Is het voor NS mogelijk om over te stappen naar een duurzame bank? | NS Community
beantwoord

Is het voor NS mogelijk om over te stappen naar een duurzame bank?

  • 26 February 2022
  • 12 reacties
  • 301 Bekeken

Zoals veel mensen reis ik graag met NS. Het is comfortabel en milieuvriendelijk. De betalingen bij NS gaan echter wel via de ABN Amro, en zoals de Eerlijke Geldwijzer (https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/) uitwijst, bijvoorbeeld omdat ABN Amro nog voor het grootste deel in fossiele brandstoffen investeert. De Volksbank en Triodos Bank doen het aanmerkelijk beter. Het is natuurlijk zonde om als NS hard je best te doen om klimaatneutraal te zijn en tegelijkertijd een bank je geld te laten beleggen in bijvoorbeeld kolencentrales. Daarom mijn vraag: is NS van plan hier iets aan te doen, bijvoorbeeld door over te stappen van bank? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 26 February 2022, 12:16

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Met een paar zonnepanelen af en toe een eitje (of tosti @Thom) kunnen bakken telt dus niet. Het netto verbruik (en geleverd/opgewekt vermogen) telt.

Je koelkast/vriezer kan dus met gemak een maand draaien op de capaciteit van een gemiddelde acculading van een Tesla of andere elektrische auto (pakweg 40 kWh accu capaciteit).

Op de accu van een fiets (pakweg 400 Wh) heb je dan een dag of vier, voor een koelkast/vriezer :triumph:

 

 

De fietsaccu werkt op 36V en niet op 230V. Ik zou het toch nog een keer uitrekenen of die koelkast/vriezer wel 4 dagen op een fietsaccu van ongeveer 11 ampère in je voorbeeld kan draaien. ;-)

Ik vrees voor wat bederf.

 

Ik heb meer vertrouwen in een zonnepaneel van @Jeroen . Maar ja ik woon in een monument en dan is Bouw- en woningtoezicht not amused met de aanblik van zonnepanelen. De tosti is wel een goed idee, ik gebruik toch maar 230V, geloof ik.:innocent:

Badge +3

Ik ben qua elektra geheel zelf voorzienend, door de zonnepanelen die ik heb, het enige probleem is nog dat de opbrengst en de afname niet gelijktijdig is en eigen energie opslag nog erg duur is.

Zoiets https://twitter.com/joostbrinkman/status/1497630030351978498 

Mooi dagje energiepositief! Warmtepomp powered by the sun. Niks geen Putin gas en atmosfeer vervuiling.

Zolang je voor teruglevering nog geld krijgt kan dat inderdaad mooi uitmiddelen, of opslaan in de accu van je auto een daar een wasje/droogje op draaien, of andere grootverbruikers voorzien van energie.

Met een paar zonnepanelen af en toe een eitje (of tosti @Thom) kunnen bakken telt dus niet. Het netto verbruik (en geleverd/opgewekt vermogen) telt.

Je koelkast/vriezer kan dus met gemak een maand draaien op de capaciteit van een gemiddelde acculading van een Tesla of andere elektrische auto (pakweg 40 kWh accu capaciteit).

Op de accu van een fiets (pakweg 400 Wh) heb je dan een dag of vier, voor een koelkast/vriezer :triumph:

 

Voor de groene millieuridders zijn kolen, gas, olie, kernenergie en biomassa sowieso allemaal taboe. Ook windmolens en zonneparken zijn inmiddels afgevallen want die ontsieren de natuur. Resteren zonnepanelen op het dak maar die leveren gemiddeld net genoeg energie om af en toe een ei te bakken. Alles bij elkaar iets van idealisme versus realiteit.

 

Ik ben qua elektra geheel zelf voorzienend, door de zonnepanelen die ik heb, het enige probleem is nog dat de opbrengst en de afname niet gelijktijdig is en eigen energie opslag nog erg duur is.

Toch heeft TS wel een punt. Enerzijds draagt NS graag groene propaganda uit, maar als je echt duurzaam wilt operereren zul je als bedrijf ook kritisch naar organisaties verder in de keten moeten kijken. 

Groen is een marketingterm tegenwoordig. Net als bio en de vage term "duurzaam". 

Idem dito termen als "maatschappelijk verantwoord", "mensenrechten", "dierenwelzijn", etc. 

Reputatie 7
Badge

Is gewoon een verdienmodel. Vooral bedacht door die links lullen rechts zakken vullen types.

