beantwoord

Vraag voor verhaal: open deuren?


Hallo NS community,

Ik heb een rare vraag :sweat_smile: . Ik schrijf momenteel aan een novelle die binnenkort uitkomt bij een uitgeverij. Het speelt zich af een jaar of tien in de toekomst.

 

Nu is het voor het verhaal nodig dat mijn hoofdpersoon vast komt te zitten in de trein, de stroom uitvalt en de deuren automatisch openspringen. Nu is mijn vraag: kan dit? In welk scenario is het mogelijk dat treindeuren automatisch opengaan? En is het bij uitgevallen stroom logisch dat het treinpersoneel handmatig de deuren weer sluit?

Ik ben benieuwd!

Groeten

Helena

icon

Beste antwoord door Slidestops 15 March 2022, 21:25

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 6

Hey Helena_ auteur. Welkom bij de NS Community!

Het lijkt me niet handig. Mijn eerste gedachte is ook meteen over de veiligheid: Wat als de stroom uitvalt terwijl de trein op topsnelheid gaat? Als dan de deuren opeens openspringen dan kan dat super gevaarlijk zijn. In het kort, ik zie het niet zo gebeuren.:sweat_smile: Het spontaan opengaan van deuren door verlies van stroom is niet heel handig, maar wat misschien nog wel zou kunnen werken is een ingebouwde schakelaar die opeens stuk gaat? Een kabel die af is bijvoorbeeld.

Nee dit kan niet, een treindeur wordt vergrendeld. Zonder stroom kan deze niet worden ontgrendeld, tenzij hij handmatig wordt overbrugd (via het noodvenster of door een personeelslid)

Zou ook niet handig zijn, een trein rijdt vaker (tijdelijk) zonder stroom. Bij het wisselen van de hoge snelheidslijn naar normaal spoor bijvoorbeeld. Of bij een stroomloze brug.

In heel de spoorwegwereld (zeker in Nederland) is alles zo veilig mogelijk uitgevoerd. Als een remleiding zou barsten bijvoorbeeld betekent dit niet dat er niet geremd meer kan worden, maar juist dat de rem er direct op slaat en de rem niet meer los kan worden gemaakt. Nog een voorbeeldje: een overweg heeft stroom nodig om open te blijven. Als er een stroomstoring is gaan de bomen direct naar beneden.

Reputatie 7
Badge +3

Als de novelle in de vorige eeuw zou spelen kunnen de deuren zelfs tijdens de rit open.

Reputatie 5

Als de novelle in de vorige eeuw zou spelen kunnen de deuren zelfs tijdens de rit open.

Bij die oude ‘hondenkop’ IC's die lange tijd tussen Zwolle en Roosendaal reden, kon je de deuren idd gewoon openen terwijl de trein op volle snelheid reed. Sommige mensen deden dat ook gewoon als het balkon te warm was in de zomer. Dat is nu ondenkbaar, maar het is nog niet eens zo heel lang geleden dat die treinen nog gewoon reden.

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen bij mat 54 konden de deuren tijdens de rit open. Ook bij plan E en W kon dat. En natuurlijk het nog oudere mat 46 en de dieseltjes op de nevenlijnen.

In mat 54 en al die andere treinen zaten stickers boven de deuren: “Niet openen tijdens de rit”.

Van de treinen die met plan E werden gereden kan ik me herinneren dat de conducteurs de hele trein langs moesten om alle deuren met de hand dicht te trekken. Vervolgens werden ze door reizigers gewoon weer opengetrokken om op het laatste moment in te stappen.

Reputatie 5

Niet alleen bij mat 54 konden de deuren tijdens de rit open. Ook bij plan E en W kon dat. En natuurlijk het nog oudere mat 46 en de dieseltjes op de nevenlijnen.

In mat 54 en al die andere treinen zaten stickers boven de deuren: “Niet openen tijdens de rit”.

Van de treinen die met plan E werden gereden kan ik me herinneren dat de conducteurs de hele trein langs moesten om alle deuren met de hand dicht te trekken. Vervolgens werden ze door reizigers gewoon weer opengetrokken om op het laatste moment in te stappen.

Bij mat 54 gingen de deuren geloof ik wel automatisch dicht (tenminste de laatste periode dat ik ze gekend heb). Vreemd dat ze dan niet gewoon ook weer automatisch geopend konden worden als de trein weer stilstond. Dat moest handmatig.

Treinen waarbij de conducteur alle deuren zelf dicht moest trekken heb ik nooit meegemaakt. Zeker voor mijn tijd.

