beantwoord

werkzaamheden Zeeland

  • 20 May 2023
  • 63 reacties
  • 1829 Bekeken

Reputatie 6

Dit weekend zijn er, als ik het goed geteld heb, voor de 5e keer dit jaar werkzaamheden aan het spoor in Zeeland. Er rijden bussen tussen Goes en Roosendaal en treinen tussen Vlissingen en Goes. Vanochtend zat ik in de trein naar Goes. Vertrek om 9.45 uur vanuit Middelburg en aankomst in Goes zou 10.00 uur moeten zijn. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken als de tegentrein richting Vlissingen vanaf hetzelfde spoor in Goes moet vertrekken om 10.01 uur. Zoals ik het nu heb gezien komen alle treinen uit de richting Vlissingen met 3 à 4 minuten vertraging aan in Goes. Niemand die daarover heeft nagedacht? O ja, binnenkort volgen de 6e werkzaamheden aan het spoor in Zeeland voor een periode van 9 dagen.

icon

Beste antwoord door Rene74 20 May 2023, 20:33

Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 7

Ja, het is om de haverklap raak daar. Wat is er zo bijzonder aan deze enige lijn, niet eens drukbereden, dat men er steeds mee bezig is? En je zou denken dat het nu wel eindelijk eens klaar was. Dit is trouwens niets nieuws, afgelopen jaren waren er ook om de zoveel weken weer werkzaamheden in Zeeland en moest je alwéér met de bus.

Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.

Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.

In de praktijk rijden de bussen niet op dienstregeling en is wel/niet aansluiten een kwestie van toeval.

Reputatie 7
Badge +1

Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.

Ik zie in de NS-planner doorgaande snel- en stopbussen over het hele traject. Overstappen in Middelburg lijkt me niet nodig.

In de praktijk rijden de bussen niet op dienstregeling en is wel/niet aansluiten een kwestie van toeval.

Het kan geen kwaad om de dienstregeling eens te bekijken. Verder heb ik in Zeeland meermaals meegemaakt dat er behoorlijk op dienstregeling gereden werd.

Bel bel bel hé, (Zeeuwse uitdrukking). Ja, het is me wat hé. Treinen niet mogelijk, dan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel en dan gooien we de westerschelde tunnel ook maar een nacht dicht. We wonen in een uithoek, en dat zullen we weten. 

Deze 9 dagen worden tussen Vlissingen en Roosendaal 22 wissels weggehaald en 3 terug geplaatst. Verder wordt er gewerkt aan beveiligingssysteem en iets met water afvoer of zo. Dit zijn uitgestelde werkzaamheden, want eerst waren deze in januari al gepland maar dus doorgeschoven naar nu. 

Verder zag ik onderweg veel rails weggehaald worden. Blijkbaar overbodig en kan storing veroorzaken las ik.

Aan de andere kant zou ik denken, laat dat spoor lekker liggen, wie weet ooit weer of toch nodig. Volgens mij zijn er nog genoeg zaken die aangepakt zouden kunnen worden. Of zouden de weggehaalde materialen hergebruikt worden?

 

Reputatie 7
Badge +1

Prorail heeft inmiddels maar weer eens een keer zijn excuses aangeboden. Volgens mij hebben ze daar nu iemand voor in dienst genomen om deze te schrijven. 😀

 

Als reden dat het niet verder kan worden opgeschoven

 

Dat de sporen aan het eind van hun levensduur zijn lijkt mij grote onzin dat zal absoluut niet op 1 a 2 maanden aankomen. Dan wordt er gesproken over andere werkzaamheden maar die worden weer niet gespecificeerd. En tsja overleg met Tennet kan echt niet. Ik vind het allemaal niet erg geloofwaardig.

 

  

Treinvervangend Vervoer in Zeeland:

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/busje-komt-zo-of-zelfs-helemaal-niet-zeeuwse-reizigers-niet-te-spreken-over-vervangend-ns-vervoer~a472230c/

Bron: PZC

 

Er valt nog wat te verbeteren blijkbaar…….

