beantwoord

Werkzaamheden Weesp en Hilversum 2 tot 25 augustus

• 21 juli 2019
  • 24 reacties
  • 1603 Bekeken

Tussen 3 augustus en 25 augustus zijn er werkzaamheden tussen Weesp en Hilversum. Hierdoor kan ik niet mijn directe trein pakken van Amersfoort naar Amsterdam Zuid maar moet ik omreizen via Utrecht. Mijn reguliere reistijd gaat van 35 minuten naar 53 minuten.

Enkele vragen:

• Is het mogelijk op Utrecht een betere aansluiting te faciliteren? Hierdoor kan de reistijd terug worden gebracht naar 37 minuten, wat beter in lijn ligt met de oorspronkelijke reistijd. Een overstap op hetzelfde perron zou een goede optie zijn
  • Twee weken een melding vooraf is voor mij erg kortdag. Is het mogelijk dit voortaan enkele maanden van te voren al te melden? Dan kan ik er met inroosteren rekening mee houden
  • Is het mogelijk een bus in te zetten die direct van Amersfoort naar Amsterdam Zuid rijdt? Dan is de overlast beperkt. Ik werk in de trein en dat is met één lang stuk beter dan twee korte stukken
  • Welke reistijd neem ik voor voor vertraging? Als ik in augustus 65 minuten over mijn reis doe, dan heb ik ten opzichte van de oorspronkelijke reistijd 30 minuten vertraging en dus recht op een teruggave.
  • Is het een idee deze werkzaamheden uit te stellen tot buiten de vakantieperiode zodat reizigers naar Schiphol hier geen hinder van ondervinden?
icon

Beste antwoord door Tamzin 21 juli 2019, 10:23

U hebt geen recht op teruggave vanwege vertraging als gevolg van vooraf aangekondigde werkzaamheden. Alleen een extra vertraging van meer dan 30 minuten daar bovenop wordt vergoed.

Op korte termijn nog iets veranderen zal niet mogelijk zijn. Zoiets moet maanden van te voren ingepland worden, ook al vanwege het benodigde extra personeel.

Een busdienst Amersfoort-Amsterdam Zuid regelen is gezien de grote afstand sowieso geen optie. Daarvoor zou zeker op werkdagen een enorm aantal touringcars met bijbehorende chauffeurs nodig zijn en die hebben in de vakantietijd al hun eigen piekperiode met vakantiereizen naar het buitenland. Anders gezegd, die zijn gewoon niet beschikbaar.

ProRail heeft laten weten in toekomst veel vaker op werkdagen werkzaamheden uit te gaan voeren omdat personeel van aannemers niet langer bereid is steeds 's nachts en in het weekend te werken. Weliswaar krijgt het personeel op die uren een flinke toeslag maar daarvan gaat zeker bij beter verdienend technisch personeel het gros naar de belastingen.

Over de late aankondiging zijn meer klachten hoewel dat elders ook niet eerder dan twee weken vooraf in detail gebeurt. Globale informatie was veel eerder bekend gemaakt.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3
U hebt geen recht op teruggave vanwege vertraging als gevolg van vooraf aangekondigde werkzaamheden. Alleen een extra vertraging van meer dan 30 minuten daar bovenop wordt vergoed.

Op korte termijn nog iets veranderen zal niet mogelijk zijn. Zoiets moet maanden van te voren ingepland worden, ook al vanwege het benodigde extra personeel.

Een busdienst Amersfoort-Amsterdam Zuid regelen is gezien de grote afstand sowieso geen optie. Daarvoor zou zeker op werkdagen een enorm aantal touringcars met bijbehorende chauffeurs nodig zijn en die hebben in de vakantietijd al hun eigen piekperiode met vakantiereizen naar het buitenland. Anders gezegd, die zijn gewoon niet beschikbaar.

ProRail heeft laten weten in toekomst veel vaker op werkdagen werkzaamheden uit te gaan voeren omdat personeel van aannemers niet langer bereid is steeds 's nachts en in het weekend te werken. Weliswaar krijgt het personeel op die uren een flinke toeslag maar daarvan gaat zeker bij beter verdienend technisch personeel het gros naar de belastingen.

