Werkzaamheden Willemstunnel Rotterdam: waarom minder treinen Rotterdam - Den Haag?

• 12 December 2016
  • 31 reacties
  • 993 Bekeken

Reputatie 6
Dat er vanwege het werk aan de Willemstunnel, tussen Rotterdam en Dordrecht minder treinen kunnen rijden, is te begrijpen, maar waarom is de dienstregeling tussen Rotterdam en Den Haag zo drastisch ingekrompen?

31 reacties

Bedoel je de dienstregeling tijdens de werkzaamheden of gaat je vraag over de nieuwe dienstregeling?
Reputatie 6
Badge +1
Dat heeft in elk geval ook te maken met de beschikbare perroncapaciteit te Rotterdam. Het is niet mogelijk om alle normale treinen in Rotterdam te laten keren, dat past simpelweg niet allemaal aan het perron...
Reputatie 6
Ik bedoel de dienstregeling tussen Rotterdam en Den Haag gedurende de werkzaamheden in Rotterdam.
Reputatie 5
En alsof de beperkte dienstregeling (halvering) gedurende bijna 2 maanden vanwege werkzaamheden aan spoor en stations en HSL testritten al niet erg genoeg is, krijgen we als extraatje weer SGM's ipv SLT's als sprinter :@
Je zou denken dat het een eenvoudig rekensommetje is ; 2 ipv 4 sprinters in een uur, die raken overvol met zelfde reizigers-aanbod, want ze worden niet langer gemaakt !! En dan nu nog SGM's, waar proefondervindelijk nóg minder mensen in passen dan SLT's, want ik kan nu op Den Haag CS (startstation) al gaan staan !!
Hallo Bertus, ik zie dat je in een ander topic deze vraag ook uit hebt staan dus ik wil je vragen de reactie van Klaas Jan even af te wachten.
Reputatie 1
Alle bevindingen en opmerkingen van de reizigers in deze topic zijn terecht. Een aangepaste dienstregeling met minder treinen per uur levert bij de NS ook nog eens kortere treinen op. Logisch toch 2 treinen per uur in plaats van 4 betekent bij de NS nog minder materiaal beschikbaar om de reizigers op een nette en klantvriendelijke manier te vervoeren. Betaald hen je toch al dus waarom zou de NS service verlenen. Nee de oplossing van de NS is ga maar buiten de spits naar je werk en of huis. Logisch toch. Dat vind je werkgever ook heel normaal. Ik heb een tip voor alle teleurgestelde en teveel betalende reizigers. Stop met reizen via de NS en maak gebruik van andere OV mogelijkheden zoals randstadrail. NS heeft en houdt problemen met een goede communicatie en het klantvriendelijk vervoeren van ons reizigers.
Reputatie 7
Badge +3
En alsof de beperkte dienstregeling (halvering) gedurende bijna 2 maanden vanwege werkzaamheden aan spoor en stations en HSL testritten al niet erg genoeg is, krijgen we als extraatje weer SGM's ipv SLT's als sprinter :@
Je zou denken dat het een eenvoudig rekensommetje is ; 2 ipv 4 sprinters in een uur, die raken overvol met zelfde reizigers-aanbod, want ze worden niet langer gemaakt !! En dan nu nog SGM's, waar proefondervindelijk nóg minder mensen in passen dan SLT's, want ik kan nu op Den Haag CS (startstation) al gaan staan !!

Daarbij waren vanmorgen en gisterochtend de IC's richting Delft / Rotterdam ook nog eens een stuk korter, ik stond vanmorgen opgehokt in een overvolle VIRM4.
Dus de helft minder sprinters, SGM ipv SLT, geen IC vanuit Den Haag Centraal en kortere IC's Dordrecht / Vlissingen.
Toppie NS. Mogen we zeker weer massaal de druktemelder invullen...
Reputatie 5
Als de NS de druktemeter überhaupt zou bekijken, dan hadden ze nooit zo'n rampzalige dienstregeling (op een aantal trajecten) uitgevonden.
Het lijkt zo simpel : minder treinen + evenveel reizigers = ramp (voorbeeldje traject Breda/Dordrecht - R'dam - Den Haag)
En zo'n planner komt niet op het idee om die treinen dan wat langer te maken ? Welnee, je zet een type (SGM) in dat nog krapper is !
Reputatie 6
Hallo Bertus, ik zie dat je in een ander topic deze vraag ook uit hebt staan dus ik wil je vragen de reactie van Klaas Jan even af te wachten.

