beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast



Toon eerste bericht

225 reacties

Reputatie 7
Badge
Overigens zijn de werkzaamheden in de driehoek Den Bosch Eindhoven Tilburg een maand gelden qua vervangend vervoer wel goed verlopen. Dat is tussen Den Bosch en Eindhoven wel eens anders geweest.
Erg fijn dat je met ons meedenkt. Ik heb Jouke op de hoogte gesteld. Hij zal donderdag hier een reactie geven!
Volgens mij ligt het stuk tussen Den Haag HS en Laan van NOI er ook uit en ik maak uit jouw lijstje op dat jij er treinen laat rijden.

Daarnaast is halteren op Leiden voor de 4600 niet in 1 minuut te doen, trein is daarvoor vaak veel te druk en er zijn altijd veel in- en uitstappers in deze trein op Leiden. En doe je de overstappers naar deze trein op Leiden dan niet te kort door deze eerder te laten vertrekken? Ook andere treinen zie ik dat je daar 2 minuten voor uittrekt en dat gaat in de spits ook zeker niet lukken.

Ik denk dat het voor de planners altijd een lastige puzzel is en blijft omdat ze met meer facetten te maken hebben dan alleen het traject waar de werkzaamheden plaats vinden. Op de rest van de trajecten willen ze zo min mogelijk verschuivingen veroorzaken omdat je anders daar weer met conflicten van rijwegen komt te zitten.

Daarnaast ben je erg afhankelijk van welke sporen er beschikbaar zijn gedurende de werkzaamheden, waarschijnlijk zijn er geen uitwijkmogelijkheden bij vertragingen en dan kun je het ook niet al te vol en krap achter elkaar plannen.
Ik heb een reis gepland in de reisplanner en daar kwam dit uit naar voren 🙂 Ik kon het nml. ook niet zo snel ergens terug zien maar ik vermoedde het omdat je anders gewoon doorgaande treinen had gehad.

En hou je ook rekening met de andere treinen welke via de kant van Zoetermeer, ook die hebben perrons nodig :)

Om echt te weten of dit haalbaar zou zijn zou er echt iemand van desbetreffende afdeling naar moeten kijken die kunnen echt alles zien en dus eventuele knelpunten ook constateren.

Er staat toch bij de details dat de dienstregeling tussen Lelystad en Den Haag HS is aangepast?

Edit: oeps, te ver afgesneden. Even een nieuwe versie van de screenshot geüpload.
Reputatie 4
Is het wellicht een idee om langere treinen in te zetten op traject Adam Zuid - Den Haag. 12 bakken zou iig moeten passen. Misschien zelfs 14...?

Capaciteit is in de spits nu gereduceerd van 40 bakken per uur naar 20 bakken. Dat is vragen om problemen aangezien de 40 normaal al flink vol zitten.


12 bakken gaat niet passen op meerdere stations in het noorden (o.a. Groningen en Leeuwarden), waar de IC die tussen Amsterdam Zuid en Den Haag Centraal rijdt vandaan komt. Men zou dan kunnen besluiten om de hele dag door in Zwolle bij te plaatsen en af te trappen, maar dat is geen ideale oplossing. 14 bakken past op nog meer stations niet, bijvoorbeeld al Den Haag Centraal, dus dat is geen optie.
De beste oplossing is natuurlijk om de andere IC vanaf Lelystad niet te schrappen...😉
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik zo lees is dat de meldingen worden doorgestuurd.
Dat betreft dan meldingen over de werkzaamheden zelf en de impact ervan, de informatievoorziening hierover of het gebrek hiervan en de vele meldingen van korte treinen en regelmatige uitval waardoor treinen overvol zijn of veel reizigers niet eens meekunnen.

Gezien het aantal melding op Twitter is dat alleen al een dagtaak.

De diverse afdelingen zullen het dan vast wel bespreken, bekijken en lekker over vergaderen en beloven dan beterschap, maar bij volgende grootschalige werkzaamheden zal het weer net zo gaan.
@Robert B : Twitterberichten op dit forum doorplaatsen mag blijkbaar ook al niet meer. Ondertussen mag NS wel een grote chaos veroorzaken zonder ook maar aan iemand verantwoording af te leggen.

