beantwoord

werkzaamheden Utrecht juli

Ik plan een trip voor enkele mensen die op 12.7 van Den Bosch naar Den Haag Centraal willen reizen zonder verrassingen.

ik lees op de NS site: "Tussen Leiden Centraal/Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal–Amersfoort heeft u extra overstappen"
Ik probeer dit te vertalen naar gewoon Nederlands, zodat ik precies weet op welke trajecten er extra overstappen zijn.
Kan iemand helpen?
icon

Beste antwoord door Tochjo 7 juli 2016, 14:42

De treinen die om :23 en :53 uit 's-Hertogenbosch vertrekken, rijden na Utrecht Centraal door als intercity naar Den Haag Centraal. De reisplanner geeft wel een overstap aan, maar als u goed kijkt, gaat het om een overstap van spoor 20 naar spoor 20 in zeven minuten. Het gaat dus gewoon om dezelfde trein. Dat de reisplanner een overstap aangeeft, heeft een technische reden (het onderliggende treinnummer wijzigt in Utrecht Centraal).

Voor de terugreis geldt dat de treinen die om :24 en :54 uit Den Haag Centraal vertrekken, na Utrecht Centraal doorrijden naar 's-Hertogenbosch. Ook hier geldt weer dat de reisplanner een overstap aangeeft, maar die is weer op hetzelfde perron: van spoor 21 naar spoor 21 in zes minuten.
Bekijk origineel

14 reacties

U kunt het beste uw reis plannen via ns.nl of de reisplanner app. Daar vindt u een actueel reisadvies.
Dit gezegd hebbend hoop ik wel dat de reisplanner bijgewerkt is. Dat verwacht ik wel, want anders zou dat erg slordig zijn bij zulke grote werkzaamheden.
Dat is nu precies de reden waarom ik wil weten waar wordt gewerkt en probeer de NS geheimtaal te ontcijferen.
Reputatie 7
Badge +4
Laat u zich niet door het rode werkmannetje in de reisplanner afschrikken. Het betekent niet automatisch dat de trein niet rijdt. Hoe hij wel gaat, staat vermeld.
Badge +3
De treinen die om :23 en :53 uit 's-Hertogenbosch vertrekken, rijden na Utrecht Centraal door als intercity naar Den Haag Centraal. De reisplanner geeft wel een overstap aan, maar als u goed kijkt, gaat het om een overstap van spoor 20 naar spoor 20 in zeven minuten. Het gaat dus gewoon om dezelfde trein. Dat de reisplanner een overstap aangeeft, heeft een technische reden (het onderliggende treinnummer wijzigt in Utrecht Centraal).

Voor de terugreis geldt dat de treinen die om :24 en :54 uit Den Haag Centraal vertrekken, na Utrecht Centraal doorrijden naar 's-Hertogenbosch. Ook hier geldt weer dat de reisplanner een overstap aangeeft, maar die is weer op hetzelfde perron: van spoor 21 naar spoor 21 in zes minuten.
dus: in dezelfde trein blijven zitten?
Reputatie 7
Badge +4
Niet dus in dezelfde trein blijven zitten, want Tochjo geeft duidelijk aan dat er overgestapt moet worden in Utrecht. Er rijden overigens normaal gesproken ook al geen rechtstreekse treinen van Den Haag naar Den Bosch.
Reputatie 7
Badge +3
Niet dus in dezelfde trein blijven zitten, want Tochjo geeft duidelijk aan dat er overgestapt moet worden in Utrecht. Er rijden overigens normaal gesproken ook al geen rechtstreekse treinen van Den Haag naar Den Bosch.
Dat heeft Tochjo niet gezegd. Het treinnummer wijzigt maar de trein rijdt rechtstreeks van 's-Hertogenbosch naar Den Haag Centraal. Terug geldt hetzelfde.

Dit is een van de uitzonderlijke gevallen dat er vanwege werkzaamheden rechtstreekse verbindingen worden gepland die normaal gesproken met overstap zijn.
(Logistiek is het niet handig om de trein uit 's-Hertogenbosch in Utrecht op spoor 20 leeg te laten stromen, het materieel af te rangeren en dan een andere trein op spoor 20 voor te rijden. De trein laten doorrijden onder een ander treinnummer is dan een veel beter idee.)
Badge +3
Tochjo geeft duidelijk aan dat er overgestapt moet worden in Utrecht
Als dat zo overkwam, dan heb ik mijn bericht niet zorgvuldig genoeg geformuleerd. Voor alle duidelijkheid, zoals iMark al aangaf: de reisplanner geeft een overstap aan, maar in werkelijkheid is deze er niet en kan men wel in de trein blijven zitten.
Reputatie 7
Badge +4
Als het een uitzondering is dan is dat inderdaad mooi. Het is normaal in ieder geval nooit zo.

Je stelt: een overstap op hetzelfde perron met een tussentijd van zes minuten. Dan heb je het toch echt over een overstap waarbij de trein van het zelfde perron vertrekt na zes minuten. Ik sta altijd zeven minuten stil in Utrecht van het westen naar Leeuwarden/Groningen. Dat is geen overstap.

Maar goed, het is nu helder. Het zou voor mij persoonlijk maar ook voor veel anderen mooi zijn als die rechtstreekse trein bleef 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het komt af en toe voor, dergelijke uitzonderingen.
Een paar jaar geleden moest mijn eega met de trein van Hilversum naar Den Haag en bleken er uitgerekend op die dag werkzaamheden te zijn bij Den Dolder waardoor ze met een omgeleide IC van Amersfoort naar Den Haag (met kopmaken in Hilversum) rechtstreeks van Hilversum naar Den Haag Centraal kon reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is dan zeker een gelukkige uitzondering. Persoonlijk zou ik blij zijn met een rechtstreekse trein zonder overstap van en naar het Zuiden. Het traject is al dermate druk zowel voor als na Utrecht, dat ik vrees dat het er niet in zit.

Vandaag geeft de reisplanner geen overstap aan en toont een IC vanaf Den Haag Centraal rechtstreeks in de richting van Maastricht, maar de borden op het perron geven expliciet aan dat deze niet verder rijdt dan Utrecht Centraal en noemen Maastricht niet eens. Duidelijk is natuurlijk anders.
Reputatie 2
Misschien is dit niet het juiste platform om dingen te melden omtrent kleine veiligheidsmisstanden, maar meld het hier toch. Ik heb vandaag 3 treinen gezien (in 2 uur tijd reizen) die buiten het perron stonden met 1 of meer rijtuigen. 1 was een extra stoppende IC in Breukelen vanuit Schiphol naar Utrecht om ongeveer 16.30u, waarvan de het laatste deel buiten het perron stond, en een was de IC naar Den Helder in Amsterdam die vanaf spoor 5a vertrok om 17.12u in Amsterdam Centraal, de laatste 2 rijtuigen met reizigers erin stonden nog krom in de wissels halverwege het perron. Eerder vandaag zag ik op de heenweg richting het zuiden in Breukelen ook een trein die met 1 rijtuig niet langs het perron stond. Misschien denkt men; wat heeft dit met Utrecht te maken? Ik denk dat al deze 3 de situaties komen door ander spoorgebruik door de werkzaamheden of het extra stoppen. Treinen die langer zijn dan geplant, of erger als de trein langer geplant is als het perron vind ik toch best iets waar beter opgelet kan worden?
Hallo casparwijnen, dit is zeker het juiste platform voor dit soort zaken. In dit topic vind je nog wat extra informatie over dit onderwerp. Ik zal hier wel een melding van maken zodat dit mee kan worden genomen in de verbetering hiervan. Bedankt voor je bericht.

Reageer