beantwoord

Werkzaamheden: wederom matige informatievoorziening.

• 14 augustus 2018
  • 9 reacties
  • 320 Bekeken

Reputatie 5
  • Koploper*
  • 1059 reacties
Op station Schiedam Centrum trof ik vanmiddag het volgende plakkaat aan:

Den Haag Centraal / Den Haag HS - Leiden Centraal. Geen last van dus als ik tussen Delft en Schiedam reis.

Vervolgens maakt de werkzaamhedenpagina op de NS-site er het volgende van:

Lelystad Centrum/Haarlem-Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal

Wanneer

in de nacht van donderdag 16 op vrijdag 17 augustus vanaf 01.15 uur tot en met zondag 19 augustus

Oorzaak

werkzaamheden

Advies

U kunt gebruikmaken van de omreisroute of de bussen
  • reis tussen Amsterdam Centraal/Schiphol Airport en Rotterdam Centraal via de Hogesnelheidslijn, voor Intercity direct is een toeslag verschuldigd
  • reis tussen Den Haag Centraal en Schiphol Airport en tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal
  • er rijden bussen tussen Leiden Centraal en Den Haag Centraal
  • in de nacht rijden er vanaf 01.15 uur bussen tussen Leiden Centraal en Den Haag HS
  • de dienstregeling is aangepast tussen Lelystad Centrum en Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal en tussen Haarlem en Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal

Extra reistijd

een kwartier tot drie kwartier

Hmm, toch ook wijzigingen tussen Den Haag en Rotterdam? Maar vast de reisplanner checken (voor vrijdag de 17e in dit geval). En inderdaad, het blijkt dat de enige Intercity die in Delft stopt de trein uit Den Haag Centraal naar Eindhoven (via de HSL is). Treinserie 2200 (Amsterdam Centraal - Vlissingen) is opgeheven tussen Haarlem en Rotterdam Centraal en treinserie 2400 (Lelystad Centrum - Dordrecht) is geheel opgeheven, dus ook tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht! Maar dat laatste traject wordt toch nergens genoemd?

Dus hier gaan we weer:
  1. waarom is de informatie op de plakkaten op de stations niet consistent met de informatie op de werkzaamhedenpagina? Als er op een traject twee in plaats van zes intercities per uur rijden lijkt me dat waardevolle informatie die ook op de plakkaten op de betreffende stations vermeld moet worden.
  2. waarom wordt er nergens vermeld dat tussen Rotterdam en Dordrecht de helft van de intercities uitvalt?
  3. is NS het met mij eens dat de informatievoorziening in voornoemd geval beter moet en kan?
  4. op welke termijn kunnen we hierin verbetering verwachten?
Alvast bedankt en een vriendelijke groet,

W.S.M. Westland
icon

Beste antwoord door Momo 14 augustus 2018, 23:18

Omdat de NS van mening is dat het duidelijk genoeg is om te melden:

• de dienstregeling is aangepast tussen Lelystad Centrum en Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal en tussen Haarlem en Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal
en

Echter blijkt keer op keer dat reizigers een andere mening hebben.

Ik denk dat je zelfs nog blij mag zijn dat er uberhaupt iets hangt op Schiedam. Bij werkzaamheden vorig jaar tussen Den Haag en Rotterdam waarbij er ook een "aanpassing" was op de IC vanuit Amsterdam hing er volgens reizigers op dat traject bv niets op Haarlem.

Overigens hangen er op de stations Leiden t/m Den Haag al zeker 3 weken borden met de aankondiging van deze werkzaamheden. Vandaag zag ik ook voor het eerst deze posters op o.a Laan van NOI en Delft. Misschien dat men zich op het laatste moment toch nog realiseerde dat ook reizigers van andere stations behoefte hebben aan wat info.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

en

Ik denk dat je zelfs nog blij mag zijn dat er uberhaupt iets hangt op Schiedam. Bij werkzaamheden vorig jaar tussen Den Haag en Rotterdam waarbij er ook een "aanpassing" was op de IC vanuit Amsterdam hing er volgens reizigers op dat traject bv niets op Haarlem.

Overigens hangen er op de stations Leiden t/m Den Haag al zeker 3 weken borden met de aankondiging van deze werkzaamheden. Vandaag zag ik ook voor het eerst deze posters op o.a Laan van NOI en Delft. Misschien dat men zich op het laatste moment toch nog realiseerde dat ook reizigers van andere stations behoefte hebben aan wat info.
Reputatie 7
Badge +3
Heel bijzonder is overigens dat de 2400 serie volgens de reisplannner zaterdag en zondag wel vanuit Dordrecht rijdt en dan na Den Haag HS doorrijdt naar Den Haag Centraal, maar vrijdag wanneer mensen nog naar hun werk moeten rijdt deze niet. Waarom in hemelsnaam?
Badge +3
Tja, de informatievoorziening lijkt tegenwoordig beperkt tot "check kort voor je vertrek de planner/app"

En waarom? Dat weten wij ook niet dus is niet ons probleem. Tot op zekere hoogte (1e lijns en webcare) is dat nog acceptabel "voor zover ik kan zien...."

Waarom de intercity's Schiphol - Utrecht (eigenlijk Nijmegen) bijna als sprinter rijden ook zoiets. Je komt er wellicht mee weg (ik vind het logisch op zich), maar waar staat die info?

