Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast | NS Community
beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast


Reputatie 4
Van maandag 25 maart tot zondag 14 april zijn er 3 weken werkzaamheden aan het spoor rond Leiden Centraal. In dit topic (https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-23-2-27-2-impact-op-traject-den-haag-centraal-leiden-centraal-55737) heb ik reeds verzocht wat deze werkzaamheden betekenen voor de dienstregeling. Hierop heb ik nog geen reactie gekregen, maar inmiddels is wel duidelijk dat zowel de 2200 als 2400 ten noorden van Den Haag HS geslachtofferd gaan worden, evenals de sprinter richting Hoorn. De reizigers vanuit Den Haag HS richting Leiden Centraal kunnen dus 3 weken een half uur per dag extra reistijd uittrekken.
Nu is extra reistijd natuurlijk vaak onvermijdelijk in geval van werkzaamheden, maar naar mijn idee wordt er wederom te gretig gesneden in het treinenaanbod. Aangemoedigd door @Jouke NS ben ik dus weer gaan puzzelen met de beschikbare infra die weken. Uit de reisplanner maak ik op dat er 1 van de 2 eilandperrons beschikbaar is. Dit betekent onder andere dat er tot aan Den Haag Mariahoeve maar 2 sporen berijdbaar zijn.
Uitkomst van de puzzel is dat zowel de 2200 als 700/1800 serie kunnen rijden, weliswaar zonder cross-platform overstap. De sprinter richting Haarlem rijdt een kwartier later, zodat de 2100 tussen Haarlem en Amsterdam Centraal wordt vervangen. De 4600 halteert kort te Leiden Centraal, wat weer gunstig is voor de spoorbezetting. De uitwerking staat onderaan.
Voordelen:
  • Geen extra reistijd tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
  • 2x/uur rechtstreekse verbinding Den Haag HS - Leiden Centraal (- Haarlem - Amsterdam Centraal)
  • 4x/uur (ipv 2x/uur) IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum)
  • Ruimte voor goederen
Uiteraard heb ik geen weet van eventuele verborgen redenen waardoor mijn voorstel niet zou kunnen, maar zolang die er niet zijn of worden genoemd (net zoals vorige maand), worden er naar mijn idee zonder goede reden reizigers benadeeld. Nu weet ik wel dat het alweer te laat is om dit überhaupt te overwegen, maar ik wil hiermee aangeven dat er wederom minder uitval mogelijk lijkt dan gepland.
Omdat er naar mijn mening dus meer dan noodzakelijk overlast wordt veroorzaakt, vraag ik mij af waar er beschreven staat hoeveel hinder abonnementhouders per jaar mogen ervaren door werkzaamheden en vooral hoe dit zo beperkt mogelijk wordt gehouden.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 March 2019, 20:26

Bekijk origineel

225 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Iets wat blijkbaar ook nog meespeelt, is wat nu op de ProRail site staat.

Op de routes die overblijven, moeten we goed timen wanneer er werktreinen tussen de normale treindienst door kunnen. Dat komt soms aan op luttele minuten. Komt een werktrein te laat (bijvoorbeeld door een storing elders), dan kan het werk ernstige vertraging oplopen. Het wordt dus een spannende tijd.

https://www.prorail.nl/nieuws/monsterklus-rond-leiden-centraal?
Als ik zo kijk past het ook niet met de 6300 en 2100 want de e zitten elkaar op Ledn in de weg. Daarnaast was er dus ook nog beperkter spoorgebruik door werktreinen blijkt uit het verhaal van Momo.
Reputatie 7
Badge +3
Als je gewoon niet alle puzzelstukjes hebt, kun je de puzzel niet compleet maken.
Ik heb er zelf ook de gehele 3 weken last van, maar het is nu eenmaal zo.

Tussen Mariahoeve en Laan van NOI zag ik trouwens vanmorgen vanuit de sprinter al wel allerlei materialen liggen die neem ik nodig zijn voor het plaatsen van de geluidschermen.
Dat lijkt mij een super goed idee, kom gezellig bij mij werken!

Mijn collega Jouke NS heeft mij ingefluisterd dat hij vanavond even op je reageert. Uiteraard ga ik even navragen waarom deze melding is verdwenen! 🙂
Reputatie 4
@Momo: jammer van de lage resolutie van het filmpje, zo worden we nog niks wijzer.

