Dit weekend zijn er, als ik het goed geteld heb, voor de 5e keer dit jaar werkzaamheden aan het spoor in Zeeland. Er rijden bussen tussen Goes en Roosendaal en treinen tussen Vlissingen en Goes. Vanochtend zat ik in de trein naar Goes. Vertrek om 9.45 uur vanuit Middelburg en aankomst in Goes zou 10.00 uur moeten zijn. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken als de tegentrein richting Vlissingen vanaf hetzelfde spoor in Goes moet vertrekken om 10.01 uur. Zoals ik het nu heb gezien komen alle treinen uit de richting Vlissingen met 3 à 4 minuten vertraging aan in Goes. Niemand die daarover heeft nagedacht? O ja, binnenkort volgen de 6e werkzaamheden aan het spoor in Zeeland voor een periode van 9 dagen.
werkzaamheden Zeeland
22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.
Ja dat is de weg die Prorail nu al een tijdje is ingeslagen. Alles moet straks naar het Japanse model zijn ingericht. Corridor-rijden met het minimale aantal wissels, minimale kosten aan onderhoud (maximum aan winst). Het zal veel treinen ‘fans’ toch wel aanspreken dat Japanse model, daar waar alles geweldig is en zoveel beter als in Nederland
In Japan wordt niet corridor gereden. Het Japanse spoorwegnet bestaat vrijwel geheel uit losse lijnen die ooit onafhankelijk van elkaar zijn aangelegd. Veel lijnen zijn voormalige interlokale tramlijnen (interurbans) die ooit zijn opgepept tot lokale spoorlijn. In veel gevallen kan materieel alleen van de ene op de andere lijn overgaan via een rangeerspoor. Net als bij een metro stappen de reizigers over tussen de lijnen.
Japan is op spoorweggebied ook zeker geen voorbeeld meer. De spoorwegen zijn de laatste 25 jaar zwaar verwaarloosd en een derde deel van het net verkeerd inmiddels in een ronduit desastreuze toestand.
Naar buitenland toe wordt met prestigeproject Shinkansen de schone schijn opgehouden om het verval te verbloemen.
22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.
Ja dat is de weg die Prorail nu al een tijdje is ingeslagen. Alles moet straks naar het Japanse model zijn ingericht. Corridor-rijden met het minimale aantal wissels, minimale kosten aan onderhoud (maximum aan winst). Het zal veel treinen ‘fans’ toch wel aanspreken dat Japanse model, daar waar alles geweldig is en zoveel beter als in Nederland
Treinvervangend Vervoer in Zeeland:
Bron: PZC
Er valt nog wat te verbeteren blijkbaar…….
Niet zo vreemd, als je een lijn van 75 km in zijn geheel buiten dienst stelt heb je wel erg veel bussen nodig.
22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.
Ik vraag me af wat er de afgelopen jaren in al die Zeeuwse Lijn-werkzaamheden is gedaan.
Weet alleen dat er een keer 4 of 5 dagen busvervoer was wegens het schilderen van een perronkap ergens en een keer iets met spoorstavenvervanging. Waar kan je duidelijk, snel en makkelijk vinden wat Prorail nu precies uitvoert in werkzaamheden (waar dan ook).
Het is inderdaad een volslagen raadsel wat ProRail daar nu al jaren aan het doen is. En dan beweert ProRail ook nog dat ondanks die jarenlange werkzaamheden het spoor aan het einde van zijn levensduur is.
22 wissels weghalen…. Geen wisselstoringen meer, maar ook geen uitwijkmogelijkheid.
Ik vraag me af wat er de afgelopen jaren in al die Zeeuwse Lijn-werkzaamheden is gedaan.
Weet alleen dat er een keer 4 of 5 dagen busvervoer was wegens het schilderen van een perronkap ergens en een keer iets met spoorstavenvervanging. Waar kan je duidelijk, snel en makkelijk vinden wat Prorail nu precies uitvoert in werkzaamheden (waar dan ook).
Op hun site staat wel een lijst van trajecten waar op welke data iets gedaan wordt en busvervoer is, maar dan staat er alleen “oorzaak: door werkzaamheden”
Met deze slag is er bijna geen onderhoud meer nodig tussen Roosendaal en Vlissingen. Zo’n beetje alles, op de hoofdsporen na, wordt weggehaald. Ik ben dus benieuwd wanneer de volgende afsluiting van de lijn wegens onderhoud zal zijn. Zou zo maar eerder kunnen zijn dan wij denken.
Treinvervangend Vervoer in Zeeland:
Bron: PZC
Er valt nog wat te verbeteren blijkbaar…….
Prorail heeft inmiddels maar weer eens een keer zijn excuses aangeboden. Volgens mij hebben ze daar nu iemand voor in dienst genomen om deze te schrijven.
Als reden dat het niet verder kan worden opgeschoven
Dat de sporen aan het eind van hun levensduur zijn lijkt mij grote onzin dat zal absoluut niet op 1 a 2 maanden aankomen. Dan wordt er gesproken over andere werkzaamheden maar die worden weer niet gespecificeerd. En tsja overleg met Tennet kan echt niet. Ik vind het allemaal niet erg geloofwaardig.
Bel bel bel hé, (Zeeuwse uitdrukking). Ja, het is me wat hé. Treinen niet mogelijk, dan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel en dan gooien we de westerschelde tunnel ook maar een nacht dicht. We wonen in een uithoek, en dat zullen we weten.
Deze 9 dagen worden tussen Vlissingen en Roosendaal 22 wissels weggehaald en 3 terug geplaatst. Verder wordt er gewerkt aan beveiligingssysteem en iets met water afvoer of zo. Dit zijn uitgestelde werkzaamheden, want eerst waren deze in januari al gepland maar dus doorgeschoven naar nu.
Verder zag ik onderweg veel rails weggehaald worden. Blijkbaar overbodig en kan storing veroorzaken las ik.
Aan de andere kant zou ik denken, laat dat spoor lekker liggen, wie weet ooit weer of toch nodig. Volgens mij zijn er nog genoeg zaken die aangepakt zouden kunnen worden. Of zouden de weggehaalde materialen hergebruikt worden?
Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.
Ik zie in de NS-planner doorgaande snel- en stopbussen over het hele traject. Overstappen in Middelburg lijkt me niet nodig.
In de praktijk rijden de bussen niet op dienstregeling en is wel/niet aansluiten een kwestie van toeval.
Het kan geen kwaad om de dienstregeling eens te bekijken. Verder heb ik in Zeeland meermaals meegemaakt dat er behoorlijk op dienstregeling gereden werd.
Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.
In de praktijk rijden de bussen niet op dienstregeling en is wel/niet aansluiten een kwestie van toeval.
Waarom sluiten de bussen in Middelburg niet op elkaar aan tijdens de huidige werkzaamheden (tot 18 juni)? Je komt om .45 aan uit de richting Roosendaal, maar de bus naar Souburg en Vlissingen vertrekt om .42. Daar heeft niemand iets aan.
Ja, het is om de haverklap raak daar. Wat is er zo bijzonder aan deze enige lijn, niet eens drukbereden, dat men er steeds mee bezig is? En je zou denken dat het nu wel eindelijk eens klaar was. Dit is trouwens niets nieuws, afgelopen jaren waren er ook om de zoveel weken weer werkzaamheden in Zeeland en moest je alwéér met de bus.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.