Werkzaamheden rond Rotterdam in december en januari

• 28 november 2016
  • 97 reacties
  • 3848 Bekeken

Door werkzaamheden in de Willemsspoortunnel (tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid) en testritten met een Intercity over de Hogesnelheidslijn, is er van 3 december 2016 tot en met 22 januari 2017 hinder op het traject Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal – Dordrecht – Breda.

De periode van hinder kent drie verschillende fases:
  1. 1. Werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel deel 1: 3/12/2016 t/m 18/12/2016
  2. 2. Testritten over de Hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Eindhoven: 19/12/2016 t/m 6/1/2017
  3. 3. Werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel deel 2: 7/1/2017 t/m 22/1/2017

Elke periode heeft andere gevolgen op het gebied van drukte, extra reistijd of omreizen. Als je in deze regio reist, is het dus sowieso verstandig om de NS Reisplanner kort voor vertrek te raadplegen!

De drie verschillende periodes, hebben ook een aparte pagina gekregen op ns.nl:
  1. 1. Werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel deel 1: Meer informatie via deze link
  2. 2. Testritten over de Hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Eindhoven: Meer informatie via deze link
  3. 3. Werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel deel 2: Meer informatie via deze link

Tijdens periode 1 en 3 (werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel) is er op werkdagen minder treinverkeer mogelijk tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. In de weekenden (10&11/12, 17&18/12, 14&15/12 en 21&22/12) is er geen treinverkeer mogelijk en zet NS bussen in. Afhankelijk van je reis is het verstandiger om gebruik te maken van de vervangende bussen of metro- of tramvervoer van RET.

Tijdens periode 2 zullen er testritten plaatsvinden over de Hogesnelheidslijn. Dit testmaterieel kun je in deze periode dan ook voorbij zien komen maar zal met gesloten deuren rijden. De hinder in deze periode zal vooral bestaan uit extra drukte in de treinen die wel rijden. Om dit op te vangen rijdt de Intercity tussen Lelystad en Breda door. Tip: deze trein is een goed alternatief voor de IC direct op het traject Breda-Rotterdam die waarschijnlijk erg druk zal zijn, vooral in de spitsuren. De Intercity tussen Lelystad en Breda is naar verwachting rustiger.

Vragen? Stel ze gerust hier.

97 reacties

Ik hoor steeds op de omroepberichten dat de trein van 3 december t/m 6 december niet op Rotterdam Blaak zal stoppen, dit is mijn eindstation/beginstation. Hoe kom ik daar in de genoemde periode vanuit Dordrecht? Ik hoor namelijk niets over NS-bussen die ingezet worden. Als ik met tram/metro/bus moet vanaf een bepaald station, hoe wordt ik gecompenseerd?
Goedemorgen JV Dordrecht,

Het overslaan van Rotterdam Blaak is pas later aan de plannen toegevoegd omdat de geluidsoverlast van de werkzaamheden te groot is er te stoppen. Daarom kun je pas vanaf morgenmiddag in de NS Reisplanner zien wat voor jou de beste route is.

Maar even daarop vooruitlopend: je kunt op station Rotterdam Zuid RET bus 32 nemen richting Overschie. Deze is in 13 minuten op station Blaak.

Er worden alleen in de vroege ochtend en de late avond NS bussen ingezet (als de RET bus nog niet rijdt in de ochtend of niet meer rijdt in de avond). Ook deze bussen zijn vanaf c beschikbaar in de NS Reisplanner.
Dus als de RET-bus wel rijdt, rijden er geen NS-bussen meer, maar hoe krijg ik het geld terug wat ik daar dan extra voor kwijt ben?
Reputatie 6
Badge
In ieder geval niet bij de RET, kan ik je verklappen.
Reputatie 6
Badge +1
In ieder geval niet bij de RET, kan ik je verklappen.

Ook niet bij NS, lijkt de tekst op http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-rotterdam.html te suggereren:

Let op: maakt u gebruik van een vervangend vervoer van de RET? Dan heeft u een geldig RET-vervoerbewijs nodig.
Reputatie 6
Badge
In navolging op JV Dordrecht: NS worden de RET kosten gecrediteerd doordat station Blaak gesloten is en er geen NS alternatief is? Waarom antwoorden jullie niet concreet op de vraag over kosten? Verbouwingen en werkzaamheden helemaal prima, maar wel graag een kosteloos alternatief.

Concreet: kan de metro van Blaak naar Alexander genomen worden zonder kosten, daar er blijkbaar plots geen verbinding is tussen Blaak en CS? Of desnoods metro tussen Blaak en Centraal? Een aankondiging 4 dagen van te voren ervaar ik overigens ook niet echt als bijtijds.
@JV Dordrecht en Raymond123 Ik heb dit voor de zekerheid gecontroleerd met de afdeling van de Landelijke reisinformatie, maar de info op de site klopt. Ik citeer:
Als u gebruik maakt van de NS-bus, heeft u een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u met het vervangend busvervoer net zoals met de trein. U checkt in bij de start van uw reis, ook als uw reis start met een bus. Op uw station van bestemming checkt u weer uit met uw OV-chipkaart.
Let op: maakt u gebruik van een vervangend vervoer van de RET? Dan heeft u een geldig RET-vervoerbewijs nodig.

