beantwoord

Werkzaamheden Schiphol: geen informatie over gevolgen andere trajecten

Reputatie 5
  • Reisleider*
  • 595 reacties
Goedemorgen,

Vanochtend kwamen met mij vele andere reizigers erachter dat er als gevolg van de werkzaamheden rondom Schiphol ook de dienstregeling van de Intercity’s van Amsterdam over Haarlem richting Leiden waren aangepast. Dit stond echter niet vermeld op de werkzaamhedenpagina van |Schiphol, en dit traject had ook geen aparte vermelding. De werkzaamheden rondom Schiphol werden de afgelopen week vaak op diverse stations omgeroepen, maar niet dat de dienstregeling over Haarlem zou worden aangepast.
De conducteurs van mijn treinen waren echter zeer alert (met name de HC van de 2429). :)

Het niet vermelden van (grote/grotere) gevolgen voor werkzaamheden op andere trajecten is echter een pijnpunt dat vaker voorbij komt op dit forum.

1. Wanneer krijgt het traject Amsterdam C-Haarlem-Leiden C-Den Haag C/Den Haag HS een eigen vermelding op de werkzaamhedenpagina?
2. Wanneer is dit pijnpunt (het niet vermelden van gevolgen van werkzaamheden op andere trajecten, eventueel met een aparte melding) opgelost?

Vandaag is overigens een doordeweekse dag met forenzen en studenten die hun vaste trein en traject nemen, dus ‘je moet een weekje van tevoren de reisplanner raadplegen’ lijkt mij niet het beste antwoord op dit moment. 😉
icon

Beste antwoord door Jouke NS 17 januari 2019, 13:51

Hallo VIRM en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig dat je niet op de hoogte was van de effecten op jouw traject van de werkzaamheden. Wanneer werkzaamheden worden aangegeven in onze reisplanner verwerken we het effect op de dienstregeling in de reisplanner. We maken hier echter geen speciale pagina voor aan. Wanneer je de werkzaamheden selecteert zie je wel dat jouw traject ook vermeld is.

Bekijk origineel

27 reacties

Hallo VIRM en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig dat je niet op de hoogte was van de effecten op jouw traject van de werkzaamheden. Wanneer werkzaamheden worden aangegeven in onze reisplanner verwerken we het effect op de dienstregeling in de reisplanner. We maken hier echter geen speciale pagina voor aan. Wanneer je de werkzaamheden selecteert zie je wel dat jouw traject ook vermeld is.
Reputatie 7
Badge +2
Maar wanneer je niet op wat voor manier dan ook op de hoogte wordt gesteld dat werkzaamheden op het ene traject invloed hebben op een ander traject dan kijk je niet daarvoor in de reisplanner.
Dit zijn dingen die al eerder aangegeven zijn. Waarom ook geen posters op die stations?
Waarom er op andere stations geen posters zijn opgehangen durf ik niet te zeggen, Momo. Die afweging heb ik niet gemaakt. Maar als je op die manier gaat redeneren kun je op elk station wel posters ophangen omdat er een kans bestaat dat iemand naar Schiphol reist of overlast gaat ervaren van de werkzaamheden doordat er ook treinen in de regio vervallen. Daarvoor is juist de omroep op het station en onze reisplanner.
Reputatie 7
Badge +2
Maar de omroep op stations gaf de afgelopen dagen alleen kort een omroep over reizen naar, van of via Schiphol. Evenals dat de werkzaamhedenpagina alleen info heeft over reizen via Schiphol.
Nu blijkt dus ook dat treinen op het traject Amsterdam C-Haarlem-Leiden C-Den Haag C (die niet via Schiphol rijden) aangepast zijn (de serie 2100 rijdt niet tussen Amsterdam en Leiden). Hierdoor is geen rechtstreekse IC Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal. Maar dit wordt echt nergens gemeld, dus heb je geen directe aanleiding om de reispanner te checken.
Maar ook op andere stations zou je eventueel last kunnen hebben van deze effecten wanneer je bijvoorbeeld naar Haarlem of Leiden gaat en je normale trein komt te vervallen. Dat bedoel ik te zeggen met de opmerking dat je overal wel posters kunt ophangen. We geven ook altijd aan dat het verstandig is de reisplanner te controleren. Dat niet iedereen dit dagelijks doet is iets wat bekend is. De vraag of NS daardoor ook posters moet ophangen op stations waar een effect merkbaar kan zijn van de werkzaamheden is een hele andere discussie. De slotsom is dat het verstandig is om voor het reizen je reis te plannen.
Reputatie 6
Badge +2
Ja zeg, stel je voor dat je op elk station waar de dienstregeling is aangepast, de reizigers gaat informeren. Dat moeten we toch niet willen met z'n allen.
Dat zeg ik niet, mrfreeze. Ik zeg dat het niet haalbaar is om op elk station wat effect kan voelen van werkzaamheden posters op te hangen. De reisplanner is daarvoor een eenvoudiger, goedkoper en milieubewuster alternatief.
Reputatie 7
Badge +2
NS en reizigers zullen het hier wel nooit eens over worden.
Er hoeven niet op alle stations posters te hangen, maar wel op de direct getroffen stations. Zoals gezegd is dit niet de eerste keer. Bij vorige keren werd er het gebruikelijk antwoord gegeven "we zetten dit door en hopen dat het een volgdende keer beter geregeld is". Met dus dit als resultaat.