Antwoord blijft uit, dus kennelijk is het een moeilijke of lastige vraag ...
Reputatie 5
Informatie op de website is ook erg verwarrend.
Onder 'werkzaamheden' staat voor 12-16 dec. andere (meer) info dan op 'grote werkzaamheden uitgelicht' voor dezelfde periode ?
Reputatie 6
Dat heeft in elk geval ook te maken met de beschikbare perroncapaciteit te Rotterdam. Het is niet mogelijk om alle normale treinen in Rotterdam te laten keren, dat past simpelweg niet allemaal aan het perron...

Hoeveel perrons zijn daar voor nodig? Toen ik vanmorgen met maar 37 minuten vertraging aankwam op Rotterdam Centraal, stond er op spoor 1b de sprinter naar Maassluis/Hoek van Holland, op spoor 3 en 4 een Intercity Direct (Defect?) en op spoor 16 de sprinter naar Uitgeest.

Ruimte zat, en bovendien liggen er ook nog een heleboel opstelsporen waar een trein vertrek kan afwachten
In dit vergelijkbare topic geef ik aan dat ik mijn best ga doen om uit te zoeken wat de oorzaak is van het tekort aan materieel.
Reputatie 6
Dat er vanwege het werk aan de Willemstunnel, tussen Rotterdam en Dordrecht minder treinen kunnen rijden, is te begrijpen, maar waarom is de dienstregeling tussen Rotterdam en Den Haag zo drastisch ingekrompen?

Is al bekend wat de reden is van het uitdunnen is van de dienstregeling tussen Den Haag en Rotterdam tijdens de werkzaamheden in de Rotterdamse Willemstunnel?
Reputatie 6
Badge +2
https://ns.insided.com/dienstregeling-2017-55/leiden-cs-rotterdam-cs-extreme-drukte-door-kortere-treinen-30145
Dat moet zijn https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/leiden-cs-rotterdam-cs-extreme-drukte-door-kortere-treinen-30145.
Op OV in Nederland had ik dit ook al gevraagd en daar kwam het antwoord dat alleen spoor 7 en 8 zowel vanuit als richting Delft te gebruiken zijn.
Op mijn opmerking dat de 5100 dan minstens eens per uur zou moeten kunnen rijden, kreeg ik geen antwoord.
Reputatie 6
Op OV in Nederland had ik dit ook al gevraagd en daar kwam het antwoord dat alleen spoor 7 en 8 zowel vanuit als richting Delft te gebruiken zijn.

Of dat zo is, betwijfel Ik ten zeerste.

De Intercity naar Amsterdam / Lelystad vertrekt in de richting van Delft vaak van spoor 12, net zoals in de vorige dienstregeling de Intercity uit Venlo naar Den Haag C. En, afgelopen woensdag kwam ik vanuit Delft met een ernstig vertraagde Intercity aan op spoor 4, alwaar deze trein keerde: de Intercity naar Brussel vertrekt van spoor 3.

Ik wacht het antwoord van NS af...
Reputatie 5
Is al bekend wat de reden is van het uitdunnen is van de dienstregeling tussen Den Haag en Rotterdam tijdens de werkzaamheden in de Rotterdamse Willemstunnel?
Intussen rijden er gelukkig weer 4 sprinters, dat scheelt. Sardines passen weer wat beter in de SGM's ...
Volgende week zijn er weer werkzaamheden in de Willemsspoortunnel, waardoor er ten zuiden van Rotterdam Centraal minder Sprinters rijden.
Ten noorden van Rotterdam Centraal blijven ditmaal wel alle Sprinters rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, en alle sprinters stoppen in zuidelijke richting voorlopig ook nog op Delft Zuid, terwijl de reisplanner eerder aangaf dat alleen de 5100 serie nog zou stoppen op Delft Zuid. Pas vanaf 23 januari stopt de 5000 serie in zuidelijke richting niet op Delft Zuid (en de 2400 niet op Schiedam).
Reputatie 5
Minder sprinters ? Waar staat dat ?
Ik zie alleen dit voor volgende week :