@Emma NS : Wat is dit nu weer voor nieuwe regeling. Deze problemen zijn door reizigers al weken van te voren voorspeld. Waarom doen jullie hier niets mee. Kunnen jullie een reactie hier plaatsen op de brief van Rover inzake de werkzaamheden op Leiden.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, de moderators kunnen er ook niets aan doen.
Op Twitter wordt er nu wel iedere keer bij melden van volle treinen gevraagd om welke trein het gaat en gezegd dat ze momenteel aan het onderzoeken zijn hoe ze dit kunnen verbeteren door bij te houden hoe laat en op welke trajecten dit probleem zich voordoet. Dat zal een flinke file worden.

Maar het treinpersoneel ziet dit toch ook? Of het overige personeel op de stations? Ik kom zelf niet op Leiden, maar op Den Haag Centraal zie ik nu regelmatig V&S naast de trein bij sluiten van de deuren, ze staan bij de poortjes op perron 8/9, er is zelfs over een paar meter een afscheiding gemaakt bij de poortjes om de incheckers van de uitcheckers te scheiden.
En de achterliggende afdeling kan toch zelf ook bedenken dat een enkele VIRM4 onder de huidige omstandigheden in de spits geheid overvolle treinen oplevert. Daar heb je geen meldingen van individuele reizigers voor nodig.
Treinen lopen ook vertraging op doordat het in en uitstappen langer duurt.


Maar om even te laten waar het nu om gaat twitterde de directeur Communicatie NS een flimpje van wat men o.a. aan het doen is bij Leiden:
https://twitter.com/barthoboer/status/1110940219656859648

Vanmorgen stond dat werkspul overigens "geparkeerd" bij De Vink.

Ik moet binnenkort op werk weer aan de slag gaan met Excel en heb een documentje gemaakt die de materieelinzet van vorige week woensdag met vandaag vergelijkt om er weer in te komen (ging wat stroefjes). Hierbij heb ik (of excel 😅) het volgende uitgerekend qua hoeveel treindelen er van 17:07 tot 18:07 gereden hebben. De serie 2200 richting Amsterdam Centraal heb ik 'vergeleken' met de serie 6300 van deze week. Daarbij heb ik de serie 2200 richting Vlissingen vergeleken met de speciale serie 28500 richting Den Haag Centraal. Dit betekent dat mijn berekeningen voor reizen vanaf Leiden Centraal zijn. De 6300 richting Haarlem zit dus niet in de berekeningen, maar wel richting Den Haag Centraal. Treinen van vorige week die geheel niet rijden zijn dus niet meegerekend:

20-03
Dubbeldeks IC: 88
Enkeldeks IC: 33
Sprinter: 61

27-03
Dubbeldeks IC: 30
Enkeldeks IC: 40
Sprinter: 66

Netto is er dus met 46 delen (van de rijdende treinseries) minder gereden. Een groot deel hiervan is ook nog VIRM, dus dat zijn delen met aardig wat capaciteit.
Ik heb er absoluut begrip voor dat treinen niet op tijd zullen vertrekken omdat het een bende is bij Leiden Centraal, maar de materieelinzet van vandaag is toch wel een enorme blunder te noemen.

Rover Haarlem pleit er voor een lange dubbeldekker te laten pendelen tussen Zandvoort en Amsterdam Centraal. Zo zal een verbinding met Amsterdam ontstaan die geen last heeft van vertragingen en verstoringen vanuit Leiden. Dit zou honderden forensen de mogelijkheid bieden ’s ochtends op een behoorlijke manier naar Amsterdam te reizen.https://www.rover.nl/nieuws-rover-haarlem-e-o/item/roep-om-dubbeldekker-treinenVanmiddag vielen in de spits weer eens 2 IC's van Haarlem naar Amsterdam uit, en dus ook 2 weer terug naar Haarlem uitgevallen. Hoe krijg je alles tijdens de spits in sprinters? Vrijdagmiddag/avond vielen er al vanaf Den Haag naar Amsterdam 3 IC's achter elkaar uit.Alleen heb je dan wel een probleem met de beperkte perronlengte op Zandvoort, dus zo LANG kan die dubbeldekker dan niet zijn.



