beantwoord

Wisselstoring

• 10 februari 2020
  • 3 reacties
  • 130 Bekeken

Beste,

De afgelopen twee weken is het helaas 3-4 keer voorgekomen dat er door een wisselstoring op mijn traject er geen treinen reden. Ik ben in het bezit van een trajectabonnement (Abcoude - Sloterdijk). Bij vertraging is het mogelijk om (als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan) geld retour te claimen. 

Zodra ik weet -zoals ook vanavond zal ik wederom met de metro moeten reizen - dat de trein niet zal rijden zorg ik voor een alternatief en ga ik gedeeltelijk met de Amsterdamse metro. Dit kost mij echter wel extra geld (voor een traject waarvoor ik in feite een trajectabonnementvoor heb aangeschaft via de NS). Is dit ook terug te claimen? Feitelijk is er geen vertraging tevens ben ook niet ingecheckt (voorwaarde bij vertraging). Hoe zit dit precies?

Dank!

icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 februari 2020, 14:35

Goedemiddag Ronald001 en welkom bij de NS Community!

Het is altijd vervelend als jouw trein niet rijdt door storingen. We doen ons best om dan alternatief vervoer te regelen of adviseren een alternatieve route. Soms is dat met andere vervoerders.

Wanneer wij adviseren om een andere route te nemen of met andere vervoerders te reizen, zorgen we er in de meeste gevallen voor dat je daar geen extra kosten voor krijgt. Via een alternatieve route is het een kwestie van in- en uitchecken op je begin en eindpunt, wat op zichzelf al voorkomt dat je extra kosten krijgt. Moet je met de metro reizen, dan wordt er vaak een poortje opengezet.

Kies jij echter voor alternatief vervoer buiten dat wat wij hebben geregeld, dan wordt dat in de meeste gevallen niet vergoed. Ik heb echter niet alle details om daar een sluitend oordeel over te geven, dus als jij ook werkelijk extra kosten hebt gemaakt door deze storing, kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's kunnen dan mee kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Bekijk origineel

3 reacties

Goedemiddag Ronald001 en welkom bij de NS Community!

Het is altijd vervelend als jouw trein niet rijdt door storingen. We doen ons best om dan alternatief vervoer te regelen of adviseren een alternatieve route. Soms is dat met andere vervoerders.

Wanneer wij adviseren om een andere route te nemen of met andere vervoerders te reizen, zorgen we er in de meeste gevallen voor dat je daar geen extra kosten voor krijgt. Via een alternatieve route is het een kwestie van in- en uitchecken op je begin en eindpunt, wat op zichzelf al voorkomt dat je extra kosten krijgt. Moet je met de metro reizen, dan wordt er vaak een poortje opengezet.

Kies jij echter voor alternatief vervoer buiten dat wat wij hebben geregeld, dan wordt dat in de meeste gevallen niet vergoed. Ik heb echter niet alle details om daar een sluitend oordeel over te geven, dus als jij ook werkelijk extra kosten hebt gemaakt door deze storing, kun je het beste contact op nemen met onze Klantenservice. We zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie rechtsboven). Mijn collega's kunnen dan mee kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Reputatie 5

Het staat hierboven NS-moeilijk maar in de praktijk werkt het zo; ALS het al werkt, want dat is vrijwel altijd alleen bij tevoren geplande werken. In jouw geval is die GVB-metro in feite het enige alternatief. In dat geval wordt op de metro staties die samen zijn met een NS-statie een poortje opengezet en er hoort dan eigenlijk een NS checkinpaal bij te staan. Dat bedoelt Stijn hierboven. Dat is in de praktijk dus vrijwel nooit zo bij van die plotse verstoringen.

Je hebt volgens regels die NS zelf amper blijkt te kennen wel recht op geld terug voor die dag-naar rato dus, als bij aankomst op het station duidelijk is dat er tenminste 60 min vertraging zal zijn. Alleen is door dit superingewikelde NLsysteem met dat IN+UITcheckgedoe per vervoerder een enorme burokratische mallemolen ontstaan waarbij vervoerders elkaar moeten vergoeden voor een paar centjes. Bovendien geldt er een MINimum bedrag waaronder niet wordt uitbetaald en ik schat dat met dit traject je daar net onder zit, maar dat weten anderen mogelijk beter. Dan is het dus een geval van helaas pindakaas. Als je zelf besluit dan toch maar niet langer te wachten en bus of metro te nemen dan is dat voor jouw rekening.

Tip van mij: als je redelijk dichtby-fietsen-bij Holendrecht woont, overweeg dan een GVB ABO te nemen en op die in de praktijk toch veel minder storingsgevoelige metro over te stappen. Bovendien heb je daarmee de vrijheid van het hele GVB-net. Je kan ook op zones kopen en dan de bus van Abcou er bij nemen. Als je met die reizen niet perse steeds in de spits moet, al is het maar 1 richting, dan is bvb een NS FLEX Dalkorting en op saldo veelal al voordeliger als een maandtraject-en kan je dus naar hartelust switchen zoals het uitkomt.

Dank beide!

Reageer