beantwoord

werkzaamheden Zwolle Leeuwarden 18 nov -1 dec 2020

• 16 november 2020
  • 40 reacties
  • 1034 Bekeken

Goede middag, mijn dochter reist voor school altijd het traject lelystad-Leeuwarden en retour. Nu lezen wij dat er komende tijd werkzaamheden zijn. Maar in de reisplanner is niet te zien wat de consequentie is, behalve dat het 30 minuten langer kan duren en er kunnen bussen ingezet worden. Hoe kunnen we zien hoe de reis verloopt en waar ze dan eventueel over moet stappen op een bus? Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 16 november 2020, 20:55

Het klopt dat je alleen op 27 november tot en met 30 november rekening moet houden met een vertraging vanwege werkzaamheden. De overige dagen zal je geen last van aangekondigde werkzaamheden hebben.

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen touw aan vast te knopen. Vooralsnog lijkt het een verkeerde waarschuwing omdat de treinen van NS in principe niet getroffen worden de werkzaamheden ten oosten van Leeuwarden.

Wel zijn er van vrijdag 27 t/m zondag 30 november werkzaamheden waardoor er vervangend busvervoer is tussen Akkrum en Leeuwarden.

Zie ook het topic https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/uitval-trein-leeuwarden-67207?postid=474018#post474018

Bedankt voor je reactie!

Het klopt dat je alleen op 27 november tot en met 30 november rekening moet houden met een vertraging vanwege werkzaamheden. De overige dagen zal je geen last van aangekondigde werkzaamheden hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn helemaal geen werkzaamheden. Er zijn door NS onterecht gemelde werkzaamheden. :thinking:

Reputatie 5
Badge

Die werken zijn vooral ten oosten van Lwd-op de lijn naar Groningen van ARRIVA om deze geschikt te maken voor meer treinen. Maar in het lange weekend wordt het hele station in Lwd voor treinen gesperd en moet iedereen dus het laatste/eerste stukkie met een bus. Overigens past de laatste tijd NS de reisplanner pas 1, misschien, soms met wat geluk 2-3 dagen tevoren aan. Het is te druk met al die daarnaast uitvallende treinen. In de praktijk wordt altijd wel in de trein zelf omgeroepen dat het niet verder gaat of je kan zelf al opletten wat de richtingsborden op het perron of op de trein aangeven-als dochter geregeld reist zal ze dat toch heus wel eens moeten hebben opgemerkt. 

Als ze dus net dat weekend VAN lwd naar huis moet, dan goed opletten welke bus ze neemt, al zal  ook dat in de praktijk met wat goed kijken en opletten wel meevallen. Want dan gaan er dus net als anders de treintjes bussen in 4 rcihtingen.

In de praktijk blijkt de site treinenweb-vooral voor treintjesgekken, veel beter geinformeerd als wat NS te bieden heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, er zijn helemaal geen werkzaamheden op het traject Lelystad - Leeuwarden. Met uitzondering van de periode 27 t/m 29 november wanneer het hele emplacement van Leeuwarden niet gebruikt kan worden.

Ik ben het eens met de treurige constatering dat andere websites dan die van NS veel beter geïnformeerd zijn over werkzaamheden aan het spoor en de gevolgen voor de treindienst.

Nogmaals, er zijn helemaal geen werkzaamheden op het traject Lelystad - Leeuwarden. Met uitzondering van de periode 27 t/m 29 november wanneer het hele emplacement van Leeuwarden niet gebruikt kan worden.

Ik ben het eens met de treurige constatering dat andere websites dan die van NS veel beter geïnformeerd zijn over werkzaamheden aan het spoor en de gevolgen voor de treindienst.

Zojuist dan maar even 9292.nl geprobeerd voor een reis op 24-11. 9292.nl geeft niets aan van werkzaamheden (juist). Zelfde reis bij NS.nl geeft wel werkzaamheden aan en de extra reistijd van 30 minuten. 