@Jeroen: ik denk dat je doelt op aankomst van de 2100 op 8a en vertrek van de 6300 naar Haarlem van 8b? Dit kan zonder conflict, zolang de wisselverbinding 1033B/1035 nog niet verwijderd is (zie sporenplan.nl). Toch maar een oplossing bedacht die zelfs in de eindsituatie zou passen met de 2100 naar 9a. Maar ja, werktreinen...

Vandaag was er al redelijk te zien wat er allemaal buiten gebruik gaat rondom Leiden en dit is fors te noemen, de helft van Leiden Centraal gaat namelijk buiten gebruik en ook de doorwissel mogelijkheden richting Den Haag Centraal lijken erg beperkt te worden. Het lijkt er nml. erg op dat alleen de 2 rechter sporen welke in het verlengde liggen van perronspoor 8 en 9 maar gebruikt kunnen worden richting Den Haag Centraal en dat er niet door gewisseld kan worden bij Leiden naar de linker sporen.

Ook aan de zijde van Haarlem/Schiphol zijn al sporen en wissels weggehaald en gaat ook een groter gedeelte dan alleen de perron sporen buiten gebruik doordat ook hier veel spoor vervangen gaat worden. Deze 3 weken durende werkzaamheden zijn veel omvattend en de beperkte ruimte op het spoor is dan ook nog eens extra gevoelig voor vertragingen welke een mogelijke olievlek naar andere treinseries gaat geven.

Te krappe planning in de rijwegen is alleen daarom al niet wenselijk. Maar als al deze werkzaamheden bij Leiden weer voorbij zijn kunnen we weer jaren voort met deze vernieuwde infra.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt er nml. erg op dat alleen de 2 rechter sporen welke in het verlengde liggen van perronspoor 8 en 9 maar gebruikt kunnen worden richting Den Haag Centraal en dat er niet door gewisseld kan worden bij Leiden naar de linker sporen.
Dat verklaart dan denk ik waarom de sprinters vanaf Den Haag richting Leiden op De Vink en Voorschoten op spoor 2 stoppen ipv 4.
Is zo te zien alleen de eerste twee weken van de werkzaamheden. In het ProRail filmpje ziet het er naar uit dat in de 3e week juist bij 8 en 9 wordt gewerkt en dat dan op Leiden spoor 4 en 5 gebruikt zullen worden. Reisplanner is nu ook aangepast voor de 3e week en geeft dit ook aan. Ook stoppen dan de sprinters richting Den Haag op spoor 3 op Dvnk en Vst.
Reputatie 1
Omvangrijke werkzaamheden als deze zijn altijd vervelend en hebben een langere reistijd tot gevolg en andere ongemakken zeker voor het nachtnet Rotterdam- Den Haag HS- Leiden- Schiphol.
Maar wat ik niet helemaal snap waarom met het nachtnet er niet elke nacht een bus rijdt via Leiden naar Schiphol. Zelf stap ik op Den Haag HS op en gebruik hiervan de tijden als vb.

De reisplanner geeft bij sommige dagen aan dat er een bus om het hele uur (03:00, 04.00) vertrekt vanaf Den Haag HS en via Leiden door rijdt naar Schiphol.
Maar in sommige nachten rijdt de bus naar Leiden waar overgestapt moet worden op een andere bus die 05.00 vertrekt met gevolg meer dan 30 min wachten en pas rond 05.30 op Schiphol.

Als vb wat nu bekend is 26/3 en 27/3 gaat de bus via Leiden gelijk door naar Schiphol en ben je 05.00, (of 04.00) op Schiphol maar 28/3 niet en moet je in Leiden 35 min wachten.

Is het echt niet mogelijk dat de bus altijd elke nacht via Leiden gelijk door rijdt naar Schiphol. Lijkt me voor iedereen makkelijker reizigers, ns personeel en de bus chauffeurs. Weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
@Sycorax helaas kan ik nu pas op je reageren, mijn excuses hiervoor! Ik weet niet waarom de eerste vermelding van de werkzaamheden is verdwenen uit de reisplanner. Ik heb wel meegekregen dat er bij bepaalde reizen geen vermelding meer werd gemaakt van vervangende bussen, dat is inmiddels opgelost.

