beantwoord

Wie betaalt de overlast?

• 7 augustus 2019
  • 23 reacties
  • 686 Bekeken

Beste NS,

Vanwege noodzakelijke en intensieve werkzaamheden aan het spoor tussen Naarden-Bussum en Weesp, worden alle reizigers op dit traject geacht om over te stappen van trein naar bus en later weer naar trein. Dit is onvermijdelijk, zo wordt door u gemeld en ik heb geen reden om dit in twijfel te trekken.
Echter, dit veroorzaakt ook overlast voor de reizigers, die vaak geen ander alternatief hebben dan deze overlast voor lief te nemen. Overlast in de vorm van extra reistijd, waardoor men eerder van huis moet en later thuiskomt, en overlast in de vorm van extra overstappen en verplaatsingen.
Het was om die reden enorm sympathiek geweest als u had besloten deze overlast niet in rekening te brengen bij de reizigers. Het gratis aanbieden van het bustraject lijkt mij een perfect gebaar om aan te geven dat u zich verplaatst in de positie van uw klanten en begrijpt dat, hoewel onvermijdelijk, uw dienstverlening niet het gewenste niveau haalt.
Ik weet dat er een kostenaspect is, maar soms moet winstgevendheid ondergeschikt gemaakt worden aan klantenservice. Dit is zo'n situatie.

Mijn vraag aan u is of dit overwogen is en zo ja, waarom dit niet toegepast is?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Willem
icon

Beste antwoord door Emma NS 8 augustus 2019, 10:30

Het is erg jammer om te lezen dat je hier hinder van ervaart @Willem72. Wij zijn dit jaar en de komende jaren druk bezig om het spoor in heel Nederland te verbeteren, dit gaat soms gepaard met langdurige en soms lastige werkzaamheden. Dit doen we om ons spoornet te verbeteren. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het deels wegnemen van jouw reiscomfort als erg onprettig kan worden ervaren. Helaas kan ik, noch de mensen die hierover gaan, hier niks aan veranderen. Er wordt vervangend vervoer geregeld, daar kunnen de klanten gebruik van moeten maken. Hopelijk begrijp je het als ik zeg, dat de Community leden hierboven simpelweg gelijk hebben. Het wordt voor je geregeld, dus moet je hiervoor betalen.
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge
Die bussen rijden ook niet gratis.
De werkzaamheden bij Naarden-Bussum zijn omvangrijk en inderdaad zeer hinderlijk, maar het moet wel gebeuren.
U wordt vervoerd, het duurt langer, maar u wordt vervoerd en daar betaalt u voor.
Reputatie 5
Precies, u wordt geheel volgens dienstregeling vervoerd, ik zie geen enkel probleem.
U kunt er ook voor kiezen om met de auto te gaan of te gaan thuiswerken bijvoorbeeld. Niemand verplicht u om met de NS te reizen.
De werkzaamheden bij Naarden-Bussum zijn omvangrijk en inderdaad zeer hinderlijk, maar het moet wel gebeuren.
U wordt vervoerd, het duurt langer, maar u wordt vervoerd en daar betaalt u voor.

Beste Edwin,

Dank voor de reaktie. Ik begrijp u volkomen, maar dit is te kort door de bocht naar mijn mening. Een hotel dat de kamers renoveert terwijl het operationeel blijft, zal de overige kamers vaak met korting aanbieden als compensatie voor de overlast. In het geval van de NS, als monopolist, is deze noodzaak nog groter daar uw klanten "gedwongen" zijn om deze overlast te accepteren. Juist om die reden zou de NS zich extra in moeten spannen om haar trouwe klanten te compenseren. En met een beetje geluk stimuleert het ook het gebruik van het OV.

Met vriendelijke groet,
Willem
Precies, u wordt geheel volgens dienstregeling vervoerd, ik zie geen enkel probleem.
U kunt er ook voor kiezen om met de auto te gaan of te gaan thuiswerken bijvoorbeeld. Niemand verplicht u om met de NS te reizen.

Eten dat te laat en koud wordt geserveerd is ook nog steeds een geleverde maaltijd. Dit is geen reden voor de NS om niet te erkennen dat de geleverde dienst op dit trajekt momenteel niet op het gewenste niveau is.
Onderdeel van de doelstellingen van de NS is het bieden van een alternatief voor de auto, om die reden lijkt het mij niet handig mensen naar dit vervoermiddel te verwijzen. Indien men überhaupt een auto bezit. 3 weken lang thuiswerken is evenmin een optie. En een alternatieve spoorwegmaatschappij bestaat bij mijn weten niet, dus we komen onvermijdelijk toch bij de NS uit....
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zeuren mensen in de Randstad altijd oeverloos als er daar eens een keer werkzaamheden zijn? Ja, het is vervelend maar er zijn deze zomer ook langdurige werkzaamheden geweest bij Zwolle, bij Groningen, in de Achterhoek, bij Heerlen, etc. en daar heb je dit gejammer nooit.
Reputatie 6
Waarom zeuren mensen in de Randstad altijd oeverloos

