beantwoord

Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom?


Reputatie 1

Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?

Ik ben dan 1u34m (= ongeveer 40 min extra reistijd) kwijt. Als ik met de bus ga, begrijp ik meer dan 50 minuten extra reistijd kwijt te zijn (+ de bussen sluiten vaker niet dan wel aan).

Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)

icon

Beste antwoord door Thom 9 May 2022, 07:03

Bekijk origineel

112 reacties

Zoals altijd lopen dit soort zaken vast op de vraag wie de rekening gaat betalen.

Dit is toch gewoon humor? “Zoekt u het maar uit”

Reputatie 7
Badge +1

NS laat dit onderwerp overigens volledig koud blijkbaar. Geen enkele reactie ook niet toen reizigers 3 uur op een bus wachtten. NS op 1,2 en 3.De reizigers tsja.

Reputatie 7
Badge +3

En dan de vraag die NS wist dat ging komen: wie betaalt dat?

Rover weet daar het antwoord wel op: https://www.rover.nl/nieuws/45-werkzaamheden/2079-rover-vraagt-compensatie-voor-problemen-ns-bussen-meppel

Wat Rover daar o.a. vraagt “geld terug te geven bij vertraging bovenop de extra reistijd” zou gewoon normaal moeten zijn. Er werd altijd al gezegd dat je geen GtbV kan aanvragen voor de extra reistijd die je hebt door werkzaamheden, maar wel voor extra reistijd tov de in de reisplanner aangegeven reistijd die al aangepast is door de werkzaamheden. En volgens mij werd dat in het verleden ook zo gedaan, een collega heeft zo eens geld terug gehad toen tijdens de buitendienststelling vanwege het aansluiten van station Delft in 2015 er boven de extra reistijd met bussen nog eens zeker 30 minuten vertraging was omdat een bus niet of veel te laat kwam opdagen. 

Interessante analyse in de comments bij Treinreiziger.nl. Of het waar is, kan ook ik niet beoordelen:

 

Ik vind het zo jammer dat Transvision zo vaak genoemd wordt. Al besluit NS bussen te bestellen op Aliexpress, uiteindelijk is NS verantwoordelijk voor die rotzooi. Niet Transvision, Drenthe Tours, KLM of de Koning van Spanje.

Wat wel NS te verwijten valt is dat ze om principiële redenen weigert om in dit soort situaties afspraken met Arriva te maken, enkel omdat NS een monopolie op het reizigersvervoer nastreeft. Treinen verlengen is bij een tekort aan bussen/chauffeurs natuurlijk een veel makkelijker te realiseren alternatief. 

En dat is precies wat ik bedoel. Ik verwacht niet dat NS bussen of chauffeurs kan toveren, maar het enige dat NS feitelijk nu doet naast excuses maken, is wijzen naar haar aannemer. Ik vind dat een zwaktebod, wees zelf een grote jongen, sta op, maak excuses, leg uit en doe je uiterste best. En dan vecht je die verhouding met Transvision maar intern uit, daar heeft geen reiziger iets mee te maken.

 

@Momo

Het probleem is gewoon veroorzaakt doordat ProRail de werkzaamheden bij Hoogeveen heeft gecombineerd met die bij Onnen waardoor er bussen moeten rijden over een afstand van 70 km. Daar is qua aantal bussen gewoon niet tegenop te werken, dat is eerder ook al gebleken op andere plaatsen bij busvervoer over enorme afstanden. Gewoon een oliedomme, hardleerse fout.  

En dan de vraag die NS wist dat ging komen: wie betaalt dat?

 

(terwijl ik dit schrijf een reclame op de radio “Wij brengen je graag, het openbaar vervoer van Nederland”. Lol, nope)

Badge +3

Kijk nou eens! Je moet het maar weten… 😂

https://www.ns.nl/formulieren/vergoeding-meppel-groningen.html

Heb je meerkosten gemaakt vanwege het omreizen met Arriva? Vul dan onderstaand formulier in om deze kosten terug te krijgen.

Het staat nu ook op de homepage https://www.ns.nl onder het kopje Klantenservice. Altijd Voordeel als tip voor part-time forensen staat er nu ook.

Zet Arriva eigenlijk langere treinen in? Edit: dat doen ze sinds zondag al.

Nu nog even die link delen in het storingsbericht en Henk is blij. 

Het zou mij niet verbazen als de busmaatschappijen (of ja, de tussenpartij) ook bij NS heeft aangegeven dat het nipt wordt. Maar dat wil niemand horen.