Over de late aankondiging zijn meer klachten hoewel dat elders ook niet eerder dan twee weken vooraf in detail gebeurt. Globale informatie was veel eerder bekend gemaakt.
Reputatie 6
Badge
Vervelend dat U hinder gaat ondervinden van deze werkzaamheden. Echter zoals de planning nu is, gaat er zeker weten niets meer veranderen.
Even kort een reactie op uw punten:

- Qua dienstregeling en sporengebruik veranderd er niets meer. Zoals nu gepland wordt het uitgevoerd.
- Deze werkzaamheden waren al langer bekend, jammer dat u er nu pas van verneemt.
- Helaas gaat er voor u geen rechtstreekse bus rijden tussen Amerfoort en Amsterdam Zuid. De busdienst wordt zo kort mogelijk gehouden ivm kosten en beschikbaarheid.
- Voor GTBV moet u uitgaan van de reistijden uit de planner, dus incl busvervoer/omreizen. Dus niet van de normale reistijden. De werkzaamheden zijn immers gepland.
- Deze grootschalige werkzaamheden worden niet uitgesteld, immers ze worden juist uitgevoerd in deze vakantieperiode om de overlast voor forenzen te beperken.
Reputatie 4
1.aankondigen van dit soort grote werken is al weken, maanden geleden in de screens in de trein zelf gedaan. Dus U moet het eerder als aardig van NS zien (maar u zult zich er ook wel voor hebben aangemeld) dat ze het nog eens individueel doen 2 weken voor ingang-dat is daarvoor de normale standaard. Vroeger kreeg je er zelfs wel eens koffiebonnen gratis& voor niks bij.
2.zelfs al zou er een direkte bus rijden-die doet er vast nog langer over als de omweg per trein.
3.als geregelde reizger zult U ook vast al hebben gemerkt dat treintjes lang niet altijd op de geplande tijden rijden-met een vorige wat vertraagd dikke kans dat de wachttijd in Utr korter kan zijn-of langer-de zomer is ook berucht om uitvallend treinen wegens tekort aan direkt inzetbaar personeel.
Reputatie 6
Badge
de zomer is ook berucht om uitvallend treinen wegens tekort aan direkt inzetbaar personeel.

Dat is nieuw voor mij, dus u steld dat er in de zomermaanden te weinig rijdend NS personeel is om de dienstregeling te rijden ?
Waar kan ik daar gegevens over vinden, @bahnrider ?
Reputatie 7
Badge +3

de zomer is ook berucht om uitvallend treinen wegens tekort aan direkt inzetbaar personeel.Dat is nieuw voor mij, dus u steld dat er in de zomermaanden te weinig rijdend NS personeel is om de dienstregeling te rijden ?

Het gebeurt een enkele keer zoals bijv. gisteren rond Leiden.
Reputatie 7
Badge

de zomer is ook berucht om uitvallend treinen wegens tekort aan direkt inzetbaar personeel.Dat is nieuw voor mij, dus u steld dat er in de zomermaanden te weinig rijdend NS personeel is om de dienstregeling te rijden ?
Het gebeurt een enkele keer zoals bijv. gisteren rond Leiden.

Maar dat kan net zo goed gebeuren in de winter.
Bahnrider stelt in feite dat er structureel treinen worden opgeheven vanwege tekort aan personeel en daar zou ik ook wel eens wat bewijs voor willen zien. Onze verlofregelingen zijn er namelijk op gemaakt om genoeg personeel over te houden om de treinen te blijven rijden en dan kan het altijd wel gebeuren dat door ziekte oid er een trein blijft staan, maar zoals ik al eerder zei: dat kan in elk seizoen gebeuren.
Reputatie 6
Badge
Maar wat is dan de directe link tussen "personeelstekort in de zomermaanden" en bijvoorbeeld een verstoring te Leiden, @Tamzin of @bahnrider ? Die bewering zou ik graag bevestigd zien.
Zo niet, dan moet je het ook niet beweren !
Reputatie 7
Badge +3
Er vielen gisteren van 8.00 tot 14.00 uur een aantal intercity's rond Leiden uit wegens gebrek aan personeel. Dat stond gewoon op rijdendetreinen.nl
Vervelend dat U hinder gaat ondervinden van deze werkzaamheden. Echter zoals de planning nu is, gaat er zeker weten niets meer veranderen.
Even kort een reactie op uw punten:

- Deze werkzaamheden waren al langer bekend, jammer dat u er nu pas van verneemt.

