Werkzaamheden tussen Weesp/Hilversum – Almere Oostvaarders 19-26 augustus

Van vrijdag 19 t/m vrijdag 26 augustus worden er spoorwerkzaamheden tussen Weesp en Almere Oostvaarders verricht. In dit topic informeer ik jullie graag over de gevolgen die dit kan hebben voor je reis.

Er zijn twee geraakte trajecten:

Traject 1: Weesp – Almere Oostvaarders
NS-bussen in plaats van treinen:
Tussen Weesp – Almere Oostvaarders rijden NS-Stopbussen
Tussen Weesp – Almere Centrum rijden NS-Snelbussen
Hou rekening met een extra reistijd van 15 tot 45 minuten.

Traject 2: Hilversum - Almere Oostvaarders
NS-bussen in plaats van treinen:
Vanaf Hilversum rijdt een NS-bus rechtstreeks naar Almere Oostvaarders, vanaf Almere Oostvaarders rijdt deze bus als NS-Stopbus verder tot Weesp.
Hou rekening met een extra reistijd van 15 tot 45 minuten.
Let op: de treinen tussen Hilversum en Weesp rijden wel. Deze stoppen op de tussengelegen stations Hilversum Media Park, Bussum Zuid en Naarden-Bussum.

Verder belangrijk:
- Voor de NS-bus heb je een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reis je met het vervangend busvervoer net zoals met de trein. Let er wel op dat je voor NS-bussen incheckt op het station.
- In de NS Reisplanner op ns.nl of in de Reisplanner Xtra app is de impact van deze werkzaamheden al verwerkt. Toch is het verstandig om kort voor vertrek nogmaals het meest recente advies op te vragen.

Achtergrondinformatie:
ProRail heeft een uitgebreid artikel geschreven over de achtergrond van deze werkzaamheden. Interesse? Kijk hier.

Over deze werkzaamheden zijn abonnementhouders die op dit traject reizen per brief of e-mail benaderd.

Ik ben als marketeer verantwoordelijk voor de communicatie over de werkzaamheden op dit traject. Als er inhoudelijke vragen zijn die mijn marketingpet te boven gaan, zal ik mijn collega's van planning opzoeken - een antwoord kan dan in dat geval wel iets langer duren.

100 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik zou het volgende nog toevoegen in de communicatie.
1. Let op: inchecken voor de NS-bussen vindt plaats op het station. (Tenzij jullie mobiele incheckpalen geregeld hebben). De zin "Met een OV-chipkaart reis je met het vervangend busvervoer net zoals met de trein." is veel te vaag. Verder is NS geen Ikea en hoort er niet getutoyeerd te worden.
2. Houden jullie dit keer eens rekening met reizigers die rekenen op de aankomsttijden van de eerste en de laatste treinen? Dat betekent dat het treinvervangend vervoer vroeger moet rijden dan de eerste treinen en later dan de laatste treinen.

Verder vind ik het een duidelijk verhaal.
Beste Ruud,

Begrijp ik het goed dat er vanuit Lelystad geen (snel)bussen vertrekken en dat je eerst de trein naar Almere CS of Oostvaarders moet pakken en vandaar uit de bus?
Reputatie 7
Badge +3
Er kunnen treinen rijden tussen Lelystad en Almere Oostvaarders. Er is dan geen enkele reden om op traject bussen te laten rijden. Er rijden helemaal geen treinen naar Almere Centrum.

https://www.prorail.nl/sites/default/files/nieuwsflits_ov_saal-special_augustus_2.pdf
Er kunnen treinen rijden tussen Lelystad en Almere Oostvaarders. Er is dan geen enkele reden om op traject bussen te laten rijden. Er rijden helemaal geen treinen naar Almere Centrum.

https://www.prorail.nl/sites/default/files/nieuwsflits_ov_saal-special_augustus_2.pdf

Beste Mark,

De reden dat er wel een bus zou kunnen rijden is dat men minder hoeft over te stappen en dus sneller op hun eindbestemming zijn.
Ik zou het volgende nog toevoegen in de communicatie.
1. Let op: inchecken voor de NS-bussen vindt plaats op het station. (Tenzij jullie mobiele incheckpalen geregeld hebben). De zin "Met een OV-chipkaart reis je met het vervangend busvervoer net zoals met de trein." is veel te vaag. Verder is NS geen Ikea en hoort er niet getutoyeerd te worden.
2. Houden jullie dit keer eens rekening met reizigers die rekenen op de aankomsttijden van de eerste en de laatste treinen? Dat betekent dat het treinvervangend vervoer vroeger moet rijden dan de eerste treinen en later dan de laatste treinen.

