beantwoord

Werkzaamheden Willemsspoortunnel Rotterdam (03-12-2016 - 22-01-2017)

• 16 november 2016
  • 22 reacties
  • 879 Bekeken

Van 3 december 2016 t/m 22 januari 2017 vinden er werkzaamheden aan de Willemsspoortunnel plaats, afgewisseld met testritten over de HSL, waardoor het treinverkeer verstoord is.
Meer informatie is te vinden op: http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-rotterdam.html

Op basis daarvan heb ik wel wat vragen, met name over het vervangend vervoer in de weekenden wanneer er tussen Rotterdam Lombardijen en Rotterdam Centraal geen treinen rijden.

Tussen Zwijndrecht en Schiedam Centrum en tussen Zwijndrecht en Rotterdam Alexander rijden vervangende bussen, maar "binnen" Rotterdam is het vervoer vrij karig geregeld.
Er staat letterlijk: "Tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen maakt u gebruik van RET-bus, tram en metro." Er staat echter niet bij wélke lijnen dan gebruikt moeten worden. Daarnaast rijden er tussen Rotterdam Zuid en Rotterdam Lombardijen helemaal geen rechtstreekse RET-lijnen, waardoor reizigers enorm moeten omreizen. Ook van Rotterdam Lombardijen naar Blaak of Centraal is minstens één overstap nodig.

Daarnaast wordt niet vermeld of het NS-vervoerbewijs geldig is bij de RET. Op de eerste pagina staat wel "Let op: maakt u gebruik van een vervangend vervoer van de RET? Dan heeft u een geldig RET-vervoerbewijs nodig.", maar sluit dat uit dat NS-vervoerbewijzen geldig zijn?
Ik reis zelf met Altijd Vrij, waarmee ik dus onbeperkt met de NS kan reizen. moet ik dan voor het reizen met de RET alsnog betalen?
En zo ja, kan ik dat dan bij NS weer terugkrijgen?

Ik hoop op een goed antwoord op mijn vragen.
Bij voorbaat dank. 🙂
icon

Beste antwoord door Erryt NS 2 december 2016, 14:00

Excuses iedereen voor het lange wachten en de onduidelijkheid. Ik ben in deze kwestie afhankelijk van collega’s die hier meer kennis van hebben, en helaas zitten we in een periode van beperkte beschikbaarheid. Uiteraard mogen reizigers hier nooit de dupe van worden.

Ruud postte eerder inderdaad al dat wanneer je nu kosten moet maken op een traject (Traject Vrij) of een periode (bv. Weekend Vrij) die je al had afgekocht, je deze kosten via NS Klantenservice terug kunt vorderen. Als je gewoon op saldo reist, zal het verschil in kosten tussen NS en RET minimaal zijn. Mocht dit in jouw specifieke geval niet kloppen, dan kun je alsnog je verzoek bij klantenservice indienen.

Wat betreft de exacte lijnen en tijden, dat moet ik jullie verschuldigd blijven. Ik ben nu nog bezig om toch nog meer te weten te komen, en mocht dat lukken dat meld ik dat natuurlijk direct.
Bekijk origineel

22 reacties

Ik zal dit voor je uitzoeken Melvin en kom hierop terug. Het gaat als ik het goed begrijp alleen om het traject Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen?
Bedankt voor de reactie.
Mijn vraag gaat inderdaad over het traject Rotterdam Centraal - Lombardijen, waar in enkele weekenden geen treinen rijden.
Doordeweeks zijn er ook wel werkzaamheden, maar rijden de treinen wel, hetzij in een lagere frequentie.
Reputatie 6
Badge +1
Ik zal dit voor je uitzoeken Melvin en kom hierop terug. Het gaat als ik het goed begrijp alleen om het traject Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen?

We zijn natuurlijk nieuwsgierig naar opties voor alle mogelijke treinreizen tussen Schiedam Centrum, Rotterdam Alexander en Lombardijen en alle stations daartussen (Rotterdam Noord, Centraal, Blaak, Zuid en Stadion).