Hi Jeroen,

Alles is in ieder geval beter dan de huidige situatie. Jij reageert als NS-er wat ik hogelijk waardeer, wat mij opvalt is dat er bijzonder weinig NS-ers op dit forum aanwezig zijn. De hierboven genoemde directeur communicatie, Bart Hoboer, heb ik nog nergens zien reageren. Vanuit NS kant überhaupt zeer weinig reacties op de twee topics over de werkzaamheden op Leiden en omstreken.

Ik vind dat de reiziger echt in de steek wordt gelaten door NS
Reputatie 4
Alleen heb je dan wel een probleem met de beperkte perronlengte op Zandvoort, dus zo LANG kan die dubbeldekker dan niet zijn.
Spoor 1 te Zandvoort is 296 meter, dus daar kunnen 10 bakken VIRM staan. Valt wel lang te noemen. Een logische dienstregeling zou dan zijn: Asd V 04, Hlm spoor 6 19/20, Zvt 30/55, Hlm spoor 3 05/10, Asd A 25 (en andere half uur natuurlijk ook). Sprinter uit Leiden naar spoor 1, aankomst 06/36 en vertrek 24/54. Geeft een overstap van 4/5 minuten op de IC-pendel. Zijn er nog bezwaren? 😉

Edit: inclusief stop op Sloterdijk natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Spoor 2 op Zandvoort is wel korter (229 meter), maar VIRM8 (217 meter) of DDZ8 (202 meter) moet daar wel passen.
Maar wellicht is er nog een bezwaar qua beschikbare stellen.
Via diverse bronnen dingen lezend en samenvoegend kom ik zover dat er nu VIRM in de 3600 rijdt die er normaal niet rijdt om DDZ’s vrij te maken om de 700/1800 te verlengen (en die dan ook de extra IC rijden). Die VIRM in de 3600 komt dan denk ik uit de 2400. De 2100 wordt zoveel mogelijk verlengd van 10 bakken tot 2 x 6 bakken. Is er dan nog wel genoeg VIRM (of DDZ) over om extra te pendelen?
De 2200 is toch ook ingekort? Hoeveel vrije stellen levert dat op en wat is er dan nog “over”?


Zo’n extra dubbeldekker tussen tussen Zandvoort en Amsterdam Centraal zou wel wat drukte verlichten tussen Haarlem en Amsterdam, maar tussen Leiden en Haarlem heb je dan nog steeds de drukte.
Er rijdt nu in de spits een extra IC alleen tussen Den Haag en Leiden, die blijkbaar zover als Lisse keert. Had die misschien niet beter kunnen doorrijden naar Haarlem en Amsterdam? Lisse is al bijna halverwege naar Haarlem. Dit is dan een doorgaande trein naar Leiden en Den Haag. Met een extra dubbeldekker van en naar Zandvoort moeten de doorgaande reizigers nog overstappen of nemen dan toch de 2100.
Reputatie 4
Dat heb ik ook begrepen. Een blik op treinposities.nl/vertrekstaat/ leert dat er in de 3600 3x VIRM6 rondrijdt en 1x een 4+4. De inkorting van de 2200 serie levert 3x minstens een 6+(4 of 6) op, de inkorting van de 2400 5x minstens een 4+(4 of 6). Uit de 2200 en 2400 zijn dus 8 dubbele treinstellen over, terwijl er voor de 3600 maar 2,5 gebruikt worden. Voor een pendel Zandvoort - Amsterdam zouden er 3 dubbele stellen nodig zijn, dus dat gaat makkelijk.