Fijn dat het allemaal zo veilig is! Wel jammer voor mijn verhaal :joy:

Het speelt zich af in 2031, tijdens een hittegolf in de zomer. Dan koelt het vrij plotseling tientallen graden af in het land. (De oorzaak daarvan komt pas later in het verhaal naar voren - is niet realistisch) Maar mijn hoofdpersoon zit in de trein op dat moment, dus wat er moet gebeuren is dat buiten heel koud is en dat het binnen in de trein ook steeds kouder wordt zodat het daarbinnen een beetje crisis wordt. Suggesties om die situatie te creëren helemaal welkom!

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Stroom valt uit, trein komt tot stilstand, passagier raakt in paniek en slaat raampje in?

Oké wacht.. En als iemand aan de noodrem trekt, gaan de deuren dan open als de trein tot stilstand is gekomen?

Ik heb dat weleens meegemaakt… dacht ik? Of had iemand toen aan de noodrem getrokken en daarna de treindeuren opengemaakt?

Reputatie 7
Badge

Oké wacht.. En als iemand aan de noodrem trekt, gaan de deuren dan open als de trein tot stilstand is gekomen?

Ik heb dat weleens meegemaakt… dacht ik? Of had iemand toen aan de noodrem getrokken en daarna de treindeuren opengemaakt?

Nee, dat kan niet. Ook in het geval van een noodremtrekking blijven de deuren vergrendeld. Je wilt niet meemaken dat iemand aan de noodrem trekt en uit kan stappen terwijl er een trein met 140 km/u van de andere kant over het spoor ernaast aankomt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er zat (zit?) altijd ook een knop “Noodvergrendeling deuren” in de treinen. Wat deed die knop dan? En ook in het beruchte Try Before You Die-filmpje vluchtte Nicolette de trein uit.

edit: Zo te zien gingen (gaan?) de deuren toch echt open met die knop: https://www.bnnvara.nl/artikelen/oud-goud-nicolette-trekt-aan-de-noodrem

Reputatie 7
Badge

Er zat (zit?) altijd ook een knop “Noodvergrendeling deuren” in de treinen. Wat deed die knop dan? En ook in het beruchte Try Before You Die-filmpje vluchtte Nicolette de trein uit.

edit: Zo te zien gingen (gaan?) de deuren toch echt open met die knop: https://www.bnnvara.nl/artikelen/oud-goud-nicolette-trekt-aan-de-noodrem

Die zit er nog steeds in maar dat is echt wat anders dan de noodrem. Met de noodbediening van de deur gaat alleen die deur uit de vergrendeling. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij mat 54 gingen de deuren geloof ik wel automatisch dicht (tenminste de laatste periode dat ik ze gekend heb). Vreemd dat ze dan niet gewoon ook weer automatisch geopend konden worden als de trein weer stilstond. Dat moest handmatig.

Treinen waarbij de conducteur alle deuren zelf dicht moest trekken heb ik nooit meegemaakt. Zeker voor mijn tijd.

De centrale deursluiting is pas vanaf 1970 ingebouwd in mat 54. Daarvoor moesten de deuren echt handmatig gesloten worden. Ik ben blijkbaar oud genoeg om me dat te herinneren. Het was centrale deursluiting zonder vergrendeling want tijdens de rit konden de deuren nog steeds gewoon open.

https://www.railwiki.nl/index.php/Mat'54_-_Treinstellen_Materieel_1954_(Hondekop)

In de plan E-rijtuigen is de centrale deursluiting nooit ingebouwd.

Reputatie 7
Badge +3

Die zit er nog steeds in maar dat is echt wat anders dan de noodrem. Met de noodbediening van de deur gaat alleen die deur uit de vergrendeling. 

Je hebt gelijk. Ik had even niet goed gelezen. De deuren worden inderdaad niet automatisch ontgrendeld bij gebruik van de noodrem, maar voor het verhaal van Helena_auteur zou wellicht die andere knop gebruikt kunnen worden.

Er zat (zit?) altijd ook een knop “Noodvergrendeling deuren” in de treinen. Wat deed die knop dan? En ook in het beruchte Try Before You Die-filmpje vluchtte Nicolette de trein uit.

edit: Zo te zien gingen (gaan?) de deuren toch echt open met die knop: https://www.bnnvara.nl/artikelen/oud-goud-nicolette-trekt-aan-de-noodrem

  

Wow, dat filmpje had ik nog nooit gezien.. wat zal de NS boos zijn geweest toen dat werd uitgezonden :scream: Maar dit is goed om te weten.

Hartelijk bedankt voor alle reacties!

 

 

Reageer