Werkzaamheden Utrecht Zuilen

Afgelopen week ging er een stopbus vanuit maarssen naar Utrecht zuilen. Dit is vanaf maandag niet meer het geval volgens 9292. Op de website van de NS kan ik terugvinden dat er gereist moet worden via Utrecht CS en dat je daar dan de Bus moet nemen naar Utrecht Zuilen. Mijn vraag is deze stop bus tussen maarssen en station zuilen maandag ook gewoon no beschikbaar? Ik heb de ns lijn en 9292 gebeld maar die konden mij geen antwoord geven.

28 reacties

De reisplanner en de werkzaamhedenpagina zijn op dit punt met elkaar in overeenstemming: Er rijdt geen stopbus tussen Utrecht Zuilen en Maarsen. Waarom denkt u dat dat anders zou zijn?
De 9292 planner geeft aan dat er een stopbus rijdt ipv een trein. Het gaat om traject maarssen-zuilen. Alleen vanaf maandag is dit niet meer het geval.
Vanaf maandag zijn er andere werkzaamheden. Er rijden nog wel stoptreinen tussen Maarssen en Utrecht Centraal, maar ze stoppen niet op station Zuilen. Blijkbaar vindt men het niet de moeite om alleen voor reizigers tussen Maarssen en Utrecht Zuilen stopbussen te laten rijden.
Dat vrees ik helaas ook, dat geintje kost ons 300 euro extra deze maand terwijl we gewoon een NS abbo hebben.
Die extra kosten krijgt u waarschijnlijk wel terug van NS als u daarom vraagt, alleen de extra reistijd is voor eigen rekening. Zie https://forum.ns.nl/werkzaamheden-utrecht-46/bus-utrecht-lunetten-utrecht-24213/index2.html#post149570 (en een aantal berichten daarvoor)
Ik heb de belangrijkste zaken omtrent Utrecht Zuilen geprobeerd op een rijtje te zetten:

Aanleiding
Vanaf maandag 30 mei tot en met zondag 21 augustus kunnen er geen treinen stoppen op Utrecht Zuilen in beide richtingen (in feite gaat het station Zuilen 3 maanden dicht)
We heeft een afspraak gemaakt met U-OV zodat je met onder andere U-OV lijn 3 kunnen reizen.

Wat gaat er fout?
Klanten met een afgekocht reisrecht, kortingsabonnement of reizend op saldo bij NS die reizen van Utrecht Zuilen richting Amsterdam, hebben de volgende effecten:
- Als ze inchecken (natuurlijk gedrag) bij de U OV bus, betalen ze bij U-OV meer/iets minder of dubbel (afgekocht reisrecht)
- Reizigers richting Amsterdam, betalen ook de extra km tussen Zuilen en Utrecht Centraal, omdat klanten een stuk moeten terugreizen.

Er hebben 100 klanten (zowel Zakelijk en Consument) een Traject Vrij vanaf of naar Utrecht Zuilen. Deze klanten gaan dus ook meer betalen. Het vervelende is dat de klant dat pas merkt bij het opmaken van de rekening.

Wat gaan we doen?
Er wordt komende week een E-mailing voorbereid en verzonden, zodat we alle klanten die in de buurt van Zuilen wonen of Utrecht Zuilen als voorkeursstation hebben, gaan informeren:

- Check niet in bij de U-OV bus (de klant reist dus in feite gratis)
- Uitleg situatie
- U-OV gaat chauffeurs instrueren. (Dit is helaas geen 100% oplossing, het kan voorkomen dat klanten inchecken en dat de chauffeur het niet opmerkt)

Klanten met een éénmalige chipkaart of E-ticket kunnen op vertoon van hun vervoerbewijs gewoon reizen met de U-OV bus. Chauffeurs van U-OV zijn ingelicht om klanten te laten meereizen.

Er wordt een filter geplaatst voor Traject Vrij zodat de stukjes Utrecht Zuilen-Utrecht Centraal worden uitgefilterd. Hierdoor worden klanten niet geconfronteerd met onterechte buiten traject bepalingen.