Dit vind ik wel een beetje lomp om dit als eigen schuld van de reiziger te bestempelen. Wij op het Forum hebben hier inderdaad eerder al iets van vernomen, ik zelf doordat ik ben gaan zoeken op sites van prorail etc.
Maar als gewone klant van de NS verwacht je toch echt dat de NS je tijdig informeert en dat is echt pas 3 weken voor het onderhoud gebeurt, waarbij pas sinds afgelopen vrijdag de impact van de werkzaamheden in de reisplanner stond.
Dus dit is echt een keuze van de NS geweest om pas zo laat de reizigers te informeren en niet 'eigen schuld' van de reiziger mijns inziens.
Reputatie 7
Badge +3
@marv87
Ik begrijp niet zo goed wat de reiziger er aan heeft dat eerder dan 3 weken van te voren te weten.
Reputatie 6
Badge
Er vielen gisteren van 8.00 tot 14.00 uur een aantal intercity's rond Leiden uit wegens gebrek aan personeel. Dat stond gewoon op rijdendetreinen.nl

Het personeel was er wel, maar door logistieke problemen niet op de juiste locatie.
Leiden is geen locatie waar personeel standaard reserve zit, dacht ik.
Dat is compleet wat anders dan "personeelstekort in de zomermaanden".
Zoals @Edwin al asngeeft kan dit bij elke verstoring gebeuren, het gehele jaar door.
@marv87

Ik begrijp niet zo goed wat de reiziger er aan heeft dat eerder dan 3 weken van te voren te weten.

• Afspraken maken op je werk om bijvoorbeeld je vakantie een week te verschuiven om zo niet tijdens het onderhoud te hoeven reizen. 2 van mijn collega's hebben dat inderdaad gedaan omdat ze het vroeg wisten
  • Iets regelen m.b.t. andere werktijden (als je niet op tijd op je werk KAN zijn) of thuis werken (dat kan niet overal zomaar)
  • Ook TS geeft aan het graag eerder te willen weten zodat hij/zij er rekening mee kon houden.
Reputatie 5
De werkzaamheden waren al langer bekend maar de exacte gevolgen voor specifieke treinen en trajecten niet. Eens met @marv87. Je kunt zo ook afspraken anders plannen dan wel thuis werken of je werktijden aanpassen.
Badge

Dit is inderdaad het geval geweest en er is gekozen om 1 treinserie er tussen uit te halen tussen Leiden en Den Haag Centraal omdat dit de minste invloed had gezien het aantal treinen op dit traject. Anders hadden er problemen ontstaan op langere trajecten en had de uitval meer invloed gehad voor de reizigers dan nu het geval was.

Overigens was het niet zo dat er helemaal geen personeel was voor deze treinen, er was niet genoeg personeel voor de gehele dienstregeling van deze serie tussen 8.00 en 14.00 uur. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren door ziekte of andere omstandigheden waardoor onvoldoende personeel beschikbaar is in een bepaalde regio.

Het opheffen van treinen vanwege het zomerverlof is mij ook onbekend, er zijn vaak genoeg bereidwillige collega's te vinden om diensten op te vangen bij ziekte of omstandigheden, zelfs collega's vanaf andere standplaatsen springen wel eens bij als de omstandigheden daar naar zijn.
Nog een suggestie. Door de werkzaamheden is er extra materieel over. Wat als dit materieel vanuit Enschede vertrekt, na Amersfoort afbuigt naar Utrecht, daar het perron aandoet, niemand in-of-uit laat stappen en daarna direct naar Amsterdam Zuid en Schiphol doorgaat? Dan heb je hetzelfde traject, met slecht enkele minuten extra reistijd. Met de auto is het gebruikelijk om bij wegwerkzaamheden een stukje om te rijden, waarom kan een trein dat ook niet doen?

En nog een extra vraag: Mijn traject abonnement is van Amersfoort tot Amsterdam Zuid. De standaard reis is nu over Utrecht. Als ik van Amersfoort naar Den Haag reis, valt het gehele stuk van Amersfoort tot Utrecht dan binnen de reis?
Reputatie 5

En nog een extra vraag: Mijn traject abonnement is van Amersfoort tot Amsterdam Zuid. De standaard reis is nu over Utrecht. Als ik van Amersfoort naar Den Haag reis, valt het gehele stuk van Amersfoort tot Utrecht dan binnen de reis?

Denk het niet. De trajecten voor de abonnementen blijven qua begin en eindpunt zoals ze zijn zonder werkzaamheden en nu is toegestaan het eindpunt te bereiken via Utrecht.
Badge
Nog een suggestie. Door de werkzaamheden is er extra materieel over. Wat als dit materieel vanuit Enschede vertrekt, na Amersfoort afbuigt naar Utrecht, daar het perron aandoet, niemand in-of-uit laat stappen en daarna direct naar Amsterdam Zuid en Schiphol doorgaat? Dan heb je hetzelfde traject, met slecht enkele minuten extra reistijd. Met de auto is het gebruikelijk om bij wegwerkzaamheden een stukje om te rijden, waarom kan een trein dat ook niet doen?

Het zou natuurlijk erg vreemd zijn om bij een stop van een aantal minuten vanwege het wisselen van rijrichting (en dus wisselen van machinist) de deuren voor reizigers niet open te doen.

