Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom? | NS Community
beantwoord

Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom?


Reputatie 1

Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?

Ik ben dan 1u34m (= ongeveer 40 min extra reistijd) kwijt. Als ik met de bus ga, begrijp ik meer dan 50 minuten extra reistijd kwijt te zijn (+ de bussen sluiten vaker niet dan wel aan).

Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)

icon

Beste antwoord door Thom 9 May 2022, 07:03

Bekijk origineel

112 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik ook bijzonder vind is dat wordt aangegeven dat deze verstoring pas later vandaag (19:00) optreedt, terwijl nu al een groot deel van de bussen niet rijdt…

Er rijden vandaag weer gewoon treinen tussen Assen en Groningen. Het bustraject is daardoor gehalveerd dus het verbaast me dat er nog steeds te weinig bussen zouden zijn 

Ik heb het idee dat de tekorten vandaag zelfs veel groter zijn dan anders, een hoop bussen rijden niet of hebben een andere dienstregeling.

De storingsmelding is inmiddels ook al aangepast:

Van Meppel naar Beilen geeft nu zelfs adviezen met de lokale streekbussen, via Assen.

Wat ik ook bijzonder vind is dat wordt aangegeven dat deze verstoring pas later vandaag (19:00) optreedt, terwijl nu al een groot deel van de bussen niet rijdt…

Er rijden vandaag weer gewoon treinen tussen Assen en Groningen. Het bustraject is daardoor gehalveerd dus het verbaast me dat er nog steeds te weinig bussen zouden zijn 

Reputatie 7
Badge +1

De grote drukte wordt de hele week al als schuldige aangewezen, terwijl de meesten echt wel weten dat dat niet de oorzaak is.

Wat ik ook bijzonder vind is dat wordt aangegeven dat deze verstoring pas later vandaag (19:00) optreedt, terwijl nu al een groot deel van de bussen niet rijdt…

Vandaag een nieuw dieptepunt in de communicatie op ns.nl:

"Tussen Meppel en Groningen rijden er geen treinen door grote drukte."

Reputatie 7
Badge +1

NS laat dit onderwerp overigens volledig koud blijkbaar. Geen enkele reactie ook niet toen reizigers 3 uur op een bus wachtten. NS op 1,2 en 3.De reizigers tsja.

Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat o.a. de elektronica voor de beveiliging er niet is. Installeren en testen daarvan is behoorlijk tijdrovend.

maar voordeel is wel dat dan niet weer het gehele traject Meppel-Groningen eruit hoeft.

Dat is nog maar de vraag, want het risico is dat ProRail het dan weer wil combineren met de werkzaamheden in Groningen.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat o.a. de elektronica voor de beveiliging er niet is. Installeren en testen daarvan is behoorlijk tijdrovend.

Dat zou inderdaad het geval zijn. Alle voorbereidende werkzaamheden en de werkzaamheden eromheen zijn nu wel gewoon uitgevoerd en dat hoeft straks niet nog een keer.

ProRail hoopt dat de buitendienststelling niet nog eens 2 weken zal worden. Of dat lukt is nog maar de vraag, maar voordeel is wel dat dan niet weer het gehele traject Meppel-Groningen eruit hoeft.

Zie: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14602346/tegenvaller-voor-treinreiziger-prorail-krijgt-spoorboog-hoogeveen-niet-op-tijd-af

Reputatie 7

Voor de werkzaamheden bij Culemborg rijden er snelbussen van Geldermalsen naar Utrecht. Dat is qua afstand (25 km) maar ongeveer eenderde deel van Meppel-Groningen (70 km).

Voor de werkzaamheden bij Liempde gaat alleen het stuk Boxtel-Eondhoven (20 km) buiten dienst.