Wat kon helaas niet?
- Geld automatisch terugstorten op de OV Chipkaart: klanten die normaal reizen vanaf Utrecht Zuilen laten geen spoor achter bij het NS Chipkaart systeem, we zien alleen een Check In op Utrecht Centraal bij NS. We kunnen dus geen geld terug zetten op de kaart bij deze situatie.

Reisadvies
Er stoppen tot en met 21 augustus geen treinen op Utrecht Zuilen. Je kunt reizen met de frequente bussen (waaronder lijn 3) van U-OV naar Utrecht Centraal. Reis je in de richting Maarssen, Breukelen, Amsterdam en verder, dan reis je ook via Utrecht Centraal.

Moet ik extra betalen voor de vervangende bus van U-OV?
Nee, je hoeft niet extra te betalen voor de vervangende bus van U-OV. NS heeft afspraken gemaakt met U-OV. Reis je met een los treinkaartje (eenmalige chipkaart) of een e-ticket, dan kun je deze aan de buschauffeur tonen. Reis je met een NS-abonnement op de OV chipkaart, dan hoef je niet in te checken bij U-OV, op Utrecht Centraal check je pas in of uit.

Ik heb een Traject Vrij abonnement vanaf Utrecht Zuilen. Wanneer ik een keer vertrek vanaf een station buiten mijn traject, krijg ik een aanvullende reis op mijn rekening. Geldt dat nu ook?
NS zorgt ervoor dat wanneer je tot en met 21 augustus vanaf Utrecht Centraal vertrekt, er geen aanvullende reis wordt gefactureerd. Je kunt dus zonder aanvullende kosten reizen met jouw Traject Vrij abonnement. Vanuit Utrecht Zuilen naar Utrecht Centraal kun je reizen, zonder in te checken bij U-OV, met de bussen van U-OV. Je kunt uiteraard ook vanaf Utrecht Centraal vertrekken.

Ik heb toch teveel betaald, hoe kan ik het geld terug ontvangen?
Wanneer je contact met KlanteNService (via alle kanalen) opneemt omdat je toch hebt ingecheckt en betaald bij U-OV dan vergoedt NS de kosten. Het normale U-OV tarief is 1,22 Euro per enkele reis met de bus. Andere bedragen zijn ook mogelijk (los kaartje gekocht, leeftijdskortings oid), maar niet méér dan € 1,22.
Gelukkig zijn het 'maar' 3 weken, geen 3 maanden. ;)

Ik vraag me wel af waarom er niet gewoon mobiele incheckpalen van NS bij de bushaltes Utrecht Zuilen worden gezet, dat zou alle ongemak met verkeerde prijsberekeningen voorkomen en bovendien in lijn zijn met de normale gang van zaken bij alternatief vervoer. Aan de andere kant denk ik dat de mensen die dat antwoord zouden kunnen geven momenteel wel wat nuttigers te doen hebben. Misschien is de overweging dat het dan nog duurder wordt als een buschauffeur een NS-reiziger toch dwingt om in te checken in de bus.
Dank voor de extra uitleg. Dus als ik het goed begrijp zal ik vanuit maarssen de trein naar utrecht centraal moeten nemen en van daaruit de bus naar Zuilen? Of kan ik gewoon direct de bus pakken vanaf Maarssen?
Je dient dan inderdaad via Centraal te reizen JeroenNn!
Ik reis met een dalvrij abonnement vanaf station zuilen in de ochtend vaak voor de spits. Aangezien ik pas op cs kan inchecken ben ik te laat met inchecken en betaal ik volle prijs voor mijn reis. Kan ik mijn geld terugvragen? Of moet ik echt om 6.06 de bus al nemen (anders te laat op cs)?
Dat is inderdaad een specifieke situatie Saar. Zou je ons achteraf een bericht willen sturen? Gaan we dan kijken hoe we dit op kunnen lossen!
Hoe zit het percies met een altijd vrij kaart
Kan ik dan gewoon in checken bij de bus?
maak ik dan ook kosten?
Of werk mijn kaart hier dan niet.
@Wks82

De instructie van NS is om met een NS-abonnement met de bus te reizen zonder in en uit te checken. Pas op Utrecht Centraal checkt u in bij NS.