Daarbij is er geen tijdwinst te behalen omdat er dus van machinist gewisseld wordt op Utrecht en de nieuwe machinist aan de nieuwe voorkant van de trein eerst de remproeven en dodeman beproeving moet doen voordat deze weer mag vertrekken. Al met al kost dit een aantal minuten en kan de trein daarna pas vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, u mag alleen van Amersfoort naar Amsterdam Zuid omreizen en dan nog alleen zonder de reis in bijv. Utrecht te onderbreken.
Reputatie 6
Badge
Met de auto is het gebruikelijk om bij wegwerkzaamheden een stukje om te rijden, waarom kan een trein dat ook niet doen?

@trein_meneer
Omdat een trein laten rijden compleet iets anders is dan een auto laten rijden.
Zo kunt u ook NU bedenken om van Amersfoort via Utrecht naar Amsterdam te rijden met de auto, en dat gelijk uit te voeren.
Bij een trein is de aanvraagtermijn 10 weken om het logistiek allemaal te regelen.

Verder is het maar zeer de vraag of de capaciteit te bv Utrecht voldoende is, om maar één probleem te noemen.

Met de auto is het gebruikelijk om bij wegwerkzaamheden een stukje om te rijden, waarom kan een trein dat ook niet doen?@trein_meneer
Omdat een trein laten rijden compleet iets anders is dan een auto laten rijden.
Zo kunt u ook NU bedenken om van Amersfoort via Utrecht naar Amsterdam te rijden met de auto, en dat gelijk uit te voeren.
Bij een trein is de aanvraagtermijn 10 weken om het logistiek allemaal te regelen.

Verder is het maar zeer de vraag of de capaciteit te bv Utrecht voldoende is, om maar één probleem te noemen.

Deze werkzaamheden waren voor de NS ruim voor de termijn van 10 weken bekend. Dus als de NS dit had willen regelen was dat geen probleem geweest.
Badge +3
@marv87 Qua materieel en personeel had dat misschien nog wel gekund. Ik heb echter sterke twijfels of er met de gewijzigde infrastructuur in Utrecht nog wel capaciteit is om treinen uit de richting Amersfoort te laten keren richting Amsterdam. Er zijn zo veel wisselverbindingen verwijderd in Utrecht dat keren nauwelijks mogelijk is zonder de treinen die dat planmatig al doen te hinderen. Daar komt nog bij dat de dienstregeling tussen Utrecht en Amsterdam geïntensiveerd is en er nog minder perroncapaciteit beschikbaar is.

Ik zie geen andere mogelijkheid dan het laten overstappen van reizigers in Utrecht en de treinen die wel rijden met maximale capaciteit te laten rijden.
Er gaan binnenkort zes intercity's per uur van Amersfoort naar Utrecht dus capaciteit voor twee extra treinen per uur zou te doen moeten zijn.

Misschien een oplossing die makkelijkere implementeren is: Gister vertrok ik om 08:40 vanuit Amersfoort en kon ik om 08:55 in Utrecht de trein naar Amsterdam Zuid/Schiphol nog net halen. Moest ik wel voor rennen. Is het mogelijk om deze twee treinen naast elkaar te zetten op het perron? En/of de trein naar Amsterdam Zuid/Schiphol iets later te laten vertrekken? Deze trein stopt namelijk vier minuten op Amsterdam Arena, daar zit enige speling in.
Reputatie 5
Badge
Helaas, de trein van :25 en :55 van Utrecht naar Schiphol kan niet later, omdat er om :28 en:58 een trein van Utrecht naar Amsterdam Centraal rijdt over hetzelfde spoort. Het is niet mogelijk om die trein te verplaatsen (het is onderdeel van de 10-minutendienst die nogal strak gepland is rond Amsterdam Amstel, zeker als de ICE rijdt). Het is ook niet mogelijk om de trein van :25 en :55 van een ander spoor te laten vertrekken naast de trein uit Amersfoort. Je kan van spoor 8 en 9 (de enige die voor IC's bereikbaar zijn vanaf Amersfoort) niet naar Amsterdam vertrekken.

De extra treinen in 2020 gaan overigens precies zo rijden als de extra treinen nu, dus 2 vlak achter elkaar en dan ongeveer een kwartier niets.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Dat gaat inderdaad niet passen.

Het was vanochtend en vanavond op Utrecht Centraal en in de trein een rolkoffer apocalyps van formaat. Mijn advies blijft nog steeds staan om werkzaamheden op de trajecten naar Schiphol buiten de zomervakantie te plannen.

Reageer