beantwoord

Werkzaamheden slecht aangekondigd

• 5 januari 2018
  • 18 reacties
  • 584 Bekeken

Reputatie 4
Vanochtend was ik onaangenaam verrast toen bleek dat de IC uit Vlissingen niet verder rijdt dan Lage Zwaluwe wegens werkzaamheden. Als ik de aankondigingen lees zie ik dat er geen intercity's rijden tussen Dordrecht en Breda en je van de sprinter gebruik moet maken. Dat heeft niets te maken met de trein uit Vlissingen zou je zeggen. Dat de trein uit Vlissingen niet rijdt tussen Lage Zwaluwe en Rotterdam Zuid staat wel te lezen in het bericht over werkzaamheden tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht, maar dat bericht had ik niet gelezen omdat ik naar Dordrecht moet en dat niet op mij van toepassing is. Verder lees ik dat de spits IC's wel gewoon rijden tussen Vlissingen en Roosendaal, maar deze hebben geen enkele toegevoegde waarde.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 5 januari 2018, 14:17

Ik geef je gelijk, Marcel, dat de werkzaamheden niet goed zijn aangegeven. Via Social Media en de Live-Chat krijgen wij veel punten door waar verbetering in wordt geëist. Een paar voorbeelden: stationsomroep op tussengelegen stations, heldere uitleg van de stewards die de reiziger moeten helpen, genoeg en duidelijk busvervoer en een betere vermelding in zowel de NS Xtra app als op onze website. Vooralsnog heb ik een compleet pakket aan feedback doorgespeeld naar het Operationeel Management Klantbegeleiding bij Werkzaamheden en Treinvervangend Vervoer, die dit maar al te graag horen. Zij onderzoeken op dit moment waar het fout is gegaan en hopen hier lering uit te trekken. Ik heb ook de items in dit topic meegestuurd in het geluid naar de operatie. Bedankt voor jullie aandeel daarin en uiteraard onze welgemeende excuses voor de summiere informatieverschaffing.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Goed dat er toch weer kaartjes worden uitgedeeld. Er kwam eerder commentaar op dat het niet meer gedaan werd. Als er dan ook ruim van te voren overal posters hangen, ook op stations die wat verder gelegen zijn maar wel impact hebben van de werkzaamheden, dan lijken de evaluaties van de werkzaamheden effect te hebben.
Reputatie 4
Hier ook plus puntje over werkzaamheden.
Zit in de trein naar het prachtige Maastricht.
En kreeg net een kaartje in mn handen van de werkzaamheden van volgende weekend.
Reputatie 4
Worden er nu opeens wel weer kaartjes uitgedeeld? Begin dit jaar (bv werkzaamheden bij Leiden) werd gezegd dat NS dat niet meer deed uit milieu oogpunten. Toch weer van teruggekomen?

Schijnbaar
Reputatie 7
Badge +3
Het slecht aankondigen van werkzaamheden is een terecht probleem dat U aankaart. De informatie is steeds vaker fout of onvolledig. De oorzaak lijkt te zijn dat allerlei regio's en administratieve diensten bij zowel NS als ProRail langs elkaar heen werken en dat de mensen die voor de communicatie moeten zorgen daardoor wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Tot voor een of twee jaar geleden coordineerde ProRail een en ander en maakte voor iedere week een duidelijk kaartje van het spoorwegnet waarop alle werkzaamheden voor die week waren aangegeven en dat op de stations werd aangeplakt. Helaas afgeschaft.

Verder is er nog een probleem: te pas en te onpas worden er naast de vooraf geplande werkzaamheden tegenwoordig overal extra werkzaamheden verzonnen, vaak op het laatste moment en nauwelijks gecommuniceerd.

Wat betreft de spits ICs op de Zeeuwse lijn: die worden voornamelijk gebruikt voor regionaal vervoer tussen Vlissingen en Roosendaal, het aantal doorgaande reizigers naar de Randstad is beperkt. Die hebben dus wel degelijk zin, al zal het aantal reizigers in de vakantieperiode sowieso erg gering zijn aangezien ze normaal al half leeg zijn..
Reputatie 6
Badge +1
Tsjonge dit is echt wel knullig weergegeven in het overzicht van werkzaamheden inderdaad!
Reputatie 7
Badge +3
Omroep vond ik ook niet echt uitblinken in duidelijkheid. Hoorde vanmorgen op Delft om 7.50 (kwam uit IC vanuit NOI) dat de sprinter van 7.54 naar Dordrecht niet verder reed dan Rotterdam Centraal en dat er vanaf Rotterdam Zuid bussen reden naar Dordrecht. Met alleen deze info vraag je je toch af hoe je dan van Centraal naar Zuid komt.