Wil NS met deze community dan geen betrokken reizigers die dit soort dingen aangeven zodat de service kan verbeteren?
Reputatie 7
Badge +2
Jouke NS schreef:

Dat zeg ik niet, mrfreeze. Ik zeg dat het niet haalbaar is om op elk station wat effect kan voelen van werkzaamheden posters op te hangen. De reisplanner is daarvoor een eenvoudiger, goedkoper en milieubewuster alternatief.

De reisplanner wordt steeds meer middel voor NS alle verantwoordelijkheid op de reiziger af te wentelen ipv deze zelf te nemen.
En toegegeven, daar staat NS niet alleen in, ik zie dat ook hier bij mij op werk. Maar de vraag is af dat een wenselijke ontwikkeling is.
Reputatie 5
Wel leuk dat ik na een paar jaar actief te zijn geweest op dit forum nog welkom wordt geheten. ;)

Momo heeft het uitstekend verwoord:
“Maar de omroep op stations gaf de afgelopen dagen alleen kort een omroep over reizen naar, van of

via Schiphol. Evenals dat de werkzaamhedenpagina alleen info heeft over reizen via Schiphol.

Nu blijkt dus ook dat treinen op het traject Amsterdam C-Haarlem-Leiden C-Den Haag C (die niet via

Schiphol rijden) aangepast zijn (de serie 2100 rijdt niet tussen Amsterdam en Leiden). Hierdoor is

geen rechtstreekse IC Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal. Maar dit wordt echt nergens

gemeld, dus heb je geen directe aanleiding om de reispanner te checken.”

Er staat bij Schiphol dat je tussen Amsterdam en leiden via Haarlem reist. Dat zou je sowieso toch al doen met de IC, dus is er niet echt aanleiding om op dat kopje van de werkzaamhedenpagina te klikken. En met mij nog vele anderen in dezelfde trein.

Dat het een ‘slotsom’ is dat je maar in de reisplanner moet kijken vind ik erg kort door de bocht. In het verleden kon na kritiek op dit forum ook een aparte vermelding worden aangemaakt om duidelijkheid te scheppen. Dat zou nu toch ook kunnen?
Momo schreef:

NS en reizigers zullen het hier wel nooit eens over worden.
Er hoeven niet op alle stations posters te hangen, maar wel op de direct getroffen stations. Zoals gezegd is dit niet de eerste keer. Bij vorige keren werd er het gebruikelijk antwoord gegeven "we zetten dit door en hopen dat het een volgdende keer beter geregeld is". Met dus dit als resultaat.

Wil NS met deze community dan geen betrokken reizigers die dit soort dingen aangeven zodat de service kan verbeteren?

