Zomerpret


Reputatie 7
Badge +3

Kwam net dit artikel tegen: https://www.ad.nl/den-bosch-vught/tienduizenden-reizigers-in-de-knel-geen-treinen-en-amper-bussen-tussen-den-bosch-en-utrecht-deze-zomer~a34fde84/ (premium)

Gaat erg leuk worden de komende weken. Dat er langdurig gewerkt zou worden op een druk traject, wisten we al. Maar het vervangend vervoer gaat dus bij lange na niet genoeg zijn. Het advies wordt omreizen via Nijmegen of Breda.

Tekort aan honderden bussen

Normaal vangt de NS dat op met bussen. Maar er is één probleem: die zijn er bij lange na niet genoeg. ,,In die periode zouden per dag zo’n negentig bussen moeten rijden en we komen er zo’n dertig tekort”, zegt Stefan Gitz, binnen de NS verantwoordelijk voor trein-vervangend busvervoer.

 

Toch nog een pluspuntje dan maar? Het wordt in elk geval nu alvast gecommuniceerd …

Ook op de site een duidelijke waarschuwing:

 


55 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En als je dan denkt dat je alles hebt gehad, tussen Boxtel en Eindhoven zijn daarna ook werkzaamheden van 9 tot 26 augustus, wat bovendien grotendeels samenvalt met wegwerkzaamheden bij Eindhoven. Dus ook als er dan wel genoeg bussen zijn, heb je met de bussen ook nog eens last van de werkzaamheden aan de weg.

https://www.prorail.nl/nieuws/zomerwerkzaamheden-utrecht-eindhoven

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, ook die werden nog benoemd:

Ook ten zuiden van Den Bosch zijn er deze zomer werkzaamheden aan het spoor. Bij Liempde om precies te zijn. Van 9 tot 26 augustus rijden er daarom geen treinen tussen Den Bosch en Eindhoven. Reizigers kunnen dan volgens de NS gebruikmaken van vervangend busvervoer, máár: ,,Of we dan genoeg bussen hebben, weten we nog niet. Dat zijn we nu aan het regelen.”

 

Ik heb de komende weken alleen op 7 augustus een reis gepland op beide trajecten. Heeft mrfreeze ook 's mazzel. (mits de werkzaamheden niet uitlopen 😉)

Reputatie 7
Badge +1

Een aantal weken terug-toen den Haag-Rtdm er uit lag -waren er zelfs afgehuurde extra bussen uit SLOvenija en LT=Lietuva=Lithuania. zal wel een lieve extra duit kosten, vermoed ik.

Badge +3

Bussen van/naar Den Bosch hebben geen last van de bouw van de tunnel onder de A2/N2 (nabij Eindhoven Airport), tenzij er lange files staan bij knooppunt Batadorp/Ekkersweijer omdat iedereen (ondanks veel gunstiger omleidingsroutes) dwars door het centrum van Eindhoven wil, en de JF Kennedylaan vol loopt.

Een optie voor de NS bussen is dan om bij Best (de McDonald’s met voorheen het enorme standbeeld van Michael Jackson) de A2 te verlaten en via de Boschdijk naar het station te rijden. Navigatie-apps met veel gebruikers (aanrader: Waze) weten daarbij vaak precies hoe druk het overal is.

Buiten de spits (voor zover die er is in de vakantie) voorzie ik geen enkele extra reistijd, afgezien van de extra reistijd die je met een bus sowieso hebt.

Van station Den Bosch naar Eindhoven Centraal duurt met een T100 bus een half uur, dus hooguit 15 minuten extra reistijd t.o.v. de trein.

Helaas vertrekken de bussen in Den Bosch niet meer vanaf de Magistratenlaan en kunnen in Eindhoven ook niet terecht aan de noordzijde (Kennedyplein/Neckerspoel), want daarmee zou nog wat tijd te winnen zijn.

Ze zouden nog bij de Flix- en andere bussen/touringcars halte kunnen stoppen, want dan is het 25 minuten (plus 400 meter / 5 minuten lopen naar het station). Maar daarmee zullen de (bus)prijsvechters het wel niet eens zijn ook al stoppen er daar hooguit een paar van per uur.

