Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom? | NS Community
beantwoord

Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom?


Reputatie 1

Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?

Ik ben dan 1u34m (= ongeveer 40 min extra reistijd) kwijt. Als ik met de bus ga, begrijp ik meer dan 50 minuten extra reistijd kwijt te zijn (+ de bussen sluiten vaker niet dan wel aan).

Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)

icon

Beste antwoord door Thom 9 May 2022, 07:03

Bekijk origineel

112 reacties

Reputatie 7
Badge +4

NS is bang dat de belasting Leeuwarden-Zwolle dan te groot wordt. Dat geldt zeker ook voor de Arrivalijn naar Leeuwarden. Bedenk dat Groningen-Zwolle bijna twee keer zo druk is als Leeuwarden-Zwolle en om dat aantal erbij te doen, daar is geen capaciteit voor. Dat zou van en naar Leeuwarden bijna een factor  drie zijn. 

Gisteren kwam er nog een probleem van herstelwerkzaamheden bij.  Voor mensen met afgekocht reisrecht is het natuurlijk toch een aantrekkelijke optie. Alles neemt niet weg dat de overlast groot is. Bommel moest naar de haadstêd maar is ook maar thuisgebleven. Als veel mensen hun reis uitstellen, geeft dat overigens wel rust.

Het verband dat u legt met de werkzaamheden op de ringweg, is er gewoon niet. Als oud-inwoner van de leukste stad van Nederland zou ik met die werkzaamheden trouwens alleen maar blij zijn, 😉 Vanuit het subjectieve standpunt van de reiziger met treinvervangend vervoer heeft u er wat meer overlast van, dat is gewoon pech.

Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?

Er is onvoldoende capaciteit op Groningen-Leeuwarden voor grotere aantallen extra reizigers. 

Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)

Weg- en spoorwegwerkzaamheden worden niet onderling afgestemd.

Reputatie 1

Misschien een open deur, maar waarom dan niet langere treinen inzetten?

Reputatie 7
Badge +3

Misschien een open deur, maar waarom dan niet langere treinen inzetten?

Voor langere treinen moeten perrons lang genoeg zijn.

Misschien een open deur, maar waarom dan niet langere treinen inzetten?

Groningen-Leeuwarden is niet elektrisch dus daar kun je het materieel dat normaal tussen Meppel en Groningen rijdt niet inzetten ter versterking. Daarnaast zijn de perrons op dat traject slechts geschikt voor treinen van maximaal 8 rijtuigen (die er onvoldoende zijn voor alle treinen).

Tussen Leeuwarden en Zwolle zou je weliswaar 8 bakken dubbeldeks materieel kunnen inzetten maar dan loop je alsnog aan tegen de beperkte capaciteit tussen Groningen en Leeuwarden.

Het probleem zit bij ProRail dat liefst 70 kilometer buiten dienst stelde waardoor een tekort aan voldoende bussen te voorzien was 

Reputatie 7
Badge +1

De intercity's vanuit Leeuwarden naar Zwolle zaten vandaag behoorlijk vol. Deels door mensen die omreizen via Leeuwarden, maar vanuit de stopbussen geeft deze trein als enige een goede overstap waardoor ook die reizigers er vanaf Meppel grotendeels nog weer bij komen.

De treinen zijn (volgens NS) korter dan normaal. Vanmorgen zat het zelfs zo vol dat er van de conducteur niemand meer mocht instappen. Die moest handmatig de deuren langs om ze te sluiten. Uiteindelijk is deze trein met 10 minuten vertraging vertrokken. Veel reizigers konden niet mee (waaronder ik). Gevolg: een half uur vertraging, want de overige treinen vanuit Meppel vertrekken net voor/net na dat de bussen aankomen (volgens dienstregeling).

De busritten zelf verliepen (in mijn geval) vrijwel vlekkeloos. Het aansluitende treinverkeer was één grote chaos.

Reputatie 7

Jammer dat Groningen vanuit het zuiden zo matig bereikbaar is. Een spoorverbinding Emmen - Groningen zou handig geweest zijn. Niet alleen voor omreizen in dit geval natuurlijk, maar sowieso om daar een beter netwerk te hebben en het noordoosten beter te ontsluiten per trein. Het is er ooit geweest.

