Werkzaamheden Zwolle 29 juni t/m 15 juli

Station Zwolle, geen treinverkeer van 29 juni t/m 15 juli Geen treinen maar bussen in 6 of 7 richtingen!
Is niet eens plaats voor bij het station. Kreeg ik net van de week een reactie over werkzaamheden, die pas 1, 2 dagen van te voren waren aangekondigd, maar verwacht men van mij dat ik begrip heb, dat werkzaamheden in het weekend en schoolvakanties worden uitgevoerd.
Weet niet of Prorail en NS weten, dat schoolvakanties hier pas op 21 juli beginnen. Had daar dan zeker bij dit zeer ingrijpende, langdurige werkzaamheden rekening mee gehouden!!

143 reacties

Nog een opmerking, waarom laat men de treinen niet vanaf en naar het dichts bijzijnde station, waar geen werkzaamheden zijn rijden? In dit geval Wezep, Wijhe, Dalfsen?????
Reputatie 7
Badge +3
Dat heeft in veel gevallen te maken met een gebrek aan keermogelijkheden. Er zijn dan geen wisselverbindingen of de beveiliging is niet geschikt voor het laten keren van treinen.

Verder is Zwolle een uiterst ongelukkig station om volledig buiten dienst te hebben. De logistiek van zo ongeveer het halve land wordt erdoor in de war geschopt.
Weet niet of men het inmiddels veranderd heeft, maar Deventer.- Olst was enkelspoor, dan is het makkelijker daar te keren?
Lijkt me in ieder geval beter deze werkzaamheden in meerdere tijdsdelen op te knippen, waaronder een deel in schoolvakanties van regio Zwolle, of denkt Prorail dat regio Zwolle in het Zuiden ligt, waar de schoolvakanties dan al wel zijn begonnen?
Heb inderdaad nu gelezen dat Zwolle na Utrecht grootste spoorwegknooppunt van Nederland is.
Als men deze plannen doorzet wordt het een puinhoop! RADIO 1 de ochtend maar vast gaan bellen?
Ben vorige week met stoomtram van Hoorn naar Medemblik geweest, aan te raden echt leuk als het niet druk is, die loc kon trekken en duwen!
Dit is al heel lang geleden gepland en schoolvakantie had mooi geweest maar probleem is dan dat er ook veel personeel van de aannemers niet aanwezig zouden zijn en die zijn toch echt nodig om de vele aanpassingen in korte tijd te doen.

En inderdaad is het niet op elk traject mogelijk om bij elke halte te keren i.v.m. de beveiliging ter plekke, dit soort halte's zijn er gewoon niet op gebouwd om een trein te laten keren qua beveiliging.

En er zullen inderdaad heel veel bussen moeten gaan rijden en hoe ze dat in Zwolle gaan afhandelen, geen idee.

En voor jouw info, ook bij de NS rijden we nog met treinen welke geduwd of getrokken worden als je naar de plaats van de aandrijving kijkt.
Tuurlijk JBa , als personeel van b.v. hotel, NS , restaurant, bootdienst, vliegmaatschappij, luchtverkeersleiding, winkel etc,
maar tijdig van te voren plant en wensen kenbaar maakt. sluiten we gewoon,.als bijna iedereen gelijktijdig vakantie wil de winkel, het hotel, restaurant. Reizigers van vliegmij, NS, wachten maar tot personeel terug is van vakantie.
Probleem is dat deze zaken zich dat niet kunnen veroorloven, failliet gaan, men dus rekening met elkaar moet houden met vakanties. NS gaat TK op achterste poten.
En dat Prorail zich dat ,meent te kunnen veroorloven, tekorten worden wel door Overheid, dus de NL belastingbetaler betaald, welke hinder men ook door Prorail heet ondervonden!
Prestigeobjecten van Proirail in het buitenland, nou ja leuk, men loopt geen eigen risico.