Verder vind ik het een duidelijk verhaal.

Dank iMark. Ik heb je suggestie over inchecken voor de bussen op het station erbij gezet.

Ik heb de 'tone of voice' van dit bericht aan het forum aangepast, waar je en jij gebruikelijk is. Op ns.nl gebruiken we wel u, zie: ns.nl/treinverkeerweesp.

Op je tweede vraag heb ik nog geen antwoord, maar dat zal ik nog uitzoeken.
ik zie toch vaak "u" gebruikt worden op het forum; daarbij: als iets gebruikelijk is, hoeft het nog niet wenselijk te zijn
Eens, al hebben we er bij dit forum voor gekozen om het laagdrempelig te houden, en we vonden 'je' en 'jij' daar beter bij passen. Wel passen we onze berichten aan op het forumlid. Zo plaatsen we niet bij ieder bericht een smiley en zullen we soms wat formeler klinken in onze reactie dan anders.
Reputatie 7
Badge +3
Mij was niet geheel duidelijk of het eerste bericht van Ruud alleen voor het forum bedoeld was of een kopie was van de algemene communicatie. Vandaar mijn opmerking over het tutoyeren. Hier op het forum vind ik dat geen enkel probleem.

Bedankt voor het ophelderen.
Reputatie 7
Badge +3
Voor de zekerheid nog een paar vragen.
Ik neem aan dat tijdens de werkzaamheden de poortjes in Weesp en Hilversum geopend zijn voor reizigers die in Almere Oostvaarders bij het station ingecheckt hebben. Dit om tariefproblemen met opnieuw inchecken te voorkomen.

Hoe gaat dat overigens wanneer je slechts tot Weesp of Hilversum reist vanaf Almere Oostvaarders? Moet je dan een geopend poortje zonder in te checken door en aan de uitcheckzijde van de poortjes uitchecken? Dat lijkt me erg ingewikkeld. Is daar een betere oplossing voor?

Vooral een rit met de stopbus binnen Almere lijkt me erg lastig. Zijn de poortjes speciaal geprogrammeerd voor dit soort verbussingssituaties?
De stopbussen tussen Weesp en Almere Oostvaarders en de snelbussen tussen Almere Oostvaarders en Hilversum zijn aan elkaar gekoppeld. Een reiziger die van Almere Buiten naar Utrecht wil reizen kan dus tussen Almere Buiten en Hilversum rechtstreeks met de bus. Snelbussen tussen Weesp en Almere zie ik in de reisplanners echter niet terugkomen.

Op donderdag en vrijdagochtend rijden er bovendien geen treinen tussen Almere Oostvaarders en Lelystad. Ook op dit traject rijden dan bussen. Doorgaande reizigers tussen Lelystad en Almere Buiten e.v. stappen op Oostvaarders over op een andere bus.

Uitgezonderd de donderdag en vrijdagochtend, rijdt er tussen Almere Oostvaarders vier keer per uur een sprinter, waarbij er twee keer per uur te Kampen Zuid wordt gestopt.

