Machinist worden: hoe en wat? | NS Community
beantwoord

Machinist worden: hoe en wat?

  • 13 January 2015
  • 17 reacties
  • 24514 Bekeken

Goedemiddag mensen.

Ik heb een vraag over: hoe wordt je een machinist? Ik ben niet heel technisch ingesteld (maar dat kun je altijd leren toch?)
Verder heb ik wel de opleiding hotelreceptioniste gedaan, dus ik weet hoe je met klanten om moet gaan.
Moet je hiervoor een opleiding doen op bijvoorbeeld het ROC, of gebeurd dit intern? En hoe gaat de keuring precies?
Mijn droom is echt om machinist te worden. Elke keer als er een trein langskomt, kijk ik hem altijd na, en zie ik mezelf de trein besturen haha. Is toch helemaal geweldig 🙂
icon

Beste antwoord door Edwin 13 January 2015, 16:17

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge
Op onderstaande links kun je je aardig orienteren.
Bedenk je wel dat het werk van een machinist niet alleen de leuke dingen inhoudt.
In de zomer is het geweldig om door het landschap heen te rijden, evenals in de winter als alle weilanden vol liggen met sneeuw.
De herfst is berucht om zijn gladde sporen en zelfs de meest ervaren machinisten zitten dan soms met kromme tenen in hun cabine omdat de trein gewoonweg niet doet wat je van hem wil (stoppen).

Ook zijn er diensten waarbij je een heel stuk rijdt zonder ook maar iets bijzonders tegen te komen en daar mag je tegen de verveling knokken (en de vermoeidheid die onvermijdelijk optreedt).

Ik probeer je er echt niet vanaf te praten, maar bedenk je wel dat ons werk niet (altijd) zo romantisch is als het lijkt.
Mocht je de opleiding willen en kunnen gaan volgen, wens ik je heel veel plezier en misschien zie ik je dan onderweg wel een keer!

http://www.rocva.nl/mbo/opleidingen/overzicht/mobiliteit_logistiek/logistiek/pages/machinist_railvervoer.aspx
https://werkenbijns.nl/werkgebied/operatie/machinisten/

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust 😉
Ik ben er ook mee bezig. Als alles goed gaat begin ik in augustus.
Maar omdat je al een opleiding afgerond hebt op MBO niveau zou ik als ik jouw was, intern solliciteren. Via het ROC en STC moet je weer heel het MBO riedeltje volgen.

Maar zoals Edwin ook al zei, het is niet de hele dag leuk. Er gebeuren soms ook minder leuke dingen.
Dus bekijk dit inderdaad goed, dit heb ik zelf ook goed gedaan. 🙂
Reputatie 4
Zelf zit ik in het laatste jaar van het ROC.
Over solliciteren kan ik zeggen dat dit afhangt van je leeftijd.
Hoe jonger je bent, de meer je naar het ROC (of STC) zal moeten gaan kijken.
Als ik naar de leeftijden in de klas kijk (16.5-25)(begin moet je minimaal 16.5 zijn om 18 te zijn bij je examens) denk ik dat het omslagpunt zal liggen rond de 25 jaar.
Daarnaast moet je kijken of je voor reizigers wil gaan (ROC het slimst) of goederen (STC het slimst). Intern opleiden gebeurd pas nadat je al bent aangenomen bij NS.

Wat Edwin ook al zegt, weet waar je aan begint en denk altijd ook na over de mindere kanten van het beroep, dit wordt ook bij sollicitaties aan je gevraagd. In het eerste jaar ondervind je al dat je zelf niet mag rijden (alleen het tweede jaar) bij het STC en ROC.

Het slimst is om de Open dag op het ROC te gaan kijken
17 januari 2015
Amsterdam
Tempelhofstraat 80
10.00-14.00 uur

Als laatste wil ik je vertellen goed rekening te houden dat het ook niet lukt. De keuringen (die krijg je ook op het ROC voor de opleiding begint) zijn erg streng. Van de 180 die er in mijn jaar ingeschreven waren, zijn er uiteindelijk 30 door gegaan. En ook tijdens de opleiding kan je weggestuurd worden als je gedrag niet goed is. Daarnaast mag je je examens maar 2 keer doen. Daarna is het over en uit met de opleiding.