Daarnaast is dat in de vakantieperiode als het onderwijs plat ligt en veel werknemers op vakantie zijn 

We zullen zien. Ik heb in zomervakanties voor 2020 ook vaak in drukke treinen gezeten tussen Utrecht en het zuiden v.v. Veel recreatieve reizigers onderweg  

Nederland en Europa willen in de toekomst meer treinen gaan laten rijden lees ik op de Prorailsite. Want dit vermindert CO2-uitstoot en files...ja ja. Eerst maar eens zien. Maar door meer treinen slijt het spoor sneller en is weer vaker onderhoud nodig in de toekomst, staat er alvast als waarschuwing 😔 

@JurgenH

Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat o.a. de elektronica voor de beveiliging er niet is. Installeren en testen daarvan is behoorlijk tijdrovend.

Reputatie 7
Badge +1

Nog even en de problemen zijn voorbij in het noorden. Is het dan ook echt klaar bij Hoogeveen of komen er later nog weer werkzaamheden achteraan? 

De werkzaamheden bij Hoogeveen worden wegens tekort aan materialen en personeel slechts "in ruwbouw" uitgevoerd. Voor het echte werk komt er t.z.t. weer een extra buitendienststelling.

Een groot deel van de werkzaamheden wordt wel gewoon uitgevoerd zoals vernieuwing van sporen, viaducten en de vernieuwing van perrons, wachtruimtes en het stationsgebouw in Hoogeveen. Alleen het daadwerkelijke verleggen van de boog moet op een later moment worden uitgevoerd.

De vraag is echter wanneer, en of dat dit jaar nog gaat gebeuren. Met een beetje geluk hoeft het spoor er dan niet nog eens 2 volle weken uit, maar dat hangt af van wat er nu allemaal afgerond kan worden.

Ik vind het zo jammer dat Transvision zo vaak genoemd wordt. Al besluit NS bussen te bestellen op Aliexpress, uiteindelijk is NS verantwoordelijk voor die rotzooi. Niet Transvision, Drenthe Tours, KLM of de Koning van Spanje.

Wat wel NS te verwijten valt is dat ze om principiële redenen weigert om in dit soort situaties afspraken met Arriva te maken, enkel omdat NS een monopolie op het reizigersvervoer nastreeft. Treinen verlengen is bij een tekort aan bussen/chauffeurs natuurlijk een veel makkelijker te realiseren alternatief. 

En dat is precies wat ik bedoel. Ik verwacht niet dat NS bussen of chauffeurs kan toveren, maar het enige dat NS feitelijk nu doet naast excuses maken, is wijzen naar haar aannemer. Ik vind dat een zwaktebod, wees zelf een grote jongen, sta op, maak excuses, leg uit en doe je uiterste best. En dan vecht je die verhouding met Transvision maar intern uit, daar heeft geen reiziger iets mee te maken.

 

Nog even en de problemen zijn voorbij in het noorden. Is het dan ook echt klaar bij Hoogeveen of komen er later nog weer werkzaamheden achteraan? 

De werkzaamheden bij Hoogeveen worden wegens tekort aan materialen en personeel slechts "in ruwbouw" uitgevoerd. Voor het echte werk komt er t.z.t. weer een extra buitendienststelling.

Overigens is Groningen-Assen vanaf morgen weer in dienst waardoor het bustraject bijna halveert.

 

De volgende busproblemen gaan in de zomer tussen Eindhoven - Den Bosch - Utrecht ontstaan. 

Voor de werkzaamheden bij Culemborg rijden er snelbussen van Geldermalsen naar Utrecht. Dat is qua afstand (25 km) maar ongeveer eenderde deel van Meppel-Groningen (70 km).

Voor de werkzaamheden bij Liempde gaat alleen het stuk Boxtel-Eondhoven (20 km) buiten dienst.

Daarnaast is dat in de vakantieperiode als het onderwijs plat ligt en veel werknemers op vakantie zijn 

Reputatie 7

Nog even en de problemen zijn voorbij in het noorden. Is het dan ook echt klaar bij Hoogeveen of komen er later nog weer werkzaamheden achteraan? 