Vrijdagochtend nog de manager, of hoe die zich maar noemt van Prorail op de radio. Ging niet naar persconferentie van Provincie over afgang lijn van Zwolle via Stadshagen naar Kampen, had ie geen zin.
Is gewoon fout van Prorail, laat daar niet Gemeentes, Provincies, belastingbetaler voor opdraaien!
Lever je salaris om te beginnen over 2016 en 2015 maar in Pier Eringa! As u en uw personeel wil leven zoals in Frankrijk zul je daar eventueel met personeel naartoe moeten verhuizen,
Zijn al teveel spoor debacles al jaren lang geweest, OPHOUDEN!
Al kan ik je verhaal amper volgen ik ben het met je eens dat Pier Eringa niet weg kan lopen van fouten die Prorail maakt/gemaakt heeft en ik ben het geregeld niet eens met wat hij de media in slingert.

Maar het debacle van Stadshagen heeft in dit geval niets te maken met de grote verbouwing van knooppunt Zwolle waarbij een groot beroep gedaan wordt de medewerkers van de aannemers in de spoorwereld om zoveel werk in korte tijd te verzetten.
Al kan ik je verhaal amper volgen ik ben het met je eens dat Pier Eringa niet weg kan lopen van fouten die Prorail maakt/gemaakt heeft en ik ben het geregeld niet eens met wat hij de media in slingert.

Maar het debacle van Stadshagen heeft in dit geval niets te maken met de grote verbouwing van knooppunt Zwolle waarbij een groot beroep gedaan wordt de medewerkers van de aannemers in de spoorwereld om zoveel werk in korte tijd te verzetten.

Een groot beroep gedaan wordt op de medewerkers van de aannemers...

Zelf doe ik graag een beroep op de medewerkers. 🤔
JBa, inderdaad heeft aanleg van station Stadshagen voor zoveel miljoenen en daar al maanden geen gebruik van kunnen maken, t ogenschijnlijk niets te maken met spoorwerkzaamheden station Zwolle, 16 dagen stil leggen van alle treinverkeer van/naar Zwolle.
En toch weer wel,tr'is de arrogantie van Prorail. Men neemt een klus aan voor een nieuwe spoorverbinding/ rails tussen Zwolle, via Stadshagen naar Kampen. Blijken de medewerkers of medewerkers van aannemers klungel werk te hebben afgeleverd, bodem niet goed onderzocht!.
In plaats daarvan de schuld op zich te nemen, wringt Prorail zich in allerlei bochten, wil tot een deal komen met Provincie, Gemeentes Laten die de poot stijf houden, belastingbetaler draait er toch wel voor op, in dit geval alleen de vraag lokaal of landelijk. Hautain gedrag van Prorail ons personeel wil dan en dan vrij, dus reiziger zoek het maar uit, welke puinhoop het ook wordt met die bussen. Een bedrijf volkomen gefinancierd door Overheid, zou de bedrijfsvoering/ management . voor zowel hun personeelsplanning van hun vakantie en fouten daarvoor afgerekend moeten worden!!!

JBa je kunt mijn verhaal amper volgen , heb je het liever in het Taiwanees, Chinees( geef dialect maar aan) , Duits, Engels, Frans of wat dan ook, begrijp je opmerking niet!
Dat heeft in veel gevallen te maken met een gebrek aan keermogelijkheden. Er zijn dan geen wisselverbindingen of de beveiliging is niet geschikt voor het laten keren van treinen.