Bijvoorbeeld: wat als ik van Utrecht naar Rotterdam Zuid wil reizen? Of van Delft naar Blaak? Of van Rotterdam Alexander naar Delft?
Reputatie 3
Ik plan net een reis tussen Rotterdam Centraal en Lombardijen op maandag 5 december.
Uitkomst is eerst met een IC naar Dordrecht. Daar overstappen op een sprinter en terug naar Lombardijen.
Dit kan toch niet waar zijn ?
Reputatie 3
Het zou mooi zijn als de RET met tram 20 gaat rijden tijdens de werkzaamheden. Scheelt eeen overstap.
Als er bij de haltes op Centraal en Lombardijen een mobiele NS chippaal komt te staan is de overlast voor reizigers binnen Rotterdam een stuk minder.
Reputatie 6
Badge +1
@Schraper, ik krijg 2x per uur een optie voor een sprinter op 5 december
Reputatie 3
@Schraper, ik krijg 2x per uur een optie voor een sprinter op 5 december
Ik zie dat nu ook met de reisplanner op de site van NS.
De NS app op mijn Ipad stuurt me via Dordrecht. Blijkbaar nog niet helemaal up to date.
Ik heb vandaag bericht gehad dat het zal worden uitgezocht. Ik hoop in ieder geval deze week nog een antwoord te kunnen geven.
Reputatie 3
Erryt,
Komt er nog antwoord op de vraag van Meltrain over de vergoeding van gemaakte kosten bij de RET voor het traject Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Centraal ?
Erryt is vanavond aanwezig. Ik stuur hem een reminder.
Update: Ik heb helaas nog geen antwoord ontvangen maar ik heb een reminder gestuurd.
Reputatie 2
Rijdt zaterdag 3 dec. de trein naar Rotterdam Blaak wel if niet. Bij werkzaamheden staat dat er geen treinen rijden vanwege veiligheid maar de reisplanner geeft ze gewoon aan.
Reputatie 6
Badge +1
Volgens de genoemde website rijden de treinen wel, maar minder vaak op 3 december. Ik zou de reisplanner aanhouden.
Rijdt zaterdag 3 dec. de trein naar Rotterdam Blaak wel if niet. Bij werkzaamheden staat dat er geen treinen rijden vanwege veiligheid maar de reisplanner geeft ze gewoon aan.
Ik zag vanaochtend op Rotterdam Centraal een poster dat van zaterdag 3 t/m dinsdag 6 december station Blaak gesloten is. De treinen rijden wel (hetzij beperkt), maar stoppen NIET op Blaak.
Het advies was om met de metro te reizen (met een overstap op Beurs), maar wederom stond er niks over de kosten.
Reputatie 2
Omleiding met de metro kan gewoon voor het NS tarief. Met je ov-Chipkaart moeten de poorjes gewoon open gaan. Teminste als NS het goed geregeld heeft.
Reputatie 3
Omleiding met de metro kan gewoon voor het NS tarief. Met je ov-Chipkaart moeten de poorjes gewoon open gaan. Teminste als NS het goed geregeld heeft.
En dat is nou net de vraag waarover NS al twee weken moet nadenken.
Reputatie 6
Badge
Je kan met dezelfde kaart wel met de Metro reizen, maar je abonnement geldt er niet. Je maakt extra kosten, en TS wil weten of hij deze terug kan krijgen.
Reputatie 3
Update: Ik heb helaas nog geen antwoord ontvangen maar ik heb een reminder gestuurd.
Morgen is het zover. Rotterdam Blaak is gesloten. NS heeft nog steeds geen antwoord op de vraag hoe ze het reizen met de RET gaan vergoeden. Treurig.
Ik stuur Erryt meteen een reminder, Schraper.
Reputatie 7
Badge +3
In het andere topic had Ruud NS drie uur geleden al een antwoord ...
Excuses iedereen voor het lange wachten en de onduidelijkheid. Ik ben in deze kwestie afhankelijk van collega’s die hier meer kennis van hebben, en helaas zitten we in een periode van beperkte beschikbaarheid. Uiteraard mogen reizigers hier nooit de dupe van worden.

Ruud postte eerder inderdaad al dat wanneer je nu kosten moet maken op een traject (Traject Vrij) of een periode (bv. Weekend Vrij) die je al had afgekocht, je deze kosten via NS Klantenservice terug kunt vorderen. Als je gewoon op saldo reist, zal het verschil in kosten tussen NS en RET minimaal zijn. Mocht dit in jouw specifieke geval niet kloppen, dan kun je alsnog je verzoek bij klantenservice indienen.

Wat betreft de exacte lijnen en tijden, dat moet ik jullie verschuldigd blijven. Ik ben nu nog bezig om toch nog meer te weten te komen, en mocht dat lukken dat meld ik dat natuurlijk direct.
Reputatie 3
Erryt,
Bedankt voor je antwoord.
Dat het verschil ik kosten tussen RET en NS minimaal is, dat wil ik betwisten.
Zeker op dagen dat er geen vervoer is tussen Lombardijen en Centraal ben ik aangewezen op tram en metro.
Normaal reis ik met 40% korting. Een reis naar Delft kost mij 2,70 Euro.
Met tram en metro naar CS en verder naar Delft kost 2,16 Euro bij RET +2.00 Euro bij NS. Dus totaal 4,16 Euro.
Maar goed, ik ga alles terugvorderen. Ben wel benieuwd wat zo'n terugbetaling NS kost aan personeelskosten 🙂

Reageer