Dit betekent dus dat je als NS-reiziger zelf de kosten moet betalen voor het deel dat je reist met RET wanneer de NS-bussen niet rijden. Het is mogelijk dat dit wellicht verandert, maar dit is de actuele reisinfo.
Reputatie 6

Tijdens periode 2 zullen er testritten plaatsvinden over de Hogesnelheidslijn. Dit testmaterieel kun je in deze periode dan ook voorbij zien komen maar zal met gesloten deuren rijden.

Vragen? Stel ze gerust hier.

Rijden na de testperiode Intercities met open deuren door de Willemspoortunnel en over de HSL? :?

De te testen Intercitytreinen zijn de treinen die naar Eindhoven gaan rijden, maar die rijden toch al als Intercity Direct over de HSL? Wat valt er nog te testen?
Rijden na de testperiode Intercities met open deuren door de Willemspoortunnel en over de HSL?

Ik snap dat je de vraag op die manier kan interpreteren Bertus, maar wat Ruud bedoelt is dat het niet mogelijk zal zijn om in de trein te stappen. De deuren zullen dus de hele reis gesloten blijven. Na de testperiode zullen de treinen weer volgens de dienstregeling rijden en kunnen reizigers weer instappen.

De te testen Intercitytreinen zijn de treinen die naar Eindhoven gaan rijden, maar die rijden toch al als Intercity Direct over de HSL? Wat valt er nog te testen?

Er wordt veel vernieuwd, zowel op het station als op het spoor. De sporen en de bovenleiding in en rondom de Willemsspoortunnel zijn aan vervanging toe. Daarom vernieuwen we het spoor en bovenleiding tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Bovendien werken we aan het onderhoud van de tunnelbuizen. De perrons op station Rotterdam Blaak en station Rotterdam Zuid vernieuwen én verlagen. Er valt dus heel wat te testen.
@JV Dordrecht en Raymond123 Ik heb dit voor de zekerheid gecontroleerd met de afdeling van de Landelijke reisinformatie, maar de info op de site klopt. Ik citeer:
Als u gebruik maakt van de NS-bus, heeft u een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u met het vervangend busvervoer net zoals met de trein. U checkt in bij de start van uw reis, ook als uw reis start met een bus. Op uw station van bestemming checkt u weer uit met uw OV-chipkaart.

Dit betekent dus dat je als NS-reiziger zelf de kosten moet betalen voor het deel dat je reist met RET wanneer de NS-bussen niet rijden. Het is mogelijk dat dit wellicht verandert, maar dit is de actuele reisinfo.

Maar dat is toch belachelijk?

Ik heb een Altijd Vrij abonnement van NS en verwacht dus dat de NS me van station naar station brengt. Indien dat niet met de trein kan, verwacht ik dat de NS dat op een andere manier regelt. Dat daar een extra reistijd tegenover staat, kan ik dan best begrijpen en daar zal ik ook niet over klagen.
Waar ik heel veel minder begrip voor heb, is dat dit dan ook nog eens tot extra reiskosten leidt.
@Meltrain Ik begrijp je frustratie. Normaal gesproken regelen we de zaken inderdaad anders. Ik ga kijken of hier iets mogelijk is. Ik kom hierop terug!
Reputatie 6
Badge
Precies Meltrain, niets meer aan toe te voegen wat dat betreft.

Overigens NS zijn jullie al vaak niet in staat op de treinen door de Willemstunnel op tijd te laten rijden en neem ik op eigen initiatief al een metro. Dan kies ik er zelf voor en dan betaal ik er ook zelf voor. Zonde van het geld, omdat mijn NStraject afgekocht is, maar goed.... Mijn keuze...

Maar vier dagen van te voren een station afsluiten en dan ueberhaupt geen vervangend vervoer regelen, wie verzint het. Ik zou toch ook verwachten, dat al eerder bedacht had kunnen worden, dat het station dicht moest.
En tenslotte: Als er dus 's ochtends vroeg of 's avonds laat een NS bus rijdt ipv RET (Blaak-Zuid), dan is het vervangende vervoer plots wel gratis.... Gaat het goed daar op jullie hoofdkantoor?!?!
Jammer. Ik heb maanden gewacht om een Weekendvrij kaart te kopen om zo voordelig van Antwerpen naar Rotterdam te reizen. Dit was eerder niet mogelijk omdat van eind september tot zo'n 2 weken terug hier ook geen treinen reden op zondag.
Had men dit iets langer dan een paar dagen op voorhand aangekondigd was ik niet zo stom geweest in deze val te trappen.
Net op de dag dat mijn weekendvrij kaart ingaat wordt dit aangekondigd.

Geld in de vuilnisbak, helaas.
Reputatie 6

Maar dat is toch belachelijk?