Reputatie 7
Badge +3

Waar dan weer tegenover staat dat de reisplanner van 9292.nl de vervangende bussen van Arriva niet kent van 27 tot en met 29 november.

Reputatie 7
Badge +3

Update: de flauwekulmeldingen over werkzaamheden in Leeuwarden staan nog steeds in de reisplanner wanneer je bijvoorbeeld een reis van Heerenveen naar Leeuwarden opvraagt.

Zou @Erryt NS hier nog een keer achteraan kunnen gaan?

Hallo,

Ik kom aanstaande vrijdag op 20 november 2020 van Schiphol naar Leeuwarden.  Betekent dit dat er aanstaande vrijdag op 20 november 2020 rechtstreekse treinen rijden tussen Schiphol en Leeuwarden?  Met vriendelijke groet, Nik

Hallo,

Ik kom aanstaande vrijdag op 20 november 2020 van Schiphol naar Leeuwarden.  Betekent dit dat er aanstaande vrijdag op 20 november 2020 rechtstreekse treinen rijden tussen Schiphol en Leeuwarden?  Met vriendelijke groet, Nik

Op vrijdag 20 november is er niets aan de hand op het Traject Schiphol-Leeuwarden. De treinen vertrekken om 04 en 34 vanaf Schiphol. De in de reisplanner genoemde werkzaamheden zijn niet van toepassing. 

Reputatie 7
Badge +3

De treinen rijden volgens dienstregeling. Er zijn helemaal geen werkzaamheden waar de treinen van NS last van hebben. Dat staat fout in de reisplanner.

Badge +3

Woeha, inchecken en overstappen op NS in Buitenpost! :rofl:

En wat kost dat dan? Dat weten we niet… en een kaartje kopen kan ook niet!

Badge +3

Lachenn… :disappointed_relieved:

Goedenavond Jan! Het is inderdaad noodzakelijk om uit te checken bij NS en in te checken bij Arriva voordat er gebruik wordt gemaakt van het vervangende treinvervoer van Arriva. ^NX

Dus we hebben NS bussen in Buitenpost (prijs onbekend) en je moet daar uitchecken bij NS. Vervolgens doet Arriva aan vervangend treinvervoer!

Nee dat komt helemaal goed. https://www.youtube.com/watch?v=3WHmETKW72E (dank Ruben voor de Youtube link).

Reputatie 7
Badge +3

Heel apart dat er NS bussen rijden op een Arriva traject en dat je dan ook moet inchecken bij NS.

Ook bijzonder om te zien dat de snelbus op Treinposities er 4 keer in staat, 3 keer al niet rijdend en 1 keer wel, allemaal verschillende “treinnummers". Zijn de planners lekker aan het fröbelen geweest of was er geen duidelijkheid welke de juiste was? In plaats van drie maal scheepsrecht was het nu vier maal.

Reputatie 7
Badge +1

Ligt het aan mij of zie ik dubbel:

Ja oké, de ene bus komt 1 minuut later aan dan die andere bus. Je hebt dus nu 1 bus die 2 minuten op elk station wacht en dan op tijd vertrekt en 1 bus die 1 minuut voor de geplande tijd vertrekt. De ene bus rijdt ook sneller dan de andere? Ik snap het allemaal niet meer. 

Badge +3

Ik ben Leeuwarden beu en ga nu naar Groningen… woeha! Buitenpost here I come beste NS :sweat_smile: Waar kan ik uitchecken?

Reputatie 7
Badge +3

Ik had al eerder aangegeven dat het heel slordig is dat bij treinvervangende bustrajecten van een andere vervoerder dan NS er “NS bus” staat aangegeven de reisplanner en (in dit geval) niet “Arriva bus”.

Tot overmaat van ramp is er niet nagedacht over de consequenties nu in de reisplanner in- en uitcheckadvies wordt gegeven en de melding “NS bus” automatisch een foutief in- en uitcheckadvies genereert. Wordt er helemaal niet nagedacht bij NS over de consequenties van zulke op het oog kleine dingen?

