Dit weekend zijn er, als ik het goed geteld heb, voor de 5e keer dit jaar werkzaamheden aan het spoor in Zeeland. Er rijden bussen tussen Goes en Roosendaal en treinen tussen Vlissingen en Goes. Vanochtend zat ik in de trein naar Goes. Vertrek om 9.45 uur vanuit Middelburg en aankomst in Goes zou 10.00 uur moeten zijn. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken als de tegentrein richting Vlissingen vanaf hetzelfde spoor in Goes moet vertrekken om 10.01 uur. Zoals ik het nu heb gezien komen alle treinen uit de richting Vlissingen met 3 à 4 minuten vertraging aan in Goes. Niemand die daarover heeft nagedacht? O ja, binnenkort volgen de 6e werkzaamheden aan het spoor in Zeeland voor een periode van 9 dagen.
werkzaamheden Zeeland
De Zeeuwse lijn lijkt toch het speeltuintje van ProRail.
Dat kon natuurlijk weer niet gelijktijdig met de werkzaamheden in onderstaande periodes.
Joh, geen idee. Reactie was om aan te geven dat het wel degelijk op de ProRail website vermeld staat.
Maar ik kan me wel voorstellen dat al die werkzaamheden die in dat overzichtje genoemd zijn teveel zijn om 1 weekend of week uit te voeren en dus daarom verdeeld zijn. Zou je het wel in 1 keer willen doen, zal het een langere periode worden waarin geen treinen rijden, dus niet alleen in de weekends maar ook vaker op weekdagen en dan misschien 3 of 4 weken (of meer) achter elkaar, en dat willen reizigers ook niet.
Nee dat bedoel ik niet, Nu is het dus weer een weekend, had dat niet gelijktijdig gekund met bijvoorbeeld 27 januari t/m 30 januari. Er zijn nu 6 keer werkzaamheden tussen 1 januari 2023 en 1 oktober 2023, dat kan je de reizigers toch bijna niet aandoen.
Dat kon natuurlijk weer niet gelijktijdig met de werkzaamheden in onderstaande periodes.
Joh, geen idee. Reactie was om aan te geven dat het wel degelijk op de ProRail website vermeld staat.
Maar ik kan me wel voorstellen dat al die werkzaamheden die in dat overzichtje genoemd zijn teveel zijn om 1 weekend of week uit te voeren en dus daarom verdeeld zijn. Zou je het wel in 1 keer willen doen, zal het een langere periode worden waarin geen treinen rijden, dus niet alleen in de weekends maar ook vaker op weekdagen en dan misschien 3 of 4 weken (of meer) achter elkaar, en dat willen reizigers ook niet.
Zie nu deze op het Twitterkanaal voorbijkomen. Valt me wel op dat ze normaal alleen over werkzaamheden spreken maar hier nu opeens essentiële werkzaamheden. Lijkt erop dat het bedrijf misschien begint te begrijpen dat zoveel werkzaamheden in 9 maanden toch echt wel iets teveel van het goede is.
Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.
Staat gewoon op de website van ProRail, geen idee hoe jij dan zoekt.
De focus van deze werkzaamheden ligt op spoorwegovergang de Sloeweg in Vlissingen en spoorwegovergang de Nieuwlandseweg in Middelburg. De geplande werkzaamheden omvatten onder andere het vernieuwen van spoorstaven, las- en slijpwerkzaamheden en aanpassingen aan de rails. Het beoogde resultaat is een soepel en veilig spoorwegtraject voor de treinpassagiers.
https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-vernieuwt-spoorwegovergangen-in-vlissingen-en-middelburg
Dat kon natuurlijk weer niet gelijktijdig met de werkzaamheden in onderstaande periodes.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat reizigers uit Zeeland inmiddels diep ongelukkig zijn met de gang van zaken bij Prorail cq. NS.
Werkzaamheden Zeeuws traject afgelopen maanden:
Van | T/m | Traject |
vr 11-11-2022 | ma 14-11-2022 | Goes-Vlissingen |
vr 27-01-2023 | ma 30-01-2023 | Roosendaal-Vlissingen |
za 25-02-2023 | ma 27-02-2023 | Bergen op Zoom-Kruiningen Yerseke |
za 25-03-2023 | ma 27-03-2023 | Bergen op Zoom-Goes |
za 20-05-2023 | ma 22-05-2023 | Roosendaal-Goes |
vr 09-06-2023 | za 17-06-2023* | Roosendaal-Vlissingen |
Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.