De tijden kloppen wel.. maar niemand zegt WAAROM (al weten wij met zijn allen hier de simpele reden wel, maar vertél dat dan ook)...

Dat scheelt echt een boel telefoontjes naar de klantenservice en vragen aan webcare.

Dit soort praktijken (beste reizigers zoek het maar uit of anders benader oNS maar) is extra werk van beide kanten.

Zelfde als een bekende storing in Mijn NS waar je van alles moet doen om uiteindelijk (ja, iedereen!) tegen een foutmelding aan te lopen...

Voorag een melding "Probeer het later" is al te veel gevraagd. Nee, je moet je (bestaande) chipkaart even toevoegen en dan.. Gossie een melding dat die al bekend en gekoppeld was!

(Check in Mijn NS even deur-tot-deur en je hebt hetzelfde probleem als consument op dit moment)

Zou niet moeten, tenzij je je echt verveelt en (veel) vragen/telefoontjes wil krijgen van boze/verwarde reizigers..

Om af te sluiten nog een toepasselijk muziekje.. voor de Wecare ^dakjes die nachtdienst hebben, alle sh*t over zich heen krijgen en geen ICT'er in de buurt die gerustsellend tegen je zegt "het probleem is bekend en heeft onze aandacht'... of "we zijn er echt mee bezig hoor"...

Reputatie 5

en

Op Heemstede-Aerdenout hing er al ruim 1,5 week een poster.
Reputatie 5

en

Met de vermelding dat de dienstregeling is aangepast tussen Lelystad / Haarlem en Rotterdam kan ik op zich leven. Het geeft immers al wel aan dat er überhaupt iets veranderd is en geeft een trigger om zelf verdere informatie te zoeken, bijvoorbeeld in de reisplanner.

Maar die informatie had ik dus ook graag op het plakkaat gezien, aangezien dat voor een vaste reiziger de eerste informatiebron is. En dan mis ik nog steeds het gedeelte Rotterdam - Dordrecht, ook op de website. Reizigers op dt traject moeten er op vrijdagochtend maar achterkomen dat hun trein uit de planning is gehaald.

Heel bijzonder is overigens dat de 2400 serie volgens de reisplannner zaterdag en zondag wel vanuit Dordrecht rijdt en dan na Den Haag HS doorrijdt naar Den Haag Centraal, maar vrijdag wanneer mensen nog naar hun werk moeten rijdt deze niet. Waarom in hemelsnaam?

In het weekend rijdt treinserie 5000 (sprinter Den Haag Centraal - Dordrecht) niet, die vertrekt naar Den Haag Centraal rond de tijd dat de 2400 richting Leiden vertrekt. Dat geeft de ruimte om met de 2400 naar Den Haag Centraal te rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien nog even tip voor het ophangen van posters. Hang die op een plek waar alle reizigers ze direct opvallen.

Op De Vink hingen al wel enkele weken borden op het perron betreffende deze werkzaamheden maar ik had de posters zoals wsm hierboven postte nog niet gezien, wel op Laan van NOI waar ik zag dat er daar ook de locatie van de bussen vermeld was (die staat niet op de al eerder opgehangen borden).

Nu zag ik gisteravond onder het spoor doorfietsend naar de Jumbo dat ze er wel hingen op De Vink, eentje in het hokje van de kaartautomaat aan de Voorschoten kant en een tweede op het muurtje tussen de trap naar perron 3/4 en de uitgang ook aan de Voorschoten kant. Iemand die vanaf de Leiden/Stevenshof kant naar het station komt ziet dat normaal gesproken niet. Bij vorige werkzaamheden hingen de posters direct naast de trappen naar de beide eilandperrons.

Op de poster staat inderdaad netjes de locatie van de bussen aangegeven. Verder fietsend zag ik overigens ook de tijdelijke Cico's al staan bij de bushalte.
Maar gelukkig hoef ik er geen gebruik van de maken omdat ik met een lieve collega kon meerijden 🚘
Badge +3
Op Twitter gaat het ook alweer los... Voorschoten in last!

Zie https://twitter.com/ZuilenV/status/1030330131129266176 voor de volledige discussie.

Zeg @GemeenteVSN @NS_online @ProRail de route voor de bussen (ivm geen treinen leiden-DH) loopt ineens weer over de Leidseweg-Noord in Voorschoten?? Niet de afspraak! Al weer 8 bussen in laatste half uur. Onveilig en ik rammel m'n huis uit!

en

Die afspraken ZIJN er al, is mij verzekerd. De opstap plek voor de bussen is zelfs gewijzigd ivm deze afspraken (Na ingediende klachten). Raar verhaal dit. Ik zou t fijn vinden als je t nog een keer natrekt. In verleden werden de busmaatschappijen telkens ingelicht na melding!!
Reputatie 7
Badge +3
Ja, op die smalle Leidseweg wil je niet zoveel bussen hebben rijden.

Toch zag ik vanmorgen in de auto bij de collega zo tussen 7.45 en 8.00 echt 2 Brouwer's bussen achter elkaar op de Adm. de Ruytersingel rijden.
Ik zie veel opmerkingen over onvoldoende reisinformatie na aanleiding van dit topic. Ik ben erg blij dat jullie dit hier aankaarten. Dat geeft mij de mogelijkheid om dit aan te geven aan de collega's die dit op kunnen pakken!

Reageer