beantwoord

werkzaamheden schiphol alternatieve route traject vrij Leiden cs duivendrecht

• 31 juli 2016
  • 8 reacties
  • 259 Bekeken

Ik heb een traject vrij abonnement voor het traject Leiden centraal Duivendrecht. Kan ik tijdens de werkzaamheden in augustus ook vrij reizen als ik naar Amsterdam Lelylaan ga en dan via eigen GVB abonnement naar Duivendrecht met de Metro?
icon

Beste antwoord door Loes 1 augustus 2016, 00:23

Als de reisplanner de route als alternatieve route aangeeft wel, dan heeft NS een afspraak met het GVB. Heb het even niet nagekeken, maar de stelregel is simpel, geeft de reisplanner het aan als alternatief is het ja, geeft de reisplanner het niet aan is het nee.
Bekijk origineel

8 reacties

Als de reisplanner de route als alternatieve route aangeeft wel, dan heeft NS een afspraak met het GVB. Heb het even niet nagekeken, maar de stelregel is simpel, geeft de reisplanner het aan als alternatief is het ja, geeft de reisplanner het niet aan is het nee.
Dankjewel Loes. De route via Amsterdam cs wordt als alternatieve route gegeven. Vraag is of ik dan ook kosteloos al bij Amsterdam Lelylaan kan uitstappen en daar op eigen kosten de metro kan nemen.
Amsterdam Lelylaan ligt volgens mij niet aan een binnen uw abonnement afgekochte reisroute (maar het blijft gissen, want NS is niet erg scheutig met het delen van dergelijke informatie). Wanneer u hier uitcheckt om op eigen kosten (met uw GVB-abonnement) verder te reizen, vermoed ik derhalve dat NS u kosten in rekening zal brengen.
Amsterdam Lelylaan ligt echter wel aan een toegestane omreisroute tijdens de werkzaamheden (de route via Amsterdam Centraal). Wanneer uw GVB-abonnement op een andere ov-chipkaart staat, kunt u dus wel vrij reizen indien u met uw Traject Vrij niet uitcheckt op Amsterdam Lelylaan maar pas op Duivendrecht.
Amsterdam Lelylaan ligt inderdaad niet binnen de afgekochte reisroute. Bij een check op Lelylaan zal het gedeelte Schiphol-Amsterdam Lelylaan in rekening worden gebracht. Die kosten, alsmede kosten gemaakt bij GVB zijn voor eigen rekening. Wanneer je nu een route plant van Leiden naar Duivendrecht komt de trein via Lelylaan. Deze omreis is toegestaan wanneer Duivendrecht de eindbestemming is. Een check die niet binnen het afgekochte traject valt zal in rekening worden gebracht. Ik zie dat je de optie hebt om naar Schiphol te reizen en aldaar op de NS-bus te stappen, maar je mag ook naar Amsterdam Sloterdijk reizen en daar overstappen op de sprinter naar Duivendrecht.

Het is even doorbijten de komende periode, maar we krijgen er nieuw en extra spoor voor terug.
Het is zuur dat een reiziger die ervoor kiest om een deel van het traject op eigen kosten met de metro af te leggen een trap na krijgt van de NS in de vorm van een rekening voor het deeltraject per trein dat gewoon op de toegestane reisroute ligt.
Daarmee lijkt NS de overlast voor de toch al gedupeerde reizigers zo groot mogelijk te willen maken.
Dat is inderdaad zuur. We bieden echter een alternatief - in dit geval twee. Een check buiten het afgekochte traject wordt gefactureerd, ook nu. Dat is nou eenmaal hoe dit product werkt, het heeft niets te maken met de overlast nog groter maken. Zoals de afgelopen dag en dagen gememoreerd is het allemaal erg vervelend, maar we zorgen ervoor dat iedereen of zijn of haar eindbestemming komt.
Dat is nou eenmaal hoe dit product werkt

En dat is nu precies het probleem. Als Alexander een jaartrajectkaart had gehad, had hij geen extra kosten gemaakt. Omdat NS bij de migratie naar Traject Vrij uitsluitend haar eigen belangen heeft bewaakt en geen enkele rekening heeft gehouden met de reiziger wordt die laatste nu te pas en te onpas met extra kosten en/of ongemak opgezadeld.
Neen je slaat de spijker op z'n kop. Beste Klaas, het kost mij de komende dagen al snel 20min extra als ik via Amsterdam centraal ga en daar de metro pak (jullie route) Als ik in die zelfde trein eerder uitstap kost me dat 3 euro per keer. Lijkt me dat de NS ook moet inzien dat dit belachelijk is....

Reageer