Voor zover ik heb begrepen, bedankt Jeroen dat je het ook benoemd, zijn de werkzaamheden erg uitgebreid, vandaar ook de lange buitendienststelling. Daarbij hebben de collega's geprobeerd de overlast zo beperkt mogelijk te maken maar, zoals Ralphm08 al aangeeft, zijn werkzaamheden nooit prettig, ook niet voor onze collega's. Waarom de nachtbus hier niet in is meegenomen durf ik niet aan te geven. Ik heb hier melding van gemaakt bij de verantwoordelijke collega maar helaas nog geen reactie gekregen.

Ik wil je wel complimenteren met je inzet, Sycorax. Je maakt het voor mij erg gemakkelijk om aan te geven bij de verantwoordelijke collega's hoe het wellicht ook kan. Dat heeft nu nog niet direct het gewenste effect maar ze kijken hier zeker weten serieus naar.
Reputatie 6
Ik begrijp net dat deze werkzaamheden ook effect hebben op Lelystad - Almere - Amsterdam en daar dus de intercity Rotterdam - Lelystad ook niet rijdt maar dat er - zoals gewoonlijk - geen mededeling wordt gedaan op Almere Centrum.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/169448/drie-weken-minder-treinen-richting-den-haag-door-werkzaamheden

Er staat toch bij de details dat de dienstregeling tussen Lelystad en Den Haag HS is aangepast?

Edit: oeps, te ver afgesneden. Even een nieuwe versie van de screenshot geüpload.
Reputatie 6

Er staat toch bij de details dat de dienstregeling tussen Lelystad en Den Haag HS is aangepast?

Edit: oeps, te ver afgesneden. Even een nieuwe versie van de screenshot geüpload.


Klopt. Maar wanneer kijk je daar als je van Almere Centrum naar Amsterdam Zuid gaat? In de geplande werkzaamheden staat alleen genoemd dat er werkzaamheden zijn rondom Leiden.
De trein gaat toch via Leiden? Lijkt mij logisch dat je daar dan even kijkt. Zeker als de werkzaamheden zo groots aangekondigd worden.
Reputatie 6
De trein gaat toch via Leiden? Lijkt mij logisch dat je daar dan even kijkt. Zeker als de werkzaamheden zo groots aangekondigd worden.

Een forens tussen Almere Centrum en Amsterdam Zuid reist niet via Leiden en het zit denk ik ook niet in het systeem dat Leiden op een gegeven moment erna komt want dan zijn ze de trein al uit.

Overigens, voor mij maakt het niets uit want ik reis niet op dat traject. Het viel me op en dacht meldt het in ieder geval. Je kan als ns misschien wat doen in de communicatie door daar een poster neer te hangen.
Ik kan niet specifiek voor Almere Centrum spreken, maar ik zag dat op andere stations langs die lijn er al een tijdje posters hangen voor deze werkzaamheden, inclusief de verwijzing dat de dienstregeling voor de hele lijn is aangepast en dat reizigers in de reisplanner moeten kijken voor de exacte aanpassingen, met als extra waarschuwing dat het per dag kan verschillen, als ik het goed heb onthouden.
Reputatie 7
Badge +3
Even een zijspoortje, ik vroeg me af waar dat Leiden Tr. voor staat in je plaatje @Julian maar dat is dus Leiden Transferium.
Er is zo te zien voor gekozen om in het treinvrije weekend van 6/7 april alle reizigers (behalve die van/naar Alphen) te laten reizen via het transferium.

Het zorgt wel voor flink langere reistijden, bv De Vink - Leiden 25 minuten met 2 stopbussen (normaal met de trein maar 4 minuutjes).
Reputatie 6
Even een zijspoortje, ik vroeg me af waar dat Leiden Tr. voor staat in je plaatje @Julian maar dat is dus Leiden Transferium.
Er is zo te zien voor gekozen om in het treinvrije weekend van 6/7 april alle reizigers (behalve die van/naar Alphen) te laten reizen via het transferium.

Het zorgt wel voor flink langere reistijden, bv De Vink - Leiden 25 minuten met 2 stopbussen (normaal met de trein maar 4 minuutjes).