Reputatie 4

Met deze slag is er bijna geen onderhoud meer nodig tussen Roosendaal en Vlissingen. Zo’n beetje alles, op de hoofdsporen na, wordt weggehaald. Ik ben dus benieuwd wanneer de volgende afsluiting van de lijn wegens onderhoud zal zijn. Zou zo maar eerder kunnen zijn dan wij denken.

Reputatie 7

22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.

Ik vraag me af wat er de afgelopen jaren in al die Zeeuwse Lijn-werkzaamheden is gedaan.

Weet alleen dat er een keer 4 of 5 dagen busvervoer was wegens het schilderen van een perronkap ergens en een keer iets met spoorstavenvervanging. Waar kan je duidelijk, snel en makkelijk vinden wat Prorail nu precies uitvoert in werkzaamheden (waar dan ook).

Op hun site staat wel een lijst van trajecten waar op welke data iets gedaan wordt en busvervoer is, maar dan staat er alleen “oorzaak: door werkzaamheden” 🤣🤣

 

 

22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.

Ik vraag me af wat er de afgelopen jaren in al die Zeeuwse Lijn-werkzaamheden is gedaan.

Weet alleen dat er een keer 4 of 5 dagen busvervoer was wegens het schilderen van een perronkap ergens en een keer iets met spoorstavenvervanging. Waar kan je duidelijk, snel en makkelijk vinden wat Prorail nu precies uitvoert in werkzaamheden (waar dan ook).

Het is inderdaad een volslagen raadsel wat ProRail daar nu al jaren aan het doen is. En dan beweert ProRail ook nog dat ondanks die jarenlange werkzaamheden het spoor aan het einde van zijn levensduur is.

Treinvervangend Vervoer in Zeeland:

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/busje-komt-zo-of-zelfs-helemaal-niet-zeeuwse-reizigers-niet-te-spreken-over-vervangend-ns-vervoer~a472230c/

Bron: PZC

Er valt nog wat te verbeteren blijkbaar…….

Niet zo vreemd, als je een lijn van 75 km in zijn geheel buiten dienst stelt heb je wel erg veel bussen nodig.

Reputatie 7

22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.

 

Ja dat is de weg die Prorail nu al een tijdje is ingeslagen. Alles moet straks naar het Japanse model zijn ingericht. Corridor-rijden met het minimale aantal wissels, minimale kosten aan onderhoud (maximum aan winst). Het zal veel treinen ‘fans’ toch wel aanspreken dat Japanse model, daar waar alles geweldig is en zoveel beter als in Nederland 😏

 

22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.

 

Ja dat is de weg die Prorail nu al een tijdje is ingeslagen. Alles moet straks naar het Japanse model zijn ingericht. Corridor-rijden met het minimale aantal wissels, minimale kosten aan onderhoud (maximum aan winst). Het zal veel treinen ‘fans’ toch wel aanspreken dat Japanse model, daar waar alles geweldig is en zoveel beter als in Nederland 😏

In Japan wordt niet corridor gereden. Het Japanse spoorwegnet bestaat vrijwel geheel uit losse lijnen die ooit onafhankelijk van elkaar zijn aangelegd. Veel lijnen zijn voormalige interlokale tramlijnen (interurbans) die ooit zijn opgepept tot lokale spoorlijn. In veel gevallen kan materieel alleen van de ene op de andere lijn overgaan via een rangeerspoor. Net als bij een metro stappen de reizigers over tussen de lijnen.

Japan is op spoorweggebied ook zeker geen voorbeeld meer. De spoorwegen zijn de laatste 25 jaar zwaar verwaarloosd en een derde deel van het net verkeerd inmiddels in een ronduit desastreuze toestand.

Naar buitenland toe wordt met prestigeproject Shinkansen de schone schijn opgehouden om het verval te verbloemen.