Zeker willen we ervaringen horen om verbeteringen bespreekbaar te maken. Dat betekent echter niet dat alles wat de community aangeeft ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Sommige ideeën worden opgepakt, andere krijgen een negatieve reactie.
Ik heb wel aangegeven dat het wellicht goed is om alsnog een aparte melding te maken in onze reisplanner van andere trajecten waar iets gebeurt met de dienstregeling vanwege deze werkzaamheden, VIRM. Of en wanneer dit alsnog geregeld wordt kan ik helaas niet aangeven.
Momo schreef:

Hele goede vraag. Ben al enige tijd op zoek naar hetgeen NS nu precies, naast een kostenbesparing op de Klantenservice, wil met dit forum.
Perron23 schreef:

Momo schreef:

Hele goede vraag. Ben al enige tijd op zoek naar hetgeen NS nu precies, naast een kostenbesparing op de Klantenservice, wil met dit forum.

Volgens mij heb ik deze vraag reeds beantwoord in een eerdere reactie maar ik herhaal het graag. NS staat zeker open voor suggesties voor verbetering. Dat betekent echter niet dat elk idee dat wordt aangedragen ook wordt uitgevoerd. We maken hierin altijd een afweging. Voor de posters is het duidelijk een nee geworden. Dat zegt niks over andere voorstellen die binnen deze community worden gedaan.
Reputatie 5
Jouke NS schreef:

Ik heb wel aangegeven dat het wellicht goed is om alsnog een aparte melding te maken in onze reisplanner van andere trajecten waar iets gebeurt met de dienstregeling vanwege deze werkzaamheden, VIRM. Of en wanneer dit alsnog geregeld wordt kan ik helaas niet aangeven.

Ah, goed om te weten! Dat haalde ik namelijk even niet uit je eerdere reacties. 🙂
Ik heb nog even navraag gedaan wat de reden is geweest voor het niet plaatsen van een speciale melding in de werkzaamhedenpagina. De uitleg is als volgt.

" Wanneer er een aanpassing is in de dienstregeling, en deze vermelden we door bijvoorbeeld aan te geven dat er treinen uitvallen, is dit niet zichtbaar voor reizigers welke treinen dit betreft. De uitgevallen treinen vanwege werkzaamheden staan immers al niet meer in de reisplanner. Om deze verwarring te voorkomen is besloten niet meer een specifieke melding te maken, mede ook door meldingen vanuit onze reizigers dat het verwarrend was. Een specifieke vermelding dat er een effect is op je traject vanwege werkzaamheden zal altijd tot gevolg hebben dat bijvoorbeeld alle intercity's uitvallen of je een deel van je traject met de bus reist. Voor alle andere zaken is het gewoon belangrijk om je reis te plannen in de reisplanner. Dat is ons belangrijkste instrument om de reiziger te informeren."

Helaas niet helemaal wat je wilde, VIRM maar ik hoop dat je het standpunt met deze argumentatie wel begrijpt.
Reputatie 3
Ik lees hier net 2 topics hiervoor dat er blijkbaar ook geen spitstreinen meer tussen Sloterdijk en Hoorn rijden vandaag en morgen. Dit wordt dus ook nergens gemeld. Komt er dus feitelijk op neer dat als ergens werkzaamheden zijn, je altijd in de reisplanner moet kijken of het geen gevolgen heeft voor jouw reis.

Ik vind dit een aantrekkelijke manier van communiceren. Zo van Rogier morgen komt er een nieuwe baas.

En dan de volgende dag: Wat doe je hier nog Rogier je bent niet meer opgesteld staat toch in je app.

Ik ben nog pas kort actief maar ik blijf me verbazen hier 🤣
Reputatie 4
Los hiervan, ik ontdekte het ook via de app, zal een incidentele reiziger dus denken dat die dienstregeling tussen Den Haag CS en Haarlem met overstap regulier is. Die is maandag weer in de war....

