beantwoord

Werkzaamheden Zaandam - Hoorn 7/8 November 2020

• 9 november 2020
  • 16 reacties
  • 235 Bekeken

Reputatie 4

Afgelopen weekend was het omreizen via Alkmaar vanwege werkzaamheden op bovenstaand traject.

In de reisplanner werd een overstap in Alkmaar aangegeven.

Helaas moest er in Alkmaar overgestapt worden naar of vanaf spoor 1.

Dus moest je door de poortjes heen,hetgeen veel reizigers ten onrechte geld heeft gekost!

Waarom werd er in de reisplanner geen overstap in Castricum aangegeven? (geen poortjes)

Ook werd er voor Castricum niets over omgeroepen!

Gelukkig heb ik een weekendvrij abonnement,maar het vertrouwen in NS begint steeds meer af te nemen.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 14 november 2020, 17:17

Ik heb een upgrade gekregen en wat ik in mijn vermoedde schetste is inderdaad het geval. De software die gebruikt wordt voor de reisplanner bepaalt de overstapstations. In het verleden hadden we nog de mogelijkheid om dit handmatig aan te passen als de situatie daar om vroeg, maar mij is aangegeven dat dat in de huidige versie van de gebruikte software niet meer mogelijk is. Waarom er voor een ander overstapstation wordt gekozen bij andere ritten durf ik dan ook niet te verklaren.

Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact leggen met de Klantenservice om daar een compensatie voor aan te vragen. Dit zal niet automatisch gebeuren.

Bekijk origineel

16 reacties

Afgelopen weekend was het omreizen via Alkmaar vanwege werkzaamheden op bovenstaand traject.

Dus moest je door de poortjes heen,hetgeen veel reizigers ten onrechte geld heeft gekost!

Waarom werd er in de reisplanner geen overstap in Castricum aangegeven? (geen poortjes)

Gelukkig heb ik een weekendvrij abonnement,maar het vertrouwen in NS begint steeds meer af te nemen.

Ik denk dat er op zaterdag en zondag weinig mensen meer reizen met een andere kaart dan weekend Vrij of Dalvrij. Het is natuurlijk wel vreemd dat een overstap op Castricum dan weer niet wordt getoond. Eventueel had ook een overstap op Heerhugowaard kosteloos gekund. Waarom er dan juist wordt aangegeven dat er op Alkmaar moet worden overgestapt is vreemd.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet vreemd. Het is eerder dat er geen aandacht is voor dit soort voor reizigers belangrijke details.

Keer op keer blijven dit soort knelpunten terugkomen bij gewijzigde dienstregelingen wegens werkzaamheden. Je zou denken dat NS zo langzamerhand wel een bibliotheek aan scenario’s zou hebben. Met in die scenario’s ook afvinklijsten van dingen die van te voren geregeld moeten worden. Zoals onderzoeken of een bepaalde dienstregelingsvariant gevolgen heeft voor de prijsberekening bij het reizen op saldo of het kopen van een e-ticket.

Het is opmerkelijk dat het afgelopen weekend wel goed ging bij de prijsberekening in de reisplanner wanneer je omreisde van Eindhoven naar Roermond via Venlo. Maar dat zal waarschijnlijk afgedwongen zijn omdat hier een andere vervoerder bij betrokken was.

Goedenavond Satneef. Ik heb het vermoeden dat dit een gevolg is van hoe de Reisplanner werkt en bij dit soort werkzaamheden automatisch de alternatieve routes inplant. Voor overstappen worden dan standaard de grotere stations gekozen als er op verschillende locaties overstapmogelijkheden zijn.

Dat gezegd hebbende is dit voor mij puur een vermoeden en heb ik een uitvraag lopen met een verzoek tot toelichting. Hopelijk krijg ik spoedig een reactie.

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal NS dan handmatig moeten corrigeren. Het zijn allemaal situaties die NS zelf veroorzaakt heeft door het onhandig plaatsen van poortjes.

Dat zal NS dan handmatig moeten corrigeren. Het zijn allemaal situaties die NS zelf veroorzaakt heeft door het onhandig plaatsen van poortjes.

Het probleem is natuurlijk dat ik denk 80% van de mensen dit volkomen ontgaat die checken uit en dan weer in en zijn later veel meer kwijt dan eigenlijk had gemoeten. Hebben ze helemaal niet in de gaten. Dus NS heeft hier weer een leuke deal voor zichzelf binnengehaald. Wat Stijn hierboven stelt zal wel waar zijn maar bij NS weten ze ook al lang dat er op Alkmaar net als op veel andere stations probleempoortjes (Sloterdijk WTC, Amstel, Hilversum, Den Haag CS) staan die reizigers op extra kosten jagen. Overstap door door poortjes te gaan moet op dergelijke station zoveel mogelijk worden voorkomen. Dat is hier dus duidelijk niet gebeurd.