Verder is Zwolle een uiterst ongelukkig station om volledig buiten dienst te hebben. De logistiek van zo ongeveer het halve land wordt erdoor in de war geschopt.
Vraagje aan Mark heb er geen verstand van, maar lees dat Prorail als oplossing voor de problemen met hun blunders aan lijntje Zwolle- Stadshagen-Kampen voostelt, om de omkeertijd te verkorten, door een tweede machinist aan de vervoerder voor te stellen!
Is het dan mogelijk tijdens de langdurige werkzaamheden tussen Wezep en t'Harde een duw en trek loc te laten rijden ( JBa zegt dat ze die hebben) Vanaf t"Harde moeten ze toch keren een daar en tweede machinist, om de keer tijd te verkorten. Zwolle - Wezep is 10 kilometer, dan kunnen meerdere mensen zich redden b.v. met fiets. Zwolle- t'Harde is 20 kilometer, is lastig
Waarom kan er trouwens tussen Zwolle Stadshagen en Kampen gen duw en trek loc worden ingezet? Er rijdt tijdens de grote verbouwing toch niets? Vanaf Kampen zijn er ook normale busverbindingen met station Kampen Zuid , waardoor je op de Hanzelijn uitkomt.
Reputatie 7
Badge
Vraagje aan Mark heb er geen verstand van, maar lees dat Prorail als oplossing voor de problemen met hun blunders aan lijntje Zwolle- Stadshagen-Kampen voostelt, om de omkeertijd te verkorten, door een tweede machinist aan de vervoerder voor te stellen!
Is het dan mogelijk tijdens de langdurige werkzaamheden tussen Wezep en t'Harde een duw en trek loc te laten rijden ( JBa zegt dat ze die hebben) Vanaf t"Harde moeten ze toch keren een daar en tweede machinist, om de keer tijd te verkorten. Zwolle - Wezep is 10 kilometer, dan kunnen meerdere mensen zich redden b.v. met fiets. Zwolle- t'Harde is 20 kilometer, is lastig
Waarom kan er trouwens tussen Zwolle Stadshagen en Kampen gen duw en trek loc worden ingezet? Er rijdt tijdens de grote verbouwing toch niets? Vanaf Kampen zijn er ook normale busverbindingen met station Kampen Zuid , waardoor je op de Hanzelijn uitkomt.

Met de DDAR (dat is de trek-duw samenstelling die daar rijdt) is dit niet mogelijk. Voor het 'ombouwen' van die trein heb je namelijk een speciale sleutel nodig om het bedieningspaneel te ontgrendelen (Faivelyblok) en een rijrichtingkrukje. Daar is maar 1 setje van aanwezig in de hele trein.

Zou er DDZ of misschien zelfs SLT ingezet worden, zou het op zich wel mogelijk zijn, maar dan heb je 2 machinisten die vanaf/tot Amersfoort niet productief zijn. Dat brengt een aardig kostenplaatje met zich mee.

Op Kampen-Zwolle is dat maar 10 minuten. Ook een aardig kostenplaatje, maar minder dan Amersfoort-'t Harde.

(Faivelyblok) en een rijrichtingkrukje. Daar is maar 1 setje van aanwezig in de hele trein.
Zou er DDZ of misschien zelfs SLT ingezet worden, zou het op zich wel mogelijk zijn, maar dan heb je 2 machinisten die vanaf/tot Amersfoort niet productief zijn. Dat brengt een aardig kostenplaatje met zich mee.

Op Kampen-Zwolle is dat maar 10 minuten. Ook een aardig kostenplaatje, maar minder dan Amersfoort-'t Harde.

(Faivelyblok) en een rijrichtingkrukje. Daar is maar 1 setje van aanwezig in de hele trein.

In t; Harde moeten ze hoe dan ook keren! Een setje in trein van voren naar achter lopen.Zelfde geldt voor Wezep 'T Harde Duurt dat langer dan 35.000 pax eerst per bus te vervoeren, die na lang wachten mogelijk nog in de file komen te staan?
Aardig kostenplaatje met 2 machinisten, begrijp nu ook waarom Prorail met deze oplossing komt en de kosten bij Keolis wil deponeren! Bah!
Reputatie 7
Badge
In t; Harde moeten ze hoe dan ook keren! Een setje in trein van voren naar achter lopen.Zelfde geldt voor Wezep 'T Harde Duurt dat langer dan 35.000 pax eerst per bus te vervoeren, die na lang wachten mogelijk nog in de file komen te staan?
Aardig kostenplaatje met 2 machinisten, begrijp nu ook waarom Prorail met deze oplossing komt en de kosten bij Keolis wil deponeren! Bah!

Ho effe, ik probeer iets uit te leggen, ik maak geen beleid.

Wezep kan misschien voor jou wel makkelijker zijn, maar waar wil je bijvoorbeeld de bussen gaan neerzetten die de reizigers vanuit en naar Zwolle brengen? Daar is in 't Harde meer dan genoeg ruimte voor, in Wezep niet. Daar komt nog bij dat keren in Wezep waarschijnlijk beveiligingstechnisch nog wel wat haken en ogen heeft en de keertijd wordt ook een beetje krap.