Badge +3

Ja dat is de weg die Prorail nu al een tijdje is ingeslagen. Alles moet straks naar het Japanse model zijn ingericht. Corridor-rijden met het minimale aantal wissels, minimale kosten aan onderhoud (maximum aan winst). Het zal veel treinen ‘fans’ toch wel aanspreken dat Japanse model, daar waar alles geweldig is en zoveel beter als in Nederland 😏

En schoner, en genoeg plekken voor fietsen en bagage (met railcatering knopje bij je zitplaats en ballenbak voor de kids)? 🤣

Welnee, daar duwen ze je toch ook gewoon met enig geweld (bijna slaafs, geen Nederlander die dat zou accepteren) drukke trein/metro’s in, en zoek het verder maar uit want we moeten rollen!?... 😣

​​​​​​@Tamzin was me voor. Zelf geen Japanse trein-ervaringen maar genoeg filmpjes gezien over hoe ‘soepel/punctueel’ het daar gaat.

Reputatie 7

Heb ooit wel eens een foto van een vergadering bij Prorail voorbij zien komen waarin letterlijk op het bord stond geschreven 'zoveel mogelijk naar Japans model’. Weet niet of de foto echt is hoor. Maar ik zie het persoonlijk ook niet zitten dat Japanse model. Alle locaties in Nederland waar flexibiliteit is weggehaald (wissels verwijderd) zie je dat bij eventuele problemen op het spoor het treinverkeer tot aan een vele lengte van kilometers opeens niet meer mogelijk is. De media en de publieke opinie zijn er dan altijd gauw bij om de schuld bij de NS te leggen, terwijl dit m.i. echt komt door foute keuzes bij Prorail. Nu is dus ook de Zeeuwse lijn aan de beurt, weet niet exact waar daar overal wisselmogelijkheden waren, maar als er over de gehele lijn maar een stuk of 3 overblijven dan zal het knap beroerd worden als er een trein defect staat😶

Reputatie 7

En schoner, en genoeg plekken voor fietsen en bagage (met railcatering knopje bij je zitplaats en ballenbak voor de kids)? 🤣

 

 

Ja, die opties zouden wél iets toevoegen natuurlijk 😁

Reputatie 4

(...) Alle locaties in Nederland waar flexibiliteit is weggehaald (wissels verwijderd) zie je dat bij eventuele problemen op het spoor het treinverkeer tot aan een vele lengte van kilometers opeens niet meer mogelijk is. De media en de publieke opinie zijn er dan altijd gauw bij om de schuld bij de NS te leggen, terwijl dit m.i. echt komt door foute keuzes bij Prorail. Nu is dus ook de Zeeuwse lijn aan de beurt, weet niet exact waar daar overal wisselmogelijkheden waren, maar als er over de gehele lijn maar een stuk of 3 overblijven dan zal het knap beroerd worden als er een trein defect staat😶

Precies. Best vaak meegemaakt op “de Zeeuwse lijn” (en ik reis niet eens dagelijks) dat om een defecte trein te passeren of om andere reden, even via een wissel over het “verkeerde” spoor wordt gereden om in elk geval toch nog verkeer beide richtingen open te houden. Dat wordt dan inderdaad zowat ondoenlijk.

Verder eens met alle vorige schrijvers: het is bijna banaal zo vaak als er de (vele) afgelopen jaren, zeker 2 decennia, werkzaamheden zijn waardoor busvervoer nodig is. Ik ken geen andere lijnen waar zo vaak “onderhoud” nodig is. Of raggen die goederentreinen het elke keer weer stuk? Is er niemand die een vinger aan de pols houdt bij ProRail? Wat precies wordt er gedaan al die weken? Schimmig. Tijd voor een journalist die ‘s wat opgraaft.

@LLN 

Het zou kunnen dat ProRail om kosten te besparen op deze minder belangrijke lijn geen onderhoud in de nacht meer wil doen maar alles overdag plant.

@LLN

Het zou kunnen dat ProRail om kosten te besparen op deze minder belangrijke lijn geen onderhoud in de nacht meer wil doen maar alles overdag plant.