De volgende busproblemen gaan in de zomer tussen Eindhoven - Den Bosch - Utrecht ontstaan. Tekort aan chaiffeurs, maar de chauffeurs die er zijn zullen ook voor een deel vakantie hebben. Hopelijk verlengt Arriva tussen Roermond - Venlo- Nijmegen zijn treinen. Als dat kan tenminste.

 

NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/924311/ns-door-het-stof-wegens-problemen-op-het-spoor-excuses-het-spijt-ons-heel-erg

 

Bijna 2 weken een puinhoop en dan nu pas excuses en ook nog even een tik uitdelen naar Transvision. Gewoon niet netjes.

Transvision is natuurlijk wel de partij die contractueel verantwoordelijk is om voldoende bussen te regelen dus is die tik terecht want voldoende bussen regelen is hun enige bestaansrecht.

Wel kun je je afvragen of NS niet beter Transvision kan dumpen en het vervangende vervoer zelf regelen zodat je meer zicht houdt op de situatie. Want naar de reizigers toe blijft NS natuurlijk de verantwoordelijke partij.

 

Ik vind het zo jammer dat Transvision zo vaak genoemd wordt. Al besluit NS bussen te bestellen op Aliexpress, uiteindelijk is NS verantwoordelijk voor die rotzooi. Niet Transvision, Drenthe Tours, KLM of de Koning van Spanje.

Er zijn domweg niet meer bussen/chauffeurs beschikbaar, ook voor schoolreisjes zijn er te weinig en het COA kon deze week zelfs niet één bus vinden om 50 asielzoekers naar Roosendaal te brengen.

Dan kun je als werknemer wel populistisch roepen dat er maar onbeperkt extra betaald moet worden (waar komt dat geld trouwens vandaan?) maar ook met meer betalen komt er geen bus/chauffeur bij en zijn er nog steeds te weinig. 

Het beperkte aantal bussen/chauffeurs is voorlopig een gegeven (het vergrijzingsprobleem wordt alleen maar groter) en dan moet je daar bij de planning van je werkzaamheden langzamerhand maar eens rekening mee gaan houden. En dus geen trajecten van 70 km op schooldagen drie weken plat gaan leggen.

Mijns inziens valt vooral ProRail met zijn draconische planningen veel te verwijten. Wat wel NS te verwijten valt is dat ze om principiële redenen weigert om in dit soort situaties afspraken met Arriva te maken, enkel omdat NS een monopolie op het reizigersvervoer nastreeft. Treinen verlengen is bij een tekort aan bussen/chauffeurs natuurlijk een veel makkelijker te realiseren alternatief. 

Reputatie 7
Badge +1

NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/924311/ns-door-het-stof-wegens-problemen-op-het-spoor-excuses-het-spijt-ons-heel-erg

 

Bijna 2 weken een puinhoop en dan nu pas excuses en ook nog even een tik uitdelen naar Transvision. Gewoon niet netjes.

Ik vind het zo jammer dat Transvision zo vaak genoemd wordt. Al besluit NS bussen te bestellen op Aliexpress, uiteindelijk is NS verantwoordelijk voor die rotzooi. Niet Transvision, Drenthe Tours, KLM of de Koning van Spanje.

Reputatie 7
Badge +1

NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/924311/ns-door-het-stof-wegens-problemen-op-het-spoor-excuses-het-spijt-ons-heel-erg

Reputatie 7
Badge +1

Waar het volgens mij bij NS vooral aan schort volgens mij is het eerlijke verhaal te vertellen. In elke organisatie worden fouten gemaakt maar als dit bij NS gebeurd schuiven ze wel erg graag de schuld naar een ander. Zie ook het al 3 jaar lopende topic met Qbuzz. 

 

NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.