Ik zie dat Den Haag CS - Haarlem dan één uur en 16 minuten is. En moet er nog worden overgestapt op het Transferium? Reisplanner geeft dat niet aan.
Badge +3
Wist niet eens dat daar een halte/station was, maar zoals in een ander topic (spookstation) herkent het systeem dat dus wel.. https://www.ns.nl/stationsinformatie/error/ledt :D


Voorzieningen: P+R, overstappen van/naar de A44, streekvervoer, McDonald's (gratis WC bij aankoop van iets willekeurigs, code van 2 cijfers op je kassabon!), je fiets kunnen stallen... etc 😛
Reputatie 7
Badge +3

Even een zijspoortje, ik vroeg me af waar dat Leiden Tr. voor staat in je plaatje @Julian maar dat is dus Leiden Transferium.
Er is zo te zien voor gekozen om in het treinvrije weekend van 6/7 april alle reizigers (behalve die van/naar Alphen) te laten reizen via het transferium.

Het zorgt wel voor flink langere reistijden, bv De Vink - Leiden 25 minuten met 2 stopbussen (normaal met de trein maar 4 minuutjes).
Ik zie dat Den Haag CS - Haarlem dan één uur en 16 minuten is. En moet er nog worden overgestapt op het Transferium? Reisplanner geeft dat niet aan.

Nee, van Den Haag CS naar Haarlem hoef je dan niet over te stappen, maar de bus heeft wel een stop op het Transferium. Maar alle reizigers tussen Leiden en Den Haag, Leiden en Haarlem, Leiden en Hoofddorp moeten dan wel overstappen op het Transferium.
Op Leiden zelf zijn er dan als het goed is alleen bussen naar Alphen en het Transferium.


@Robert B Ik wist ook niet dat Leiden Transferium een "station" was. Nooit eerder gezien. Is dan denk ik wel het station met de grootste McDonald's 😁
Reputatie 7
Badge +3

Op de routes die overblijven, moeten we goed timen wanneer er werktreinen tussen de normale treindienst door kunnen. Dat komt soms aan op luttele minuten. Komt een werktrein te laat (bijvoorbeeld door een storing elders), dan kan het werk ernstige vertraging oplopen. Het wordt dus een spannende tijd.
https://www.prorail.nl/nieuws/monsterklus-rond-leiden-centraal?



Gelijk op de eerste dag al een storing; momenteel een seinstoring tussen Haarlem en Den Haag Centraal waardoor er geen IC's rijden.
https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/26696-25-maart-2019-seinstoring-haarlem-den-haag
Reputatie 4
Vandaag was er al redelijk te zien wat er allemaal buiten gebruik gaat rondom Leiden en dit is fors te noemen, de helft van Leiden Centraal gaat namelijk buiten gebruik en ook de doorwissel mogelijkheden richting Den Haag Centraal lijken erg beperkt te worden. Het lijkt er nml. erg op dat alleen de 2 rechter sporen welke in het verlengde liggen van perronspoor 8 en 9 maar gebruikt kunnen worden richting Den Haag Centraal en dat er niet door gewisseld kan worden bij Leiden naar de linker sporen.

Ook aan de zijde van Haarlem/Schiphol zijn al sporen en wissels weggehaald en gaat ook een groter gedeelte dan alleen de perron sporen buiten gebruik doordat ook hier veel spoor vervangen gaat worden. Deze 3 weken durende werkzaamheden zijn veel omvattend en de beperkte ruimte op het spoor is dan ook nog eens extra gevoelig voor vertragingen welke een mogelijke olievlek naar andere treinseries gaat geven.

Te krappe planning in de rijwegen is alleen daarom al niet wenselijk. Maar als al deze werkzaamheden bij Leiden weer voorbij zijn kunnen we weer jaren voort met deze vernieuwde infra.


Het klopt inderdaad dat de beschikbare infra ongeveer gehalveerd is en dat er maar 2 sporen naar Den Haag beschikbaar zijn. Met die informatie ben ik dit topic ook begonnen. Verder heb ik mijn voorstel bijgesteld toen bleek dat er al sporen verwijderd waren. Ik ben het met je eens dat te krap plannen niet wenselijk is. Er zitten veel kruisende bewegingen in, maar die voldoen gewoon aan de gestelde normen. En er zijn genoeg locaties waar veel krappe kruisende bewegingen dagelijkse praktijk is (westen Haarlem, westen Amsterdam Centraal, Vught, etc.).