 

Ik weet eigenlijk niet of er 's-nachts wel of niet wordt gewerkt. Maar als ze daarmee de buitendienststelling zouden kunnen halveren, dan lijkt me dat toch wel wenselijk. Nu hebben wel heel veel reizigers langdurig overlast. Vanmiddag was ik nog even op station Kapelle-Biezelinge, daar vertelde iemand dat er na hun in ieder geval nog een ploeg kwam. 

Hopelijk kwalificeert ProRail de Zeeuwse-lijn niet als “minder belangrijk”. Naast de passagierstreinen (door de week in elke rijrichting 3 overdag, buiten deze tijden 2), rijden er ook regelmatig goederen treinen van/naar het Sloegebied waar veel fabrieken en bedrijven zijn gevestigd. Bovendien zijn de tarieven hetzelfde als voor druk bereden trajecten.

@LLN

 

 

Bovendien zijn de tarieven hetzelfde als voor druk bereden trajecten.

De tarieven per trein zijn wel hetzelfde maar omdat er veel minder treinen rijden dan op drukke lijnen komt er in zijn totaliteit bij ProRail minder aan infraheffing binnen. Daar komt bij dat het een "duurdere lijn" is qua onderhoud: dubbelspoor en elektrisch.

@LLN

 

 

Bovendien zijn de tarieven hetzelfde als voor druk bereden trajecten.

De tarieven per trein zijn wel hetzelfde maar omdat er veel minder treinen rijden dan op drukke lijnen komt in zijn totaliteit bij ProRail veel minder aan infraheffing binnen.

 

Maar kun je ergens terugvinden of de klok rond wordt gewerkt nu?

 

Reputatie 6

In het voorjaar van 2008 is er een buitendienststelling van 31 dagen geweest tussen Vlissingen en Bergen op Zoom vanwege vernieuwing van het spoor. Het zou wel heel snel zijn als dit na 15 jaar al “op” is.

In het voorjaar van 2008 is er een buitendienststelling van 31 dagen geweest tussen Vlissingen en Bergen op Zoom vanwege vernieuwing van het spoor. Het zou wel heel snel zijn als dit na 15 jaar al “op” is.

Ik neem die verhalen van ProRail ook niet allemaal serieus. Er zitten te veel politieke verhalen tussen.

Bel bel bel hé, (Zeeuwse uitdrukking). Ja, het is me wat hé. Treinen niet mogelijk, dan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel en dan gooien we de westerschelde tunnel ook maar een nacht dicht. We wonen in een uithoek, en dat zullen we weten. 

Deze 9 dagen worden tussen Vlissingen en Roosendaal 22 wissels weggehaald en 3 terug geplaatst. Verder wordt er gewerkt aan beveiligingssysteem en iets met water afvoer of zo. Dit zijn uitgestelde werkzaamheden, want eerst waren deze in januari al gepland maar dus doorgeschoven naar nu. 

Verder zag ik onderweg veel rails weggehaald worden. Blijkbaar overbodig en kan storing veroorzaken las ik.

Aan de andere kant zou ik denken, laat dat spoor lekker liggen, wie weet ooit weer of toch nodig. Volgens mij zijn er nog genoeg zaken die aangepakt zouden kunnen worden. Of zouden de weggehaalde materialen hergebruikt worden?

 

Prorail is naast het weghalen van wat wissels, juist bezig met het vernieuwen van de spoorbaan. Een aardig stuk spoor is aan het einde van zijn levensduur toe en er worden daarom weer nieuwe rails geplaatst. Waar je rails weggehaald hebt zien worden zal het waarschijnlijk om deze vernieuwing gaan, niet om het weghalen van spoor.

Reputatie 7
Badge +1

Prorail is naast het weghalen van wat wissels, juist bezig met het vernieuwen van de spoorbaan. Een aardig stuk spoor is aan het einde van zijn levensduur toe en er worden daarom weer nieuwe rails geplaatst. Waar je rails weggehaald hebt zien worden zal het waarschijnlijk om deze vernieuwing gaan, niet om het weghalen van spoor.

Dus na 15 jaar alweer. Dat lijkt me een heel erg korte levensduur.

Reageer