Ongetwijfeld, maar op dat moment was er bij ProRail geen weg terug meer, de afspraken met aannemers lagen toen al maandenlang vast. Maar het is wel de zoveelste blamage van de spoorwegsector in korte tijd.

Badge +3

NS zelf zegt nu

 

Zucht… 😥 Raadzaam en zo voor wie nog niet ongeveer thuis is.

Ik voorzie een gevalletje 3 april, coulance dan maar voor hotel of taxi!

Daar nog weinig klachten over gehoord (wordt gewoon vergoed dus?)

Reputatie 4

(terwijl ik dit schrijf een reclame op de radio “Wij brengen je graag, het openbaar vervoer van Nederland”. Lol, nope)

Ach ja, maar dat doen ze allemaal. Mooie dingen beloven, maar de meeste bedrijven komen ze niet na. Ik vind de reclames van NS (radio, tv, YouTube) best goed bedacht en leuk, maar dan moet NS ze ook nakomen!

Reputatie 7
Badge +3

Met de werkzaamheden bij Hoogeveen heb je sowieso het traject Meppel-Assen eruit liggen. Daar is het spoor nu opgebroken en kunnen dus sowieso geen treinen meer rijden. Bij Onnen zou iets met wissels worden aangepast, waardoor ook Assen-Groningen niet berijdbaar is. Al weet ik niet wat daar de status nu van is. Maar dan heb je wel meteen het hele traject Meppel-Groningen te pakken. 

De tekorten sloegen vooral op de werkzaamheden rondom Hoogeveen, en daar moet later het traject Meppel-Assen inderdaad nogmaals voor platgelegd worden.

Het hangt erg van de exacte locatie en de aard van de werkzaamheden af wat er wel of niet kan rijden. 

Ik heb ooit meegemaakt dat er werkzaamheden waren tussen Meppel en Hoogeveen. Bussen tussen tussen Meppel en Hoogeveen en treinen tussen Hoogeveen en Groningen. In dit geval is de planning van ProRail dramatisch slecht door gelijktijdig bij Onnen te werken. Dat zou echt niet meer zo gepland moeten worden. Het verbussen tussen Meppel en Groningen is simpelweg niet te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Op Nu.nl stond boven dat artikel over het tekort aanchauffeurs voor de bussen bij NS ook een artikel over een tekort aan chauffeurs voor bussen tbv schoolreisjes. En later ook een artikel dat asielzoekers waarvoor geen plek meer in Ter Apel niet naar andere locaties kunnen worden vervoerd omdat er geen bussen beschikbaar zijn.

Ik kan best geloven dat NS te laat was met het reserveren van voldoende buscapaciteit, ook dat NS misschien een te goedkoop contract heeft gesloten (en je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten), maar daarboven op komt nu het personeelstekort. In een normale situatie waarin NS misschien ook laat zou zijn met het reserveren van voldoende bussen (wat wellicht in het verleden ook het geval kan zijn geweest want waarom zou dit nu de eerste keer zijn) zouden de gevolgen niet ze groot zijn als nu. Dan was er vast nog wel ergens een mouw aan te knopen, maar dat kan nu niet wegens het personeelstekort. Ik wil hiermee echt niet de schuld van NS af schuiven, maar de totale chaos die er nu is, lijkt me een combinatie van factoren waarvan NS er slechts 1 is. 

Reputatie 6

ik begrijp niet hoe dit te rijmen is met het idee dat het spoor een essentiële sector is. ze hebben honderden miljoenen (of zelfs miljarden) aan Corona steun gekregen omdat treinen moesten blijven rijden. en nu is het soms ineens sorry maar helaas.

 

Stel je voor dat een ziekenhuis een dag ineens zegt: vandaag even niet. sjongejonge.

ket het risico dat dit bericht weer verwijderd wordt vanwege respectloosheid: de NS is niet meer te vertrouwen. maar dat de concessie houder met dit soort dingen niks doet, doet me m'n vertrouwen in de politiek wel erg veel schade aan. 

Reputatie 7
Badge +1

Waar het volgens mij bij NS vooral aan schort volgens mij is het eerlijke verhaal te vertellen. In elke organisatie worden fouten gemaakt maar als dit bij NS gebeurd schuiven ze wel erg graag de schuld naar een ander. Zie ook het al 3 jaar lopende topic met Qbuzz. 

 

NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.

Ik vind het zo jammer dat Transvision zo vaak genoemd wordt. Al besluit NS bussen te bestellen op Aliexpress, uiteindelijk is NS verantwoordelijk voor die rotzooi. Niet Transvision, Drenthe Tours, KLM of de Koning van Spanje.