Ik ga er vanuit dat er bij de stations Almere Oostvaarders, Weesp en Hilversum minimaal één poortje openstaat voor overstappers. Tijdens het overstappen van trein naar bus of andersom hoef je niet uit en in te checken (vandaar dat er een poortje openstaat). Je checkt in aan het begin van je volledige reis en aan het einde van de reis check je weer uit.
Valt informeren over werkzaamheden bij NS onder mar-ke-ting? :?
Reputatie 7
Badge +3
Ik ga er vanuit dat er bij de stations Almere Oostvaarders, Weesp en Hilversum minimaal één poortje openstaat voor overstappers. Tijdens het overstappen van trein naar bus of andersom hoef je niet uit en in te checken (vandaar dat er een poortje openstaat). Je checkt in aan het begin van je volledige reis en aan het einde van de reis check je weer uit.
Ik dacht eerder aan de uitstappers dan de overstappers. Stel ik reis met de bus van Almere Oostvaarders naar Hilversum. Dan moet ik eerst naar een poortje in Almere Oostervaarders om in te checken. Dan moet ik naar de bus lopen. Bij aankomst in Hilversum moet ik van de bus naar een poortje in het station lopen om uit te checken. Maar dat moet dan aan de uitcheckzijde omdat het poortje anders niet weet dat ik kom uitchecken.

Heeft NS dat allemaal goed geregeld? En gaan de reizigers dit allemaal begrijpen? Ik heb zo mijn twijfels over het fenomeen in- en uitchecken bij poortjes en treinvervangend vervoer.
Reputatie 5
Badge
De oplossing lijkt me hier heel simpel. Op alle stations in Almere, uitgezonderd Oostvaarders, gaan alle poortjes dicht en uit. Bij de vertrekplaats van de bussen moeten mobiele chipkaartpalen komen.

Op de stations Oostvaarders, Hilversum en Weesp moet een aantal (3 lijkt me prima) poortjes worden opengezet én ook uitgezet qua kaartlezers zodat er geen misverstanden zijn. Boven die poortjes hang je een spandoen: "doorgang NS-busreizigers".

Je zou een paal kunnen neerzetten bij de bussen in Weesp, Hilversum en Oostvaarders voor reizigers die in Almere zijn opgestapt en bij de genoemde stations hun eindbestemming hebben of vica versa. Maar die paal levert verwarring op, denk ik. Dan kunnen de betreffende reizigers beter een 'rondje door de poortjes' doen. Dus via open poortje naar binen toe lopen, dan uitchecken en naar buiten toe via een gesloten poortje. Of juist omgekeerd natuurlijk.

En tenslotte: NS, hou er rekening mee dat Hilversum 2 poortjesgebieden heeft. Met name voor reizigers naar Utrecht is het belangrijk dat beide poortjesgebieden open staan.
Reputatie 7
Badge +3
Ik voorzie veel verkeerde in- en uitcheckmomenten omdat mensen vast niet aan de juiste zijde van een poortje uitchecken. Het poortjessysteem is ontzettend onhandig in situaties met treinvervangend vervoer. Met alleen paaltjes heb je deze problemen niet.
Reputatie 1
Je zou de busreis natuurlijk ook gratis kunnen maken. Als compensatie voor de overlast die de reiziger ervaart, bijvoorbeeld.
Ik vind de informatie toch redelijk beperkt, er staat niets in over de intercity's tussen Zwolle en Schiphol die omgeleid worden via Amersfoort. De intercity uit Leeuwarden gaat van Zwolle via Amersfoort en Hilversum naar Amsterdam Centraal rijden en vanaf daar door naar Enkhuizen de intercity uit Groningen gaat vanaf Zwolle naar Amersfoort en zal daar keren (behalve 's avonds en in het weekend, dan gaat deze om het uur ook naar Enkhuizen). Op tijden dat de intercity uit Groningen keert in Amersfoort zullen reizigers moeten overstappen op de intercity Deventer - Enkhuizen of de intercity Berlijn - Amsterdam. Vooral dat laatste kan voor incidentele reizigers verwarrend zijn, ik zie bij gewone treinen al vaak genoeg reizigers twijfelen voor het instappen, laat staan als je de Duitse intercity naar Berlijn moet pakken als je naar Groningen moet.