Reputatie 7
Badge +1

Daar wordt wel over gesproken door lokale vervoerders en provincies Zie: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/145036/uniek-in-nederland-arriva-en-star-samen-tussen-stadskanaal-en-veendam en https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/156512/nedersaksenlijn-nu-doorpakken

En ProRail schijnt er een verkenningsonderzoek te hebben uitgevoerd:
https://www.prorail.nl/projecten/activering-spoorlijn-veendam-stadskanaal

 

Maar wat er uit dat onderzoek naar voren is gekomen en tot in hoeverre de plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden weet ik niet.

Zoals altijd lopen dit soort zaken vast op de vraag wie de rekening gaat betalen.

Badge +3

De Reisplanner spreekt over een wisselstoring Winschoten - Groningen die over een paar uur (bericht van 21:07) begint en tot ten minste tot dinsdag 10 mei 23:59 uur duurt.

Logisch (alhoewel?) maar wat rijdt er morgen dan zoal minder? Treinen staan gewoon in de planner tenslotte. Lijken er ook niet langer over te doen of zo..

 

Reputatie 7
Badge +1

Er ging vandaag wel meer mis rondom Groningen door wisselstoringen. Vanmiddag al richting Europapark, eerder vanavond richting Bedum. Of zou NS nu de komende wisselstoringen gaan voorspellen? 😉

Overigens worden reizigers tussen Groningen en Meppel vanaf morgen nog verder op de proef gesteld. Vanaf morgen rijden er ook tussen Assen en Groningen bussen.

Reizigers die op tussengelegen stations moeten zijn (waar normaal geen intercity's stoppen) moeten dan overstappen van bus op bus. De stopbussen gaan niet verder dan Assen (?).

Voor reizigers die van Haren naar bijvoorbeeld Hoogeveen moeten levert dat helemaal een bijzondere rit op:

Ter vergelijking: Deze rit duurt normaal slechts een half uur.

Eén voordeel: Tussen Meppel en Groningen rijdt vanaf morgen een rechtstreekse bus, waardoor omreizen via Leeuwarden hopelijk wat minder aantrekkelijk is.

Provinciale politici zijn altijd heel goed in het maken van plannen die anderen moeten betalen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft weer erg gebrekkig qua communicatie. De route via Leeuwarden wordt gewoon geadviseerd in de planner. En de volgende tekst op de werkzaamheden-pagina is natuurlijk ook vreemd. Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat er geen extra reistijd is t.o.v. de al langere reistijd wegens de werkzaamheden, maar dat moet je dan ook maar weer net weten.

 

@mrfreeze 

De adviezen van de planner worden automatisch gegenereerd op basis van algoritmes, dat is geen handwerk.

Reputatie 1

Al met al wel kwalijk om zo'n lang stuk spoor ineens plat te leggen. Had het dan gefaseerd gedaan. 

@mrfreeze

De adviezen van de planner worden automatisch gegenereerd op basis van algoritmes, dat is geen handwerk.

Klopt, maar wel met de noot dat NS legio manieren heeft om, in bulk, die adviezen bij te sturen. Het dataformaat dat wordt gebruikt door de planners is oud maar (ten opzichte van GTFS) wel voorzien van veel mogelijkheden om overstappen op allerlei manieren als (on)gewenst te verklaren e.d.

Reputatie 7
Badge +1

Al met al wel kwalijk om zo'n lang stuk spoor ineens plat te leggen. Had het dan gefaseerd gedaan. 

 

Het is echt niet ineens want lang van te voren aangekondigd. Alleen zaterdag kwam er nog een storing Zwolle-Meppel bovenop. Voor wat betreft de algoritmes van de mededelingen. De mededelingen zijn natuurlijk wel eerst geprogrammeerd. En als je onzin als input programmeert dan komt er ook gewoon onzin als output uit. 

Reputatie 7
Badge +1

Al met al wel kwalijk om zo'n lang stuk spoor ineens plat te leggen. Had het dan gefaseerd gedaan. 

Het is echt niet ineens want lang van te voren aangekondigd. Alleen zaterdag kwam er nog een storing Zwolle-Meppel bovenop.

Dat deze werkzaamheden eraan zaten te komen was hier al een paar jaar bekend. Al denk ik dat Paltertje met ineens bedoelt dat het gehele traject tegelijk eruit gaat.