Ik vind het zo jammer dat Transvision zo vaak genoemd wordt. Al besluit NS bussen te bestellen op Aliexpress, uiteindelijk is NS verantwoordelijk voor die rotzooi. Niet Transvision, Drenthe Tours, KLM of de Koning van Spanje.

Er zijn domweg niet meer bussen/chauffeurs beschikbaar, ook voor schoolreisjes zijn er te weinig en het COA kon deze week zelfs niet één bus vinden om 50 asielzoekers naar Roosendaal te brengen.

Dan kun je als werknemer wel populistisch roepen dat er maar onbeperkt extra betaald moet worden (waar komt dat geld trouwens vandaan?) maar ook met meer betalen komt er geen bus/chauffeur bij en zijn er nog steeds te weinig. 

Het beperkte aantal bussen/chauffeurs is voorlopig een gegeven (het vergrijzingsprobleem wordt alleen maar groter) en dan moet je daar bij de planning van je werkzaamheden langzamerhand maar eens rekening mee gaan houden. En dus geen trajecten van 70 km op schooldagen drie weken plat gaan leggen.

Mijns inziens valt vooral ProRail met zijn draconische planningen veel te verwijten. Wat wel NS te verwijten valt is dat ze om principiële redenen weigert om in dit soort situaties afspraken met Arriva te maken, enkel omdat NS een monopolie op het reizigersvervoer nastreeft. Treinen verlengen is bij een tekort aan bussen/chauffeurs natuurlijk een veel makkelijker te realiseren alternatief. 

Dat er mogelijk contracten zijn waar geen rekening is gehouden met sterk gestegen brandstofkosten dat zou een domheid zijn van de hoofdaannemer en een slimmigheid van de aanbesteder, de hoofdaannemer zou dan juridisch moeten leveren.

Die domheid is inderdaad gebeurd, er is een prijs afgesproken zonder rekening te houden met eventueel stijgende brandstofprijzen..

Alleen betreft het slechts een raamcontract waarbij er geen aantallen te leveren bussen zijn afgesproken. Dat kan ook niet omdat de werkzaamheden steeds incidenteel zijn en daarmee de behoefte aan bussen enorm fluctueert van week tot week. En omdat er geen aantallen te leveren bussen zijn afgesproken kan de hoofdaannemer dus zonder juridische consequenties zeggen dat hij de gevraagde aantallen dit keer helaas niet kan leveren.

Los van de kosten schijnt een andere klacht van de busbedrijven te zijn dat er betaald wordt per gereden rit. Soms zijn er te veel bussen besteld en dan staan die stil en krijgt het busbedrijf ook geen geld.

NS zelf zegt nu

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, en dan die button “Plan je reis”  Valt lekker veel te plannen op deze manier.

Uitspraak van een rijinstructeur op vrachtwagens en bussen: ‘Er is geen groot gebrek aan chauffeurs, die zijn er genoeg, er is een groot gebrek aan goede en fatsoenlijke werkgevers in deze branche.’

Dat geldt voor veel branches. Uiteindelijk komt het er toch op neer: hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden. 

Want bij hogere lonen zijn er plotseling veel meer werknemers???

Jazeker. Want dan loont het om meer uren te gaan werken. Dan loont het meer dan nu om niet in een uitkering te blijven hangen. Dan loont het voor Duitsers en Belgen in de grensstreek om hier te komen werken. 

En als de lonen omhoog gaan, hebben die sectoren waar de winstmarges het kleinst zijn een probleem. Iemand die 20 euro rendement weet te halen uit een werknemer heeft nu evenveel last van personeelstekort als iemand die 30 euro rendement weet te halen. Door de lonen en dus de personeelskosten te verhogen, kan arbeid het meest efficiënt ingezet worden.

Het is volkomen belachelijk dat er nu veel mensen zijn die 's avonds een zak chips komen brengen bij iemand die te lui is om naar de supermarkt te lopen. Die mensen moeten nuttig ingezet worden. Hogere lonen drijven dit soort onzinbedrijven uit de markt. 

Badge +3

De Reisplanner spreekt over een wisselstoring Winschoten - Groningen die over een paar uur (bericht van 21:07) begint en tot ten minste tot dinsdag 10 mei 23:59 uur duurt.

Logisch (alhoewel?) maar wat rijdt er morgen dan zoal minder? Treinen staan gewoon in de planner tenslotte. Lijken er ook niet langer over te doen of zo..

 

Provinciale politici zijn altijd heel goed in het maken van plannen die anderen moeten betalen.

 

Reageer