Dat valt wel mee als je deze Community als graadmeter bekijkt. Tijdens de werkzaamheden rond Leiden werden 10.000 den reizigers getroffen, slechts een handje vol plaatse op de Community samen honderden berichten !
Een hotel dat de kamers renoveert terwijl het operationeel blijft, zal de overige kamers vaak met korting aanbieden als compensatie voor de overlast.

Ik slaap regelmatig in hotels maar nog nooit meegemaakt dat ik korting kreeg omdat er elders in het hotel werkzaamheden waren.

Eten dat te laat en koud wordt geserveerd is ook nog steeds een geleverde maaltijd. Dit is geen reden voor de NS om niet te erkennen dat de geleverde dienst op dit trajekt momenteel niet op het gewenste niveau is.

NS kondigen de werkzaamheden ruim van tevoren aan. De vergelijking zou dan moeten zijn dat je bij binnenkomst verteld wordt dat je eten laat en koud geserveerd wordt. Het is dan je eigen keuze om daar dan plaats te nemen of elders te gaan eten.
Reputatie 7
Badge

Beste Edwin,

Dank voor de reaktie. Ik begrijp u volkomen, maar dit is te kort door de bocht naar mijn mening. Een hotel dat de kamers renoveert terwijl het operationeel blijft, zal de overige kamers vaak met korting aanbieden als compensatie voor de overlast. In het geval van de NS, als monopolist, is deze noodzaak nog groter daar uw klanten "gedwongen" zijn om deze overlast te accepteren. Juist om die reden zou de NS zich extra in moeten spannen om haar trouwe klanten te compenseren. En met een beetje geluk stimuleert het ook het gebruik van het OV.

Met vriendelijke groet,
Willem

Ik heb eerder dit jaar in een hotel gezeten, waar 's nachts gewerkt werd. Je moet dan niet denken aan wat licht geklop, maar aan betonboren.
Toch mocht ik de volle mep betalen voor een verstoorde nachtrust.

Ik woon in de regio Utrecht en maak nogal eens gebruik van de sneltram hier.
Die heeft er meerdere malen uit gelegen en gaat dit of volgend jaar weer grote werkzaamheden krijgen. De vervangende bussen daarvoor zijn over het algemeen niet toereikend om alle reizigers te vervoeren, bij ongeplande stremmingen wordt hier niet eens vervangend tramvervoer geregeld, men mag met de reguliere lijnbus.
Ook QBuzz is hier een monopolist, net als iedere andere concessiehouder voor het OV hier in Nederland.

Daarbij wil ik even benadrukken dat mijn reactie mijn persoonlijke mening is en niet een officiele reactie namens NS.
Het is erg jammer om te lezen dat je hier hinder van ervaart @Willem72. Wij zijn dit jaar en de komende jaren druk bezig om het spoor in heel Nederland te verbeteren, dit gaat soms gepaard met langdurige en soms lastige werkzaamheden. Dit doen we om ons spoornet te verbeteren. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het deels wegnemen van jouw reiscomfort als erg onprettig kan worden ervaren. Helaas kan ik, noch de mensen die hierover gaan, hier niks aan veranderen. Er wordt vervangend vervoer geregeld, daar kunnen de klanten gebruik van moeten maken. Hopelijk begrijp je het als ik zeg, dat de Community leden hierboven simpelweg gelijk hebben. Het wordt voor je geregeld, dus moet je hiervoor betalen.
Badge +3
Voor alle duidelijkheid. Het is ProRail dat verantwoordelijk is voor de infrastructuur. NS is slechts één van de gebruikers van het spoor. Wanneer @Emma NS het over "wij" heeft bedoelt ze waarschijnlijk de spoorsector als geheel. NS voert geen werkzaamheden aan het spoor uit.

NS is wel verantwoordelijk voor de gevolgen van de werkzaamheden wanneer er geen treinen kunnen rijden. Over het vervangend vervoer kunnen natuurlijk op- en aanmerkingen gemaakt worden.
Dat klopt, bedankt @iMark voor je aanvulling.
Vanochtend was de bus vanaf Bussum-Zuid gratis; we stonden allemaal bij de oude tijdelijke halte en konden niet inchecken (de paal stond er nog wel). Gelukkig stopte de buschauffeur bij deze in feite opgeheven halte :)

Complimenten aan de NS! Geen chaotische taferelen, maar elk kwartier twee bussen die nog redelijk op tijd rijden ook!
Badge +3
@Emma NS
Graag gedaan.