Dat lijkt mij voor reizigers de meest gunstige optie, omdat je anders nog veel langer met bussen moet en de dienstregeling van week op week verandert. Nu is vanaf 23 mei alles klaar en kunnen reizigers over het gehele traject weer met de trein.

Al is het niet helemaal klaar, want door materieeltekorten zullen er later dit jaar opnieuw werkzaamheden plaats gaan vinden op het traject.

Reputatie 7
Badge +1

Dat lijkt mij voor reizigers de meest gunstige optie, omdat je anders nog veel langer met bussen moet en de dienstregeling van week op week verandert. Nu is vanaf 23 mei alles klaar en kunnen reizigers over het gehele traject weer met de trein.

 

Ik help je het hopen dat dit inderdaad het geval is. Er zijn de laatste jaren ook genoeg werkzaamheden geweest die uiteindelijk niet zo goed waren uitgevoerd en waardoor er weer nieuwe werkzaamheden ingepland moesten worden. 

 

Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Prorail een beetje onder een vergrootglas ligt. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat werkzaamheden niet goed worden uitgevoerd heeft natuurlijk niet veel te maken met het feit dat er zo'n lang traject uitligt. De voornamelijke werkzaamheden zijn rondom Hoogeveen, en bij opstelterrein Onnen.

En dan heb je qua uitdienststelling al gauw het hele traject te pakken.

Maar die extra werkzaamheden later dit jaar komen er sowieso al, want er is een tekort aan materieel. Dat was al bekend nog voor de werkzaamheden begonnen:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14602346/tegenvaller-voor-treinreiziger-prorail-krijgt-spoorboog-hoogeveen-niet-op-tijd-af

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt steeds vaker gekozen om buitendienststellingen in een langdurige grote klap uit te voeren. Daar is best iets voor te zeggen. Liever een vakantieweek hinder dan bijvoorbeeld 7 weekenden. 

Het wordt natuurlijk wel problematisch wanneer hele traject tussen Meppel en Groningen verbust moet worden. Dat lijkt me wat veel van het goede. 

Voor wat betreft de infrastructuur in het noorden lijkt het me zo langzamerhand onvermijdelijk dat het traject Zwolle - Meppel volledig verdubbeld gaat worden. Je kunt dan werken aan twee sporen terwijl er nog twee sporen beschikbaar blijven. Zo blijft het noorden bereikbaar.

Al met al wel kwalijk om zo'n lang stuk spoor ineens plat te leggen. Had het dan gefaseerd gedaan. 

Valt nog mee. Tussen Utrecht en Eindhoven rijden komende zomer 6 weken geen treinen.

Het kwalijke is wel dat een groot deel van de geplande werkzaamheden tussen Meppel en Hoogeveen deze twee weken niet kunnen worden uitgevoerd door een gebrek aan materiaal en personeel. Dat betekent dat er later in het jaar nog een keer zo'n stremming komt om die werkzaamheden dan alsnog te doen.

Voor wat betreft de infrastructuur in het noorden lijkt het me zo langzamerhand onvermijdelijk dat het traject Zwolle - Meppel volledig verdubbeld gaat worden. Je kunt dan werken aan twee sporen terwijl er nog twee sporen beschikbaar blijven. Zo blijft het noorden bereikbaar.

Dat helpt niet. Eindhoven-Boxtel is ook viersporig maar bij werkzaamheden worden tegenwoordig vanwege de "veiligheid" alle vier de sporen platgelegd. De veiligheidsmaffia is niet voor één gat te vangen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hangt uiteraard van het ontwerp af. Zwolle - Meppel zou je kunnen uitvoeren als twee parallel gelegen dubbelsporige baanvakken met een ruime afscheiding. Dat is iets totaal anders dan een viersporig baanvak.

Het is uitermate treurig dat er de spoorwereld zo weinig flexibel is. Het is waarschijnlijk al weken (of maanden) bekend dat er te weinig materieel en personeel is om de geplande werkzaamheden uit te voeren. Helaas is NS dan niet in staat om alsnog treinen in te plannen op de infrastructuur die alsnog beschikbaar is.

Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?

Ik ben dan 1u34m (= ongeveer 40 min extra reistijd) kwijt. Als ik met de bus ga, begrijp ik meer dan 50 minuten extra reistijd kwijt te zijn (+ de bussen sluiten vaker niet dan wel aan).

Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Reageer