Als u in- en uitcheckt in de bus, moet u daarvoor betalen.
Buschauffeur belt politie en zet bus stil als ik niet (wil) inchecken.

Niet helemaal goed afgesproken op dit tracject volgens mij.

Buschauffeur ziet ook niet aan mijn kaart dat ik een abonnement heb voor dit traject!!!

Buschauffeur ziet ook niet aan mijn kaart dat ik een abonnement heb voor dit traject!!!

Lekker laten bellen. Dan mag de buschauffeur die agent uitleggen waarom hij de reizigers oplicht door ze dubbel te laten betalen.
Reputatie 7
Badge

Lekker laten bellen. Dan mag de buschauffeur die agent uitleggen waarom hij de reizigers oplicht door ze dubbel te laten betalen.
De chauffeur licht niemand op, maar zoals Edgeest al terecht opmerkt: Hij/zij kan niet zien dat iemand een abonnement op de kaart heeft staan. Op die manier kan iedereen namelijk wel zonder inchecken instappen. Vind het een zeer terecht punt waar aan gewerkt moet worden.
De chauffeur licht niemand op, maar zoals Edgeest al terecht opmerkt: Hij/zij kan niet zien dat iemand een abonnement op de kaart heeft staan. Op die manier kan iedereen namelijk wel zonder inchecken instappen. Vind het een zeer terecht punt waar aan gewerkt moet worden.

Dat weten NS en U-OV ook. Kennelijk hebben ze daar een oplossing voor bedacht, bijvoorbeeld door steekproefsgewijs conducteurs op de bus te laten reizen. In ieder geval mag de buschauffeur niet van houders van een NS-abonnement vragen om dubbel te betalen. Het is niet de schuld van de reizigers dat NS de laatste tijd zo'n puinbak maakt van de organisatie van treinvervangend vervoer.
Reputatie 7
Badge

Dat weten NS en U-OV ook. Kennelijk hebben ze daar een oplossing voor bedacht, bijvoorbeeld door steekproefsgewijs conducteurs op de bus te laten reizen. In ieder geval mag de buschauffeur niet van houders van een NS-abonnement vragen om dubbel te betalen. Het is niet de schuld van de reizigers dat NS de laatste tijd zo'n puinbak maakt van de organisatie van treinvervangend vervoer.
Daar heb je helemaal gelijk in. Heb dit intern ook even aangekaart, hopelijk komt er gauw duidelijkheid, aangezien dit nog wel even duurt. Ik reageerde alleen omdat ik niet graag zie dat de chauffeurs hierop aangekeken gaan worden, die doen namelijk ook gewoon hun werk.
Het is inderdaad allerminst duidelijk of de schuld bij de chauffeurs ligt, maar je mag m.i. wel van hen verwachten dat ze naar kantoor bellen om zich te laten informeren als de reizigers aangeven welke instructies NS geeft.
Ik heb dit dus gemeld bij de NS stel dat ik een boete krijg kan ik dat dan declareren bij de klanten service.
Dat was niet het geval 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Waarom laat NS niet zelf twee keer per uur een bus rijden i.p.v. de reiziger met de ellende met OV-U op te zadelen?
Mocht van de chauffeur niet gratis mee. Zou een briefje moeten hebben... Ik denk dat hij de email bedoelde die JeroenNS noemt. Maar die heb ik nooit gehad, mijn vrouw wel... Moest inchecken, volgende keer maar haar email uitprinten en meenemen.
Er zijn nog steeds buschauffeurs die je niet gratis mee laten rijden. Zelfs met brief van NS.. Daarnaast heb ik geen brief of e-mail thuis gestuurd gekregen hoewel ik toch meerdere dagen per week van en naar Utrecht Zuilen reis.
Het is frustrerend voor jullie dat dit niet goed gaat en voor mij dit nog steeds te lezen. Ik ga er vandaag nog achteraan bellen, mailen (wat dan ook) en hoop nog voor het weekend met een terugkoppeling te komen.

EDIT: Ik heb inmiddels gesproken met de coördinator van de werkzaamheden en er is met urgentie een bericht richting U-OV gegaan.
Sinds voorgaande bericht heb ik geen problemen meer gehad 🙂

Reageer