beantwoord

zondag 3 mei.

• 13 februari 2020
  • 5 reacties
  • 198 Bekeken

Zondag 3 mei willen we van uit Groningen met de trein naar Schiphol. Op die dag is ook de Formule 1 race op Zandvoort.  Minstens 50.000 mensen die dan ook met het OV daar naar toe gaan. Wat voor chaos kunnen we verwachten? Hoeveel extra reistijd moeten we incalculeren om op tijd op Schiphol te zijn?

icon

Beste antwoord door Mark NS 13 februari 2020, 13:28

Hoi EllyOjee, welkom op de NS Community. 

Ik deel de geachte van Thom hierover. Hoewel de exacte planning nog niet bekend is, verwacht ik geen aanzienlijke vertragingen. Op het traject Groningen - Schiphol kun je een rechtstreekse trein nemen. Wellicht dat er op het traject door grotere stromen reizigers hier en daar wat vertraging kan ontstaan, maar vooralsnog zou dat geen belemmering moeten zijn voor het tijdig bereiken van je eindbestemming. Er zijn in ieder geval verschillende maatregelen aangekondigd om tijdens het evenement alle reizigersstromen in goede banen te leiden. Het advies is om vanaf 10 dagen voor de reis en op de reisdatum zelf de reisplanner goed in de gaten te houden en op 3 mei ook ruim op tijd te vertrekken zodat je wat speling hebt in het geval van calamiteiten. 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Van Groningen naar Zandvoort gaat met een overstap in de polder. Ik denk dat het op uw reis naar Schiphol wel eens mee zou kunnen vallen. Het is een zondag en als NS de treinen niet te kort houdt en verlengt, zal het allemaal best gaan. Wat chaos rond Haarlem is wel denkbaar.

Er is geen reden te denken dat de treinen naar Schiphol vertraagd zullen zijn. Ik zou als ik u was overigens sowieso eerder vertrekken dan de dienstregeling aangeeft om op Schiphol te zijn. Een vlucht missen is op eigen kosten.

Hopelijk zitten de treinplanners dan niet in economische termen te denken en bieden langere treinen aan, zodat men veelal kan zitten - zoals het hoort. Staand reizen aanbieden hoort de norm niet te zijn. NS kan op zondag wel 50.000 extra reizigers aan.

Badge

Hoi EllyOjee, welkom op de NS Community. 

Ik deel de geachte van Thom hierover. Hoewel de exacte planning nog niet bekend is, verwacht ik geen aanzienlijke vertragingen. Op het traject Groningen - Schiphol kun je een rechtstreekse trein nemen. Wellicht dat er op het traject door grotere stromen reizigers hier en daar wat vertraging kan ontstaan, maar vooralsnog zou dat geen belemmering moeten zijn voor het tijdig bereiken van je eindbestemming. Er zijn in ieder geval verschillende maatregelen aangekondigd om tijdens het evenement alle reizigersstromen in goede banen te leiden. Het advies is om vanaf 10 dagen voor de reis en op de reisdatum zelf de reisplanner goed in de gaten te houden en op 3 mei ook ruim op tijd te vertrekken zodat je wat speling hebt in het geval van calamiteiten. 

Reputatie 5

Best mogelijk dat tussen Groningen en Almere diverse Formule1-fans meereizen. Dus het kan iets drukker zijn. Maar de grootste pijnpunt zal Amsterdam-Haarlem-Zandvoort zijn. Daar kon het wel eens chaotisch worden.

Badge +3

Ik hoorde van de week dat de NS 12 treinen per uur naar Zandvoort laat rijden, maar er werd niet bij gezegd of dat vanaf Centraal, Sloterdijk of Haarlem zou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.ns.nl/uitgelicht/dutch-grand-prix/dienstregeling.html  wordt aangegeven om vanuit de vanuit de richting Utrecht of Zuid-Holland over te stappen op station Amsterdam Centraal en vanuit  Noord-Holland op station Amsterdam Sloterdijk. Dat zullen dus erg drukke stations worden. Maar de aanvoer naar deze 2 stations zal zeker in de ochtend ook druk zijn.

En op https://nieuws.ns.nl/ns-rijdt-tijdens-dutch-grand-prix-elke-vijf-minuten-naar-zandvoort/ staat dat reizigers  een speciaal Dutch Grand Prix Retour kunnen kopen, doe je dat voor 25 februari dan krijg je 20% korting.  En gezegd wordt “Omdat NS van deze vroege beslissers weet op welk station ze opstappen, kan de dienstregeling zo veel mogelijk op maat gemaakt worden.”  Mensen die dan gebruik maken van een abonnement worden hierin dan niet meegenomen, maar alle actiekaartjes zijn die dagen niet geldig, muv van die speciale Dutch Grand Prix Retour.  

Wat voor invloed de Formule 1 heeft op uw reis hangt ook af van de tijd waarop u wilt reizen. Het zal vooral (vroeg) in de ochtend druk zijn, iederen wil er natuurlijk wel op tijd zijn. 

Ik hoorde van de week dat de NS 12 treinen per uur naar Zandvoort laat rijden, imaar er werd niet bij gezegd of dat vanaf Sloterdijk of Haarlem zou zijn.

Nee, vanaf Amsterdam Centraal en dan van 07:00 uur zo lang als nodig is.

Reageer