Het komt helaas nog steeds voor dat NS de schuld van van alles en nog wat in de schoenen geschoven krijgt. Zoals bijvoorbeeld werkzaamheden aan het spoor. Die werkzaamheden zijn een gegeven. Het heeft totaal geen zin om daar over te klagen.

Wel is het heel zinvol om de gevolgen van de werkzaamheden hier te bespreken. Het is in het belang van alle reizigers die te maken krijgen met vervangend busvervoer of omleidingen dat een en ander zo goed mogelijk georganiseerd wordt door NS. En wanneer het weliswaar met improvisatie wel goed gaat, is dat zoals @Martin7182 meldt, alleen maar positief te noemen.
Reputatie 7
Badge +2
Gratis is ook maar betrekkelijk, een groot deel van de forenzen reist met Traject Vrij en dan maakt het niets uit of je wel of niet kan inchecken voor de bus.

En door het niet kunnen inchecken bij de bus zou een reis zelfs duurder kunnen uitvallen wanneer je op saldo reist en zowel voor en na het stuk met de bus nog met een trein gaat en je bij een gesloten poortje wel eerst moet uitchecken. Je reis valt dan uiteen in 2 losse reizen wanneer er meer dan 35 minuten tussen het uitchecken en weer inchecken zit waardoor de lange afstandskorting vervalt en je misschien ook nog van dal in spits terecht komt.
Badge +3
De coördinatie van de kant van NS moet gewoon correct zijn. De bussen moeten stoppen op de afgesproken plaatsen en de mobiele incheckpaaltjes moeten het doen (en met de juiste tijd!).
De bussen vertrokken ook vanaf de afgesproken plaats, maar die was sinds vandaag verplaatst. Bijna niemand had dat door en het feit dat de mobiele incheckpaal nog bij de oude halte stond hielp natuurlijk ook niet echt. In feite zou je elke dag eerst langs het station moeten lopen om te zien of de tijdelijke halte misschien verplaatst is.

"gratis" was in feite "zwart" als je geen abonnement hebt. Ik denk niet dat een zwartrijder gaat klagen over gemiste lange afstandskorting. Van dal naar spits was alleen een probleem vóór 6:30 vanochtend. Maar goed, de NS valt hier eigenlijk niets te verwijten.
Reputatie 3
Beste NS,

Vanwege noodzakelijke en intensieve werkzaamheden aan het spoor tussen Naarden-Bussum en Weesp, worden alle reizigers op dit traject geacht om over te stappen van trein naar bus en later weer naar trein. Dit is onvermijdelijk, zo wordt door u gemeld en ik heb geen reden om dit in twijfel te trekken.
Echter, dit veroorzaakt ook overlast voor de reizigers, die vaak geen ander alternatief hebben dan deze overlast voor lief te nemen. Overlast in de vorm van extra reistijd, waardoor men eerder van huis moet en later thuiskomt, en overlast in de vorm van extra overstappen en verplaatsingen.
Het was om die reden enorm sympathiek geweest als u had besloten deze overlast niet in rekening te brengen bij de reizigers. Het gratis aanbieden van het bustraject lijkt mij een perfect gebaar om aan te geven dat u zich verplaatst in de positie van uw klanten en begrijpt dat, hoewel onvermijdelijk, uw dienstverlening niet het gewenste niveau haalt.
Ik weet dat er een kostenaspect is, maar soms moet winstgevendheid ondergeschikt gemaakt worden aan klantenservice. Dit is zo'n situatie.

Mijn vraag aan u is of dit overwogen is en zo ja, waarom dit niet toegepast is?

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Willem

Ja ik snap Willem72 eigenlijk wel. Voorheen was het bijna altijd zo dat werkzaamheden in de weekenden werden gedaan of hooguit 1 week in beslag namen. Tegenwoordig wordt de verbouwtijd al tot 3 weken aaneensluitend opgerekt en ja ik vind ook dat daar een andere regeling voor moet komen dan het gratis kopje koffie voor 3 weken overlast zoals bijvoorbeeld laatst in Leiden. Ik persoonlijk vind dat bijvoorbeeld de helft van de gewone reissom een redelijke vergoeding zou zijn. Je hebt het hier soms over 2 uur extra reistijd op een dag. Daar mag best een geldelijke compensatie tegenover staan.
Badge +3
Het is bepaald niet waar dat werkzaamheden altijd worden opgerekt naar langere periodes. Alleen bij zeer grote emplacementswijzigingen met veel (ver)bouwtijd ligt het spoor er voor een langere periode uit. De meeste buitendienststellingen zijn nog steeds niet langer dan een weekend.
Reputatie 3
Het is bepaald niet waar dat werkzaamheden altijd worden opgerekt naar langere periodes. Alleen bij zeer grote emplacementswijzigingen met veel (ver)bouwtijd ligt het spoor er voor een langere periode uit. De meeste buitendienststellingen zijn nog steeds niet langer dan een weekend.