Staat gewoon op de website van ProRail, geen idee hoe jij dan zoekt.
De focus van deze werkzaamheden ligt op spoorwegovergang de Sloeweg in Vlissingen en spoorwegovergang de Nieuwlandseweg in Middelburg. De geplande werkzaamheden omvatten onder andere het vernieuwen van spoorstaven, las- en slijpwerkzaamheden en aanpassingen aan de rails. Het beoogde resultaat is een soepel en veilig spoorwegtraject voor de treinpassagiers.
https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-vernieuwt-spoorwegovergangen-in-vlissingen-en-middelburg
Bezigheidstherapie? Werkverschaffing?
Ik vraag me ook af wat Prorail nu weer gaat doen op dit traject, voor de zesde keer dit jaar. Kan er niets over vinden. Van de Prorail website word je niets wijzer.
(...) maar als je zo'n stuk met de bus moet (en dan nog eens met een lijnbus naar Domburg vanaf Middelburg) pas ik daarvoor.
‘t Is ook bar - Roos. Vliss. = 80 km = bijna 2 uur in de bus! Lijkt wel ontmoedigingsbeleid i.p.v. “Verleid de automobilist (terug) in de trein”.
Naast auto is er als alternatief “om de provincie in of uit te komen” alleen de reguliere (Connexxion) bus, maar die wint het wel van de NS-bus als je vanaf Vlissingen, Middelburg of Goes naar Rotterdam en verder reist, met 10-15 min. Zelfs vanaf Terneuzen WST is dat sneller, soms wel een half uur.
NS zet wel Snelbussen in. Maar die stoppen dan weer in Bergen op Zoom, dus die doen er bijv. tussen Goes en Roosendaal een dik uur ipv een dik half uur over.
1 op de 3 Zeeuwen woont in Zeeuws-Vlaanderen. Die laten de NS al helemaal links liggen. O ja, en het is ook nog net de viering van 150 jaar Zeeuwse lijn - perfecte timing !
En komend weekend (vrijdagmorgen tm maandagnacht) alweer werkzaamheden aan de Zeeuwse lijn waardoor je van Roosendaal naar Vlissingen met de bus moet. 45 minuten extra reistijd. Jammer want ik wilde naar Domburg komend weekend maar als je zo'n stuk met de bus moet (en dan nog eens met een lijnbus naar Domburg vanaf Middelburg) pas ik daarvoor.
Werkzaamheden Zeeuws traject afgelopen maanden:
Van | T/m | Traject |
vr 11-11-2022 | ma 14-11-2022 | Goes-Vlissingen |
vr 27-01-2023 | ma 30-01-2023 | Roosendaal-Vlissingen |
za 25-02-2023 | ma 27-02-2023 | Bergen op Zoom-Kruiningen Yerseke |
za 25-03-2023 | ma 27-03-2023 | Bergen op Zoom-Goes |
za 20-05-2023 | ma 22-05-2023 | Roosendaal-Goes |
vr 09-06-2023 | za 17-06-2023* | Roosendaal-Vlissingen |
*De treinen zouden weer "normaal” rijden vanaf zondag 18-06-2023. Maar trein 1 en 3 (richting Roosendaal/Amsterdam) vielen al uit. Reden: “dit reisadvies vervalt". Op zaterdagavond nog gekeken en zou alles normaal rijden. Geen meldingen van uitloop werkzaamheden enz.
Algemeen:
Bij storingen kun je aanzetten : “houd mij op de hoogte” en krijg je pushberichtjes als er iets wijzigt in de storingsmelding. Deze mogelijkheid is er helaas niet bij werkzaamheden. Misschien een idee, dit ook mogelijk te maken?
Hoe korter het traject van de geplande werkzaamheden, hoe beter het trein vervangend vervoer blijkbaar geregeld kan worden. Misschien te verklaring, doordat minder bussen nodig zijn?
Dit wetende, zouden de werkzaamheden misschien beter opgeknipt kunnen worden in kortere trajecten?
Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.
Ik zie in de NS-planner doorgaande snel- en stopbussen over het hele traject. Overstappen in Middelburg lijkt me niet nodig.
In de praktijk rijden de bussen niet op dienstregeling en is wel/niet aansluiten een kwestie van toeval.