Helaas werkt dit ook door in de reisplanner van 9292.nl die nu wel de bussen tussen Leeuwarden en Buitenpost kent. Maar in ieder geval geen onzinmelding over in- en uitchecken.

De werkzaamheden bij Leeuwarden zijn een staalkaart van zo ongeveer alles wat er mis kan gaan wanneer er geen aandacht is voor details bij het vertalen van de gevolgen van werkzaamheden aan het spoor.in reisinformatie. Het is des te vervelender omdat uitgerekend deze werkzaamheden bijna twee weken duren.

Op welke termijn gaat NS correcties doorvoeren?

Het lijkt er trouwens op dat de afdeling die zich bezig houdt met de informatievoorziening over werkzaamheden helemaal niets meer communiceert over de aard van de werkzaamheden. Op deze manier iets communiceren is volkomen zinloos:

Reputatie 7
Badge +3

De flauwekulmeldingen over werkzaamheden in Leeuwarden wanneer je bijvoorbeeld een reis plant van Heerenveen naar Leeuwarden staan nog steeds in de reisplanner.

Is er al enig zicht op herstel van de foute reisinformatie? 

Er wordt mij verteld dat ze ermee bezig zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Zou het werkelijk zo ingewikkeld zijn om de flauwekulmededeling over werkzaamheden in Leeuwarden te corrigeren uit de systemen van NS? Te beginnen op de pagina https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/

Op de website van Arriva is te lezen wat er echt aan de hand is: werkzaamheden tussen Leeuwarden en Buitenpost.

Misschien een idee om de informatievoorziening uit te wisselen tussen de verschillende spoorvervoerders. Beter goed geknipt en geplakt dan zelf slecht verzonnen en verkeerd.

Op onze site staan het inderdaad wat algemener. We willen vooral dat mensen de Reisplanner gebruiken voor een beeld van hun specifieke reis. Tussen Heerenveen en Leeuwarden kán het voorkomen dat er vertraging ontstaat door alles wat eromheen gebeurt. Er is niks mis mee om reizigers hiervoor te waarschuwen. Nergens staat de garantie van 30 minuten vertraging, maar dat kán dus wel. Hoeft niet.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, er zijn helemaal werkzaamheden die de treindienst van NS verstoren. Alle werkzaamheden vinden plaats aan de oostzijde van het station. Alleen de treindienst van Leeuwarden richting Buitenpost is verstoord waardoor er vervangende bussen van Arriva rijden.

Met uitzondering van 27 t/m 29 november wanneer het gehele emplacement van Leeuwarden buiten dienst is voor het aansluiten van de nieuwe sporen en het testen van de beveiliging.

Het is volkomen zinloos om mensen te waarschuwen voor vertragingen en vervangende bussen die er niet zijn. NS maakt zich nogal belachelijk met deze flauwekulmeldingen.

Samengevat: Er zijn werkzaamheden tussen Leeuwarden en Buitenpost.

Er zijn GEEN werkzaamheden tussen Meppel en Leeuwarden, Stavoren en Leeuwarden en Harlingen en Leeuwarden.

Je hebt helemaal gelijk, iMark. Ik had het vermoeden dat dit al was aangepast aangezien ik hier vorige week al contact over had. Helaas staat deze melding dan nog op de site. Ik zal het nogmaals aankaarten dat deze eraf moet worden gehaald.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben benieuwd of het je lukt om de melding voor vrijdag verwijderd te krijgen……. :thinking:

Misschien is het een idee om de titel van dit topic te wijzigen. Nu lijkt het alsof er werkzaamheden zijn tijdens de periode genoemd in de titel.

Voor de volledigheid: er zijn natuurlijk wel werkzaamheden van 27 t/m 29 november.

Reageer