Wat je voor Kampen-Stadshagen wil, kan ook niet. Er kan op Stadshagen niet gekeerd worden (beveiligingstechnisch).
Reputatie 7
Badge
Daar komt nog bij dat we op 't Harde de intercity treinen ook laten keren. Dat moeten we dus op 2 locaties bussen gaan neerzetten?
Reputatie 1
In de voorjaarsvakantie was het wat mij betreft goed geregeld. IC tussen Amersfoort en 't Harde en vervolgens 3 minuten later met de bus richting Zwolle. Aansluiting richting Emmen net gemist,dus half uur langer. Eventueel ook mogelijkheid om om te reizen via Deventer.

Alleen nu ligt de hele knoop Zwolle eruit en heb ik nog wel extra 'wensen':
Wat ik jammer vind, is dat alleen de busverbindingen Meppel-'t Harde en Meppel-Kampen Zuid over de knoop Zwolle heengaan. Voor de overige verbindingen moet je wel via Zwolle en overstappen (2 busritjes). Ik geloof niet dat de maximum extra reistijd dan 45 min is zoals aangegeven. Volgens mij zijn verbindingen als Olst-Meppel en Ommen-'t Harde best logisch met voldoende reizigers (zeker in de spits). Daarnaast hoop ik dat IC618 'gewoon' vanaf 't Harde begint en niet zoals in de Voorjaarsvakantie vanaf Amersfoort. (gat van 1 uur tussen IC516 en IC520 die wel vanaf 't Harde vertrokken).

Ho effe, ik probeer iets uit te leggen, ik maak geen beleid.

Wezep kan misschien voor jou wel makkelijker zijn, maar waar wil je bijvoorbeeld de bussen gaan neerzetten die de reizigers vanuit en naar Zwolle brengen? Daar is in 't Harde meer dan genoeg ruimte voor, in Wezep niet. Daar komt nog bij dat keren in Wezep waarschijnlijk beveiligingstechnisch nog wel wat haken en ogen heeft en de keertijd wordt ook een beetje krap.

Wat je voor Kampen-Stadshagen wil, kan ook niet. Er kan op Stadshagen niet gekeerd worden (beveiligingstechnisch).
Neem jou helemaal niets kwalijk, vind fijn dat je mee wilt denken., maak me alleen druk over de heren en dames. die dit bedacht hebben!
Wezep kan 1 bus van Zwolle naar Wezep niet aan, waar wil je bij station Zwolle, die 6 of zeven bussen parkeren? Voorkant onmogelijk door stadsbussen, streekbussen,schoolbussen. Achterkant nauwelijks ruimte, misschien 2 bussen, is ook nog een halte van een stadsbus, die ieder kwartier komt, of schaft men die halte af? s'ochtends vroeg ook nog de toeristenbussen voor weekend Parijs, Costa Brava etc.
Ben maar een amateur, maar was het niet logischer geweest eerst die busbrug af te bouwen ( dat wordt 2019) en daarna de rest van de werkzaamheden uit te voeren? Kun je al die bussen ergens kwijt!
Als een loc kan duwen en trekken, hoezo moet er dan nog gekeerd worden? Keertijd te krap, dan neemt men maar wat meer tijd, dat bussen gaat niet sneller! Kan je niet volgen dat als er een trein rijdt vanaf Wezep er 2 bussen zullen moeten rijden? Bus van Zwolle naar Wezep vervolgens kan men per trein verder, waarom betekent dat een 2e bus? Neem aan dat zoals men het nu gepland heeft bus van Zwolle naar t'Harde via Wezep gaat, hoe moeten die reizigers er anders komen? Scheelt ook weer bus kilometers

Tja weer dezelfde vraag, wat mankeert er verkeerstechnisch aan, als het kwestie is van een sleutel en loc die kan duwen en trekken? Treinen rijden nu ook van Zwolle- Stadshagen-Kampen, zonder in Stadshagen te stoppen. In de tijd van de werkzaamheden rijdt er volgens de plannen niets. Snelheden van 130 kilometer hoeft ook niet, kan een bus ook niet!
Is station Stadshagen op zich al onveilig?
In de voorjaarsvakantie was het wat mij betreft goed geregeld. IC tussen Amersfoort en 't Harde en vervolgens 3 minuten later met de bus richting Zwolle. Aansluiting richting Emmen net gemist,dus half uur langer. Eventueel ook mogelijkheid om om te reizen via Deventer.