Zou misschien ook handig zijn om erbij te vermelden gebruik te maken van overige treinen om van Centraal naar Zuid te komen (5000 en 2400 rijden tot Centraal en 5100 en 2200 tot Zuid).
Reputatie 7
Badge
" Operationeel Management Klantbegeleiding bij Werkzaamheden en Treinvervangend Vervoer " Twee woorden teveel. Vandaar dat het fout gaat.
Reputatie 1
Normaalgesproken krijg je geen vertragings compensatie als werkzaamheden aangekondigd zijn. Als ze slécht aangekondigd zijn wel neem ik aan?
Reputatie 7
Badge +3
Normaalgesproken krijg je geen vertragings compensatie als werkzaamheden aangekondigd zijn. Als ze slécht aangekondigd zijn wel neem ik aan?
Alleen bij meer dan 30 minuten vertraging bovenop de in de reisplanner aangekondigde extra reistijd.
Reputatie 7
Badge +3
Worden er nu opeens wel weer kaartjes uitgedeeld? Begin dit jaar (bv werkzaamheden bij Leiden) werd gezegd dat NS dat niet meer deed uit milieu oogpunten. Toch weer van teruggekomen?
Reputatie 4

Normaalgesproken krijg je geen vertragings compensatie als werkzaamheden aangekondigd zijn. Als ze slécht aangekondigd zijn wel neem ik aan?Alleen bij meer dan 30 minuten vertraging bovenop de in de reisplanner aangekondigde extra reistijd.

Interessante vraag, zou leuk zijn om te horen wat een NS-er hier over te melden heeft ook.
Reputatie 7
Badge

Normaalgesproken krijg je geen vertragings compensatie als werkzaamheden aangekondigd zijn. Als ze slécht aangekondigd zijn wel neem ik aan?Alleen bij meer dan 30 minuten vertraging bovenop de in de reisplanner aangekondigde extra reistijd.
Interessante vraag, zou leuk zijn om te horen wat een NS-er hier over te melden heeft ook.

Ook een NSer volgt natuurlijk gewoon de richtlijnen welke gelden voor Gtbv, en deze is duidelijk. 30 minuten vertraging of meer, bovenop de geplande (extra) reistijd uit de reisplanner kan je GTBV aanvragen.
Badge +3
Dat van GTbV is eerder door de NS bevestigd, mits je het advies van de reisplanner gevolgd hebt. Dus check vooral overal in en uit, ook bij vervangende bussen.

Vandaag overigens nog geen posters op Eindhoven over de werkzaamheden in oktober.
Badge
De consequentie is dan wel erg ver te zoeken wat betreft de berichtgeving bij werkzaamheden. Aan de andere kant van het spectrum: ik plan zojuist voor dit weekend een reis Schiphol - Eindhoven en krijg allemaal rode teksten ivm werkzaamheden tussen Schiphol en Amersfoort, enkel omdat die twee trajecten tot Amsterdam Zuid overlappen. :?
Reputatie 7
Ik geef je gelijk, Marcel, dat de werkzaamheden niet goed zijn aangegeven. Via Social Media en de Live-Chat krijgen wij veel punten door waar verbetering in wordt geëist. Een paar voorbeelden: stationsomroep op tussengelegen stations, heldere uitleg van de stewards die de reiziger moeten helpen, genoeg en duidelijk busvervoer en een betere vermelding in zowel de NS Xtra app als op onze website. Vooralsnog heb ik een compleet pakket aan feedback doorgespeeld naar het Operationeel Management Klantbegeleiding bij Werkzaamheden en Treinvervangend Vervoer, die dit maar al te graag horen. Zij onderzoeken op dit moment waar het fout is gegaan en hopen hier lering uit te trekken. Ik heb ook de items in dit topic meegestuurd in het geluid naar de operatie. Bedankt voor jullie aandeel daarin en uiteraard onze welgemeende excuses voor de summiere informatieverschaffing.
Reputatie 5
Zeldzaam slecht gecommuniceerd ook deze keer.
Ja, ik weet dat je altijd vlak van tevoren moet checken, maar na een heerlijk ontspannen week (veel vakantie-vierders) in de trein deed ik dat vanochtend niet.
En inderdaad, geen treinen op Lombardijen, maar bussen ... vandaag tm zondag !! In de voorgaande week op geen enkele manier op station en/of trein aangekondigd !? Is het nou zoveel moeite om een papiertje op te hangen ? Ik ben maar omgekeerd en thuis gaan werken, na wat andere verbaasd rondkijkende reizigers richting bus-halte te hebben gestuurd. Er hing ook nu geen informatie, afgezien van een bord met pijl en tekst 'Bussen', maar als je voor de trein komt let je daar ook niet zo op ...
Was net zelfs een item op radio Rijnmond over berichten van mensen die op station Barendrecht volledig verrast waren door deze actie. Goeie reclame ...
Als geplande verstoringen straks toch ook eens gestructureerd vanuit PIF zouden komen............. toekomstmuziek............ 😳
Reputatie 4
@Tamzin
De spits-IC wordt toch echt voornamelijk gebruikt door forenzen, studenten enz. die vanuit Zeeland naar de Randstad reizen en weer terug. Ik ben er zelf één van en zie dus precies waar en hoeveel mensen in-en uitstappen. En half leeg is ook half vol. Ik heb wel vaker met intercity's gereisd verderop in het land die nog niet eens voor een kwart gevuld waren.

Reageer