Het punt over het doortrekken na Lisse had ik ook al gemaakt, maar er wordt sinds vorige week niet veel meer met suggesties vanuit de reiziger gedaan. Net zoals dat ik nog steeds graag hoor waarom mijn laatste voorstel niet kan.
Een andere suggestie die ik op Somda tegenkwam, is waarom de 2200 of 2400 niet over spoor 320 tussen HS en NOI rijdt, zodat reizigers een kwartier minder lang onderweg zijn.
Ik heb inmiddels het gevoel dat er voor de simpelste en minst kostbare oplossing is gekozen gedurende deze werkzaamheden, met weinig oog voor de reizigerservaring.
Volgens mij zijn er ook VIRM treinstellen verhuisd naar de IC 1600 serie vanaf Amsterdam naar Deventer en tevens rijden die dan ook op de IC 2600 Amsterdam - Lelystad waar deze trein deels op keert. Omdat de IC2600 nu is doorgetrokken naar Lelystad is daar ook extra materieel voor benodigd.

Spoor 320 kan niet gebruikt worden vanwege de machines welke ook gebruikt worden bij de werkzaamheden en de aanvoer van materialen, deze materialen liggen namelijk in het groen stuk waar de treinen vanaf Gvc naar Ledn langs rijden. Als zo'n stuk geluidswal geplaatst wordt staan de machines met hun kont nagenoeg op spoor 320.

Misschien meer iets van verkeerde keuzes gemaakt door een verkeerde inschatting van het geheel.
Reputatie 7
Badge +3
Die materialen voor de geluidswal liggen zoals ik bij het langsrijden zag inderdaad in de Schipholboog tussen Laa en Gvm en meer specifiek tussen Laa en waar de Randstadrail aftakt. Liggen evenwijdig aan de Nicolaas Beetslaan en aanvoer ervan ging via de Spinozalaan en het IJsclubpad: het fietspad wat daar onder het spoor doorgaat. De werkzaamheden zelf beperkten zich tot iets voor het station Laan van NOI.
Overigens zag ik gister geen activiteit meer daar bij het langsrijden en in ieder geval de stijlen voor de schermen stonden al.

In het plaatje zo ongeveer in de rode ovaal en gewerkt werd bij de blauwe streep.



Spoor 320 zou dan denk ik wel gebruikt kunnen worden.
Maar als het puur om sporen gaat zou een 2200 of 2400 na Hollands spoor ook via de reguliere sporen naar Laan kunnen rijden ipv zoals nu naar Centraal en daar keren op 5 of 6 (ook wel eens gedaan bij een aanrijding bij Voorschoten of Mariahoeve). Maar dan heb wel heel veel overstappers op Laan.

Wat betreft waarom er via Den Haag Centraal gereisd moet worden, zegt ProRail onderstaand in het AD. En als HS al klein is als overstapfunctie =, dan is Laan dat helemaal.


De spoorbeheerder legt uit waarom reizigers via Den Haag CS moeten rijden. ,,Leiden CS is het vijfde station van Nederland en een enorm belangrijke overstapplek.” Door de werkzaamheden moet een ander station die overstapfunctie tijdelijk overnemen. ,,Den Haag HS is daar te klein voor en kan die reizigersstroom niet aan. Den Haag CS wél.”



Maar we zijn op de helft, nog anderhalve week ....
Reputatie 4
Exact, dat zijn ook mijn bevindingen. Dit verklaart dus niet waarom spoor 320 niet beschikbaar zou zijn. Wel zou dat kruisende bewegingen met treinen uit Gvc geven, maar het zou gewoon passen. Verder lijken de werkzaamheden bij Laan v NOI klaar, dus dan komen we weer terug bij mijn allereerste opzet, met een directe trein Gv - Ledn.


Door de werkzaamheden moet een ander station die overstapfunctie tijdelijk overnemen. ,,Den Haag HS is daar te klein voor en kan die reizigersstroom niet aan. Den Haag CS wél.”