Reputatie 7
Badge +3

In Hilversum is dat normaal gesproken opgelost door spoor 1 niet meer in de reguliere dienst te gebruiken. Maar tijdens recente werkzaamheden keerden er weer treinen en zullen er weer reizigers op extra kosten gejaagd zijn zonder dat ze dat doorhadden.

Op Amstel speelt een dergelijke situatie overigens helemaal niet. De perrons liggen volledig binnen het poortjesgebied en je kunt zonder omchecken van het ene naar het andere perron. Er speelden daar problemen doordat reizigers bij de verkeerde vervoerder incheckten.

Badge +3

Misschien dat met Amstel Bijlmer ArenA bedoeld werd, maar daar zal je niet zomaar tegen extra kosten lopen wegens overstappen door poortjes.

Hooguit als je wegens werkzaamheden of uitval van Duivendrecht met een Traject Vrij op Bijlmer opstapt en (geldig reisadvies) via Utrecht naar Amersfoort reist. Dat kost je dan Bijlmer - Duivendrecht (buiten traject) als losse reis op je factuur.

Reputatie 7
Badge +3

En op Den Haag Centraal is het probleem er intussen niet meer na het verplaatsen van de poortjes bij spoor 8, 9 en 10 en stuk de hal in.

Reputatie 6

Goedenavond Satneef. Ik heb het vermoeden dat dit een gevolg is van hoe de Reisplanner werkt en bij dit soort werkzaamheden automatisch de alternatieve routes inplant. Voor overstappen worden dan standaard de grotere stations gekozen als er op verschillende locaties overstapmogelijkheden zijn.

Dat gezegd hebbende is dit voor mij puur een vermoeden en heb ik een uitvraag lopen met een verzoek tot toelichting. Hopelijk krijg ik spoedig een reactie.

Dat is bij de reguliere dienstregeling niet zo. Daar krijg ik bij bv bij de route Alkmaar Noord - Haarlem standaard een overstap te zien op Castricum zowel heen als terug icm de spitsIC terwijl Alkmaar ook kan en zelfs binnen de poortjes..

Badge +3

Voor het Duivendrecht - Amersfoort topic en dan van/naar/via Bijlmer met Traject Vrij, dat was dus deze  (leesvoer).

Badge +3

Dat is bij de reguliere dienstregeling niet zo. Daar krijg ik bij bv bij de route Alkmaar Noord - Haarlem standaard een overstap te zien op Castricum zowel heen als terug icm de spitsIC terwijl Alkmaar ook kan en zelfs binnen de poortjes..

Van Alkmaar Noord naar Haarlem heb je weinig/geen routekeuzes met extra kosten wegens omreizen, toch?

Als ze je dan via Sloterdijk sturen (alleen vroeg in de ochtend, lukt niet via Beverwijk) dan natuurlijk wel.

Reputatie 6

Van Alkmaar Noord naar Haarlem heb je weinig/geen routekeuzes met extra kosten wegens omreizen, toch?

Als ze je dan via Sloterdijk sturen (alleen vroeg in de ochtend, lukt niet via Beverwijk) dan natuurlijk wel.

Klopt maar er stond dat er standaard een groot station werd gekozen door de reisplanner bij overstappen :) en dat is dus niet zo. 

We kunnen ons allemaal weer druk gaan maken over stations waarvoor het wel geldt en niet geldt. De essentie van dit topic van @Satneef gaat volgens mij hierom:

Satneef schreef:

De vraag is dus waarom NS dit zo heeft georganiseerd. Wat NS er aan gaat doen om de reizigers te compenseren. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor het Duivendrecht - Amersfoort topic en dan van/naar/via Bijlmer met Traject Vrij, dat was dus deze  (leesvoer).

Dat was een heel interessante en treurige kwestie. Maar wel duidelijk iets anders dan de casus die in dit topic besproken wordt. 

Ik heb een upgrade gekregen en wat ik in mijn vermoedde schetste is inderdaad het geval. De software die gebruikt wordt voor de reisplanner bepaalt de overstapstations. In het verleden hadden we nog de mogelijkheid om dit handmatig aan te passen als de situatie daar om vroeg, maar mij is aangegeven dat dat in de huidige versie van de gebruikte software niet meer mogelijk is. Waarom er voor een ander overstapstation wordt gekozen bij andere ritten durf ik dan ook niet te verklaren.

Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact leggen met de Klantenservice om daar een compensatie voor aan te vragen. Dit zal niet automatisch gebeuren.

Reputatie 7
Badge +3

Het zoveelste voorbeeld waarbij NS zaken automatiseert die vervolgens handmatig niet gecorrigeerd kunnen worden. 

Reageer