Keuringen worden gedaan onder het PO en MO. MO is het medische onderzoek naar je conditie, overgewicht het normale riedeltje. Maar belangrijks je oren en je ogen (o.a. kleurenblindheid, dit kan ook een kleine afwijking zijn die je zelf nog nooit gemerkt hebt. Het PO is een psychologisch onderzoek met testen gedurende een dag. Hierbij gaat het over je mentale gesteldheid in een gesprek (en vragenlijst), maar bij de testen om je reactievermogen, concentratie, en je inzicht.

Ik wens je verder succes met je keuzes om naar dit (naar mijn mening) prachtige beroep toe te werken.
Overigens hoeft een machinist niet zo veel met klanten om te gaan, dit is meer een taak voor de conducteur, mits deze daarvoor genoeg tijd over heeft na het garanderen van de veiligheid.
Een belangrijk aspect van het werken bij het spoor is dat men zoekt naar mensen die gewillig bevelen opvolgen zonder zelf al te veel na te hoeven denken.
Reputatie 7
Badge
Overigens hoeft een machinist niet zo veel met klanten om te gaan, dit is meer een taak voor de conducteur, mits deze daarvoor genoeg tijd over heeft na het garanderen van de veiligheid.
Een belangrijk aspect van het werken bij het spoor is dat men zoekt naar mensen die gewillig bevelen opvolgen zonder zelf al te veel na te hoeven denken.

Dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.
Ik ben een behoorlijk deel van mijn diensten met reizigers bezig en als ik willoos alles zonder na te denken uitvoer, heb ik echt een probleem.
Reputatie 2
Overigens hoeft een machinist niet zo veel met klanten om te gaan, dit is meer een taak voor de conducteur, mits deze daarvoor genoeg tijd over heeft na het garanderen van de veiligheid.
Een belangrijk aspect van het werken bij het spoor is dat men zoekt naar mensen die gewillig bevelen opvolgen zonder zelf al te veel na te hoeven denken.
en jij denkt dat machinisten nooit worden aangesproken? Op stations, in de trein, over de intercom, etc: de machinist moet goed en tactisch kunnen communiceren met de reiziger. Hoe zou jij als klant reageren als een machinist met plat accent zou antwoorden op jouw vraag: "weet ik veel, zoek het lekker zelf maar uit"? (retorische vraag).

antonijarogina en Sebastiaan, veel succes met jullie opleiding!
Bedankt 🙂
Zelf zit ik in het laatste jaar van het ROC.
Over solliciteren kan ik zeggen dat dit afhangt van je leeftijd.
Hoe jonger je bent, de meer je naar het ROC (of STC) zal moeten gaan kijken.
Als ik naar de leeftijden in de klas kijk (16.5-25)(begin moet je minimaal 16.5 zijn om 18 te zijn bij je examens) denk ik dat het omslagpunt zal liggen rond de 25 jaar.

Daarnaast moet je kijken of je voor reizigers wil gaan (ROC het slimst) of goederen (STC het slimst). Intern opleiden gebeurd pas nadat je al bent aangenomen bij NS.

Wat Edwin ook al zegt, weet waar je aan begint en denk altijd ook na over de mindere kanten van het beroep, dit wordt ook bij sollicitaties aan je gevraagd. In het eerste jaar ondervind je al dat je zelf niet mag rijden (alleen het tweede jaar) bij het STC en ROC.

Het slimst is om de Open dag op het ROC te gaan kijken
17 januari 2015
Amsterdam
Tempelhofstraat 80
10.00-14.00 uur

Als laatste wil ik je vertellen goed rekening te houden dat het ook niet lukt. De keuringen (die krijg je ook op het ROC voor de opleiding begint) zijn erg streng. Van de 180 die er in mijn jaar ingeschreven waren, zijn er uiteindelijk 30 door gegaan. En ook tijdens de opleiding kan je weggestuurd worden als je gedrag niet goed is. Daarnaast mag je je examens maar 2 keer doen. Daarna is het over en uit met de opleiding.

Keuringen worden gedaan onder het PO en MO. MO is het medische onderzoek naar je conditie, overgewicht het normale riedeltje. Maar belangrijks je oren en je ogen (o.a. kleurenblindheid, dit kan ook een kleine afwijking zijn die je zelf nog nooit gemerkt hebt. Het PO is een psychologisch onderzoek met testen gedurende een dag. Hierbij gaat het over je mentale gesteldheid in een gesprek (en vragenlijst), maar bij de testen om je reactievermogen, concentratie, en je inzicht.