Alleen nu ligt de hele knoop Zwolle eruit en heb ik nog wel extra 'wensen':
Wat ik jammer vind, is dat alleen de busverbindingen Meppel-'t Harde en Meppel-Kampen Zuid over de knoop Zwolle heengaan. Voor de overige verbindingen moet je wel via Zwolle en overstappen (2 busritjes). Ik geloof niet dat de maximum extra reistijd dan 45 min is zoals aangegeven. Volgens mij zijn verbindingen als Olst-Meppel en Ommen-'t Harde best logisch met voldoende reizigers (zeker in de spits). Daarnaast hoop ik dat IC618 'gewoon' vanaf 't Harde begint en niet zoals in de Voorjaarsvakantie vanaf Amersfoort. (gat van 1 uur tussen IC516 en IC520 die wel vanaf 't Harde vertrokken).
Groot verschil met de voorjaarsvakantie is, dat deze periode geen schoolvakantie is!
Als je buiten een schoolvakantie iets voor negen uur bij de poortjes van station Zwolle probeert te komen, zou je eens moeten meemaken, hoeveel scholieren/'studenten daar uit treinen komen zetten, op weg naar hun bus! Misschien moeten scholen hun vakantie aanpassen? ( grapje) 35000 pax op een dag via bus, zal wel een deel afhaken. Denk dat de passagiers van de tussenstop plaatsen, Wezep en Dalfsen het nog het allermoeilijkst krijgen, wanneer is er plaats in de bus? Of NS moet voor hen ook al extra bussen inzetten, oeh die moeten ook ergens bij station Zwolle parkeren? Komt ook een hele busfile op de weg, met uw voorstel nog meer. Probeer allerlei alternatieven te bedenken, helaas bus Zwolle- Amersfoort is opgeheven, Flix bus komt ook niet in Zwolle. Ubertaxi nog proberen?
Reputatie 1
Bussen komen (waarschijnlijk) te staan op de Koggelaan ipv Hanzelaan( iets meer ruimte.) Dalfsen en Wezep krijgen (waarschijnlijk) te maken met stopbus en Ommen en 't Harde rechtstreeks naar Zwolle ('t Harde ook naar Meppel)

Bussen komen (waarschijnlijk) te staan op de Koggelaan ipv Hanzelaan( iets meer ruimte.) Dalfsen en Wezep krijgen (waarschijnlijk) te maken met stopbus en Ommen en 't Harde rechtstreeks naar Zwolle ('t Harde ook naar Meppel)J

e bedoeld dat de een van de bussen van of via Zwolle via Wezep maar t'Harde gaat? Van Wezep naar t 'Harde valt er weinig te stoppen, zelfde geldt voor Dalfsen-Ommen. Was trouwens Heino nog vergeten, stopbus Zwolle-Heino-Raalte? Valt wel op dat NS op vrijwel geen enkel van de dichstbijzijnde stations, waar geen werkzaamheden zijn in staat is een treinverbinding tot stand te brengen.
Wezep, Dalfsen,Ommen, Heino, Wijhe. Meppel kon men niet onderuit, daar worden altijd de treinen gesplitst richting Groningen en Leeuwarden. En ja Kampen- Zuid maar ja vrij nieuw station, nog nieuwer station Zwolle Stadshagen, maar daar heeft behalve testtreinen nog nooit een trein gestopt.
Het meest bizarre vind ik Olst, is op deze trajecten de enige met nog steeds een enkelspoor richting Deventer, maar daar kan men wel makkelijk keren, of is het juist daarom?
Wordt steeds fijner met die Koggelaan, ben daar niet zo bekend, maar zijn inmiddels ook allerlei woningen en kantoren toch gebouwd, nog steeds veel te weinig ruimte? Gemeente Zwolle heeft achteraf de fout gemaakt niet bij Hanzelaan een groot parkeerterrein voor bussen in te richten!

Reageer