Reputatie 7

Toch heeft TS wel een punt. Enerzijds draagt NS graag groene propaganda uit, maar als je echt duurzaam wilt operereren zul je als bedrijf ook kritisch naar organisaties verder in de keten moeten kijken. 

Groen is een marketingterm tegenwoordig. Net als bio en de vage term "duurzaam". Kunnen ze weer iets meer vragen voor het product. Weleens naar de Keuringsdienst van Waarde gekeken?

Niets is wat het lijkt. Welke bank is het groenst en moet je dat dan geloven? Volgende maand kan het weer anders zijn, "aangetoond" met ander onderzoek.

Er is recent toch in Brussel per decreet bepaald dat gas en nucleair groene energie is?

Klopt, uit noodzakelijk realisme. Maar de groene partijen waren daarover des duivels. Dat laatste kan ik op zich dan wel weer begrijpen want uiteindelijk is gas niet millieuvriendelijker dan kolen of olie.

Er is recent toch in Brussel per decreet bepaald dat gas en nucleair groene energie is?

Daarnaast is ook het opstoken van bossen een milieuvriendelijke manier van energie-opwekking. 

Bovendien is kernenergie nu veilig. Rampen als Fukushima en Tsjernobyl kunnen niet meer plaatsvinden. 

(tot zover het Brussels klimaatgezweef)

Toch heeft TS wel een punt. Enerzijds draagt NS graag groene propaganda uit, maar als je echt duurzaam wilt operereren zul je als bedrijf ook kritisch naar organisaties verder in de keten moeten kijken. 

Voor de groene millieuridders zijn kolen, gas, olie, kernenergie en biomassa sowieso allemaal taboe. Ook windmolens en zonneparken zijn inmiddels afgevallen want die ontsieren de natuur. Resteren zonnepanelen op het dak maar die leveren gemiddeld net genoeg energie om af en toe een ei te bakken. Alles bij elkaar iets van idealisme versus realiteit.

Dat NS/ProRail hun groene verhalen wel wat mogen matigen ben ik met je eens. Het lijkt iets te veel op Egon Musk die bralt over zijn milieuvriendelijke auto's maar er niet bij vertelt dat de elektriciteit daarvoor 100 km verder met steenkool wordt opgewekt.

Toch heeft TS wel een punt. Enerzijds draagt NS graag groene propaganda uit, maar als je echt duurzaam wilt operereren zul je als bedrijf ook kritisch naar organisaties verder in de keten moeten kijken. 

Zolang er geen vervanging is voor kolencentrales zullen we het er toch mee moeten doen, op gascentrales kunnen we niet alleen vertrouwen gezien degene die aan de gaskraan knop zit totaal onbetrouwbaar is en we daardoor wel eens in een hele grote energie crisis kunnen belanden waarbij we bedrijven moeten gaan stilliggen vanwege energie schaarste die kan optreden zonder de kolencentrales.

En aangezien u dan waarschijnlijk ook tegen kerncentrales bent dan hoor ik graag waar u voldoende energie vandaan wilt halen om aan de vraag in Nederland te blijven voldoen.

Zoals veel mensen reis ik graag met NS. Het is comfortabel en milieuvriendelijk. De betalingen bij NS gaan echter wel via de ABN Amro, en zoals de Eerlijke Geldwijzer (https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/) uitwijst, bijvoorbeeld omdat ABN Amro nog voor het grootste deel in fossiele brandstoffen investeert. De Volksbank en Triodos Bank doen het aanmerkelijk beter. Het is natuurlijk zonde om als NS hard je best te doen om klimaatneutraal te zijn en tegelijkertijd een bank je geld te laten beleggen in bijvoorbeeld kolencentrales. Daarom mijn vraag: is NS van plan hier iets aan te doen, bijvoorbeeld door over te stappen van bank? 

NS is geen politieke organisatie die zich voor uw groene hobbies dient in te zetten. Daarvoor moet u maar lid worden van GroenLinks. Kolen zullen we in de toekomst trouwens nog hard genoeg nodig hebben. Het is niet voor niets dat de VS sinds het aantreden van Biden zijn kolenproductie (die onder Trump deels was afgebouwd) weer met 35% heeft verhoogd.

Triodos bank is de bank die recent zijn certificaathouders heeft opgelicht, dus die is ook verre van maatschappelijk brandschoon. En de gepensioneerden van het ABP hebben dankzij de fantastische maatschappelijke beleggingen al 12 jaar geen indexatie meer gehad.

Reageer