Maar de reden dat er geen treinen Gv - Ledn rijden is dus niet omdat het niet kan (want via spoor 320 of vanaf nu gewoon via spoor 5/6 te Laa), maar omdat men niet wil dat er op HS wordt overgestapt...
Ehm, dat gebeurt daar iedere dag toch (van sprinter op IC en vice versa)? Wellicht dat ze bedoelen dat er slechts 1 serie direct naar Ledn zou kunnen ipv 2, waardoor iedereen in die trein zou willen en het niet zou passen?
Reputatie 7
Badge +3
Overstappen op HS gebeurt normaal inderdaad ook, maar wel op veel kleinere schaal. Want dat is van/naar een sprinter.

Als er inderdaad maar 1 serie kan door rijden naar HS vanaf Leiden dan wordt die denk ik inderdaad te druk. Normaal zijn de 2 doorgaande series al druk.

Ik maak er maar het beste van en hoop maar dat deze werkzaamheid naderhand eens goed geevalueerd worden. Er moet natuurlijk heel veel gedaan worden bij Leiden maar ik heb het idee dat men teveel tegelijk heeft gepland.

Het is ook maar goed dat ik maar een hele korte overstaptijd heb op Gvc, anders zou ik frustratie allerlei ongezonde snacks kopen bij de AH of Smullers 😋
Reputatie 6
Ik ben vorige week zondag, 24 maart, toevallig op een wandeling langs het tunneltje en door het tunnel gekomen op de laatste foto uit de post van @Momo. Daar lagen toen heel veel bouwmaterialen klaar.

Dat er nog een keer een week gewerkt gaat worden stemt me niet gerust haha. Heb dan helaas geen vakantie dus weer last? Los van dat ik regelmatig ook reis tussen Den Haag-Haarlem - Alkmaar en dat als ze bij Leiden geen werkzaamheden hebben, het wel richting Alkmaar is... 😬 Ik reis nu de laatste 2 dagen pas na 18.30 vanaf Heemstede-Aerdenout naar Den Haag en dat is een verademing qua drukte.
Reputatie 4
Zoals ik al aangaf heb ik als omwonende een aantal weken terug een brief ontvangen van de gemeenten met daarin een overzicht van werkzaamheden. Tussen 15 en 19 augustus gaat er nog een week dag en nacht gewerkt worden: "monteren diverse onderdelen voor geluidsscherm en aanleg looppaden". Sinds dinsdag zijn deze werkzaamheden klaar, geen activiteiten op het spoor meer, en vanmorgen werden de rijplaten verwijderd van het terrein door @Momo getekend.
@Momo de constructie voor het geluidsscherm komt trouwens overeen met je eerste tekening, net over de fietstunnel. Wel is er verderop aan de overzijde van het spoor in de bocht van de aftakking richting Gvc een groen geluidsscherm geplaatst voor een nieuwbouwwijk aldaar. Misschien is dat het 2e scherm wat in dit gebied voorzien was?

Conclusie: werkzaamheden bij Laan v NOI voorbij, maar geen rechtstreeks treinverkeer gewenst door Prorail. Daar moeten we het maar mee doen.
Reputatie 7
Badge +3
Wel is er verderop aan de overzijde van het spoor in de bocht van de aftakking richting Gvc een groen geluidsscherm geplaatst voor een nieuwbouwwijk aldaar. Misschien is dat het 2e scherm wat in dit gebied voorzien was?
Ja, die zag ik een tijdje geleden ook opeens staan. En zo snel als die schermen daar stonden, zo snel zaten ze aan de kant van het spoor al onder de graffiti. Ik heb er alleen niet opgelet of die schermen inderdaad tot aan de Hofzichtlaan doorlopen, lijken mij eerder op te houden.

De bouw van de woningen schiet al trouwens aardig op. Wordt aangeprezen als "WONEN OP EEN PERFECT BEREIKBARE LOCATIE" en dat je met de fiets in 5 minuten op het treinstation Mariahoeve en Den Haag Laan van NOI bent. Dat je dan pal aan het spoor woont staat er dan weer niet duidelijk bij, alleen ergens verderop kort vermeld in de brochure dat het spoor de bewoners niet te veel zal storen.


Wat betreft de werkzaamheden, het komende weekend zal voor vele reizigers afzien worden met alleen bussen, daarna nog 1 week en dan is alles weer normaal.
We zijn over de helft....