Het kan geen kwaad om de dienstregeling eens te bekijken. Verder heb ik in Zeeland meermaals meegemaakt dat er behoorlijk op dienstregeling gereden werd.
rvdborgt, u wilt er nog een schepje bovenop doen? Reizen met die stopbus kost nog eens een halfuur extra. Normal kunnen we ook kiezen tussen een snelle en een overal stoppende trein vanaf Roosendaal, maar nu wordt het reizen naar een kleiner station wel heel zuur.
In het voorjaar van 2008 is er een buitendienststelling van 31 dagen geweest tussen Vlissingen en Bergen op Zoom vanwege vernieuwing van het spoor. Het zou wel heel snel zijn als dit na 15 jaar al “op” is.
In dit artikel is terug te lezen dat Prorail in 2008 het ballast vernieuwd heeft en houten dwarsliggers heeft vervangen voor betonnen dwarsliggers. Blijkbaar zijn nu de spoorstaven zelf aan de beurt en worden meteen een paar wissels aangepast.
Prorail is naast het weghalen van wat wissels, juist bezig met het vernieuwen van de spoorbaan. Een aardig stuk spoor is aan het einde van zijn levensduur toe en er worden daarom weer nieuwe rails geplaatst. Waar je rails weggehaald hebt zien worden zal het waarschijnlijk om deze vernieuwing gaan, niet om het weghalen van spoor.
Dus na 15 jaar alweer. Dat lijkt me een heel erg korte levensduur.
Bel bel bel hé, (Zeeuwse uitdrukking). Ja, het is me wat hé. Treinen niet mogelijk, dan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel en dan gooien we de westerschelde tunnel ook maar een nacht dicht. We wonen in een uithoek, en dat zullen we weten.
Deze 9 dagen worden tussen Vlissingen en Roosendaal 22 wissels weggehaald en 3 terug geplaatst. Verder wordt er gewerkt aan beveiligingssysteem en iets met water afvoer of zo. Dit zijn uitgestelde werkzaamheden, want eerst waren deze in januari al gepland maar dus doorgeschoven naar nu.
Verder zag ik onderweg veel rails weggehaald worden. Blijkbaar overbodig en kan storing veroorzaken las ik.
Aan de andere kant zou ik denken, laat dat spoor lekker liggen, wie weet ooit weer of toch nodig. Volgens mij zijn er nog genoeg zaken die aangepakt zouden kunnen worden. Of zouden de weggehaalde materialen hergebruikt worden?
Prorail is naast het weghalen van wat wissels, juist bezig met het vernieuwen van de spoorbaan. Een aardig stuk spoor is aan het einde van zijn levensduur toe en er worden daarom weer nieuwe rails geplaatst. Waar je rails weggehaald hebt zien worden zal het waarschijnlijk om deze vernieuwing gaan, niet om het weghalen van spoor.
In het voorjaar van 2008 is er een buitendienststelling van 31 dagen geweest tussen Vlissingen en Bergen op Zoom vanwege vernieuwing van het spoor. Het zou wel heel snel zijn als dit na 15 jaar al “op” is.
Ik neem die verhalen van ProRail ook niet allemaal serieus. Er zitten te veel politieke verhalen tussen.
In het voorjaar van 2008 is er een buitendienststelling van 31 dagen geweest tussen Vlissingen en Bergen op Zoom vanwege vernieuwing van het spoor. Het zou wel heel snel zijn als dit na 15 jaar al “op” is.
Bovendien zijn de tarieven hetzelfde als voor druk bereden trajecten.
De tarieven per trein zijn wel hetzelfde maar omdat er veel minder treinen rijden dan op drukke lijnen komt in zijn totaliteit bij ProRail veel minder aan infraheffing binnen.
Maar kun je ergens terugvinden of de klok rond wordt gewerkt nu?
Bovendien zijn de tarieven hetzelfde als voor druk bereden trajecten.
De tarieven per trein zijn wel hetzelfde maar omdat er veel minder treinen rijden dan op drukke lijnen komt er in zijn totaliteit bij ProRail minder aan infraheffing binnen. Daar komt bij dat het een "duurdere lijn" is qua onderhoud: dubbelspoor en elektrisch.
Het zou kunnen dat ProRail om kosten te besparen op deze minder belangrijke lijn geen onderhoud in de nacht meer wil doen maar alles overdag plant.