Ik wens je verder succes met je keuzes om naar dit (naar mijn mening) prachtige beroep toe te werken.


wat zijn jouw ervaringen van het ROC Amsterdam van de leraren, en vooral de kwaliteit van het onderwijs?
Heb je er trouwens nooit aan gedacht eerst bij NS te solliciteren?

Groeten

Hallo NS,

Ik heb een paar vraagen.

  1. Waar zijn de opleiding plekken door de NS?
  2. Hoeveel kost een opleiding door de NS?
  3. Hoe vaak zijn de lesdagen en hoe lang zijn de lessen?
  4. Waar kan ik een baan halen wanneer de opleiding klaar is?
  5. Bedankt 😊 Jarod

@Loes @Slidestops kunnen jullie Jarod Meijer hiermee helpen? :)

Reputatie 7
Badge

@Loes en @Slidestops zijn geen machinist, dacht meer aan @Edwin of @Jeroen , aannemende dat hij machinist wil worden @Laura NS .

Als het echt om alleen opleiding via NS gaat; 

 

1. Iedere standplaats, vaak de grote steden in de provincie. Theorie is in Amersfoort

2. Je solliciteert op een vacature en wordt dus direct aangenomen. Je krijgt dus zelfs salaris en je opleiding kost niets.

3. Je hebt een 36 uurige werkweek. Je bent gemiddeld 1 tot 2 dagen met theorie bezig en de rest met praktijk.

4. Als je bij NS solliciteert, heb je al een baan op de plek waar je bent aangenomen.

 

 

 

Als het gaat om het ROC/STC is het anders. Die zijn op minder locaties in Nederland en dat is echt "naar school gaan"

 

OEPS! -facepalm- Thanks AbbeyRoad. Wel fijn dat Slidestops toch goed kan helpen! :grinning: Of gaat het dan toch om conducteur worden? :disappointed_relieved: 

Reputatie 7
Badge

Hallo NS,

Ik heb een paar vraagen.

  1. Waar zijn de opleiding plekken door de NS?
  2. Hoeveel kost een opleiding door de NS?
  3. Hoe vaak zijn de lesdagen en hoe lang zijn de lessen?
  4. Waar kan ik een baan halen wanneer de opleiding klaar is?
  5. Bedankt 😊 Jarod


1: Opleidingsplekken hebben we door het hele land wel, voor de interne opleiding BLM. Daarvoor zul je moeten wachten op een vacature in jouw buurt en daarop solliciteren. ROC en STC hebben een paar plekken in Amsterdam en Almelo (ROC) en STC heeft in Rotterdam een opleidingslocatie zitten.

 

2: Als je de interne opleiding volgt (BLM) wordt je opleiding door NS betaald. De ROC en STC opleidingen zijn MBO opleidingen en die kosten kun je op hun eigen pagina’s vinden.

 

3: Ligt ook aan de opleiding. MBO heeft een normale schoolweek met stageperioden. BLM heb ik geen idee van, maar zal eerst theorie zijn, afgewisseld met wat meerijdagen.

 

4: In geval van BLM heb je meteen een baan als je geslaagd bent. Met de MBO opleiding zul je moeten solliciteren en hopen dat er tegen de tijd dat je klaar bent machinisten nodig zijn. Je kunt met je vergunning ook bij andere vervoerders terecht.

@Edwin 

Ben blij dat jij kon reageren, ik had de helft niet geweten. 😁

Als aanvulling op Edwin,

BLM is 2 dagen in de week les in Amersfoort ik dacht zo'n 8 uur per lesdag en de rest van de week rijd je mee met een mentor machinist van jouw standplaats. BLM opleiding is zo'n 6/7 maanden en dan de examens doen bij het IL&T in Den Haag.

De dagen in Amersfoort zijn doordeweeks maar je meerijd dagen zijn ook in de weekenden en kunnen om 4.00 uur beginnen maar ook pas om 18.00 uur, dat ligt aan de planning en beschikbaarheid mentoren.  Tijdens de opleiding rijd je voornamelijk in de ochtend of overdag dit vanwege de rusttijd die tussen je diensten en de scholing moet zitten en omgekeerd.

Reputatie 7
Badge +3

Toevallig was dit nu ook een vraag voor het item “Stipt met Stefan”

https://www.youtube.com/watch?v=H0I79IWGRXk

Reageer