Ik heb een Altijd Vrij abonnement van NS en verwacht dus dat de NS me van station naar station brengt. Indien dat niet met de trein kan, verwacht ik dat de NS dat op een andere manier regelt. Dat daar een extra reistijd tegenover staat, kan ik dan best begrijpen en daar zal ik ook niet over klagen.
Waar ik heel veel minder begrip voor heb, is dat dit dan ook nog eens tot extra reiskosten leidt.

Het compenseren van abonnementhouders die gebruik moeten maken van de RET bussen, trams of metro's kan heel eenvoudig en zonder ingewikkelde en bureaucratische procedure's met het achteraf invullen en opsturen van claimformulieren: stel voor de duur van de stremming een abonnementje voor het Rotterdamse stadsvervoer beschikbaar, dat via de kaartautomaat gratis op de ov-chipkaart geladen kan worden. Klaar zijn Kees en Klara en wel zo efficiënt. 🙂
@Meltrain Ik begrijp je frustratie. Normaal gesproken regelen we de zaken inderdaad anders. Ik ga kijken of hier iets mogelijk is. Ik kom hierop terug!

Hopelijk lukt het de NS om dit nog goed geregeld te krijgen, want ik betaal voor een bepaald traject, dan wil ik daar geen extra kosten aan kwijt zijn.
Ruud houdt zich bezig met de werkzaamheden rond Rotterdam en zal jullie zsm van een antwoord voorzien. Ik hoop het beste voor jullie!
Reputatie 6
Badge
Nog een vraag: Rijdt de IC Venlo wel gewoon in 1x Door naar Dordrecht, of stopt deze ook extra op Zwijndrecht?
Reputatie 7
Vgm rijd de 1900 helemaal niet Den Haag - Dordrecht, maar pas vanaf Dordrecht naar Venlo
Reputatie 6
Badge
Ik bedoelde dus het stukje Rotterdam CS -> Dordrecht, Slidestops.
Reputatie 7
Den Haag naar Dordrecht is nog steeds via Rotterdam toch 😉
Reputatie 6
Badge +1
Als ik het goed zeg uit mn hoofd rijdt allen 2x per uur de IC Amsterdam-Dordrecht (rijdt door naar Breda toch?) en 2x per uur een sprinter.
Hi allen,

Ik ben bezig om te bekijken wat we hierin kunnen betekenen. Helaas ben ik hierin ook afhankelijk van veel verschillende collega's en afdelingen en heb ik dus niet altijd direct een antwoord: de collega's die de oplossingen bedenken en implementeren zijn niet dezelfde als degene die erover communiceren (ik dus).

Alvast een uitleg over waarom er in de genoemde weekenden in de vroege ochtend en late avond wel vervangend vervoer is en overdag niet: NS heeft van de gemeente Rotterdam geen toestemming gekregen om met extra bussen overdag de stad in te rijden omdat daar simpelweg geen ruimte voor is. Voor de ochtend en de avond heeft de gemeente een uitzondering gemaakt, omdat we de dienstregeling die we als NS rijden ruimer is dan die van RET op dit stuk en we onze reizigers die gewend zijn op deze tijden te reizen wel de mogelijkheid willen geven.

De vraag over het vergoeden van bij RET gemaakte kosten voor onze klanten met een Vrij abonnement negeer ik niet, maar op dit moment heb ik helaas nog geen antwoord. Wordt vervolgd dus.
Reputatie 6
Badge
Bedankt voor je antwoord, Ruud. Ik zou het wel snel vervolgen, want morgen begint dit alles al.
Dank voor de tip 🆒

Ik heb inderdaad gelukkig al een antwoord: als je een Vrij abonnement hebt van NS en je nu kosten moet maken op een traject (Traject Vrij) of een periode (bv. Weekend Vrij) die je al had afgekocht, kun je deze kosten via NS Klantenservice terugvorderen.

Welk kanaal je hiervoor kiest staat vrij: http://www.ns.nl/klantenservice/contact. Doe je dit op het forum of op één van de Social Media accounts van NS, stuur het dan altijd wel via een privébericht. Vermeld hierin waar en wanneer je gereisd hebt en welke extra kosten je hiervoor hebt moeten maken.
Als je gewoon op saldo reist, zal het verschil in kosten tussen NS en RET minimaal zijn. Mocht dit in jouw specifieke geval niet kloppen, dan kun je alsnog je verzoek bij klantenservice indienen.
Reputatie 6
Badge
Goed om te horen, dat dit geregeld is. Heel fijn. Ik vrees wel, dat veel mensen onnodig extra kosten gaan maken, doordat ze hier niet van op de hoogte zijn.

Duidelijk, dat er blijkbaar geen bussen vanuit de gemeente morgen rijden. Voor een klant is het logischer, dat dit dan verteld wordt op de pagina over werkzaamheden. Nu komt de communicatie over als zijnde:

"We sluiten vier dagen het station, zoek het maar uit en vergeet niet je OV chipkaart op te laden ivm extra kosten."

Maar nogmaals, fijn dat het voor nu is opgelost!

Reageer