook over de betuweroute zou kunnen, wordt afgedaan dat het goedkoper is om het over de andere lijn te sturen dat daarom het passagiersvervoer er onder lijdt, is blijkbaar niet aan de orde. Weer die ellendige splitsing destijds en de ronduit arrogante houding van Pro rail. Een pleidooi om een aparte goederlijn naar het zuiden aan te leggen wat de politiek hier heel graag wil, is alleen afhoudend gereageerd. Ook verwijzend naar de HSL die ons alleen maar overslaat met die irritante conducteur die halflachend ons vertelde dat hij eerder in Den Haag was dan wij in Dordrecht. DAT IS NIET LEUK HOOR. Overigens zijn de verbindingen naar het noorden er ook alleen maar op achteruit gegaan. Een paar jaar geleden stopte de intercity alleen in Rotterdam CS en Den Haag HS nu ook in Blaak, Schiedam, Delft en Laan van NOI wat mij bijna 10 minuten meer reistijd kost naar Leiden. Dat is per week bijna anderhalf uur!!. De aansluitingen in Rotterdam met de treinen naar het noorden zijn er ook niet beter op geworden met als dieptepunt de wachttijd van 31 minuten in het weekend. Je ziet de trein net vertrekken als je aankomt. DE GSM treinen rijden naar behoren maar het interieur ziet er wel versleten uit en bovendien geen airco en een vrij hoge instap maar goed dat is nog het minste. Bovendien hebben wij geen doorgaande trein meer naar Breda wat wij tot twee jaar terug wel hadden vanuit Zwijndrecht. Al met al alleen maar achteruitgang. Ik ben best een liefhebber van reizen met de trein en doe het ook graag veel liever dan met het vliegtuig maar zo wordt het wel vergald.
Reputatie 6
Qua verbindingen is Dordrecht misschien wat minder geworden maar als u kiest om naar Rotterdam te reizen dan zijn daar toch zat verbindingsmogelijkheden en ook naar het Noorden van het land.

Wat minder geworden is nogal zwak uitgedrukt.... veel verbindingen zijn weggehaald of opgeknipt, waardoor Dordrecht bijna uitsluitend een eindstation/overstapstation is. Enorme downgrading voor een stad van die grootte. De enige doorgaande trein door is de IC Vlissingen - Amsterdam nog. O.a. dankzij de onnodige HSL, waardoor Brabanders nu liefst 5x per uur enkele minuten sneller in Rotterdam (kunnen) zijn, wow.
En weer ligt het spoor er uit. Ik moet zaterdag naar Den Bosch en mag daar een half uur langer over doen. En ik krijg het advies de HSL te gebruiken maar die stopt helemaal niet. Leuke lui daar.
Reputatie 5
Daarnaast rijden er nu SGM treinen op de sprinter series langs Zwijndrecht en deze zijn naar mijn idee nog keurig van binnen en buiten.
Keurig ? Van buiten interesseert me niet zo, dat zie ik alleen als de sprinter binnenloopt (alhoewel er nogal wat van graffiti voorzien zijn en knap smoezelig), maar van binnen keurig !? Ik loop stoelen voorbij waar ik echt niet in ga zitten en als het echt moet voel ik even of 'het' nog plakt of al hardgeworden-zacht is ... 🤢
Verder zijn ze onaangenaam benauwd en warm met dit weer, zelfs met de ARKO.

Hiervoor reden er SLT stellen en die waren honderd keer beter en keuriger.
Ze zijn lichter, frisser (echte air-co.) en er is meer ruimte ; SLT-4+6 had veeeeel meer plaatsen dan SGM-2+3 die nu standaard is.
Sprinter Dordrecht - Den Haag is momenteel echt niet om vrolijk van te worden.
En weer ligt dit weekend het spoor er weer uit. Wanneer houdt het op?
Overzicht werkzaamheden Dordrecht naar Rotterdam in de weekenden van 2018:

6-7 januari: GEEN treinen
13-14 januari:
20-21 januari:
27-28 januari: Minder treinen
3-4 februari: Minder treinen
10-11 februari:
17-18 februari: Minder treinen
24-25 februari: Minder treinen
3-4 maart: Minder treinen
10-11 maart: GEEN IC's en minder sprinters
17-18 maart:
24-25 maart:
31-2 april: Minder treinen
7-8 april: Bussen in de avond / ochtend
14-15 april:
21-22 april: Minder treinen
28-29 april: GEEN treinen
5-6 mei: GEEN treinen
12-13 mei: Minder IC's
19-20 mei:
26-27 mei:
2-3 juni: GEEN sprinters, minder IC's
9-10 juni:
16-17 juni: Bussen in de avond / ochtend
23-24 juni: Bussen in de avond / ochtend
30-1 juli: GEEN treinen
7-8 juli: GEEN treinen
14-15 juli: GEEN treinen ? Of minder? in ieder geval weer aangekondigde werkzaamheden......

28 weekenden in 2018: 9 keer een dienstregeling zonder werkzaamheden. Dus het beeld "dat het nooit ophoud" klopt wel.

Bij mij persoonlijk is het geduld en begrip voor de werkzaamheden ook geslonken, omdat ik me bijna niet voor kan stellen dat dit niet effectiever en met minder overlast voor de reiziger, georganiseerd kan worden.
zo'n overzicht had ik nog niet bedankt

Daarnaast rijden er nu SGM treinen op de sprinter series langs Zwijndrecht en deze zijn naar mijn idee nog keurig van binnen en buiten.Keurig ? Van buiten interesseert me niet zo, dat zie ik alleen als de sprinter binnenloopt (alhoewel er nogal wat van graffiti voorzien zijn en knap smoezelig), maar van binnen keurig !? Ik loop stoelen voorbij waar ik echt niet in ga zitten en als het echt moet voel ik even of 'het' nog plakt of al hardgeworden-zacht is ... 🤢

Hiervoor reden er SLT stellen en die waren honderd keer beter en keuriger.
Ze zijn lichter, frisser (echte air-co.) en er is meer ruimte ; SLT-4+6 had veeeeel meer plaatsen dan SGM-2+3 die nu standaard is.
Sprinter Dordrecht - Den Haag is momenteel echt niet om vrolijk van te worden.

Dat zelfde gevoel heb ik ook. Overigens zit in de SGM treinen geen airco en met deze temperaturen en volle treinen is dat soms knap benauwd
Reputatie 5
zo'n overzicht had ik nog niet bedankt

aanvulling voor je overzicht :

Periode
maandag 30 juli tot en met maandag 6 augustus 00.40 uur
Advies
U kunt gebruikmaken van de gewijzigde dienstregeling
de dienstregeling is aangepast tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht

Gehalveerde dienstregeling. Gelukkig nu wel langere treinen (bijna allemaal SGM6)
Reputatie 5

Dat zelfde gevoel heb ik ook. Overigens zit in de SGM treinen geen airco en met deze temperaturen en volle treinen is dat soms knap benauwd

weet ik .. alleen een ARKO zoals ik al zei

Reageer