Ook jammer dat er bussen naar Weesp rijden, maar vervolgens de intercity's keihard Weesp voorbij rijden. Vanuit Amsterdam Centraal ben je hierdoor sneller in Lelystad als je Weesp voorbij rijdt met de intercity en de bus in Hilversum pakt. Mensen die braaf het advies van de reisplanner opvolgen zullen ook wel zo reizen, maar ik zie in de praktijk toch heel vaak mensen die onderweg pas aan het uitzoeken zijn hoe ze ergens het beste moeten komen, dus ik hoop dat het voor die mensen goed gecommuniceerd wordt dat ze dus niet met de sprinter naar Weesp moeten gaan.
Dank voor jullie reacties. Ik heb de inhoudelijke vragen op een rijtje gezet en daar kom ik op terug in dit topic.

@Pe_pe: ik ben onderdeel van het Marketing Base team. Wij zijn verantwoordelijk voor de communicatie naar onze abonnementhouders en daar horen werkzaamheden inderdaad ook bij.
Beste Ruud,

Begrijp ik het goed dat er vanuit Lelystad geen (snel)bussen vertrekken en dat je eerst de trein naar Almere CS of Oostvaarders moet pakken en vandaar uit de bus?

Beste Gnoom,

Vanuit Lelystad rijden er inderdaad geen bussen en pak je eerst de trein. Dit is inmiddels ook in de reisplanner verwerkt. Het is sowieso handig om deze even te raadplegen, want de dienstregeling op Lelystad Centrum is wel gewijzigd in deze periode.
@Pe_pe: ik ben onderdeel van het Marketing Base team. Wij zijn verantwoordelijk voor de communicatie naar onze abonnementhouders en daar horen werkzaamheden inderdaad ook bij.
Aha. Dat verklaart de grootste gemene deler tussen de communicatie over de (voorwaarden van) acties en de communicatie over werkzaamheden.
Ik kom hierbij even terug op (een zo groot mogelijk deel van) de inhoudelijke vragen:

Start- en eindtijden vervangend vervoer
Er vertrek een spitsbus (rechtstreeks Lelystad - Weesp) om 04.14 vanaf Lelystad, aankomst 05.00 op Weesp, hiermee kun je de eerste treinen vanaf Weesp richting Amsterdam en Schiphol halen. Vanaf Almere Oostvaarders vertrekt de eerste bus om 04.08 waarbij je om 05.18 aankomt op Weesp. Goed nieuws voor de vroege reizigers dus.
De laatste reismogelijkheid van Weesp richting Lelystad is normaal gesproken 00:41u en tijdens de werkzaamheden 00:45u. De laatste reismogelijkheid van Hilversum richting Lelystad is regulier 00:28 en tijdens de werkzaamheden 00:35u. De laatste reismogelijkheid van Hilversum richting Lelystad is regulier 00:28 en tijdens de werkzaamheden 00:35u. De laatste reismogelijkheid van Hilversum richting Lelystad is regulier 00:14u en tijdens de werkzaamheden 00:18u.
Uiteraard ben je dan later thuis dan normaal, maar je bent in ieder geval niet gedwongen eerder te vertrekken.

In- en uitchecken/openstellen poortjes
Bij Almere Poort, Muziekwijk, Centrum, Parkwijk en Buiten staan mobiele in- en uitcheckpalen bij de busstations.
Bij Weesp en Almere Oostvaarders staan mobiele in- en uitcheckpalen bij de busstations en is er één poortje open voor overstappers.
Hilversum is een ander (toegegeven: minder goed) verhaal. Omdat Hilversum een station is met twee 'binnengebieden'(het gebied tussen de poortjes) is dit een station waarbij poortjes niet open gezet mogen worden. Hierdoor kun je dus alleen overstappen door opnieuw uit- en in te checken.

Hopelijk is het hiermee weer een stuk duidelijker!
Hilversum is een ander (toegegeven: minder goed) verhaal. Omdat Hilversum een station is met twee 'binnengebieden'(het gebied tussen de poortjes) is dit een station waarbij poortjes niet open gezet mogen worden. Hierdoor kun je dus alleen overstappen door opnieuw uit- en in te checken.

Kun je uitleggen waarom op dergelijke stations de poortjes niet opengezet mogen worden?