Misschien helpen al die werkzaamheden dan wel om de treinen op de rest van de trajecten te laten rijden want op de trajecten van de werkzaamheden zijn geen machinisten en hoofdconducteurs nodig.

Maar triest is het wel dat je met werkzaamheden die zover van tevoren worden gepland het niet voor elkaar krijgt om voldoende bussen te regelen.

Wat is er toch aan de hand dat we na corona zo'n puinhoop hebben in Nederland, denk aan Schiphol, de NS, protesten en onvrede bij veel Nederlanders wat zich uit met vele demonstraties en nu blokkades door de boeren ….

Denk dat we maar eens capabele mensen op de juiste plekken moeten gaan zetten te beginnen in Den Haag en stoppen met het beleid dat we overal een afspiegeling van de bevolking in functies moeten hebben zitten.

Reputatie 7
Badge +4

Bommel bust niet graag, dus via Rotterdam en de redelijk snelle verbinding via de HSL is best wel te doen. Maar je gooit er nog al wat uit als Utrecht-Eindhoven niet meer functioneert, het is de spoorse A2, maar zonder directe alternatieven, en het vervangend vervoer ligt er ook nog eens half uit.

Mijden en een alternatief zoeken is echt het beste. Tom Poes verzint deze list, maar is vast niet de enige.

Als u begrijpt wat ik bedoel.

Badge +3

Van Utrecht naar Den Bosch (of zuidelijker) via Nijmegen mag blijkbaar ook?

En vanuit Gouda via Rotterdam naar Eindhoven ook geen probleem, toch?

Nou ja, de extra reistijd misschien (adviezen die niet in de planner staan omdat een NS bus toch echt sneller zou zijn)?

Via Nijmegen of Rotterdam mag in ieder geval een fiets mee! En als je dat soort omreisadviezen plant met de optie ‘extra overstaptijd’ krijg ze ook wel uit de Reisplanner. Sterker nog, de NS adviseert het (mijd het traject!) 😴

Voor Traject Vrij mensen die (eigenlijk van/via Utrecht C) via Arnhem/Nijmegen naar Venlo/Roermond (en zuidelijker) reizen en daardoor met kosten te maken krijgen (wegens Arriva deel) vrees ik het ergste, maar ze hebben het volste recht om dat te doen.

Reputatie 7
Badge +4

Persoonlijk zit ik natuurlijk prima in Gouda, dan is via Rotterdam geen probleem. Maar ik heb het geluk dat via Utrecht of Rotterdam voor mij niet veel uitmaakt. Voor de meeste mensen gaat dat niet op en dit is dikke overlast. De treinen zouden wel verlengd moeten worden.

Badge +3

 De treinen zouden wel verlengd moeten worden.

Goed punt!

Nijmeegse Vierdaagse zal wel meevallen, want Utrecht - Nijmegen is geen probleem en vanuit Den Bosch kan je ook gewoon van/naar Nijmegen?

Of als Eindhoven - Den Bosch er uit ligt via Venlo en dan Arriva.

Reputatie 7
Badge +3

Maar triest is het wel dat je met werkzaamheden die zover van tevoren worden gepland het niet voor elkaar krijgt om voldoende bussen te regelen.

Tijdens de busproblemen bij de werkzaamheden rond Meppel werd hier al de vrees geuit dat het bij de werkzaamheden Utrecht - Geldermalsen ook wel eens tot dergelijke problemen zou kunnen komen, dus echt heel verrast ben ik niet door dit bericht. Maar het blijft wel triest. Op zo'n manier krijg je reizigers niet echt terug de trein in.

Zelf heb ik nu 1 kort reisje gepland, morgenmiddag naar Rotterdam voor NSJ en dan ergens na middernacht weer terug met de nachttrein naar Leiden. Fiets zet ik op Leiden neer, om die tijd stopt er niets meer op De Vink. Gelukkig is dit niet het weekend dat er werkzaamheden bij Delft zijn, dus zou goed moeten gaan. 

Maar ik heb nog wel vanwege een crowdfund investering een voucher voor een etentje in een nieuw restaurant in Eindhoven. Dat restaurant zou begin juni open gaan, maar door onvoorziene omstandigheden (ik meen een lekkage) is die nog niet open en ook nog geen openingsdatum bekend. Als het pas in augustus is wanneer die werkzaamheden bij Eindhoven zijn, heb ik niet echt zin om dan daarheen te gaan met de trein. 