Zaterdag 7 en zondag 8 januari
De wijzigingen in de dienstregeling zijn:
Tussen Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal en Breda rijdt geen Intercity. U krijgt een extra overstap.
Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht - Breda vertrekken diverse treinen op andere tijden dan gebruikelijk.
Intercity Brussel rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Roosendaal.
Let op: van 7 tot en met 10 januari stoppen er geen treinen op station Rotterdam Blaak.

.
Maandag 9 tot en met vrijdag 13 januari
De wijzigingen in de dienstregeling zijn:
Tussen Den Haag Centraal / Rotterdam Centraal en Breda rijdt geen Intercity. U krijgt een extra overstap.
Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht - Breda vertrekken Intercity‘s op andere tijden dan gebruikelijk.
Intercity Brussel rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Roosendaal.
Let op: van 7 tot en met 10 januari stoppen er geen treinen op station Rotterdam Blaak.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer ik in de reisplanner een reis opvraag en klik op de rode tekst Werkzaamheden, krijg ik dit te zien:

zaterdag 7 tot en met dinsdag 10 januari stoppen er geen treinen in Rotterdam Blaak; reis vanaf Rotterdam Centraal met de metro naar Beurs en stap daarover op de metro naar Rotterdam Blaak; in de vroege ochtenden en late avonden rijdt een NS-bus
Intercity's Den Haag C-Breda rijden niet; maak gebruik van de Sprinter tussen Den Haag C en Den Haag HS en de Intercity tussen Den Haag HS en Breda via Rotterdam C en Dordrecht
Sprinters rijden tussen Den Haag C en Rotterdam C in een gewijzigde dienstregeling en tussen Rotterdam C en Dordrecht rijden minder Sprinters ; hou tijdens de spitsuren rekening met drukte in veel treinen en ga indien mogelijk eerder op reis
tussen Den Haag C en Dordrecht/Breda rijden veel treinen in een gewijzigde dienstregeling; let op aangepaste vertrektijden
Reputatie 5
Toch knap om op diverse plekken over hetzelfde onderwerp verschillende informatie te tonen ... en de reisplanner vertelt nog niet welke sprinters er niet rijden. Nogal vaag.

Viel me ook op dat de werkzaamheden aan Blaak - toch goed voor een aantal dagen gesloten en/of niet stoppen - niet eens genoemd wordt bij de stations-verbouwingen.
http://www.ns.nl/reisinformatie/stationsvernieuwing
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je een reis plant van een sprinter station voor R'dam en een sprinter station na R'dam (bv Zwijdrecht) dan komt alleen de 5000 eruit rollen, de 5100 valt dan uit na Rotterdam.

En de informatie verandert volgens mij ook iedere keer, soms per week, in ieder geval wat betreft het wel of niet stoppen te Delft Zuid. Zo zou volgens volgens een reisadvies een aantal weken geleden opgevraagd vanaf 2 januari 2 x per uur niet gestopt worden op Delft Zuid, dat werd later vanaf 9 januari, nu is dat vanaf de 23e.
Om niet voor verrassingen te staan check ik nu maar regelmatig de reisplanner.
Reputatie 5
Ah, inderdaad zie ik nu als ik een reis plan volgende week maandag van Lombardijen naar Den Haag dat er nog maar 2 ipv 4 sprinters in het uur rijden, die 50xx serie inderdaad.
Zou fijn zijn als dat ook op de werkzaamheden pagina voor 7 tm 22 januari zou staan ...
http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/zaterdag-7-zondag-22-januari.html
Reputatie 7
Badge +3
Bij pagina waar ze grote werkzaamheden uitlichten staat het inderdaad niet, wel bij de algemene pagina met alle werkzaamheden. Moet je alleen even zoeken tussen al die andere werkzaamheden, fillteren op datum helpt wel.
Maar lekker handig dat deze informatie niet gelijk is.

Reageer