Als te krappe planning dan toch een ding is: weet iemand hoe de 28500 serie gekeerd wordt op Leiden? Deze komt aan om .21 op spoor 8a en moet daar weg zijn om .26 (4 minuten voordat de 4600 binnenrolt). Deze keert op het keerspoor 512 (keren op de vrije baan is ‘niet wenselijk’). Vervolgens kan deze niet eerder dan .35 binnenkomen op spoor 9b, omdat vanaf 9a de sprinter vertrekt om .31. Echter, om .34 vertrekt de IC richting Haarlem en om .37 de sprinter naar Hoofddorp en die gebruiken dan hetzelfde spoor als de 28500 vanaf het keerspoor. Dus hoe zit dit? Zie ik een mogelijkheid over het hoofd of is deze trein te krap of in conflict gepland?

@Lies87 dat de gevolgen tot aan Almere toe merkbaar zijn heb ik nog niet eens genoemd als bijkomend voordeel van mijn voorstel. De effecten van deze werkzaamheden zouden dan beperkt blijven tot Haarlem en Hoofddorp.

Wat betreft de werktreinen: deze worden geladen naast een industrieterrein even ten zuiden van Leiden Centraal, zonder het treinverkeer daarbij te hinderen. Als deze treinen wel moeten kruisen zou dat in de eerste fase bij Mariahoeve kunnen (gaten van 10 minuten) en in de tweede fase net onder Leiden (tussen .01-.08 en .21-.28).

Tot slot nog een update van mijn voorstel: de dienstregeling is deels omgeklapt, waardoor:
  • De 6300 ongeveer rond de normale tijd rijdt
  • De 2100 zijn hele traject rijdt (dus zonder overstap), en de 72200 pendelt tussen Leiden en Amsterdam
  • De 3300 doorgetrokken is naar Den Haag, en de 4600 keert op Hoofddorp
  • Er maar 3 sporen op Den Haag Centraal worden gebruikt
@Jouke NS als dit volgens de planningsafdeling niet mogelijk is (lees: was geweest), dan hoor ik graag waarom 😉

Badge +3
Tja, wet van Murphy natuurlijk. Enorme drukte op o.a. Schiphol (Niet instappen/Do not board) en Sloterdijk (de helft kan niet mee).

https://www.prorail.nl/nieuws/storing-bij-leiden-houd-rekening-met-grote-drukte

Let op: wisselstoring bij Leiden, tegelijk met werkzaamheden = grote drukte in de spits. Check de reisplanner.

Update van ProRail 18:21: Situatie Leiden: Grote drukte op Leiden Centraal. Crowd-control actief. Treinen worden op maximale lengte gebracht.
Tja, wet van Murphy natuurlijk. Enorme drukte op o.a. Schiphol (Niet instappen/Do not board) en Sloterdijk (de helft kan niet mee).

https://www.prorail.nl/nieuws/storing-bij-leiden-houd-rekening-met-grote-drukte

Let op: wisselstoring bij Leiden, tegelijk met werkzaamheden = grote drukte in de spits. Check de reisplanner.
Update van ProRail 18:21: Situatie Leiden: Grote drukte op Leiden Centraal. Crowd-control actief. Treinen worden op maximale lengte gebracht.



Ik vraag mij zo langzamerhand of dit wel de wet van Murphy is. Ik denk eerder aan oorzaak en gevolg.
Ik denk dat iemand iets verkeerd heeft gedaan bij de werkzaamheden en dat het gevolg hiervan de sein- en wisselstoringen zijn. Gebeurd nl wel erg veel bij werkzaamheden dat er plotseling ook nog andere storingen ontstaan.
Badge +3
Inmiddels ook crowd-control op Schiphol natuurlijk...

En inderdaad, bijv. op Utrecht Overvecht heeft het plaatsen van nieuw stationsmeubilair maanden langer geduurd omdat er bij het graven 'kabels gevonden waren' die onbekend waren...
Crowd control op Schiphol is niet nieuws, net zoals deze op Amsterdam Zuid al enige tijd aanwezig is.

Het zou mij ook niet verbazen als de sein- en/of wisselstoringen een oorzaak vinden in de werkzaamheden, als je eenmaal aan kabels gaat zitten dan kunnen we breuken ontstaan of kun je dingen los trekken. Als kabels er al vele jaren liggen kunnen er zwakke plekken zijn ontstaan en zolang je de kabels met rust laat gaat dat goed.

Veelal zie je na werkzaamheden ondanks veel testen ook nog wel eens een probleem bovendrijven, gebeurt overigens niet alleen bij het spoor maar ook bij groot onderhoud bij bv industriële bedrijven.

Reageer