Ik heb wel het idee dat de trein nu echt een stuk voller is dan anders tussen Leiden en Haarlem. Vandaag vanuit Haarlem de 17.51 trein laten schieten want die was zo vol, dat ik na een lange werkdag geen zin had in volle halletjes te staan. Ik heb achterste coupe gepakt en zag hem in zijn totaliteit binnen komen en het was overal bomvol.
Reputatie 5
Helaas is er tot op heden nog niks gedaan aan de reisinformatie. Eenzelfde klacht over precies dezelfde periode gaat over de mysterieus verdwenen spits-IC’s tussen Enkhuizen en Amsterdam. Tot NS besluit de reiziger op andere trajecten goed te informeren, blijft deze klacht terugkomen.
Reputatie 7
Badge +2
Ik vrees dat het wat dit betreft vechten tegen de bierkaai is. NS schuift alle verantwoordelijkheid van zich af door te blijven roepen dat reizigers maar h7un reis moeten plannen in de reisplanner. Hoe kun je in godsnaam vermoeden dat een spits-IC Enkhuizen - Amsterdam niet rijdt als er dagen alleen maar wordt omgeroepen dat er werkzaamheden zijn die impact hebben op reizen van, naar en via Schiphol.

Ik heb het opgegeven en kijk eerlijk gezegd al tijden bij een andere bron om aan informatie te komen welke treinen wel of niet rijden bij werkzaamheden. Want je wilt dit gewoon ruim van te voren weten en niet pas op de ochtend dat je gaat reizen.
Wanneer ik ruim van te voren weet dat er bv helemaal geen treinen rijden op mijn traject of dat de reistijd 2 keer zo lang is, kan ik een collega vragen of ik kan meerijden of aangeven op werk dat ik thuis werk.
Reputatie 4
Binnenkort (23 februari tot 27 februari) zijn er werkzaamheden tussen Den Haag Laan van Noi / Den Haag CS - Rotterdam.
Dan krijgen we weer dezelfde discussie:
- omreisadvies via Gouda of via Metrolijn E tussen Den Haag en Rotterdam
- Intercity Direct met toeslag als alternatief
- welke lijnen nog meer geraakt worden is onbekend...
Reputatie 7
Badge +2
Mag ik alvast een gokje doen?
1 of misschien wel allebei de naar Rotterdam en verder doorgaande IC's (2200 en 2400) laten ze naar Den Haag Centraal gaan waardoor IC 2100 Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal komt te vervallen. Op zich niet erg als bv de IC Amsterdam Centraal - Vlissingen naar Den Haag Centraal gaat, heb je nog steeds een rechtstreekse IC, alleen op een andere tijd. En dat is dat vooral leuk als er niet al van te voren posters hangen op bv Haarlem.

Verder vind ik de info die nu op werkzaamheden pagina al 1 punt niet duidelijk genoeg.
Tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS rijden geen treinen, moet je via Den Haag Centraal. Duidelijk.
Maar er wordt ook aangegeven dat er tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal bussen rijden terwijl hier niet is aangegeven dat er geen treinen rijden. Dat kun je misschien wel concluderen (waarom zou je bussen laten rijden als er gewoon treinen rijden) maar er staat niet aangegeven dat daar geen treinen rijden, zoals wel is aangegeven voor het stuk tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS.
Badge
Ik gok dat de 2400 keert op Leiden Centraal vanwege ruimtegebrek op Den Haag Centraal :)

LET OP, is een gok want ik weet ook nog niet welk plan er gemaakt is.
Reputatie 7
Badge +2
Kan ook nog.
Mijn gok is gebaseerd op genomen maatregelen in augustus 2017 (werkzaamheden Den Haag HS - Rotterdam)

Toen was:
- 2100 opgeheven.
- 2400 opgeheven Ledn - Ddr, omgeleid naar Gvc.
- 2200 opgeheven Rtd - Laa, vanuit Asd als 702200 omgeleid naar Gvc.
- 6300 opgeheven Ledn - Gvc.

Ruimtegebrek op Den Haag Centraal werd toen dus getackeld door het opheffen van de 2100 (geheel) en 6300 (tussen Leiden en Den Haag).

We zullen zien waar nu voor gekozen wordt.
Reputatie 4
Ik denk dat ik dan maar weer kies voor tram naar Laan van Noi en dan richting Haarlem ipv fiets naar Centraal en dan naar Haarlem (dit zal waarschijnlijk een overstap worden)..

Reageer