Ik weet eigenlijk niet of er 's-nachts wel of niet wordt gewerkt. Maar als ze daarmee de buitendienststelling zouden kunnen halveren, dan lijkt me dat toch wel wenselijk. Nu hebben wel heel veel reizigers langdurig overlast. Vanmiddag was ik nog even op station Kapelle-Biezelinge, daar vertelde iemand dat er na hun in ieder geval nog een ploeg kwam.
Hopelijk kwalificeert ProRail de Zeeuwse-lijn niet als “minder belangrijk”. Naast de passagierstreinen (door de week in elke rijrichting 3 overdag, buiten deze tijden 2), rijden er ook regelmatig goederen treinen van/naar het Sloegebied waar veel fabrieken en bedrijven zijn gevestigd. Bovendien zijn de tarieven hetzelfde als voor druk bereden trajecten.
Het zou kunnen dat ProRail om kosten te besparen op deze minder belangrijke lijn geen onderhoud in de nacht meer wil doen maar alles overdag plant.
(...) Alle locaties in Nederland waar flexibiliteit is weggehaald (wissels verwijderd) zie je dat bij eventuele problemen op het spoor het treinverkeer tot aan een vele lengte van kilometers opeens niet meer mogelijk is. De media en de publieke opinie zijn er dan altijd gauw bij om de schuld bij de NS te leggen, terwijl dit m.i. echt komt door foute keuzes bij Prorail. Nu is dus ook de Zeeuwse lijn aan de beurt, weet niet exact waar daar overal wisselmogelijkheden waren, maar als er over de gehele lijn maar een stuk of 3 overblijven dan zal het knap beroerd worden als er een trein defect staat
Precies. Best vaak meegemaakt op “de Zeeuwse lijn” (en ik reis niet eens dagelijks) dat om een defecte trein te passeren of om andere reden, even via een wissel over het “verkeerde” spoor wordt gereden om in elk geval toch nog verkeer beide richtingen open te houden. Dat wordt dan inderdaad zowat ondoenlijk.
Verder eens met alle vorige schrijvers: het is bijna banaal zo vaak als er de (vele) afgelopen jaren, zeker 2 decennia, werkzaamheden zijn waardoor busvervoer nodig is. Ik ken geen andere lijnen waar zo vaak “onderhoud” nodig is. Of raggen die goederentreinen het elke keer weer stuk? Is er niemand die een vinger aan de pols houdt bij ProRail? Wat precies wordt er gedaan al die weken? Schimmig. Tijd voor een journalist die ‘s wat opgraaft.
En schoner, en genoeg plekken voor fietsen en bagage (met railcatering knopje bij je zitplaats en ballenbak voor de kids)?
Ja, die opties zouden wél iets toevoegen natuurlijk
Heb ooit wel eens een foto van een vergadering bij Prorail voorbij zien komen waarin letterlijk op het bord stond geschreven 'zoveel mogelijk naar Japans model’. Weet niet of de foto echt is hoor. Maar ik zie het persoonlijk ook niet zitten dat Japanse model. Alle locaties in Nederland waar flexibiliteit is weggehaald (wissels verwijderd) zie je dat bij eventuele problemen op het spoor het treinverkeer tot aan een vele lengte van kilometers opeens niet meer mogelijk is. De media en de publieke opinie zijn er dan altijd gauw bij om de schuld bij de NS te leggen, terwijl dit m.i. echt komt door foute keuzes bij Prorail. Nu is dus ook de Zeeuwse lijn aan de beurt, weet niet exact waar daar overal wisselmogelijkheden waren, maar als er over de gehele lijn maar een stuk of 3 overblijven dan zal het knap beroerd worden als er een trein defect staat
Ja dat is de weg die Prorail nu al een tijdje is ingeslagen. Alles moet straks naar het Japanse model zijn ingericht. Corridor-rijden met het minimale aantal wissels, minimale kosten aan onderhoud (maximum aan winst). Het zal veel treinen ‘fans’ toch wel aanspreken dat Japanse model, daar waar alles geweldig is en zoveel beter als in Nederland
En schoner, en genoeg plekken voor fietsen en bagage (met railcatering knopje bij je zitplaats en ballenbak voor de kids)?
Welnee, daar duwen ze je toch ook gewoon met enig geweld (bijna slaafs, geen Nederlander die dat zou accepteren) drukke trein/metro’s in, en zoek het verder maar uit want we moeten rollen!?...
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.