Overigens wordt ik niet echt vrolijker van dit wat ProRail zegt over de werkzaamheden komend weekend:

Alleen dit weekend (zaterdag 6 en zondag 7 april) rijden er bussen in plaats van treinen. De reden is dat we in één weekend het treinbeveiligingssysteem volledig gaan aanpassen. Dit is een ontzettend moeilijke en grote klus, die we zo snel mogelijk moeten uitvoeren.
We wijzigen in het treinbeveiligingssysteem de bedrading, computers, relais, printplaten en alles erop en eraan. Zodra dat is gebeurd, gaan we testen. Dat is een spannend moment, want we kunnen niet meer terug naar het oude systeem. We gaan er vanuit dat het goed gaat, maar er bestaat altijd een kans op problemen. In dat geval is er maandagochtend grote hinder voor treinreizigers.

Als dat inderdaad zo is maandagochtend dan zal dat vrees ik alle overlast van de afgelopen anderhalve week flink gaan overtreffen.
Dat wordt maandag thuis werken Momo, die laatste regel staat er vast zodat je daar alvast rekening mee kunt houden.

Of het hele weekend duimen dat het goed gaat komen. 🤣
Reputatie 7
Badge +3
Als ik dat laatste ga doen dan heb ik geen duimen meer over, wordt het lastig werken, of het nu thuis is of op werk.
Maar ProRail dekt zich alvast lekker in. Dat heb ik dan ook maar gedaan bij mijn collega. 😁

Maar wat anders, waar heb je het 2e stel van mijn 4669 gelaten? Ergens verstopt in je achtertuin? Niet normaal om nu maar een los 6-je in te zetten. Dat ding zit nu met de werkzaamheden iedere dag bommetje vol. En er stond verdorie gewoon een lege 2628 op spoor 9 of 10 bij HS.
Nou ja, ik had nog een klapstoeltje in de fiets/rolstoel bak (een Fransman weggekeken die een klapstoel bezet hield met een grote tas en dikke jas).
Ik lees net dat tijdens de werkzaamheden van komend weekend onder andere de beveiliging wordt vervangen. Is dit puur vervanging of worden er ook wijzingen aangebracht?
Reputatie 7
Badge +3
Wist niet eens dat daar een halte/station was, maar zoals in een ander topic (spookstation) herkent het systeem dat dus wel.. https://www.ns.nl/stationsinformatie/error/ledt :D


Voorzieningen: P+R, overstappen van/naar de A44, streekvervoer, McDonald's (gratis WC bij aankoop van iets willekeurigs, code van 2 cijfers op je kassabon!), je fiets kunnen stallen... etc :P


Die voorzieningen kun je wel grotendeels vergeten.

Het oude Transferium is weg, ook de McDonalds. Er is wel een nieuwe Mac en Transferium bij de Oude Rhijnhofweg in Oegstgeest.
https://www.zuid-holland.nl/actueel/nieuws/rijnlandroute-vanaf/
Maar dat is niet waar de NS bussen stoppen.

De NS bussen maken dit weekend gebruik van het parkeerterrein Janssen West (van Janssen Biologics) en daar is verder niets. Er is beperkte ruimte om een auto te parkeren, wel kun je er je fiets kwijt, er is 1 tijdelijke CiCo. Dit parkeer terrein is naast het pand van Avery Dennison en bijna voor de deur van het Hilton Garden Inn (makkelijk voor Hotelgasten die met de "trein" vanaf Schiphol komen, het "station Leiden" op een paar meter afstand).

Het is daar een komen en gaan van grote aantallen bussen van diverse pluimage.
Er zijn de bekende touringcars, maar ook de voor Leiden bekende Arriva en R-Net bussen en wat minder bekend bussen van Syntus Utrecht, Bravo uit Brabant, een bus van Leerlingenvervoer en als de opdruk op de bus klopt eentje naar Oosterrijk 🤣. En voor degene waarbij de stemming er goed inzit is er een Feestbus.🎉

Hieronder een kleine sfeer impressie.















Reageer