Betekent dit dan ook dat wanneer reizigers moeten omreizen via Hilversum, bijvoorbeeld bij werkzaamheden of storingen, dat zij hiervoor ongemerkt en bovendien onterecht te veel betalen omdat ze gedwongen worden om te checken op een station dat niet aan de kortste reisroute ligt?

Dat is ronduit een slecht verhaal, want die poortjes moeten juist opengezet worden omdat er anders reizigers een te hoge ritprijs moeten betalen.

Dit levert bovendien een verwarrende situatie op: Reizigers komen uit de bus, lopen het station in om verder te reizen, ontdekken daar dat NS heeft verzuimd de poortjes open te zetten, en moeten dan teruglopen naar de bushalte om uit te checken om vervolgens in het station weer in te checken. Veel reizigers zullen zich dat niet realiseren, lopen niet terug naar de bushalte en gaan proberen in te checken om het poortje te openen terwijl ze al ingecheckt zijn en betalen daardoor een instaptarief extra.
Reputatie 7
Badge +3
En dat is precies waarvoor ik heb willen waarschuwen in eerdere bijdragen. De poortjes zijn een uiterst vervelende complicatie tijdens situaties met vervangend vervoer. Oftewel een onbedoelde bijwerking. In een situatie met alleen paaltjes is er geen enkel probleem.

In andere landen met poortjes, zoals bijvoorbeeld Transport for London is het vervangend busvervoer gratis, juist vanwege alle administratieve ellende waarmee de reizigers anders opgezadeld worden. Bij NS is het het slechtste van twee werelden: zowel langere reistijden en extra overstappen als geneuzel met poortjes en duurdere ritten.

Ik vind het onbegrijpelijk dat organisaties als Rover en de Consumentenbond niet aan de bel trekken over alle slecht uitgevoerde aspecten van het treinvervangend vervoer deze zomer.
Op de NS-verstoringenpagina staat dit bericht over deze werkzaamheden:

---

van en naar Almere

Wanneer: vrijdag 19 augustus vanaf 21.30 uur tot vrijdag 26 augustus 12.40 uur
Oorzaak: werkzaamheden
Advies: U kunt gebruikmaken van de omgeleide Intercity, omreisroute of van de bussen
tussen Almere Oostvaarders en Weesp kunt u gebruikmaken van de NS-Snel-en stopbussen
tussen Almere Oostvaarders en Hilversum kunt u gebruikmaken van de NS-Snelbussen
tussen Zwolle en Amsterdam Centraal/Schiphol kunt u omreizen via Amersfoort
tussen Lelystad Centrum en Utrecht Centraal kunt u omreizen via Zwolle

Extra reistijd: een half uur tot een uur

---
Enkele dingen kloppen niet. Zo kan ik nergens in de reisplanners snelbussen Almere Oostvaarders-Weesp terugvinden, enkel stopbussen. Daarnaast wordt er nergens gesproken over NS-bussen op donderdag en vrijdagochtend tussen Almere Oostvaarders en Lelystad, terwijl dit wel in de planners zichtbaar is.
Kortom: de reisinformatie tot nu toe kan stukken beter en completer dan dat het nu is.

Dat is ronduit een slecht verhaal, want die poortjes moeten juist opengezet worden omdat er anders reizigers een te hoge ritprijs moeten betalen.

Dit levert bovendien een verwarrende situatie op: Reizigers komen uit de bus, lopen het station in om verder te reizen, ontdekken daar dat NS heeft verzuimd de poortjes open te zetten, en moeten dan teruglopen naar de bushalte om uit te checken om vervolgens in het station weer in te checken. Veel reizigers zullen zich dat niet realiseren, lopen niet terug naar de bushalte en gaan proberen in te checken om het poortje te openen terwijl ze al ingecheckt zijn en betalen daardoor een instaptarief extra.

Ik weet helaas niet meer dan dit ooit een beleidsbeslissing is geweest uit veiligheidsoverwegingen. Hierbij is besloten dat bij stations met meer dan één binnengebied (Hilversum heeft er twee), poortjes niet handmatig open kunnen worden gezet bij werkzaamheden.

Reageer