Badge +3

Maar ik heb nog wel vanwege een crowdfund investering een voucher voor een etentje in een nieuw restaurant in Eindhoven. Dat restaurant zou begin juni open gaan, maar door onvoorziene omstandigheden (ik meen een lekkage) is die nog niet open en ook nog geen openingsdatum bekend. Als het pas in augustus is wanneer die werkzaamheden bij Eindhoven zijn, heb ik niet echt zin om dan daarheen te gaan met de trein. 

Zolang de 1100 rijdt maakt Leiden - Eindhoven niet zoveel uit toch? Dan maar via via Rotterdam/Breda i.p.v Utrecht (en terug..) 😥

Reputatie 6

en dat terwijl Nederland een van de beste spoorwegen ter wereld heeft. hahaha. 

Reputatie 7
Badge +3

Zolang de 1100 rijdt maakt Leiden - Eindhoven niet zoveel uit toch? Dan maar via via Rotterdam/Breda i.p.v Utrecht (en terug..) 😥

Maar als in augustus Boxtel - Eindhoven eruit ligt, rijdt die 1100 ook niet. Dan wordt het een snelbus tussen Boxtel en Eindhoven Centraal.

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11691-9-augustus-2022-werkzaamheden-s-hertogenbosch-eindhoven-tilburg-eindhoven

Reputatie 7
Badge +1

Tijdens de busproblemen bij de werkzaamheden rond Meppel werd hier al de vrees geuit dat het bij de werkzaamheden Utrecht - Geldermalsen ook wel eens tot dergelijke problemen zou kunnen komen, dus echt heel verrast ben ik niet door dit bericht. Maar het blijft wel triest. Op zo'n manier krijg je reizigers niet echt terug de trein in.

Ik ben benieuwd of men bij NS ook wat heeft gedaan met alle evaluaties die gehouden zouden worden nadat het hier in Meppel helemaal de mist in ging.

Het begint alvast goed… 😅

Reputatie 7
Badge +3

Nu wordt er voordat de werkzaamheden uberhaupt zijn begonnen al aaangegeven dat er te weinig bussen zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Nu wordt er voordat de werkzaamheden uberhaupt zijn begonnen al aaangegeven dat er te weinig bussen zijn. 

En nu maar hopen dat er qua dienstregeling ook iets meer structuur in zit.

In Meppel was het totaal willekeurig wat er wel en niet reed en kon je nergens meer van op aan qua dienstregeling en reisplanner.

Maar gezien de berichtgeving vanuit NS vrees ik het laatste…

Reputatie 7
Badge +1

Tijdens de busproblemen bij de werkzaamheden rond Meppel werd hier al de vrees geuit dat het bij de werkzaamheden Utrecht - Geldermalsen ook wel eens tot dergelijke problemen zou kunnen komen, dus echt heel verrast ben ik niet door dit bericht. Maar het blijft wel triest. Op zo'n manier krijg je reizigers niet echt terug de trein in.

Ik ben benieuwd of men bij NS ook wat heeft gedaan met alle evaluaties die gehouden zouden worden nadat het hier in Meppel helemaal de mist in ging.

Het begint alvast goed… 😅

Hou even op over evaluaties en NS, Ik kan mij van een paar jaar terug nog een evaluatie herinneren van de werkzaamheden bij Leiden destijds. Heeft ook maanden op zich laten wachten en om nu te zeggen dat het een doorwrocht stuk was, nou nee.

 

En volgens mij moeten we de evaluatie van de fietsreservering van vorig jaar nog steeds ontvangen. Dus nee ik zou hier maar geen te hoge verwachtingen van hebben.

Maar triest is het wel dat je met werkzaamheden die zover van tevoren worden gepland het niet voor elkaar krijgt om voldoende bussen te regelen.

Tijdens de busproblemen bij de werkzaamheden rond Meppel werd hier al de vrees geuit dat het bij de werkzaamheden Utrecht - Geldermalsen ook wel eens tot dergelijke problemen zou kunnen komen, dus echt heel verrast ben ik niet door dit bericht. Maar het blijft wel triest.