Ik gaf ook aan dat de werkzaamheden in het verleden vaak in het weekend waren of hooguit 1 week duurden. Maar de werkzaamheden zoals bijvoorbeeld in Zwolle, Eindhoven en onlangs dan in Leiden en nu weer bij Hilversum hebben een grote impact omdat deze niet in het weekend plaatsvinden. Ik vind compensatie door alleen een kopje koffie zeer lachwekkend en gewoon niet van deze tijd. Bedenk ook dat door het uitsparen van weekendtoeslagen, de werkzaamheden in feite goedkoper zouden moeten worden. (Aannemers hebben momenteel veel te veel werk dus het zal feitelijk wel duurder zijn geworden, maar met weekend en avondtoeslagen nog veel duurder)
Badge +3
De werkzaamheden bij Naarden-Bussum vinden plaats in een periode van 4 weekeinden + alle weekdagen daar tussenin. Het is dus zeker niet waar dat er niet meer in de weekeinden wordt gewerkt.

Ik schat dat deze klus dermate groot is dat er anders zowel een voorjaarsvakantie, de herfstvakantie als zo'n 10 weekenden gewerkt had moeten worden. Met daarbij alle risico's op problemen bij het opstarten van de treindienst na een buitendienststellingsperiode. De huidige methode levert natuurlijk fors hinder op maar is uiteindeljk in de totale benodigde tijd redelijk beperkt. Een klus als deze is seintechnisch ook een uitdaging omdat niet alleen de layout van de sporen en overwegen geheel wijzigt maar daarbij ook de seinen en de beveiligingsinstallaties. Dat moet allemaal bijzonder goed getest worden.

Bij een langdurige buitendienststelling zoals deze is de kans op fouten aanmerkelijk minder en kunnen er allerlei kleinere klussen zoals onderhoud aan het station meeliften.
Reputatie 3
De werkzaamheden bij Naarden-Bussum vinden plaats in een periode van 4 weekeinden + alle weekdagen daar tussenin. Het is dus zeker niet waar dat er niet meer in de weekeinden wordt gewerkt.

Ik schat dat deze klus dermate groot is dat er anders zowel een voorjaarsvakantie, de herfstvakantie als zo'n 10 weekenden gewerkt had moeten worden. Met daarbij alle risico's op problemen bij het opstarten van de treindienst na een buitendienststellingsperiode. De huidige methode levert natuurlijk fors hinder op maar is uiteindeljk in de totale benodigde tijd redelijk beperkt. Een klus als deze is seintechnisch ook een uitdaging omdat niet alleen de layout van de sporen en overwegen geheel wijzigt maar daarbij ook de seinen en de beveiligingsinstallaties. Dat moet allemaal bijzonder goed getest worden.

Bij een langdurige buitendienststelling zoals deze is de kans op fouten aanmerkelijk minder en kunnen er allerlei kleinere klussen zoals onderhoud aan het station meeliften.

@iMark : ik ben het wel met je eens. Alleen als NS dit dan zo doet, compenseer dan op één of andere manier ook even de reiziger.
Ik persoonlijk vind dat bijvoorbeeld de helft van de gewone reissom een redelijke vergoeding zou zijn. Je hebt het hier soms over 2 uur extra reistijd op een dag. Daar mag best een geldelijke compensatie tegenover staan.

Bij grote overlast misschien wel. Maar we hebben het hier over zo'n 30 minuten vertraging per dag voor de meeste mensen. Alleen Hilversum - Duivendrecht duurt fors langer omdat er geen rechtstreekse IC rijdt.
Badge +3
De vraag is wat er precies door wie gecompenseerd moet worden. In de concessie voor het Hoofdrailnet is duidelijk vastgelegd dat NS in geval van het geplande vertragingen (zoals bij werkzaamheden) is uitgesloten van het toepassen van de regeling Geld Terug bij Vertraging. In Bijlage 12 staat als randvoorwaarde voor recht op GTbV dat er geen sprake moet zijn van een staking, vooraf aangekondigde vertragingen en overmacht.

NS gaat over het algemeen ruimhartig om met GTbV. Er is zelfs gecompenseerd tijdens een staking en ook in gevallen van overmacht door bijvoorbeeld extreme weersomstandigheden wordt er gecompenseerd. Alleen in het geval van vooraf aangekondigde vertragingen wordt er nooit gecompenseerd. En dat hoeft dus ook niet.

Reageer