Reputatie 7
Badge +3

Op Nu.nl stond boven dat artikel over het tekort aanchauffeurs voor de bussen bij NS ook een artikel over een tekort aan chauffeurs voor bussen tbv schoolreisjes. En later ook een artikel dat asielzoekers waarvoor geen plek meer in Ter Apel niet naar andere locaties kunnen worden vervoerd omdat er geen bussen beschikbaar zijn.

Ik kan best geloven dat NS te laat was met het reserveren van voldoende buscapaciteit, ook dat NS misschien een te goedkoop contract heeft gesloten (en je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten), maar daarboven op komt nu het personeelstekort. In een normale situatie waarin NS misschien ook laat zou zijn met het reserveren van voldoende bussen (wat wellicht in het verleden ook het geval kan zijn geweest want waarom zou dit nu de eerste keer zijn) zouden de gevolgen niet ze groot zijn als nu. Dan was er vast nog wel ergens een mouw aan te knopen, maar dat kan nu niet wegens het personeelstekort. Ik wil hiermee echt niet de schuld van NS af schuiven, maar de totale chaos die er nu is, lijkt me een combinatie van factoren waarvan NS er slechts 1 is. 

Reputatie 7
Badge +1

Op nu.nl staat er vandaag een artikel over het haperende busvervoer. In één van de comments wordt vermeld dat NS gewoon veel te laat is geweest met het reserveren van voldoende buscapaciteit.

Datzelfde las ik ook terug op de website van Dagblad van het Noorden.

Wat ik vooral bijzonder vind is dat NS als oorzaak steeds de grote drukte aanwijst. Dus er rijden maar een aantal bussen omdat het druk is? Juist…

De meeste reizigers weten wel dat dat niet klopt (ik hoor er veel zelfs over klagen). Dergelijke vermeldingen en gebrekkige communicatie roepen alleen maar meer irritatie op. Voor zover dat er nog niet was…

Reputatie 7
Badge +3

Zet Arriva eigenlijk langere treinen in? Edit: dat doen ze sinds zondag al.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/923089/omleiding-zorgt-voor-drukte-arriva-zet-zondag-extra-treinstellen-in

Reputatie 7
Badge +1

Op nu.nl staat er vandaag een artikel over het haperende busvervoer. In één van de comments wordt vermeld dat NS gewoon veel te laat is geweest met het reserveren van voldoende buscapaciteit.

 

https://www.sikkom.nl/de-horror-op-het-spoor-rond-grunn-is-weer-aan-geen-vervangend-vervoer-en-de-ns-jokkebrokt-over-de-reden/ 

Badge +3

Alles op zijn tijd. Eerst de Kamervragen over de Ketheltunnel en dan dit debacle pas. Ik vind het een mooi gebaar van NS.

Omreizen met Arriva is dus ook géén eigen initiatief meer, zie https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/detail?id=6016524

Advies

  • Dinsdag 17 mei 8:43 uur t/m dinsdag 17 mei 23:59 uur

    Vanaf 19:00 uur zeer beperkt busvervoer tussen Meppel en Groningen. Reizigers voor Groningen en Assen, reis om via Leeuwarden.

Nu nog die link erbij naar de vergoedingspagina (bij 0%/20%/40% korting). GTbV t.o.v. het busadvies zou misschien ook nog lukken voor andere tijdstippen. 🤣

Reputatie 6

als je met Arrive reist, heb je dan niet gewoon recht op gtbv op basis van 60 minuten vertraging? NS heeft je immers helemaal niet op de bestemming gebracht. Arriva is alternatief vervoer wat je zelf geregeld hebt (tenzij je zonder overchecken met Arriva mag reizen).

Zo scheef zit de regelgeving in elkaar, hebben ze zelf bedacht, en gewild (immers houden ze zelf diezelfde logica aan bij overchecken in een normale dienst: onze reis eindigt bij de uitcheck, daarna zoek je het maar uit). 

Reageer