Bij Meppel was het bustraject 75 kilometer, hier is het 26 km, dat scheelt natuurlijk een flink stuk. Daarnaast is het nu in de schoolvakantie en zijn er in dit geval voor IC-reizigers ook wat meer omreismogelijkheden..

Anderzijds is Utrecht-Geldermalsen wel een stuk drukker dan Meppel-Groningen. Plus dat de zomervakantie het piekseizoen is voor touringcarbedrijven. Maar misschien kan NS nog wat regelen in het buitenland.

Op zo'n manier krijg je reizigers niet echt terug de trein in.

Voor de incidentele reizigers is het eenmalig wat overlast maar de vaste forensen jaag je op deze manier natuurlijk wel de trein uit.

Reputatie 7

Ik hoop dat de treinen tussen Nijmegen - Den Bosch - Breda verlengd worden maar vrees gewoon van niet. Utrecht - Den Bosch vermijd ik zeker deze zomerweken, dat wordt afzien met die zeer beperkte buscapaciteit. Zo'n reis kon weleens een lange, vermoeiende en warme onderneming worden.

Nee, ik vind het geen wonder dat men massaal verknocht blijft aan de auto en de wegen vastlopen. De trein krijgt het nog heel moeilijk om mensen terug te winnen, met name de voltariefbetalers en duurdere abonnementenhouders. 

Mijn werkgever vergoedt alle OV-kosten, in tegenstelling tot de autokilometers, maar er zijn er desondanks maar weinig die met OV naar het werk komen. Enkele die ik ken hebben het wel gedaan, maar zijn ermee gestopt. Ze sluiten gewoon weer aan in de file tussen Tilburg en Breda.

NS en ProRail draaien vandaag al proef.

https://www.bd.nl/den-bosch-vught/geen-treinen-tussen-den-bosch-en-utrecht-door-storing-bij-geldermalsen~a08fa8e3/

Maar alle gekheid op een stokje, de zoveelste storing de laatste tijd. De infra tussen Eindhoven en Utrecht is langzamerhand een complete aanfluiting.

Reputatie 3

 

Maar alle gekheid op een stokje, de zoveelste storing de laatste tijd. De infra tussen Eindhoven en Utrecht is langzamerhand een complete aanfluiting.

Ik vraag me af waardoor dat komt. Er zijn inderdaad vaak storingen, komt dit door de zeer frequente dienst en slechte ondergrond?

 

Maar alle gekheid op een stokje, de zoveelste storing de laatste tijd. De infra tussen Eindhoven en Utrecht is langzamerhand een complete aanfluiting.

Ik vraag me af waardoor dat komt. Er zijn inderdaad vaak storingen, komt dit door de zeer frequente dienst en slechte ondergrond?

De slappe ondergrond is een lange termijn probleem: verzakkingen. Dat gebeurt niet plotseling.  

Het is echter vrijwel dagelijks feest met storingen aan seinen, wissels. overwegen, etc.

Reputatie 3

De slappe ondergrond is een lange termijn probleem: verzakkingen. Dat gebeurt niet plotseling.  

Het is echter vrijwel dagelijks feest met storingen aan seinen, wissels. overwegen, etc.

Dat begrijp ik, ik vroeg me alleen af waarom dat dan altijd daar is, of daar nog een achterliggende reden voor is.

Reputatie 7

Het is echter vrijwel dagelijks feest met storingen aan seinen, wissels. overwegen, etc.

Dat begrijp ik, ik vroeg me alleen af waarom dat dan altijd daar is, of daar nog een achterliggende reden voor is.

Er zijn meer beruchte plekken waar relatief veel storingen voorkomen. Vaak zijn het m.i. trajecten met intensief verkeer / rond knooppunten. En dan natuurlijk de HSL. Het lijkt verder wel alsof prijs boven degelijke robuuste kwaliteit gaat. Om de haverklap is er iets kapot.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me wel af hoe NS omgaat met de kosten qua omreizen. Het advies is om om te rijden. Het advies is ook ‘plan je reis in de app'. Maar de app adviseert gewoon de treinvervangende bussen als ik geen via-station invul. Maar de site adviseert om het traject te mijden en om te rijden. Mag ik nu omrijden via Nijmegen zonder uit- en in te checken?

Reageer